• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BLOWUP: Které můžeš nastavit i páčkou a mají automat, takže si hrál s infotainmentem. Nechápu ten thrill.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DAN_F: On si nehral s infotainmentem, ale nastavoval rychlost steracu ;)

    Vzrusujiciho? Pro me?? Haha :)
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BLOWUP: God, co to je za reakci? Nepozorný řidič naboural, protože se nevěnoval řízení. Hrát si s infotainmentem během řízení bys neměl v žádném autě, protože přesně tohle se pak může stát. Nechápu, co je na tom pro tebe tak vzrušujícího.
    COLBEN
    COLBEN --- ---
    LA_PIOVRA: vzdyt v zasade to na tech videich to jede samo z bodu a do bodu b. zpomaluje to v zatackach, samo to umi menit pruhy atd. mrkni na tohle video: https://www.youtube.com/watch?v=D3xo_mPoWIE 36 minut, nesahne na volant, na pedaly nic. vubec se to s tim klasickym asistentem, kterej ti mirne pomaha s volantem a umi zpomalit podle auta pred sebou, nejde srovnat
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    COLBEN: ja furt vidim to co znam u jinych aut:
    - kdyz jsou pekne nakreslene pruhy, tak to maka, kdyz ne, tape to
    - umi to udrzovat vzdalenost od ostatnich aut
    - cte to dopravni znacky
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: to je hodně neznalej pohled na věc. V IT ti fungujou věci tak často, jak potřebuješ (a zaplatíš), jsou servicy,kdy občasnej výpadek nevadí nikomu, a jsou služby, který jsou zálohovaný i proti 3. světový. Zrovna pracuju na službě, co má dvě odělený datacentra, dvě výpočetní centra, dostupnost 99,997%, schopnost se sama nahodit a uvést do funčního stavu a řešíme, jak zajistit, aby se nevypnuly nebo nahodily i podpůrný služby.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    PSYCHO: Tak spravnej tesla fanboy by slavil jako prulim v designu i kdyby mel blinkry v kufru pod kobereckem ;)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: to je dost uzkej pohled na vec. IT uz mas vsude, vcetne letadel, operaci lidi na dalku, platebnich operaci, atd.

    co si uvedl je pohled na IT v 80. letech a s takovym pohledem by napr. cloud computing nikdy nevznikl
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BLOWUP: Tesla samozrejme ma jak automatiku, tak packy, na displeji se afaik meni jen intenzita, pokud ti automaticky zvolena nevyhovuje (coz znamena vetsinou moc rychla).

    Jinak k ty autonomii, jasne, ze se tomu budou muset prizpusobit i silnice a vzniknou i novy, jiny pravidla. Jak uz jsem psal, zaklad pro autonomni dopravu jsou koridorovy silnice silnice ve mestech a 0 zivejch ridicu na silnici. Pak by stacilo L4, L5 je potreba kvuli lidskejm ridicum, ne kvuli detem a srnkam, detekce prekazek je uz ted na dostatecny urovni.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    Jak tu byla rec o tech touchscreen tak dneska vysel v novinach clanek kterej potvrdil to co jsem tu psal - ze ovladani touchscreen za jizdy je posuzovany jako koukani na jakejkoli jinej displej a ma stejny dusledky - odebrani ridicaku.

    V clanku popisujou pripad z nemecka kde nekdo pomoci touchscreen chtel zmenit frekvenci steracu (sic! Tesla nema automatiku?) zpusobil nehodu a odebrali mu ridicak. V CH je trestny ovladani za jizdy i bez toho abys tu nehodu zpusobil.

    Tesla-Fahrer bekommt Ausweis entzogen – weil er Scheibenwischer einstellte
    Tesla-Fahrer bekommt Ausweis entzogen – weil er Scheibenwischer einstellte - 20 Minuten
    https://www.20min.ch/...rer-bekommt-ausweis-entzogen-weil-er-scheibenwischer-einstellte-495270785004
    COLBEN
    COLBEN --- ---
    BOBASH: nerikam, ze to je dokonaly. taky treba nerozpoznal bilou dodavku v protismeru. ja to jen poslal proto, ze se tu utvrzujete, ze tesla ma toho autopilota na stejny urovni jako ostatni znacky. mas nejaky video jiny znacky, ktera by umela dat sama takovej usek?
    a jeste treba tady je videt.. ze to pocitacovy videni ma fakt vyspely, vidi i jednoznacne auta, ktery prijizdej zezadu https://www.youtube.com/watch?v=D3xo_mPoWIE
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    PSYCHO: To neni jen o tom co umis, proste velka cast silnic je bez krajnice v kazdy zemi, ja po takovy jezdim domu :) navic je klikata a neprehledna a ritej se po ni cyklisti v sebevrazednym modusu, vetsinou v protismeru.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COLBEN: A v tomhle videu je krásně vidět, jak to ta Tesla nedává, pokud nemá ideální podmínky - tedy silnici s jasně viditelnýma krajnicema. Jakmile je třeba ve vesnici nebo v jakýmkoliv složitějším prostředí, tak to vzdává, třeba na začátku, jak projíždí tou vesnicí, je to vidět – pokud na displeji nemáš vidět dvě modrý čáry jako krajnice, tak to auto neví, kde tu krajnici má a neumí se jít tudíž držet.
    COLBEN
    COLBEN --- ---
    LA_PIOVRA: musis se podivat na jiny video. https://www.youtube.com/watch?v=xQg_dBS40yk
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    RAGNAROK: To nepopírám :)

    Ale zároveň to je prostě tak, že dokud nebudou automatický systémy schopný zvládnout fakt všechno, tak nikdo na ulici auto bez řidiče nepustí.
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    BOBASH:
    pokud věc nefunguje 100% a ještě se zálohou, tak prostě v řídícím systému auta nemá co dělat
    presne proto by vetsina lidi ridit nemela. :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: Tohle je mimochodem přesně příklad toho, proč je "ajťáckej" pohled na automotive tak mimo realitu.

    Ajťáci a obecně lidi z tech světa mobilů, počítačů a podobnejch zařízení jsou zvyklí na to, že stačí, když věci fungujou většinou. Že počítač jednou za pár dní zamrzne? Neva. Že appka občas vyhodí error? Otrava, ale restart to řeší.

    Ale dopravní prostředky takhle fungovat prostě nemůžou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: Nestačí. Auta nejsou IT, pokud věc nefunguje 100% a ještě se zálohou, tak prostě v řídícím systému auta nemá co dělat.

    A dálkový ovládání auta přes kamery?

    I u pitomý couvací kamery musíš odkliknout varování, že se nemáš spoléhat jen na její obraz, a u navigace musíš odkliknout, že za dodržování dopravních předpisů a bezpečnost odpovídáš ty.

    Představa, že by bylo legální řídit auto na dálku podle obrazu kamer je fakt absurdní.
    JANOS
    JANOS --- ---
    BOBASH: Staci 99.9% :) A kdyz je prusvih tak si zavola operatora z centraly, ktery to joystickem odridi, a po 30 sekundach vrati rizeni automatu. A z kazde takove intervence se machine learning nauci jak to priste odridit sam...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LA_PIOVRA: Ona si spousta lidí neuvědomuje, jakej je rozdíl mezi autonomií Lev3 nebo Lev4, kdy je tam pořád možnost nechat to na řidiči, a Lev5, kdy auto musí zvládat ne 99% situací, ne 99,9% situací, ale 100% situací.

    Pokud ten autonomní taxík zůstane ve chvíli, kdy narazí na blbě označenou rozkopanou silnici stát na místě, dokud ho někdo nepřijede zachránit, tak nemůže jezdit.

    Což je další důvod, proč to bude fungovat ještě hodně dlouho jen ve velkých městech. I sami výrobci tvrdí, že postavit Level 5 auto, který umí jezdit v geofencovaný oblasti, která je perfektně zmapovaná a vybavená jasným značením (klidně můžou bejt třeba vodiče pod vozovkou ohraničující její kraje) a který navíc jezdí pomalu, je něco úplně jinýho, než auto, který může jezdit všude.

    Robotickej taxík, co jede 30 km/h ve městě, může každej problém řešit tím, že zastaví.

    Auto, jedoucí 90 km/h po okresce, už se musí rozhodovat jestli bude brzdit, nebo se vyhne, kam se vyhne, jestli to, co vidí, je pes, srnka nebo dítě, atd.

    Skutečně autonomní auto schopný jezdit kdekoliv je nesrovnatelně náročnější než to, který umí jezdit samo v omezeným prostoru a omezený rychlosti.

    A ne, autonomní auta jezdící po venkově 30 km/h nejsou řešení, protože tím nikdo nebude chtít jezdit.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam