• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Prosímtě, kolik těch lidí s novým autem zavřeným v garáži, co slouží jako záloha, znáš?

    Meleš naprosto neuvěřitelný voloviny.

    Včetně toho, že normální poločas výměny auta je tak 5-10 let – což nemusí nutně znamenat stáří, typicky lidi kupujou nový auto na 5 let, pak ho jako pětiletý koupí někdo další atd.

    A to, že na vesnici auto déle slouží, ještě nemusí znamenat, že ho lidi nemění – právě proto, že mají těch aut víc. Jedinej velkej rozdíl mezi tím člověkem z vesnice a z města má místo a využití na víc aut, takže po nákupu novýho to starší zařadí do "jiný role". Lidi z města obvykle nemají v rodině 3 a víc aut. Na vesnici je běžný mít pár starých pleček, protože se hodí na vožení věcí a nepletou se, neb je na ně místo.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    PSYCHO: Tak pokud by to nebyla chatová kolonie, tak se dá očekávat, že by se našlo dost místních/z vedlejší vsi, co by to auto vytížili - pokud by vsi rovnoh neobsluhovala menší flotila trvale (jízdy do školy, práce, na nákupy)
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Jinak k tomuhle jeste, vznikaj pak uplne absurdni situace, kdy treba u nas v rodine ma zbytek moji rodiny (mati s manzelem, bracha s pritelkyni) na 4 lidi 7 aut.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Já jsem to pochopil, ale protože většina lidí používá soukromý auto v podobný časy, tak ta úspora počtu aut bude zanedbatelná ve srovnání se sdílením aut ve městech.

    Sdílení aut má smysl v centru Prahy, kde jeden Anytime může nahradit třeba 10 soukromých aut. A než mít v centru Prahy svoje auto, tak se fakt vyplatí si ho půjčovat.

    I já sám bych, ač petrolhead, auto nejspíš neměl, kdybych neměl auto, který vlastním jako hračku a artefakt. Klidně bych se obešel s kombinací sharovaný auto přes týden a půjčovací na výlety.

    Ale já bydlím v Karlíně.

    Člověk, bydlící na malým městě, se ti za představu sdílenejch aut vysměje. Tady nejsme v Holandsku.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: tak zrovna tou životností nových aut si nejsem úplně jistý... už 10 let slýchám, že VW navrhuje auta se životností 15 let / 150k km... spousta nových motorů má takový konstrukční novinky, že by se z toho jeden poblil (například výfukové svody integrované do odlitku hlavy a aby se to zvládalo uchladit, tak jsou kolem toho ze všech stran kanály na vodu, což vede k enormnímu tepelnýmu namáhání, což vyústí v únavové prasknutí odlitku, které se nedá efektivně zavařit. A takových "vylepšení" je stále víc =/ takže možná máš sedačky, který po 20 letech vypadají pořád použitelně, ale zbytek auta se ti sesype během dost krátké doby takovým způsobem, že si logicky raději koupíš nové, protože spotřebák na auto jsi doplatil před dvěma lety a tak si můžeš vzít novej.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Promin, myslel jsem tim petrolheads a lidi co argumentujou tim, jaky je rizeni auta pozitek a zabava. Ja chci z bodu A-B s co nejmensi namahou a v lidsky dosazitelny cene (tim odpada helikoptera :) )
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Ale mají... Častokrát mají jako druhé, třetí auto jeden fungl nový vůz a ten stojí v garáži jako záloha...
    Je to vidět skoro v každé vesnici...

    Jasně, ve velkých městech lidi auta mění třeba už po 15 letech kvůli opravám, zvlášť pokud je to nějaká problematická zahraniční značka, ale čím menší sídlo, tím déle auta slouží - a rozhodně to není tím, že by na nové neměli.

    Svou roli bude jistě hrát i vyšší level společenské kontroly a s tím spojená nižší míra povrchního konzumerismu.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Tys to nepochopil. I kdyz si to auto nechas na celej vikend, cili ho mas nonstop pri ruce, tak jich porad zbyde dost pro ostatni. Ne kazdej kezdi na bikendy na chatu. Kdyz jede rodina, vetsinou maj i druhy auto, to s nima ale treba nejede.

    A kdyz se z vikendu vratis, auto je k dispozici pro dalsi lidi. Ono by to i fungovalo, ale zatim je porad vyhodnejsi mit x vlastnich aut a zajebavat jima mesta. Aspon v cechach.

    Tady v NL je mnohem lepsi auto nemit (nebo mit EV), na popojizdeni skutr a na delsi tripy si auto pujcit. Rocne je ten rozdil (benzin v to nepocitaje), dane, parkovani, pojistka a ses nekde na 4-6k eur/rok.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Co myslíš tím "kvůli lidem jako jsem já" – myslíš realisty?

    Jo a ještě bych oddělil jednu věc – věřím tomu, že auta budou časem autonomní. Ale furt soukromý. Je možný, že ty soukromný nebudou smět do centra, nebo si je jen přivoláš aby tě vyzvedly.

    Ale na určitej typ použití to soukromý auto prostě potřebuješ.

    A to vůbec nemluvím o lidech, co třeba na venkově bydlej. Jak proboha chceš používat autonomní taxík na vesnici?

    Jinak teda ještě jedna poznámka ad autonomie – autonomní taxík co jezdí 30 km/h po městě, který je perfektně zmapovaný a je tam pro něj infrastruktura, je reálnej v dohledný době (10-15 let). Autonomní auto, který umí bez řidiče dojet samo na chalupu na venkově a umí to i v třeba v noci za deště, nemusí bejt reálný ještě 30 let.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Nepochopils to.

    Když jedu na víkend, potřebuju, aby to auto bylo se mnou celej víkend, protože kdyby se mělo vracet do města, najede 2x tolik.

    Velká část populace potřebuje auta na víkend.

    Takže bude muset bejt těch aut na víkend dost pro všechny, který potřebujou jet na víkend. A zbytek času budou pravděpodobně nevyužitý, leda že by se mezi tím používaly jako služební nebo něco, ale na takový auta jsou zase jiný požadavky.

    Takže nedocílíš toho, čeho jsi sdílením chtěl, tedy snížit počet aut, protože furt musíš mít pro každou rodinu co chce jet na víkend jedno. A pak už je jedno, jestli je vlastní nebo sdílený.

    A navíc je tu ten zásadní faktor toho, že auto, který používáš tímhle způsobem, prostě chceš mít svoje i z praktickejch důvodů. V autě máš obvykle trvale uložený nějaký věci, který pravidelně potřebuješ, například.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: A ty myslíš, že lidi na venkově mají Favority proto, že by nechtěli novější auto? Nebo třeba proto, že, nevím... to nový auto stojí půl milionu a ten nemaj?

    Navíc se zase bavíš o uživatelích aut z druhý až pátý ruky.

    Uživatelé nových aut mají tendenci je měnit mnohem dřív, než skončí jejich životnost, protože prostě chtějí nový.

    A ano, životnost aut se prodlužuje. Běžný moderní auto vydrží opravdu 30 let/300 000 km, dost možná 30 let/600 000 km a nebude to vyžadovat nějakou extrémní péči, jako vyžadovaly auta dřív.

    Nechávají si lidi 30 let starý auta? Ne.

    20-30 let starý auta si kupujou lidi, který nemají peníze, protože 20-30 let starý auto obvykle stojí maximálně 10 % ceny novýho auta, často spíš jednotky procent. Kupříkladu svoje aktuální auto jsem kupoval za cca 3 % jeho pořizovací ceny.

    Tím, že přijdou elektrický auta, se možná trochu prodlouží interval výměny, protože nebude tak patrnej technickej vývoj (na elektromotoru není tolik co zlepšovat) a bude možná o kousek větší reálná životnost. Ale ne o moc.

    Spousta moderních spalovacích motorů vydrží klidně milion kilometrů. Ty auta kolem nich dřív shnijou, vylágruje se jim podvozek, celý se rozmrdaj. A nebo taky ne. Pětadvacetiletá Toyota Corolla furt funguje super. Chce jí někdo? Jo, ale jen pokud stojí měsíční výplatu.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Nevidim problem, tak si holt booknes vikendovej timeslot. Kdyby najednou byla jen polovina osobnich aut v CZ a byla plne automaticka a sdilena, tak vsichni co nekam potrebujou jet muzou jet (i ve spicce) a porad jich minimalne 1/3 (ale spis tak 1/2) bude stat nevyuzita. Hlavne ty na to koukas optikou toho, ze to auto bude vypadat jak dnes, ale proc?

    Muzes mit variantu auta pro 2, co si sednou proti sobe, behem jizdy si daj sachy nebo kouknou na film a zaberou stejne mista jak motorka takze muzou jet dve vedle sebe.

    Ty reseni by byly. Problem je v tom, ze jsme vazne posedly touhou vlastnit a kontrolovat. Ja treba nechci ridit, ale kvuli lidem jako si ty, tak se toho asi nikdy nedockam, protoze jak jsem psal podminka pro autonomni dopravu je limitace lidskyho faktoru.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Věřím tomu, že elektrický autonomní taxíky budou jediná povolená doprava v centrech měst třeba do 20 let.

    Zároveň jsem si jistej, že za 20 let budou lidi stále kupovat neautonomní auta na benzín nebo naftu.

    A jsem si kurevsky jistej, že lidi budou nějaký auta, i kdyby elektrický a autonomní, vlastnit i za 50 let, a nejspíš i za 100. Dokud nevymyslíme osobní létající drony nebo teleport, tak si lidi budou kupovat auta.

    Sharing, cokoliv-jako-service a podobně je z velký části hype a dopadne to jako dot com bublina na začátku století. Pak z toho něco přežije a to co přežije bude ve svých oborech užitečný a významný. Ale představa, že budou za 20 let lidi jezdit na chalupu autonomním taxíkem, je naprosto komická.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Jasně... Lidi si nechtějí auta tak dlouho nechávat a proto je na silnicích na venkově k vidění stále tolik Favoritů, Š120, Felicií a dalších vozů z této historické éry, které jen pomalu střídají (nové) Fobie a Ochcávky...

    A operákům, co jsou tak na 2-5 let max - a tím vznikajícímu přílivu nových vozů - stoupá stáří provozovaných vozidel...
    Average vehicle age | ACEA - European Automobile Manufacturers' Association
    https://www.acea.be/statistics/tag/category/average-vehicle-age

    Asi to s tou touhou po výměně vozu po každé sezóně nebude tak žhavé, jak by se nĕkterým pragocentrickým autonovinářům mohlo zdát...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: iPhone měl obrovskej podíl na trhu, a byl univerzálně cool.

    Tesla je pro obrovskou část lidí seriously uncool, naopak tradiční automobilky jsou cool. Auta lidi kupujou jinak než telefony.

    A ostatně uvidíme na podzim, VW ID3, Škoda Enyaq a jejich "sourozenci" jdou do prodeje před koncem roku.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Ne, tohle je právě pitomost. Přečti si ty články co jsem linkoval níž, ať to nemusím vypisovat, ale jen ve stručnosti:

    Autonomní taxík je, stejně jako sharovaný auto (něco jako Anytime) perfektní řešení do centra města, protože je tam velká hustota lidí, tím pádem i těch aut, a ty auta jsou vytížený průběžně. Jeden člověk přejede z Vinohrad na Smíchov do práce, druhej to auto pak vezme, jede ze Smíchova do Karlína na obchodní schůzku, třetí jede z Karlína na Žižkov k holiči... atd.

    Řeší to problém toho, že je ve městě málo místa a moc aut, který jsou 90 % času nevyužívaný.

    Ale funguje to právě jen v tom velkým městě.

    Když jedeš na chalupu, tak se stane následující:
    1) Autonomní sdílený auto přestane být snadno dostupným. Na vesnici nebude X odloženejch autonomních aut, takže budeš nejspíš čekat, až přijede odněkud zdaleka. A pokud tam bude těch X odloženejch, tak míra jejich využití bude podobně mizivá jako u soukromejch aut.
    2) Autonomní sdílený auto přestane být ekologický, protože pokud na tebe nemá celou dobu čekat (a tehdy už to nedává smysl), musí tě někam dovézt a vrátit se.
    3) Autonomní sdílený auto nefunguje u lidí, kteří mají podobný návyky. Fungujou ty na ježdění po městě, kde každej potřebuje auto jindy. Ale když lidi budou jezdit na víkend, tak ho potřebujou všichni v jednu dobu. Ztrácí se ta výhoda toho, že je těch aut potřeba míň a lidi se podělí.
    4) Na akce typu dovolená a podobně potřebuješ mít auto celou dobu u sebe. Sdílený auto funguje, když potřebuješ přejet někam bez zavazadel nebo s jednou taškou. Když jsi sbalenej na dovolenou, tak opravdu hrozně moc nechceš vybalovat všechny krámy z auta, pak je nakládat do jinýho auta a tohle dělat pokaždý, když někam potřebuješ popojet.

    A poslední věc je psychologie.

    Lidi prostě chtějí vlastnit věci, chtějí prdět do vlastních sedaček, chtějí mít v autě svoje krámy atd.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: “Az si budou moct koupit neco technologicky stejnyho, nebo lepsiho.”

    Tohle je presne veta, kterou od prichodu androidu hlasaj vsichni o iPhonech. A iPhone je v celkovejch prodejich za rok porad treti. Uz skoro 15 let.

    Ale chapu co rikas a jsem zvedavej jak to dopadne. Ja do doby nez si poridim dite, nebo nebudou autonomni auta, odmitam resit byt jen ridicak. Spis to tady sleduju z technologicky zvedavosti.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: No, sharovany autonomni EV je vlastne presne to, co ty lidi na vikend potrebujou. Pokud je to o tom dojet na chatu a v nedeli z chaty zpet, tak si udelaj request, a ai jim v danou dobu posle nejvyhodnejsi auto v ramci planovani dopravy s nejakym pridelenym timeslotem. Plne autonomni doprava ma spoustu skrytejch vyhod, napriklad prave ta moznost planovani a on the flight uprav tras. Pokud do silnice nebudou smet lidi (a to ani s nonAI motorkou nebo autem), tak nepotrebujes semafory. A ano, ja jsem si celkem jist, ze na sklonku myho zivota se dopracujem k tomu, ze do mest budou smet auta pouze s full autonomnim rizenim. Pri vyjezdu z mesta si to prepni na normalni rizeni, ale ve meste na automat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Jo a ještě jedna poznámka k Tesle – kromě toho, že spoustu lidí irituje její nudnej design, tak má Tesla minimálně dva další zásadní problémy, který způsobujou, že spousta lidí čeká na elektrický auto od normální značky.

    1) Příšerná ergonomie. Narvat všechno na dotykovej displej je řešení, který u auta může napadnout jen designéra, debila nebo účetního. Tady to je asi výsledek Muskovy místy dost stupidní snahy být cool, sekundárně pak výsledek šetření.

    Dotykový displeje jsou fajn na věci, který není nutný ovládat často za jízdy. Auto, který má na dotykovým displeji snad i stěrače, je prostě pro spoustu lidí nepřijatelný.

    2) Kvalita zpracování. Tesla se výrazně lepší, ale pořád její auta nevypadaj tak, jak by prémiovej produkt měl.

    A potom je tu ta absence volby.

    Teď se Tesla prodává, protože lidi nemaj jinou možnost.

    Ale až si příští rok budou moct koupit auto technicky stejně pokročilý jako Tesla, ale vyrobený stejně kvalitně a ovladatelný stejně snadno jako Volkswagen? To bude o dost jiná pohádka.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Jenomže Tesla žádná jednička není, ne tak jako byl Apple.

    Když přišel iPhone na trh, byl to přelomovej telefon, kterej uměl věci, který normální telefony neuměly. Takže získal obrovskej podíl mezi telefonama jako takovejma.

    Tesla nic takovýho neudělala, Tesla je jen nejúspěšnější značkou elektrickejch aut, což je ale daný tím, že elektrický auta jsou v reálným světě naprosto marginální záležitost, jejich prodeje jsou mizivý a z celkovýho hlediska zanedbatelný. S výjimkou pár zemí s nestandardníma podmínkama (Norsko) je jejich podíl na trhu pod 2 %.

    A škálovatelnost v automobilovým průmyslu je nesrovnatelně menší než v telefonech, stejně jako jsou tam delší modelový cykly, větší setrvačnost a spousta dalších faktorů ztěžujících situaci startupu.

    To, že se Tesle vůbec povedlo se stát životaschopnou automobilkou, je zázrak.

    Ale přestava elektrogeeků o významu Tesly je obrovsky přehnaná.

    Normální automobilky se pohybujou v číslech o minimálně řád vyšších než Tesla. Celej objem výroby Tesly je pro Ford, VW nebo Toyotu odpovídající jednomu z jejich mnoha modelů. A tradiční automobilky sice zaspaly ve vývoji, ale teď už ten vývoj maj hotovej a auta připravený, teď jsme ve fázi "klidu před bouří", kdy všichni mají hotový auta, spousta z nich je představená, třeba VW ID3 už se vyrábí, ale ještě vesměs nejdou koupit.

    Až VW v průběhu následujících 2-5 let hodí na trh cca 30 elektrickejch modelů, tak má potenciál přerůst prodeje celý Tesly.

    Ještě jednou to zopakuju – jak Volkswagen Golf, tak Škoda Octavia mají každý zvlášť větší prodeje než celá Tesla dohromady. Stačí, když z 30 připravovaných modelů budou úspěšný čtyři nebo pět, nebo deset, a prvenství Tesly je v háji.

    Totéž až třeba Ford s příchodem příští generace představí elektrickou verzi F-150, což je nejprodávanější auto na světě (víc než dvojnásobek co Tesla). Kdyby se JEDEN ZE TŘÍ Fordů F-150 prodal jako elektrickej, bude to víc aut než prodá Tesla.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam