• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BLOWUP: Tesla dava zaruku 8 let/240 000km na baterii a pohonne ustroji. Statistika rika ze realna zivotnost je o dost vetsi nez ta zaruka. Mnohem dulezitejsi je pak pokles kapacity v ramci zivotnosti, tu ma Tesla docela dobrou. U aut ktery najely cca 300+kkm byl typicky pokles kolem 6-7%.

    Kazdopadne tvuj predchozi post je mimo, v tom tu realnou moznost masove zatim cech nema. Neni tam masova nabidka second handovych a zaroven pouzitelnych elektromobilu. Ten trh teprve zacina, treba na mobile.de je k dnesnimu dny 692 kusu auta znacky Tesla (vc. bouranych, zdvojene nabidky atd.). To je nic a na rozsireni second handu si jeste par let pockame.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Aha, nesleduju kolik stojej ty vaše šekely :) Každopádně to je zvláštní, v EU jsem moc Tesel pod milion ještě neviděl. Nejlevnější na Mobile.de je za 25 tisíc euro, ale ta má najeto 440 tisíc a dojezd už klesnul na 350 kilometrů:

    Ups, bist Du ein Mensch? / Are you a human?
    https://suchen.mobile.de/...SCENDING&action=eyeCatcher&searchId=8cf8727c-711e-03e3-a1e2-dc64950f33b3

    Jo, skoro jako kdyby ty elektromobily nebyly úplně věčný, no :)

    Každopádně pro typickýho Čecha je úplně jedno, kolik to auto ještě najede, na auto za 800 tisíc korun prostě nemá peníze.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: Tak 30k CHF je prave neco pres 600k, imho pro nekoho kdo s tim chce najet dalsich tricet milionu km je to za babku, ne?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Samozřejmě, infrastruktura je jasná věc, dokud nebudou na sídlištích veřejný nabíječky, tak je to pro půlku lidí nesmysl.

    BLOWUP: Jako samozřejmě jde, ale nejde koupit pro Čecha realisticky. Lidí, co si můžou dovolit ojetou Teslu za milion korun je v Čechách fakt málo.

    Typickej Čech kupuje ojetiny za 100 – 300 tisíc korun. Takže větší rozšíření elektrickejch aut můžeme očekávat, až se budou ojetý VW ID3 prodávat kolem 10 tisíc euro.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ad dojezd elektrickejch aut – věřím, že za pár let bude možný při zachování dnešní velikosti a ceny baterií udělat auto s dojezdem přes 1 000 km.

    Nevěřím tomu, že se to běžně bude dít, ze stejnýho důvodu, proč třeba naftový a benzínový auta nemají nádrže na 2 000 kilometrů, i když by taky mohly (a zabralo by to pořád míň místa a hmotnosti než současný baterie). Prostě to není potřeba natolik, aby nebylo výhodnější udělat to auto lehčí (a tedy snížit spotřebu a zlepšit jízdní vlastnosti), levnější a prostornější, protože v něm nezaberou tolik místa baterie.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: P2P od Škodovky bylo Smile Car. Nebo možná Smile Car byl od Leo Expressu a HoppyGo bylo od Škodovky, teď nevím. Každopádně se před asi dvěma rokama spojily pod jménem HoppyGo.

    Jinak já bych s druhým autem do sharingu klidně šel. S Jaguarem ne, protože je to prostě moc choulostivý a složitý auto a je vysoká pravděpodobnost, že uživatel nesprávným zacházením způsobí rychlejší mechanický opotřebení, který mi pojištění nezaplatí.

    S tím, že autonomní řízení by to výrazně usnadnilo souhlasím, teď pořád musíš to auto předat, nafotit, pak převzít a něco řešit. Autonomní auto můžeš poslat jezdit Bolt nebo Uber.

    Akorát tam je furt ten hlavní důvod, kvůli kterýmu to většina lidí neudělá. Auto je osobní prostor. Máš v něm svoje věci, svůj pořádek nebo nepořádek, trávíš v něm čas.

    Lidi by taky mohli pronajímat byty na AirBnB, když odjedou na dovolenou. Dělá to někdo? Víceméně ne. Protože si nepustíš lidi do obýváku...
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: Koupit ojety auto z nemecka nejde?
    Jak uz jsem tu psal, Tesly z roku 2014 stojej kolem 30k CHF, to je pro nekoho kdo si mysli ze jsou v prvni petine svy zivotnosti preci skoro zadarmo, ne?
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: aby se daly koupit jety za levno a aby infrastrukturne fungovaly sídliště. Do té doby je El. Auto pro spoustu lidí předražený a nepraktický.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: byla jeste jedna P2P od skodovky tusim, ted nemuzu dohledat. ale to je fuk. to o cem mluvis - ze lide pujcujou jen auta na obcasny pouziti, to neznamena, ze v budoucnu tomu prece nemuze bejt jinak. pojdme opet premejslet o business planu/procesu - co aktualne brani uzivatelum pronajimat primarni auto? mezi hlavnimi duvody bude, ze potrebuji jeho dostupnost, chteji ho mit ciste a provozuschopne. dostupnost je resitelna soucasnymi technologiemi - kalendar v mobilni aplikaci se sharing sloty. co se tyka cistoty a provozuschopnosti, tam uz to narazi na casovy a organizacni moznosti, protoze to musi fyzicky clovek zaridit, nebo si nekoho najmout za dodatecny naklady, coz snizuje rentabilitu celyho procesu. pokud ale budes mit auto s autonomnim rizenim, tohle ti odpadne...

    ...a pro rejpaly, ano budou stale lide, co sveho primarniho milacka nepujci ani tak a budou ho lestit ve stodole

    BOBASH: ano, cesi urcite nejsou co se tyka kupni sily, mezi top adoptery drahejch a novejch technologii ve svete a obmena u nas nejakej cas potrva, skrze napriklad nemecko. kdyby tomu bylo jinak, byli bychom hloupy narod.

    co se tyka dojezdu, vestit budoucnost nedokazu, ale sleduju co se deje uz ted, a mozna to bude i driv nez za 10 let:

    Tesla long range 379 mile (609km)... muj DiTD diesel ujel pri prumerny spotrebe necelych 800km - to uz neni daleko
    Longest Range Electric Cars 2020 | CAR Magazine
    https://www.carmagazine.co.uk/electric/longest-range-electric-cars-ev/

    Battery Breakthrough Gives Boost to Electric Flight and Long-Range Electric Cars
    https://electriccarsreport.com/...rough-gives-boost-to-electric-flight-and-long-range-electric-cars/

    But while lithium metal extends an EV’s driving range by 30–50%, it also shortens the battery’s useful life due to lithium dendrites, tiny treelike defects that form on the lithium anode over the course of many charge and discharge cycles. What’s worse, dendrites short-circuit the cells in the battery if they make contact with the cathode.
    ...
    “Our dendrite-suppressing technology has exciting implications for the battery industry,” said co-author Brett Helms, a staff scientist in Berkeley Lab’s Molecular Foundry. “With it, battery manufacturers can produce safer lithium metal batteries with both high energy density and a long cycle life.”

    Breakthrough in Battery Industry: LeydenJar Boosts Battery Energy by 70% −
    https://evobsession.com/breakthrough-in-battery-industry-leydenjar-boosts-battery-energy-by-70/amp/

    LeydenJar Technologies, a Dutch spin-out of the applied research institute TNO, has developed a new anode that will drastically change the battery industry. For the first time, anodes in lithium-ion batteries can be made from 100% silicon. This breakthrough offers two key benefits: batteries with a 70% higher energy density (1350 Wh/L) and 62% less CO
    ...
    Two important details are that the new technology does not push up production costs and is a ‘plug-in’ solution to existing battery gigafactory’s.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: Volvo už teď tvrdí, že za všechny škody a úrazy způsobený svýma autonomníma autama ručit bude. Proto je taky vypustí až si bude jistý, a to je třeba ten hlavní rozdíl proti Tesle.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Skutečnej carsharing je u nás jen jeden, a to HoppyGo. To ostatní jsou autopůjčovny, jen přes appku a na kratší dobu. Provozovatel vlastní auta, půjčuje klientům. To není sharing, to je půjčovna.

    A na HoppyGo lidi téměř vůbec nepůjčujou auta, co normálně používají, většina objemu jsou auta koupený na půjčování nebo nějaký auta, co mají lidi na občasný použití. Typicky třeba dodávky, obytňáky a podobně koupený na to aby se buďto půjčovaly, nebo se s nima jednou za čas něco odvezlo.

    Můžu se zkusit zeptat na reálnej poměr, maželka v Hoppy dělá :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Souhlas víceméně se vším, jen ten dojezd větší než u dieselu bych moc neviděl – nevěřím v elektromobil s dojezdem nad dejme tomu 800km, nebo aspoň než běžně. I když se baterky zmenší a zlehčí, budou furt těžký a bude lepší udělat menší dojezd a levnější, lehčí auto, protože tou dobou už bude slušná infrastruktura.

    Dojezd 1 000 km+ vidím možná u kamionů a u nějakých aut na speciální účely.

    A věřím i tomu, že bude elektrický auto za cca 5 let stát jako spalovací, ale než se dožene infrastruktura a než se změní návyky lidí atd., tak bude trvat minimálně do konce dekády, než budou elektrický auta převažující mezi novýma a tím pádem tak do konce další, než budou převažující obecně.

    Třeba Češi, aby začali jezdit elektrickejma autama, potřebujou, aby se ty elektrický auta daly koupit ojetý z Německa.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    KEB: me osobne by to nevadilo, to auto se ti zaplati a vrati, mozna zacnes jeste vydelavat. jak jsem psal, existujou mechanismy, jako pojisteni, vzniknou kolem toho firmy na servis a cleaning, kam si tesla dojede sama. co se tyka AirBnB, neni to tak jak pises, ja osobe byl s rodinou ve Francii, u francouze, ktery v byte bydlel. pulku pobytu nekde cestoval, pulku tam byl s nama, potkavali sme se s nim v kuchyni a obyvaku. tohle je o pristupu, kdezto ty a Fortress tu uplatnujete jen svuj pohled na vec, bez respektu/myslenky, ze nekdo jiny to muze mit jinak.

    daval jsem za priklad i ceske carsharingy, kde uz k pujcovani dochazi - kousek ode me clovek pujcuje pres mobilmultivana, kterej stal pres mega...

    Carsharing v Česku: Cena, nabídka, podmínky sdílení aut | auto.cz
    Carsharing v Česku: Cena, nabídka, podmínky sdílení aut | auto.cz
    https://www.auto.cz/sdileni-aut-v-cesku-jake-modely-lze-pujcit-kde-a-kolik-carsharing-stoji-130648

    vic uz k tomu asi nema smysl psat
    KEB
    KEB --- ---
    SHEFIK: uvedomujes si, ze třeba konkrétně airbnb stojí na tom, že si někdo nakoupil pět bytů a ty půjčuje?

    Ano někdo, kdo bude mít dost peněz si koupí x aut a ty bude půjčovat, ale představa toho, že pujcuji svůj byt ve kterém bydlím nebo moje primární auto, no nevím jestli to bude fungovat.

    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    FORTRESS: "smrt nikdy automobilka ručit nebude" to si myslis, nebo vis? jsi soucasti tehle diskuzi? :) ...jak se lisi pro tenhle pripad vlastneneho auta fyzickou a pravnickou osobou? Znas firmu Waymo a vis co dela?

    "Fakt vidim jak někdo bude půjčovat svoje auto za 3M sousedovic klukovi na první prcání nebo někomu kdo pojede z kydání hnoje." ... s timhle pristupem by dle tebe nemohl existovat zadny sharing. Vcetne AirBnB. A prece uz carsharingy, kde majitelem je fyzicka osoba, u nas uz uspesne funguji. Nektere z mechanismu, ktere to resi jsou reference, pojisteni, kamery v aute (tesla uz ma), preneseni odpovednosti na pujcujiciho (kontrakt v ramci mobilni aplikace)...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Sandy Munro: "Tesla Lies"? | In Depth
    http://www.youtube.com/watch?v=9l6DPwKHWpY
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    U nás byli tzv. "re-kola" prakticky za 0,- pořizovací náklady a za 0,- opravy aby se ekologizovala doprava. Za pár měsíců byla většina kol zničená nebo ukradená. Fakt vidim jak někdo bude půjčovat svoje auto za 3M sousedovic klukovi na první prcání nebo někomu kdo pojede z kydání hnoje. Stejně tak "autonomní" doprava kde za škody / smrt nikdy automobilka ručit nebude a půjde za majitelem. 3 miliardy kilometrů bez nehody ale negativní PR kdy přejede dítě na odrážedle nebo nepozná černocha v tunelu (dnes obvzláště třeskuté) a legislativci budou přemýšlet co s tím.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    SHEFIK: Souhlas...

    Pokud vezmeš do úvahy třeba EV taxík za 1M s řidičem (za 200 Kč/SH)/bez něj, předpokládal bys životnost 5 let a provoz 12/7/365, tak náklady:
    1) Bez řidiče cca 548 Kč/den (46 Kč/hod)
    2) S řidičem cca 2.948 Kč/den (246 Kč/hod)

    Při ceně třeba 10 Kč/km, spotřebě 20 kWh/100km a ceně cca 5 Kč/kwh vychází rentabilita na cca:
    1) ~65 km/den
    2) ~330 km/den

    V případě 1) pak klidně stačí 2 jízdy do práce/z práce...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: jasne, pokud pocitas do posledniho auta. on doted taky kazdej ind a african nema smartphone, ale najdes je uz u vetsiny obyvatel indickejch slumu.

    s elektromobilem mas pravdu, ze ten puvodni substitut na urovni dieselu, nebo benzinu je v tuhle chvili jeste financne nekde jinde, to ale neznamena, ze se to brzo nezmeni.

    znovu te odkazu na to video. promena firemnich flotil se ceka do 2-3 let u gigantu jako amazon, narodnich post, zasilkovejch sluzeb a v blizkejch par letech i kamionovy dopravy (v usa a vyspelejch statech) tim dojde k obrovskymu konkurencnimu boji a tlaku na efektivitu a snizovani nakladu. za max 5 let verim, ze bude cena osobnich elektromobilu srovnatelna s dieselem (optimistickej scenar) do 10ti let dojezd vetsi nez u dieselu. tech prodeju novejch dieselu bude pak minimum. coz neznamena, ze tu s nama tatrovky a kamazy nebudou jeste dalsich 50 let, ale kdy dojezdi posledni asi ani neni uplne podstatny.

    ten sharing model autonomnich tesel je jen tresnicka na dortu technologicky firmy. je to vpodstate marketingovej tah - kupte si auto, ktery vam ve volnym case bude vydelavat. a kdyz ne, tak my nadprodukci vyuzijeme a budem vydelavat misto vas... tak nebo tak, je to dalsi speed booster pro prodeje EV, jehoz chce Musk dosahnout ve svym poslani zachrany lidstva, driv nez on sam umre :)

    a to jestli budou jezdit na vesnici, nebo ve mestech uz je uplne fuk, to uz je jen ekonomicka funkce, se kterou se poperou big data nekde na serverech...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ano, automobilová revoluce byla rychlá, protože auto má naprosto neodkecatelný výhody proti koni, a navíc kůň vydrží kratší dobu než auto a pak chcípne.

    Elektrický auta nemají žádnej takovej zásadní benefit proti spalovacím. V některých případech mají levnější provoz, ale ne úplně vždycky – a to jen pokud se nepočítá s pořizovacíma nákladama. Naopak ještě docela dlouho budou mít nevýhodu v praktický použitelnosti.

    Takže spolu se setrvačností průmyslu (trvání modelových cyklů, vývoj nových aut a podobně) a dobou potřebnou k obnově vozovýho parku bude přechod na třeba 95% elektrickou mobilitu trvat něco jako 40 let.

    20 let než se přestanou vyrábět spalovací auta.
    20 let než dojezděj.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam