• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    SHEFIK: Jj, nakupy dronem predpovidali karikaturisti uz v roce 1900 pro rok 2000 takze je jasny ze to je na spadnuti ;)

    Momentalni realita ve Svycarsku vypada tak, ze i kdyz bydlim asi dvacet autominut od centra hlavniho mesta mi aplikace nejvetsiho potravinoveho retezce ktery dodava i domu po nainstalovani ohlasila „k vam zatim nedodavame“

    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    KEB: vzdyt sem rikal, ze je na tu budoucnost Bobash kratkozrakej :)

    nicmene ja o moc dlouhodobym horizontu nemluvim, on ten technologickej pokrok nabira stale vic na obratkach. co driv trvalo desetileti, je ted za par let.

    napr. drony - staci kouknout na chystanej Prime Air. ve svete uz se to testuje. tahle firma uz i funguje komercne:

    Flytrex | On Demand Drone Delivery
    https://flytrex.com/
    KEB
    KEB --- ---
    SHEFIK: problém je v tom že ty a bobash uvažujete v jiných časových horizontech. Ty vidíš ten dlouhodobý zatímco bobash krátkodobý až střednědobý, proto nejste kompatibilní.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: mluvis o vsichni, ale ani ted vsichni nemaji na vesnici auto a jezdi sockou. svet neni bud a nebo. rozhodne bude ale v budoucnu vetsi flexibilita, aby nejaky takovy auto na vesnici prijelo, nez v dobe, kdy k tomu potrebujes ridice

    nakup uz v takovy dobe budes resit dronem .).nebo minimalne dovozem. kdvuli nakupum si auto neporidis. a stejne tak muzes robotaxikem posilat deti do skoly - a nabrat jich vic u vic domu, cimz rozlozis cenu - u uberu uz tohle taky funguje

    snazis se hledat argumenty, ze budoucnost bude postavena na stejnejch zakladech, jako ted. ale tak to neni, svet se.meni a bude menit, napric tomu, ze ted v necem vidime problem
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: I když bude self-driving, tak těch aut nebude nejspíš ve vesnici dost na to, aby všichni mohli spoléhat na robotaxíky. A kdyby bylo, tak bude těch robotaxíků potřeba skoro stejně jako by bylo potřeba soukromejch aut, ergo se to nevyplatí.

    Největší přidaná hodnota robotaxíku je, že ve městě na rozdíl od normálního auta (autonomního nebo manuálního, to je jedno) nezabírá místo parkováním.

    Na předměstí, malým městě nebo vesnici je to jedno, protože tam je místa dost, a výhody vlastnictví auta převažujou.

    Zvlášť když autonomní soukromý auto bude mít spoustu z výhod typických pro robotaxík, třeba že ho budeš moct poslat pro děti do školy nebo pro nákup.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    KEB: ale to je vsechno zpusobeny tim, ze neni self driving a na vesnici nebo z vesnice ti nikdo auto vozit nebude.. je jasny, ze ted se to nevyplati
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Já bych řekl, že Blowupův post byl asi záměrná ironie :)

    Jinak k ergonomii Tesly...

    German Judge Decides That The Tesla Model 3 Touchscreen-Based Wipers Are Illegal After Driver Wrecks Using Them
    https://jalopnik.com/...acebook&fbclid=IwAR2FVB1dvibi5sQG3nqU7QnakBNEITJJgkPM5EQqahZIR8i4lyQzL_wq790

    Tohle bude ještě prdel.
    KEB
    KEB --- ---
    SHEFIK: Praha, Praha, Praha, Brno a zase Praha a jednou Olomouc a Ostrava. Za mě to jen potvrzuje bobashovo tvrzení, že mimo metropole a opravdu velká města to nefunguje. Olomouc a Ostrava tam to může těžit ze studentů a dává to i smysl. Na menším městě a pokud mám rodinu to buď vůbec neexistuje nebo vlastnit auto vchází mnohem levněji.

    Samozřejmě se to může změnit...
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BLOWUP: Tesla dava zaruku 8 let/240 000km na baterii a pohonne ustroji. Statistika rika ze realna zivotnost je o dost vetsi nez ta zaruka. Mnohem dulezitejsi je pak pokles kapacity v ramci zivotnosti, tu ma Tesla docela dobrou. U aut ktery najely cca 300+kkm byl typicky pokles kolem 6-7%.

    Kazdopadne tvuj predchozi post je mimo, v tom tu realnou moznost masove zatim cech nema. Neni tam masova nabidka second handovych a zaroven pouzitelnych elektromobilu. Ten trh teprve zacina, treba na mobile.de je k dnesnimu dny 692 kusu auta znacky Tesla (vc. bouranych, zdvojene nabidky atd.). To je nic a na rozsireni second handu si jeste par let pockame.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Aha, nesleduju kolik stojej ty vaše šekely :) Každopádně to je zvláštní, v EU jsem moc Tesel pod milion ještě neviděl. Nejlevnější na Mobile.de je za 25 tisíc euro, ale ta má najeto 440 tisíc a dojezd už klesnul na 350 kilometrů:

    Ups, bist Du ein Mensch? / Are you a human?
    https://suchen.mobile.de/...SCENDING&action=eyeCatcher&searchId=8cf8727c-711e-03e3-a1e2-dc64950f33b3

    Jo, skoro jako kdyby ty elektromobily nebyly úplně věčný, no :)

    Každopádně pro typickýho Čecha je úplně jedno, kolik to auto ještě najede, na auto za 800 tisíc korun prostě nemá peníze.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: Tak 30k CHF je prave neco pres 600k, imho pro nekoho kdo s tim chce najet dalsich tricet milionu km je to za babku, ne?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Samozřejmě, infrastruktura je jasná věc, dokud nebudou na sídlištích veřejný nabíječky, tak je to pro půlku lidí nesmysl.

    BLOWUP: Jako samozřejmě jde, ale nejde koupit pro Čecha realisticky. Lidí, co si můžou dovolit ojetou Teslu za milion korun je v Čechách fakt málo.

    Typickej Čech kupuje ojetiny za 100 – 300 tisíc korun. Takže větší rozšíření elektrickejch aut můžeme očekávat, až se budou ojetý VW ID3 prodávat kolem 10 tisíc euro.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ad dojezd elektrickejch aut – věřím, že za pár let bude možný při zachování dnešní velikosti a ceny baterií udělat auto s dojezdem přes 1 000 km.

    Nevěřím tomu, že se to běžně bude dít, ze stejnýho důvodu, proč třeba naftový a benzínový auta nemají nádrže na 2 000 kilometrů, i když by taky mohly (a zabralo by to pořád míň místa a hmotnosti než současný baterie). Prostě to není potřeba natolik, aby nebylo výhodnější udělat to auto lehčí (a tedy snížit spotřebu a zlepšit jízdní vlastnosti), levnější a prostornější, protože v něm nezaberou tolik místa baterie.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: P2P od Škodovky bylo Smile Car. Nebo možná Smile Car byl od Leo Expressu a HoppyGo bylo od Škodovky, teď nevím. Každopádně se před asi dvěma rokama spojily pod jménem HoppyGo.

    Jinak já bych s druhým autem do sharingu klidně šel. S Jaguarem ne, protože je to prostě moc choulostivý a složitý auto a je vysoká pravděpodobnost, že uživatel nesprávným zacházením způsobí rychlejší mechanický opotřebení, který mi pojištění nezaplatí.

    S tím, že autonomní řízení by to výrazně usnadnilo souhlasím, teď pořád musíš to auto předat, nafotit, pak převzít a něco řešit. Autonomní auto můžeš poslat jezdit Bolt nebo Uber.

    Akorát tam je furt ten hlavní důvod, kvůli kterýmu to většina lidí neudělá. Auto je osobní prostor. Máš v něm svoje věci, svůj pořádek nebo nepořádek, trávíš v něm čas.

    Lidi by taky mohli pronajímat byty na AirBnB, když odjedou na dovolenou. Dělá to někdo? Víceméně ne. Protože si nepustíš lidi do obýváku...
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: Koupit ojety auto z nemecka nejde?
    Jak uz jsem tu psal, Tesly z roku 2014 stojej kolem 30k CHF, to je pro nekoho kdo si mysli ze jsou v prvni petine svy zivotnosti preci skoro zadarmo, ne?
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: aby se daly koupit jety za levno a aby infrastrukturne fungovaly sídliště. Do té doby je El. Auto pro spoustu lidí předražený a nepraktický.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: byla jeste jedna P2P od skodovky tusim, ted nemuzu dohledat. ale to je fuk. to o cem mluvis - ze lide pujcujou jen auta na obcasny pouziti, to neznamena, ze v budoucnu tomu prece nemuze bejt jinak. pojdme opet premejslet o business planu/procesu - co aktualne brani uzivatelum pronajimat primarni auto? mezi hlavnimi duvody bude, ze potrebuji jeho dostupnost, chteji ho mit ciste a provozuschopne. dostupnost je resitelna soucasnymi technologiemi - kalendar v mobilni aplikaci se sharing sloty. co se tyka cistoty a provozuschopnosti, tam uz to narazi na casovy a organizacni moznosti, protoze to musi fyzicky clovek zaridit, nebo si nekoho najmout za dodatecny naklady, coz snizuje rentabilitu celyho procesu. pokud ale budes mit auto s autonomnim rizenim, tohle ti odpadne...

    ...a pro rejpaly, ano budou stale lide, co sveho primarniho milacka nepujci ani tak a budou ho lestit ve stodole

    BOBASH: ano, cesi urcite nejsou co se tyka kupni sily, mezi top adoptery drahejch a novejch technologii ve svete a obmena u nas nejakej cas potrva, skrze napriklad nemecko. kdyby tomu bylo jinak, byli bychom hloupy narod.

    co se tyka dojezdu, vestit budoucnost nedokazu, ale sleduju co se deje uz ted, a mozna to bude i driv nez za 10 let:

    Tesla long range 379 mile (609km)... muj DiTD diesel ujel pri prumerny spotrebe necelych 800km - to uz neni daleko
    Longest Range Electric Cars 2020 | CAR Magazine
    https://www.carmagazine.co.uk/electric/longest-range-electric-cars-ev/

    Battery Breakthrough Gives Boost to Electric Flight and Long-Range Electric Cars
    https://electriccarsreport.com/...rough-gives-boost-to-electric-flight-and-long-range-electric-cars/

    But while lithium metal extends an EV’s driving range by 30–50%, it also shortens the battery’s useful life due to lithium dendrites, tiny treelike defects that form on the lithium anode over the course of many charge and discharge cycles. What’s worse, dendrites short-circuit the cells in the battery if they make contact with the cathode.
    ...
    “Our dendrite-suppressing technology has exciting implications for the battery industry,” said co-author Brett Helms, a staff scientist in Berkeley Lab’s Molecular Foundry. “With it, battery manufacturers can produce safer lithium metal batteries with both high energy density and a long cycle life.”

    Breakthrough in Battery Industry: LeydenJar Boosts Battery Energy by 70% −
    https://evobsession.com/breakthrough-in-battery-industry-leydenjar-boosts-battery-energy-by-70/amp/

    LeydenJar Technologies, a Dutch spin-out of the applied research institute TNO, has developed a new anode that will drastically change the battery industry. For the first time, anodes in lithium-ion batteries can be made from 100% silicon. This breakthrough offers two key benefits: batteries with a 70% higher energy density (1350 Wh/L) and 62% less CO
    ...
    Two important details are that the new technology does not push up production costs and is a ‘plug-in’ solution to existing battery gigafactory’s.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: Volvo už teď tvrdí, že za všechny škody a úrazy způsobený svýma autonomníma autama ručit bude. Proto je taky vypustí až si bude jistý, a to je třeba ten hlavní rozdíl proti Tesle.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Skutečnej carsharing je u nás jen jeden, a to HoppyGo. To ostatní jsou autopůjčovny, jen přes appku a na kratší dobu. Provozovatel vlastní auta, půjčuje klientům. To není sharing, to je půjčovna.

    A na HoppyGo lidi téměř vůbec nepůjčujou auta, co normálně používají, většina objemu jsou auta koupený na půjčování nebo nějaký auta, co mají lidi na občasný použití. Typicky třeba dodávky, obytňáky a podobně koupený na to aby se buďto půjčovaly, nebo se s nima jednou za čas něco odvezlo.

    Můžu se zkusit zeptat na reálnej poměr, maželka v Hoppy dělá :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Souhlas víceméně se vším, jen ten dojezd větší než u dieselu bych moc neviděl – nevěřím v elektromobil s dojezdem nad dejme tomu 800km, nebo aspoň než běžně. I když se baterky zmenší a zlehčí, budou furt těžký a bude lepší udělat menší dojezd a levnější, lehčí auto, protože tou dobou už bude slušná infrastruktura.

    Dojezd 1 000 km+ vidím možná u kamionů a u nějakých aut na speciální účely.

    A věřím i tomu, že bude elektrický auto za cca 5 let stát jako spalovací, ale než se dožene infrastruktura a než se změní návyky lidí atd., tak bude trvat minimálně do konce dekády, než budou elektrický auta převažující mezi novýma a tím pádem tak do konce další, než budou převažující obecně.

    Třeba Češi, aby začali jezdit elektrickejma autama, potřebujou, aby se ty elektrický auta daly koupit ojetý z Německa.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam