• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: Hlavne na vesnici jsi bez auta natolik neschopnej provozu, ze mit jich v rodine nekolik je prosta nutnost.
    Nicmene, vozovej park kterej vidam na ceskejch vesnicich nevypada na to ze by jeho majitele meli a to si z fleku poridit novou teslu (pokud by teda o ni stali, lidi na vesnici vetsinou maji dost prakticky uvazovani :o)

    Ale ted jsem koukal ze tesly z roku 2014 stojej kolem 30000chf, pokud vydrzej tech 100 milionu kilometru tak na ne casem bude mit kazdej bezdak :)))
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: Bavis se s nekym kdo ti prave sdelil ze nema ridicak ;)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: Srovnavat Teslu s prvnim iPhonem muze jen uplnej cvok :) Prvni iPhone bylo naprosty zjeveni, neco co tu nikdy predtim nebylo. Intuitivne propojeny funkce o jakejch se do ty doby nikomu nesnilo. Ja pouzival roky ruzny PDA a ty byly ve srovnani s iphonem jako pestni klin vuci bitevnimu vrtulniku :) nikdy nezapomenu na ten pocit kdyz mi doslo co ta mala vec vlastne vsechno umi.

    Tesla je kycovity lunaparkovy auticko, novyho na ni nevidim vubec nic :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jo, ale v malým městě (třeba do 100 tisíc) už nefunguje automobilová doprava po centru, protože to centrum je většinou tak malý, že po něm nemá smysl jezdit autem.

    Takže doprava jde do centra nebo z centra – a tam už zase přestává bejt dostatečná hustota lidí i aut na to, aby fungovalo. Nemluvě o satelitech, tam už sdílený cokoliv nemá vůbec šanci.

    (do předloňska jsem bydlel ve 100k městě, teď bydlím v Praze, tady mi carsharing a podobně dává smysl, v Pardubicích to podle mě nemá ještě dlouho šanci)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    v malych mestach doprava funguje uplne stejne jak v tych velkych - nefunguje, lebo na to nemaju dimenzovanu infrastrukturu, takze v spickach tiez trcia vsetci v zacpach na tom jednom semafore a parkovat tam tiez nie je kde, lebo niektori maju aj 2-3 auta a parkovanie je dimenzovane na socialisticky model 1 auto pre 10 rodin
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Tak tu máme další reality check.

    Všiml sis, že existuje i něco jinýho než centra velkých měst (což třeba v ČR zahrnuje tak akorát Prahu a Brno, zbytku se "velký" říkat nedá a i ta automobilová doprava tam funguje jinak) a venkov?

    A třeba lidi z menších měst jezdí na víkendy docela běžně, a zároveň v menších městech už začíná být složitější dosáhnout potřebný hustoty lidí i aut na to, aby fungovalo sdílení.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: kto bude jazdit na vikend? ti vesnicani, ktori zrovna tie autonomne auta nepotrebuju a na vikend nikam nejazdia, lebo "chalupu" maju doma na vesnici? uprimne nepoznam tuto od nas z vesnice moc ludi, ktori niekam jazdia "na vikend" :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Hele a napadlo tě někdy, že lidi mimo centra velkých měst ("zakázaný zóny" pro auta pokud budou, tak budou fakt v centru) občas, nebo vlastně docela často, jezdí i jinam než do center velkých měst? :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: kdekoliv mimo centra to bude o tom, ze si tym autom dojdes leda tak do nakupaku na okraji mesta nakupit, lebo nebudes mat peniaze na zaplatenie congestion tax alebo poplatok za parkovanie alebo ta do mesta vobec nepustia, lebo tam bude zakaz vjazdu... alebo budes ultrabohaty vesnican, ktory nemusi hladiet na ekonomicku stranku veci a vsetko si to zaplati a podplati, to ale nebudes "vacsinovy sofer" ... ja uz teraz jazdim do mesta radsej busom, lebo riesit v meste parkovanie, aby som za den vyplazol 250 korun iba za to ze niekde odstavim auto a dalsie 200 prejazdim na beno mi uz ekonomicky nevychadza ... pripadne mozem dojst na okraj na zatial neexistujuce zachytne parkoviste a odviezt sa do centra MHD, ale v tom pripade to auto tiez postrada zmysel, mozem ist tou MHD celu cestu
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: ono ani na ten volnoběh moc netopíš, pokud máš venku pod -5 (jo, na rozmrazení čelního skla to stačí, ale být v autě v +5 to fakt není výhra)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: A to máš výhodu bufíku, většina spalovacích aut musí běžet na volnoběh, jinak netopíš.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: A elektrický vytápění bude k udržování teploty už vyhřátýho auta potřebovat téměř určitě míň než kilowatt, takže 30 % baterky ti vystačí taky na celej den.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: tak mě bufík žere cca 1 litru na hodinu, nádrž mám na 70 litrů, takže i s třetinou nádrže tam vydržím celý den. Výhoda je, že jakmile se to rozjede, na první benzínce mám za 2 minuty natankováno do plna a topím a jedu a neřeším =) Elektromobily ještě dlouho nebudou mít takovou infrasrtrukturu, aby mohlo najednou na libovolnou benzínku přijet 10 aut k rychlonabíječkám (a to nebrzdí jen počet rychlonabíječek, ale taky nějaký inteligentní systém pro rychlonabíječky samotné, protože zdesetinásobit rozvodnou síť jednoduše nejde)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: A z toho, když v tý koloně zkejsneš se třetinou nádrže, ti mráz po zádech nejde?

    Elektromobil, aspoň pokud má tepelný čerpadlo (ze současnejch už snad většina) má na topení menší spotřebu energie než ICE, respektive vydrží na plný nabití topit dýl než auto na plnou nádrž.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: na jakýkoli výlet budu mít ještě dlouho diesel, nejen to punto, ale pro větší výlety buď Sharana, nebo toho Oldse, co teď dávám dokupy. Loni jsem jel za polární kruh, celkem často točím Praha-Olomouc/Ova a představit si, že v zimě skejsnu v nějaký koloně s baterií na 30% a budu si muset přitápět, z toho mi jde mráz po zádech...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Tak 500 km mám taky jako hranici, kdy už elektromobil začíná bejt plnohodnotně použitelný auto. Ovu s návratem to ještě nedá, ale s dobitím v tý Ově (aspoň o trochu) už jo. Ale třeba Brno s návratem už to dá.

    A životnost se zatím zdá že je u současnejch baterií reálně tak půl milionu.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: Tak Ova s návratem je dost utopie i pro Teslu (pro lidi na západ od Prahy), ale já už se celkem těším, až vyměním 3dv. Fiat Punto (1.3JTD, 310k km) za něco elektrickýho. Stačilo by, aby to mělo spolehlivě dojezd tak 500 km čistě na elektřinu, což jsou cca dva až tři dny, a aby to vydželo taky nájezd 300k, což při životnosti baterie cca 1k cyklů vychází tak akorát (a zase jsem u životnosti 15 let)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Tomuhle rozumím, mít starý auto jako zálohu docela chápu.

    Ale Commodorovy zkazky o tom, jak si vesničani běžně kupujou nový auta, aby je měli zavřený ve stodole a jezdili starou plečkou bez papírů, zaváněj tím, že to tak dělá jeho trhlej strejček a on si myslí, že je to normální.

    Minule jsem se dozvěděl, že tak extrémní nároky jako očekávat od auta, že dojede z Prahy do Ostravy (nebo dokonce ještě zpátky) bez nabíjení má tak 1% řidičů, normálnímu člověku stačí ujet 100 km.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: nám teda v garáži nestojí, protože v garážích máme bagr a motorky, a taky to není funglovka, ale máme pod stromem píchnutou V70 (2004, 2.4 D5), která se svým nájezdem 405k není úplně prodejná a jelikož aut s nájezdem přes 300k máme víc, tak se hodí mít jedno navíc, když potřebuješ jiný opravit, protože do vesnice o 250 obyvatelích se MHD nedostane zrovna podle tvých potřeb.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Tak já měl rekord 9 aut :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ježiši. Jo, to je asi tak stejně realistický, jako že průměrná rodina může používat elektromobil s dojezdem 200 kilometrů.

    Ano, teoreticky by to možný bylo. V reálu to bude komplikovanej bordel, kterej nebude pořádně fungovat a pro lidi bude furt výhodnější vlastnit svoje auta.

    Hlavně vůbec nevím, co by to mělo řešit.

    Že se vyrobí míň aut? Blbost. Auto se opotřebovává hlavně nájezdem, autonomní taxíky budou odcházet rychlejc. Že zaberou míň místa? A jako proč to řešit? Počet aut je problém v centru města, kde jich jsou plný ulice. Na vesnici je jedno, jestli máš nebo nemáš kolem baráku jedno nebo dvě auta.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Prece by nemeli 7 aut v nejakym meste jako je Praha... Jasne ze maj, 4 jsou v Zabehlicich, 3 na Brevnove. (Ok, 3 jsou v garazich, ale i tak)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Což pořád ničemu nevadí, pokud nebydlí ve městě, kde je málo místa, a pokud ty auta nekupujou na 5 let a pak je nehoděj do šrotu.

    To je třeba taky věc, co si spousta lidí neuvědomuje. Když si koupíš auto a po 5 letech si koupíš místo něj jiný, tak to auto nejde do šrotu, ale koupí si ho další člověk a pak další a pak další...
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    COMODOR_FALKON: To je presne muj point.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Prosímtě, kolik těch lidí s novým autem zavřeným v garáži, co slouží jako záloha, znáš?

    Meleš naprosto neuvěřitelný voloviny.

    Včetně toho, že normální poločas výměny auta je tak 5-10 let – což nemusí nutně znamenat stáří, typicky lidi kupujou nový auto na 5 let, pak ho jako pětiletý koupí někdo další atd.

    A to, že na vesnici auto déle slouží, ještě nemusí znamenat, že ho lidi nemění – právě proto, že mají těch aut víc. Jedinej velkej rozdíl mezi tím člověkem z vesnice a z města má místo a využití na víc aut, takže po nákupu novýho to starší zařadí do "jiný role". Lidi z města obvykle nemají v rodině 3 a víc aut. Na vesnici je běžný mít pár starých pleček, protože se hodí na vožení věcí a nepletou se, neb je na ně místo.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    PSYCHO: Tak pokud by to nebyla chatová kolonie, tak se dá očekávat, že by se našlo dost místních/z vedlejší vsi, co by to auto vytížili - pokud by vsi rovnoh neobsluhovala menší flotila trvale (jízdy do školy, práce, na nákupy)
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Jinak k tomuhle jeste, vznikaj pak uplne absurdni situace, kdy treba u nas v rodine ma zbytek moji rodiny (mati s manzelem, bracha s pritelkyni) na 4 lidi 7 aut.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Já jsem to pochopil, ale protože většina lidí používá soukromý auto v podobný časy, tak ta úspora počtu aut bude zanedbatelná ve srovnání se sdílením aut ve městech.

    Sdílení aut má smysl v centru Prahy, kde jeden Anytime může nahradit třeba 10 soukromých aut. A než mít v centru Prahy svoje auto, tak se fakt vyplatí si ho půjčovat.

    I já sám bych, ač petrolhead, auto nejspíš neměl, kdybych neměl auto, který vlastním jako hračku a artefakt. Klidně bych se obešel s kombinací sharovaný auto přes týden a půjčovací na výlety.

    Ale já bydlím v Karlíně.

    Člověk, bydlící na malým městě, se ti za představu sdílenejch aut vysměje. Tady nejsme v Holandsku.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: tak zrovna tou životností nových aut si nejsem úplně jistý... už 10 let slýchám, že VW navrhuje auta se životností 15 let / 150k km... spousta nových motorů má takový konstrukční novinky, že by se z toho jeden poblil (například výfukové svody integrované do odlitku hlavy a aby se to zvládalo uchladit, tak jsou kolem toho ze všech stran kanály na vodu, což vede k enormnímu tepelnýmu namáhání, což vyústí v únavové prasknutí odlitku, které se nedá efektivně zavařit. A takových "vylepšení" je stále víc =/ takže možná máš sedačky, který po 20 letech vypadají pořád použitelně, ale zbytek auta se ti sesype během dost krátké doby takovým způsobem, že si logicky raději koupíš nové, protože spotřebák na auto jsi doplatil před dvěma lety a tak si můžeš vzít novej.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Promin, myslel jsem tim petrolheads a lidi co argumentujou tim, jaky je rizeni auta pozitek a zabava. Ja chci z bodu A-B s co nejmensi namahou a v lidsky dosazitelny cene (tim odpada helikoptera :) )
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam