• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: byla jeste jedna P2P od skodovky tusim, ted nemuzu dohledat. ale to je fuk. to o cem mluvis - ze lide pujcujou jen auta na obcasny pouziti, to neznamena, ze v budoucnu tomu prece nemuze bejt jinak. pojdme opet premejslet o business planu/procesu - co aktualne brani uzivatelum pronajimat primarni auto? mezi hlavnimi duvody bude, ze potrebuji jeho dostupnost, chteji ho mit ciste a provozuschopne. dostupnost je resitelna soucasnymi technologiemi - kalendar v mobilni aplikaci se sharing sloty. co se tyka cistoty a provozuschopnosti, tam uz to narazi na casovy a organizacni moznosti, protoze to musi fyzicky clovek zaridit, nebo si nekoho najmout za dodatecny naklady, coz snizuje rentabilitu celyho procesu. pokud ale budes mit auto s autonomnim rizenim, tohle ti odpadne...

    ...a pro rejpaly, ano budou stale lide, co sveho primarniho milacka nepujci ani tak a budou ho lestit ve stodole

    BOBASH: ano, cesi urcite nejsou co se tyka kupni sily, mezi top adoptery drahejch a novejch technologii ve svete a obmena u nas nejakej cas potrva, skrze napriklad nemecko. kdyby tomu bylo jinak, byli bychom hloupy narod.

    co se tyka dojezdu, vestit budoucnost nedokazu, ale sleduju co se deje uz ted, a mozna to bude i driv nez za 10 let:

    Tesla long range 379 mile (609km)... muj DiTD diesel ujel pri prumerny spotrebe necelych 800km - to uz neni daleko
    Longest Range Electric Cars 2020 | CAR Magazine
    https://www.carmagazine.co.uk/electric/longest-range-electric-cars-ev/

    Battery Breakthrough Gives Boost to Electric Flight and Long-Range Electric Cars
    https://electriccarsreport.com/...rough-gives-boost-to-electric-flight-and-long-range-electric-cars/

    But while lithium metal extends an EV’s driving range by 30–50%, it also shortens the battery’s useful life due to lithium dendrites, tiny treelike defects that form on the lithium anode over the course of many charge and discharge cycles. What’s worse, dendrites short-circuit the cells in the battery if they make contact with the cathode.
    ...
    “Our dendrite-suppressing technology has exciting implications for the battery industry,” said co-author Brett Helms, a staff scientist in Berkeley Lab’s Molecular Foundry. “With it, battery manufacturers can produce safer lithium metal batteries with both high energy density and a long cycle life.”

    Breakthrough in Battery Industry: LeydenJar Boosts Battery Energy by 70% −
    https://evobsession.com/breakthrough-in-battery-industry-leydenjar-boosts-battery-energy-by-70/amp/

    LeydenJar Technologies, a Dutch spin-out of the applied research institute TNO, has developed a new anode that will drastically change the battery industry. For the first time, anodes in lithium-ion batteries can be made from 100% silicon. This breakthrough offers two key benefits: batteries with a 70% higher energy density (1350 Wh/L) and 62% less CO
    ...
    Two important details are that the new technology does not push up production costs and is a ‘plug-in’ solution to existing battery gigafactory’s.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Skutečnej carsharing je u nás jen jeden, a to HoppyGo. To ostatní jsou autopůjčovny, jen přes appku a na kratší dobu. Provozovatel vlastní auta, půjčuje klientům. To není sharing, to je půjčovna.

    A na HoppyGo lidi téměř vůbec nepůjčujou auta, co normálně používají, většina objemu jsou auta koupený na půjčování nebo nějaký auta, co mají lidi na občasný použití. Typicky třeba dodávky, obytňáky a podobně koupený na to aby se buďto půjčovaly, nebo se s nima jednou za čas něco odvezlo.

    Můžu se zkusit zeptat na reálnej poměr, maželka v Hoppy dělá :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Souhlas víceméně se vším, jen ten dojezd větší než u dieselu bych moc neviděl – nevěřím v elektromobil s dojezdem nad dejme tomu 800km, nebo aspoň než běžně. I když se baterky zmenší a zlehčí, budou furt těžký a bude lepší udělat menší dojezd a levnější, lehčí auto, protože tou dobou už bude slušná infrastruktura.

    Dojezd 1 000 km+ vidím možná u kamionů a u nějakých aut na speciální účely.

    A věřím i tomu, že bude elektrický auto za cca 5 let stát jako spalovací, ale než se dožene infrastruktura a než se změní návyky lidí atd., tak bude trvat minimálně do konce dekády, než budou elektrický auta převažující mezi novýma a tím pádem tak do konce další, než budou převažující obecně.

    Třeba Češi, aby začali jezdit elektrickejma autama, potřebujou, aby se ty elektrický auta daly koupit ojetý z Německa.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    KEB: me osobne by to nevadilo, to auto se ti zaplati a vrati, mozna zacnes jeste vydelavat. jak jsem psal, existujou mechanismy, jako pojisteni, vzniknou kolem toho firmy na servis a cleaning, kam si tesla dojede sama. co se tyka AirBnB, neni to tak jak pises, ja osobe byl s rodinou ve Francii, u francouze, ktery v byte bydlel. pulku pobytu nekde cestoval, pulku tam byl s nama, potkavali sme se s nim v kuchyni a obyvaku. tohle je o pristupu, kdezto ty a Fortress tu uplatnujete jen svuj pohled na vec, bez respektu/myslenky, ze nekdo jiny to muze mit jinak.

    daval jsem za priklad i ceske carsharingy, kde uz k pujcovani dochazi - kousek ode me clovek pujcuje pres mobilmultivana, kterej stal pres mega...

    Carsharing v Česku: Cena, nabídka, podmínky sdílení aut | auto.cz
    Carsharing v Česku: Cena, nabídka, podmínky sdílení aut | auto.cz
    https://www.auto.cz/sdileni-aut-v-cesku-jake-modely-lze-pujcit-kde-a-kolik-carsharing-stoji-130648

    vic uz k tomu asi nema smysl psat
    KEB
    KEB --- ---
    SHEFIK: uvedomujes si, ze třeba konkrétně airbnb stojí na tom, že si někdo nakoupil pět bytů a ty půjčuje?

    Ano někdo, kdo bude mít dost peněz si koupí x aut a ty bude půjčovat, ale představa toho, že pujcuji svůj byt ve kterém bydlím nebo moje primární auto, no nevím jestli to bude fungovat.

    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    FORTRESS: "smrt nikdy automobilka ručit nebude" to si myslis, nebo vis? jsi soucasti tehle diskuzi? :) ...jak se lisi pro tenhle pripad vlastneneho auta fyzickou a pravnickou osobou? Znas firmu Waymo a vis co dela?

    "Fakt vidim jak někdo bude půjčovat svoje auto za 3M sousedovic klukovi na první prcání nebo někomu kdo pojede z kydání hnoje." ... s timhle pristupem by dle tebe nemohl existovat zadny sharing. Vcetne AirBnB. A prece uz carsharingy, kde majitelem je fyzicka osoba, u nas uz uspesne funguji. Nektere z mechanismu, ktere to resi jsou reference, pojisteni, kamery v aute (tesla uz ma), preneseni odpovednosti na pujcujiciho (kontrakt v ramci mobilni aplikace)...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Sandy Munro: "Tesla Lies"? | In Depth
    http://www.youtube.com/watch?v=9l6DPwKHWpY
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    U nás byli tzv. "re-kola" prakticky za 0,- pořizovací náklady a za 0,- opravy aby se ekologizovala doprava. Za pár měsíců byla většina kol zničená nebo ukradená. Fakt vidim jak někdo bude půjčovat svoje auto za 3M sousedovic klukovi na první prcání nebo někomu kdo pojede z kydání hnoje. Stejně tak "autonomní" doprava kde za škody / smrt nikdy automobilka ručit nebude a půjde za majitelem. 3 miliardy kilometrů bez nehody ale negativní PR kdy přejede dítě na odrážedle nebo nepozná černocha v tunelu (dnes obvzláště třeskuté) a legislativci budou přemýšlet co s tím.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    SHEFIK: Souhlas...

    Pokud vezmeš do úvahy třeba EV taxík za 1M s řidičem (za 200 Kč/SH)/bez něj, předpokládal bys životnost 5 let a provoz 12/7/365, tak náklady:
    1) Bez řidiče cca 548 Kč/den (46 Kč/hod)
    2) S řidičem cca 2.948 Kč/den (246 Kč/hod)

    Při ceně třeba 10 Kč/km, spotřebě 20 kWh/100km a ceně cca 5 Kč/kwh vychází rentabilita na cca:
    1) ~65 km/den
    2) ~330 km/den

    V případě 1) pak klidně stačí 2 jízdy do práce/z práce...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: jasne, pokud pocitas do posledniho auta. on doted taky kazdej ind a african nema smartphone, ale najdes je uz u vetsiny obyvatel indickejch slumu.

    s elektromobilem mas pravdu, ze ten puvodni substitut na urovni dieselu, nebo benzinu je v tuhle chvili jeste financne nekde jinde, to ale neznamena, ze se to brzo nezmeni.

    znovu te odkazu na to video. promena firemnich flotil se ceka do 2-3 let u gigantu jako amazon, narodnich post, zasilkovejch sluzeb a v blizkejch par letech i kamionovy dopravy (v usa a vyspelejch statech) tim dojde k obrovskymu konkurencnimu boji a tlaku na efektivitu a snizovani nakladu. za max 5 let verim, ze bude cena osobnich elektromobilu srovnatelna s dieselem (optimistickej scenar) do 10ti let dojezd vetsi nez u dieselu. tech prodeju novejch dieselu bude pak minimum. coz neznamena, ze tu s nama tatrovky a kamazy nebudou jeste dalsich 50 let, ale kdy dojezdi posledni asi ani neni uplne podstatny.

    ten sharing model autonomnich tesel je jen tresnicka na dortu technologicky firmy. je to vpodstate marketingovej tah - kupte si auto, ktery vam ve volnym case bude vydelavat. a kdyz ne, tak my nadprodukci vyuzijeme a budem vydelavat misto vas... tak nebo tak, je to dalsi speed booster pro prodeje EV, jehoz chce Musk dosahnout ve svym poslani zachrany lidstva, driv nez on sam umre :)

    a to jestli budou jezdit na vesnici, nebo ve mestech uz je uplne fuk, to uz je jen ekonomicka funkce, se kterou se poperou big data nekde na serverech...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ano, automobilová revoluce byla rychlá, protože auto má naprosto neodkecatelný výhody proti koni, a navíc kůň vydrží kratší dobu než auto a pak chcípne.

    Elektrický auta nemají žádnej takovej zásadní benefit proti spalovacím. V některých případech mají levnější provoz, ale ne úplně vždycky – a to jen pokud se nepočítá s pořizovacíma nákladama. Naopak ještě docela dlouho budou mít nevýhodu v praktický použitelnosti.

    Takže spolu se setrvačností průmyslu (trvání modelových cyklů, vývoj nových aut a podobně) a dobou potřebnou k obnově vozovýho parku bude přechod na třeba 95% elektrickou mobilitu trvat něco jako 40 let.

    20 let než se přestanou vyrábět spalovací auta.
    20 let než dojezděj.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Já o tom právě uvažuju z hlediska business modelu.

    Co je možný je to, že na vesnici budou lidi, který budou mít vlastní auta a budou je sdílet přes něco á la Uber nebo HoppyGo, podle toho jestli se budou nebo nebudou umět řídit sami, a lidi, který auto potřebujou tak málo, že jim bude stačit si ty auta půjčovat.

    Může dojít k značnýmu omezení počtu soukromých aut, klidně třeba na třetinu (autonomní auta omezí i počet aut v rodině, protože auto, kterým manžel jel do práce, pak může rozvýzt děti do škol). Ale vlastnictví aut nezmizí.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: doporucuju kouknout na tohle video, je v nem i uvedeny, za jak kratkou dobu probehla prvni automobilova revoluce (10 let na to sesednout z kone, aby byly plny ulice aut), nebo jak rychle trvalo dostat ke vsem lidem vcetne indie a afriky smartphony od jejich prvniho uvedeni na trh atd, atd. proste kdyz se lidstvu chce, je to rychly. a soucasny subvence a boj za zachranu klimatu tohle vsechno jeste urychli

    Future of Transportation / Keynote: 2020 NC DOT Transportation Summit
    http://www.youtube.com/watch?v=y916mxoio0E
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: hele tohle je business modelu, ne o zadnym geekovi. ja s tebou tady ve vetsine veci souhlasim, ale ohledne budoucnosti ses trochu kratkozrakej.

    mas pravdu, ze ve meste je jednodussi sdilet, protoze vyuzivas sdileny prostredek na maximum a snizujes cas, kdy je taxi nevyuzivany. jde o usporu z rozsahu vyuziti urciteho prostredku.

    nicmene velkou roli hraje v dnesni dobe cas cloveka/ridice a pak samozrejme provozni naklady, vcetne paliva.

    takze zpatky k business modelu. pokud technologii (mobilni appka misto dispecinhu, optimalize problemu obchodniho cestujiciho atd.) snizis planovane naklady a budes mit dostatecnou flotilu aut, muzes si dovolit nejaky to auto poslat i na vesnici. samozrejme ze tam nebude krouzit celej den, ale budou to cesty mesto-vesnice, nebo vesnice- mesto, pripadbe vesnice-vesnice, pokud mas v appce i timimg a dalsi zakazniky.

    problem prostoju pak muzes vyresit opet technologii, propocitas v real-timu, kolik bys vydelal kdyz auto nechas ve meste a proste nejakou aukci cenou, jak uz to dela uber nahodis priplatek za vesnici. pokud zakaznik akceptuje, neni co resit. kdyz ne, auto zustane ve meste a vydelava dal...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, ale jet na vesnici taxíkem je dost nestandardní situace, kdežto po Praze lidi jezděj taxíkem furt.

    Prostě proto, že v Praze (nebo i jiným větším městě) máš dost lidí a dost taxíků na to, aby byl nejspíš furt nějakej po ruce, aby pro tebe taxík nemusel jezdit a pak se vracet atd.

    Stačí se kurva podívat na cokoliv jinýho sdílenýho, protože všechny sdílený věci jsou závislý na tom, aby jich bylo hodně.

    Chtěl bych třeba jezdit na skútru. Koupím si ho v Karlíně? Ani prd, mám na každým rohů deset Blinkee, BeRiderů a těch třetích co nevím jak se jmenujou.

    Ale v Humpolci? Nebo i v těch Pardubicích? Jasně že si ten skútr koupím, protože těch sdílenejch nebude dost, budu ho muset hledat atd.

    Dyť je to proboha úplně jednoduchá myšlenka, nevím, co na tom vy geeci nechápete.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: jo ked som este jazdil laserovat na vesnicke diskoteky, tak tam omladina taxikmi jazdila domov, neboli to pravda zrovna standardne pripady vyuzitia taxiku typu "odvezte ma na letisko", ale aj ja som uz parkrat z letiska siel ku nam na vesnicu taxikom, lebo to bolo pohodlnejsie ako ist do brna a pak sa tahat s kuframi autobusom
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, a taxík nefunguje na venkově, protože jich tam není dost.

    Nebo jsi někdy viděl lidi na vesnici jezdit taxíkama? A proč asi...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    VITEKK: Jsi tak pět let za vývojem. Palubní systémy všech větších automobilek jsou online, většina z nich umí sbírat data, ty modernější obvykle umí OTA update. Třeba Škodovky to mají od Scaly dál všechny.

    Dokupování výbavy, která v autě při koupi nebyla, přes online shop, spustí třeba VW někdy teď (jakože technicky je to připravený, teď jsem k tomu někde překládal nějaký věci).
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ten dojem vyvolava asi v nejakych mnoha hlupakoch, ked sa zabiju, tak to nie je chyba tesly, ale pokial s tym maju problem, tak mozu zacat nejaku kampan ako kedysi ludia zistili ze cigarety sposobuju rakovinu a teraz je na kazdej krabke odpudzujuci obrazok, tak na kazdej tesle bude nejake zmrzacene telo, aby boli pravne pokryti... ale k takej absurdnosti to snad az nedojde
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    placena sluzba z auta uz davno existuje, vola sa to taxik
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ne, Telsa se nesnaží cíleně někoho zabít. Ale snaží se prodat dojem, že její asistenční systémy jsou něco, co nejsou, přičemž vyvolává v mnoha lidech dojem, že umožňujou autonomní řízení.

    A pak se občas někdo zabije.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam