• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: hele podobný story jsem slyšel už před třiceti letama, jak si frajer dojel do Holandska pro karavan, a pak ho našli vybouranýho v Německu na autobahnu, protože zapnul tempomat a odešel smažit vajíčka...

    KEB: ano chápeš to správně, takhle fungujou všechny záležitosti xaas. Že si to nedokážeš představit, nebo si myslíš že tahle funkce pro tebe není, neznamená, že to význaná část potenciálních klientů může vidět jinak.

    BOBASH: proč by měl, je to stejný, jako používat elektroauto jako baterku do sítě... nebudeš ho potřebovat, necháš ho samostatně jezdit v danej čas, on ti zatím vygeneruje prachy, a vrátí se tak, aby se stačil nabít před tvojí jízdou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jinak jen takovej podotek, proč mi debata s tebou začíná připadat legrační.

    Nejvtipnější je samozřejmě to, že dle tvojí logiky jsou moje názory na auta nerelevantní, protože se tím, vědět věci o autech, živím. Předpokládám, že v tom případě pokud se budeme bavit o IT, budu mít pravdu já, protože o tom vím prd :)

    Druhá věc – podívej se někdy, jak svět opravdu funguje a ne jak si představuješ, že by fungovat měl. Zjistíš zajímavý věci.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON:

    1,2,8 To, že auto je spotřební zboží je možná anarchronistická představa, ale taky je to realita. Je to sice extrémně trvanlivý spotřební zboží, ale spotřební zboží. Lidi ho tak kupujou a ještě dlouho kupovat budou.

    Já vycházím z toho, jak svět funguje, ty z toho, jak si myslíš, že by idealisticky měl.

    4 Na neznalosti procesů mimo centra je právě postavená představa toho, že budou na venkově fungovat robotaxíky. Nebo je možná založená na neznalosti fungování taxíků.

    Taxík (je jedno jestli robo nebo člověčí) k tomu, aby se vyplatil, potřebuje vytíženost. Člověk k tomu, aby se mu taxík vyplatil, potřebuje dostupnost. V reálu to znamená, že potřebuješ, aby taxíků i zákazníků bylo v místě tolik, že taxík po vykonání zakázky odjíždí na jinou zakázku. V nejhorším může mít "downtime" třeba 50%. Něco takovýho mimo centrum velkýho města nejde. V nejlepším případě bude sice furt jezdit, ale najezdí 3x tolik, protože bude lítat pro vzdálený klienty. Ergo bude drahej a bude se na něj čekat.

    6 Ty jsi tvrdil, že Tesla nepotřebuje vyrábět miliony aut, protože jejich byznysmodel je jinej. Takže předpokládám, že když nepotřebujou vyrábět miliony aut, tak ty auta asi vypadnou z cloudu?

    9 Tesla MĚLA technologický náskok 10 let. Už ho nemá, na trhu jsou auta plně schopná se vyrovnat Tesle.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: autopilot neni self-driving, interpretuju si to tak iba hlupaci, ktori si to neprecitaju poriadne a taki si tu darwinovu cenu zasluzia, akurat skoda auta no :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Ano, teď to tam někde píšou. A dokonce i samotný auto otravuje s tím, že máš chytit volant, vím o tom, řídil jsem ho.

    Ale přesto je svět plnej kreténů, který si myslej, že to má řídit samo, protože se to jmenuje Autopilot a Musk furt mluví o autonomním řízení a podobně. A občas se ty kreténi zabijou nebo přizabijou, jako ten poslední v Koreji nebo kde, co se před ním převrátil náklaďák a on ho sice viděl, ale nic neudělal, protože očekával, že autopilot zastaví sám.

    Tesla k tomuhle dojmu aktivně přispívá. Ostatní automobilky, i když mají auta vybavený stejnou technologií a stejnýma senzorama, nepřipouštějí možnost interpretace asistenčních systémů jako "self-driving", protože k tomu přistupujou se zodpovědností automobilky a ne technologický společnosti.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    DAN_F: a co este taky autopilot u lietadiel, vsetci ti piloti uz mali davno prist o pracu! :)
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Tesla vyvolává v lidech dojem, že je autonomní? Tady máš citaci přímo z webu Tesly, ať to není ovlivněné nějakou mojí interpretací, schválně co si z toho dokážeš odvodit:

    "Autopilot enables your car to steer, accelerate and brake automatically within its lane.

    Current Autopilot features require active driver supervision and do not make the vehicle autonomous."
    JANOS
    JANOS --- ---
    VITEKK: Jj, U tesly existujou 4 varianty:
    1. NOTHING
    2. BASIC AUTO PILOT
    3. ENHANCED AUTO PILOT
    4. FULL SELF DRIVING

    Kdysi se prodavali auta ve variantech 1,3,4, kdezto ted je default 2 a muzes si priplatit za 4.
    Nepamatuju si rozdil mezi 2 a 3 uplne presne, ale myslim ze 3 ma prave ty stopky a zmeny pruhu, tedy v soucastnosti 3==4
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: ten prostoj asi nebude tak horentna suma, pokial bude tato sluzba konkurovat klasickym pujcovnam aut
    VITEKK
    VITEKK --- ---
    BOBASH: jenom doplnim: autopilot ma kazda tesla v zakladu, coz je adaptivni tempomat + drzeni v pruhu a nove rozpoznavnai semaforu (ale nic to s nimi nedela). To za priplatek se jmenuje "full self driving" a ma to navic automatickou zmenu jizdniho pruhu, sjizdeni z dalnic a ted nove zastavovani na stopkach nebo cervenejch (nejsem si jistej jestli v evrope)
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: dobře, takže buď odjede aby dal vydělávalo anebo si jeho prostoj, kdy na mě bude čekat zaplatím. Chápu to správně?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: na jednodnovy vylet tam to auto ostane zaparkovane pre teba tych 6 hodin alebo kolko
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: To platí pouze pro ty, co si kupují auta z nudy... Pokud to někdo kupuje jako velkou investici, nejlépe se spotřebákem na 10 let, tak rozhodně nevybere naslepo.

    1,2,8) Anachronistická představa o autě jako spotřebním zboží.
    3) Nikdo tu netvrdil, že autonomie bude zítra
    4) Anachronistická představa založená na mizivé znalosti procesů mimo centra...
    5,7) Vzhledem k tomu, že 30 let je cca doba "finálního dožití" ICEV, tak by bylo překvapivé, kdyby to bylo dřív.
    6) ??? A ICEV se zhmotňují, či co?
    9) Tesla má technologický náskok cca 10 let, především v oblasti baterií, který budou "klasické" automobilky se svým velmi těžkopádným procesem rozhodování jen obtížně odmazávat.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: no jasně, on ten důvod může být i v EU legislativě, tady je prostě problém sbírat data, tak je lepší o tom nemluvit, neupozorňovat na to a tvářit se že tu nikdo není. Praha je daleko...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Mimochodem, k těm interfacům. Dneska jsem si vyzvedl novýho Golfa. Má všechno dotykový.

    ZABÍT!

    Jestli někdo nechápe, proč je dotykový ovládání úplně kreténský a je v Praze nebo okolí, rád přijedu a ukážu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: No že sbírají víc dat než tvrdí je možný.

    Ale mě šlo o to, že u toho nevyvolávají v lidech dojem, že řídí nějaký "autonomní auto", který se vlastně řídí samo. Že nejspíš kdejaká Škodovka nebo VW sbírá tuny dat a ty o tom nevíš, to je dost pravděpodobný.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: to je to co přiznávají. Nedělal bych si moc iluze o tom co nepřiznávají.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: Jiný automobilky ty data získávají při zapunutých asistentech, což není takovej rozdíl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: A BMW má jako co? Úplně to samý. Taky sbírá data ze svých aut vybavených asistenčními systémy. Jenom se u toho netváří, že je to autopilot.

    Rozdíl teda je, že BMW má těch aut trochu víc.

    A určitě to dělá víc značek, jen u BMW si tím jsem jistej, protože jsem o tom překládal nějakou tiskovku.

    Většina dnešních lepších aut má podobnou sadu senzorů jako Tesla a podobný možnosti komunikace a sběru dat, akorát se u toho netváří jako "autonomní auto" a nevyvolává v lidech pocit, že ho můžou nechat řídit samotný.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    nemluve u dat z automatickeho rizeni. Tesla zkrz fan boy dokazala presvedcit statisice lidi, aby zapinali nedovyvinuterizeni v beznem provozu - coz je dost velika idiocie. Nicmene diky tomu se dostali k datum, ktere ostatni budou velmi tezko ziskavat. Otazka zda se ostatni automobilkam povede datahnout nektere funkcne do konce.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam