• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: na jakýkoli výlet budu mít ještě dlouho diesel, nejen to punto, ale pro větší výlety buď Sharana, nebo toho Oldse, co teď dávám dokupy. Loni jsem jel za polární kruh, celkem často točím Praha-Olomouc/Ova a představit si, že v zimě skejsnu v nějaký koloně s baterií na 30% a budu si muset přitápět, z toho mi jde mráz po zádech...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Tak 500 km mám taky jako hranici, kdy už elektromobil začíná bejt plnohodnotně použitelný auto. Ovu s návratem to ještě nedá, ale s dobitím v tý Ově (aspoň o trochu) už jo. Ale třeba Brno s návratem už to dá.

    A životnost se zatím zdá že je u současnejch baterií reálně tak půl milionu.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: Tak Ova s návratem je dost utopie i pro Teslu (pro lidi na západ od Prahy), ale já už se celkem těším, až vyměním 3dv. Fiat Punto (1.3JTD, 310k km) za něco elektrickýho. Stačilo by, aby to mělo spolehlivě dojezd tak 500 km čistě na elektřinu, což jsou cca dva až tři dny, a aby to vydželo taky nájezd 300k, což při životnosti baterie cca 1k cyklů vychází tak akorát (a zase jsem u životnosti 15 let)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Tomuhle rozumím, mít starý auto jako zálohu docela chápu.

    Ale Commodorovy zkazky o tom, jak si vesničani běžně kupujou nový auta, aby je měli zavřený ve stodole a jezdili starou plečkou bez papírů, zaváněj tím, že to tak dělá jeho trhlej strejček a on si myslí, že je to normální.

    Minule jsem se dozvěděl, že tak extrémní nároky jako očekávat od auta, že dojede z Prahy do Ostravy (nebo dokonce ještě zpátky) bez nabíjení má tak 1% řidičů, normálnímu člověku stačí ujet 100 km.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: nám teda v garáži nestojí, protože v garážích máme bagr a motorky, a taky to není funglovka, ale máme pod stromem píchnutou V70 (2004, 2.4 D5), která se svým nájezdem 405k není úplně prodejná a jelikož aut s nájezdem přes 300k máme víc, tak se hodí mít jedno navíc, když potřebuješ jiný opravit, protože do vesnice o 250 obyvatelích se MHD nedostane zrovna podle tvých potřeb.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Tak já měl rekord 9 aut :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ježiši. Jo, to je asi tak stejně realistický, jako že průměrná rodina může používat elektromobil s dojezdem 200 kilometrů.

    Ano, teoreticky by to možný bylo. V reálu to bude komplikovanej bordel, kterej nebude pořádně fungovat a pro lidi bude furt výhodnější vlastnit svoje auta.

    Hlavně vůbec nevím, co by to mělo řešit.

    Že se vyrobí míň aut? Blbost. Auto se opotřebovává hlavně nájezdem, autonomní taxíky budou odcházet rychlejc. Že zaberou míň místa? A jako proč to řešit? Počet aut je problém v centru města, kde jich jsou plný ulice. Na vesnici je jedno, jestli máš nebo nemáš kolem baráku jedno nebo dvě auta.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Prece by nemeli 7 aut v nejakym meste jako je Praha... Jasne ze maj, 4 jsou v Zabehlicich, 3 na Brevnove. (Ok, 3 jsou v garazich, ale i tak)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Což pořád ničemu nevadí, pokud nebydlí ve městě, kde je málo místa, a pokud ty auta nekupujou na 5 let a pak je nehoděj do šrotu.

    To je třeba taky věc, co si spousta lidí neuvědomuje. Když si koupíš auto a po 5 letech si koupíš místo něj jiný, tak to auto nejde do šrotu, ale koupí si ho další člověk a pak další a pak další...
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    COMODOR_FALKON: To je presne muj point.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Prosímtě, kolik těch lidí s novým autem zavřeným v garáži, co slouží jako záloha, znáš?

    Meleš naprosto neuvěřitelný voloviny.

    Včetně toho, že normální poločas výměny auta je tak 5-10 let – což nemusí nutně znamenat stáří, typicky lidi kupujou nový auto na 5 let, pak ho jako pětiletý koupí někdo další atd.

    A to, že na vesnici auto déle slouží, ještě nemusí znamenat, že ho lidi nemění – právě proto, že mají těch aut víc. Jedinej velkej rozdíl mezi tím člověkem z vesnice a z města má místo a využití na víc aut, takže po nákupu novýho to starší zařadí do "jiný role". Lidi z města obvykle nemají v rodině 3 a víc aut. Na vesnici je běžný mít pár starých pleček, protože se hodí na vožení věcí a nepletou se, neb je na ně místo.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    PSYCHO: Tak pokud by to nebyla chatová kolonie, tak se dá očekávat, že by se našlo dost místních/z vedlejší vsi, co by to auto vytížili - pokud by vsi rovnoh neobsluhovala menší flotila trvale (jízdy do školy, práce, na nákupy)
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Jinak k tomuhle jeste, vznikaj pak uplne absurdni situace, kdy treba u nas v rodine ma zbytek moji rodiny (mati s manzelem, bracha s pritelkyni) na 4 lidi 7 aut.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Já jsem to pochopil, ale protože většina lidí používá soukromý auto v podobný časy, tak ta úspora počtu aut bude zanedbatelná ve srovnání se sdílením aut ve městech.

    Sdílení aut má smysl v centru Prahy, kde jeden Anytime může nahradit třeba 10 soukromých aut. A než mít v centru Prahy svoje auto, tak se fakt vyplatí si ho půjčovat.

    I já sám bych, ač petrolhead, auto nejspíš neměl, kdybych neměl auto, který vlastním jako hračku a artefakt. Klidně bych se obešel s kombinací sharovaný auto přes týden a půjčovací na výlety.

    Ale já bydlím v Karlíně.

    Člověk, bydlící na malým městě, se ti za představu sdílenejch aut vysměje. Tady nejsme v Holandsku.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: tak zrovna tou životností nových aut si nejsem úplně jistý... už 10 let slýchám, že VW navrhuje auta se životností 15 let / 150k km... spousta nových motorů má takový konstrukční novinky, že by se z toho jeden poblil (například výfukové svody integrované do odlitku hlavy a aby se to zvládalo uchladit, tak jsou kolem toho ze všech stran kanály na vodu, což vede k enormnímu tepelnýmu namáhání, což vyústí v únavové prasknutí odlitku, které se nedá efektivně zavařit. A takových "vylepšení" je stále víc =/ takže možná máš sedačky, který po 20 letech vypadají pořád použitelně, ale zbytek auta se ti sesype během dost krátké doby takovým způsobem, že si logicky raději koupíš nové, protože spotřebák na auto jsi doplatil před dvěma lety a tak si můžeš vzít novej.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Promin, myslel jsem tim petrolheads a lidi co argumentujou tim, jaky je rizeni auta pozitek a zabava. Ja chci z bodu A-B s co nejmensi namahou a v lidsky dosazitelny cene (tim odpada helikoptera :) )
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Ale mají... Častokrát mají jako druhé, třetí auto jeden fungl nový vůz a ten stojí v garáži jako záloha...
    Je to vidět skoro v každé vesnici...

    Jasně, ve velkých městech lidi auta mění třeba už po 15 letech kvůli opravám, zvlášť pokud je to nějaká problematická zahraniční značka, ale čím menší sídlo, tím déle auta slouží - a rozhodně to není tím, že by na nové neměli.

    Svou roli bude jistě hrát i vyšší level společenské kontroly a s tím spojená nižší míra povrchního konzumerismu.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Tys to nepochopil. I kdyz si to auto nechas na celej vikend, cili ho mas nonstop pri ruce, tak jich porad zbyde dost pro ostatni. Ne kazdej kezdi na bikendy na chatu. Kdyz jede rodina, vetsinou maj i druhy auto, to s nima ale treba nejede.

    A kdyz se z vikendu vratis, auto je k dispozici pro dalsi lidi. Ono by to i fungovalo, ale zatim je porad vyhodnejsi mit x vlastnich aut a zajebavat jima mesta. Aspon v cechach.

    Tady v NL je mnohem lepsi auto nemit (nebo mit EV), na popojizdeni skutr a na delsi tripy si auto pujcit. Rocne je ten rozdil (benzin v to nepocitaje), dane, parkovani, pojistka a ses nekde na 4-6k eur/rok.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Co myslíš tím "kvůli lidem jako jsem já" – myslíš realisty?

    Jo a ještě bych oddělil jednu věc – věřím tomu, že auta budou časem autonomní. Ale furt soukromý. Je možný, že ty soukromný nebudou smět do centra, nebo si je jen přivoláš aby tě vyzvedly.

    Ale na určitej typ použití to soukromý auto prostě potřebuješ.

    A to vůbec nemluvím o lidech, co třeba na venkově bydlej. Jak proboha chceš používat autonomní taxík na vesnici?

    Jinak teda ještě jedna poznámka ad autonomie – autonomní taxík co jezdí 30 km/h po městě, který je perfektně zmapovaný a je tam pro něj infrastruktura, je reálnej v dohledný době (10-15 let). Autonomní auto, který umí bez řidiče dojet samo na chalupu na venkově a umí to i v třeba v noci za deště, nemusí bejt reálný ještě 30 let.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Nepochopils to.

    Když jedu na víkend, potřebuju, aby to auto bylo se mnou celej víkend, protože kdyby se mělo vracet do města, najede 2x tolik.

    Velká část populace potřebuje auta na víkend.

    Takže bude muset bejt těch aut na víkend dost pro všechny, který potřebujou jet na víkend. A zbytek času budou pravděpodobně nevyužitý, leda že by se mezi tím používaly jako služební nebo něco, ale na takový auta jsou zase jiný požadavky.

    Takže nedocílíš toho, čeho jsi sdílením chtěl, tedy snížit počet aut, protože furt musíš mít pro každou rodinu co chce jet na víkend jedno. A pak už je jedno, jestli je vlastní nebo sdílený.

    A navíc je tu ten zásadní faktor toho, že auto, který používáš tímhle způsobem, prostě chceš mít svoje i z praktickejch důvodů. V autě máš obvykle trvale uložený nějaký věci, který pravidelně potřebuješ, například.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam