• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • Přístup odmítnut.

  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    SEJDA: Policie v Baselu ma tesly, takovy ty vosklivy s tema dverma co se oteviraj jako kridla. Asi pul roku jim staly v garazi ponevadz po dodani zjistili ze to auto nejenom nepretrzite posila nejaky data, ale permanentne odposlouchava co se tam rika a samozrejme posila i udaje o tom kde zrovna jedou a jak rychle, coz u zasahovyho vozidla jaksi je trochu suboptimalni. Nevim jak to nakonec dopadlo, prvni zpravy byly ze Tesla odmita se o nejakym teseni i jenom bavit. Ted ty auta jsou videt v ulicich takze budto velky bratr nekde slibil neco vypnout, nebo policie proste s tim odposlechem zije :)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    KEB: taky uz jsem potkal mraky curaku co predjizdi pres plnou do kopce, jen aby se dalsi pulhodinu vlekli po karlovarsky kolonou o dve auta dal. ale kdyz uz takovy hovado jede proti tobe, tak je vysoka sance, ze se aspon pokusi celne nesrazit. prazdnymu roboautu je to jedno. v dnesni dobe naprosto zoufale zabezpecenyho IoTu kdy hacknou kasino pres teplomer v akvarku, bych rekl, ze je jen otazkou casu, nez auta zacnou slouzit jako kamikaze.
    https://www.engadget.com/2015/07/24/fiat-Chrysler-recall/
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: pockej az ti psanicko napichne dealer, aby sledoval jestli nechodis i ke konkurencni mafii ;)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    facebook nevie nic, lebo som ho zrusil a ked si vypnem telefon, tak nebude ani google vediet nic, ale ked si budem chciet ist kupit to kilo pervitinu, tak budem musiet mhdckou, aby ma nenabonzovalo vlastne auto :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: ono nevadi az tak, ze tak jako Google a Facebook vi, kde surfujes a na co sedivas, ze budou i vyrobci aut/doplnku vedet, kde si jezdil, ale jde o to jak zabranit zneuziti takovych dat/moznosti auta.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SEJDA: tak nove auta uz maju take tie povinne sos buttony na privolanie pomoci, takze maju v sebe gps, takze minimalne vedia kadial jazdis
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Nutno dodat, ze s ulevou, kterou pokrocili asistenti rizeni predstavuji, prichazi i jina rizika. Nejde jenom o to, jestli auto zastavi samo, nebo vcas oznami nezname prostredi a kvalitne preda rizeni cloveku, ale i to, jak snadno se daji vytahnout data s vozu, tj. pouzit ke sledovani, nebo jak snadno jde robota preprogramovat, za ucelem sabotaze/unosu atp. Odolnost vuci takovym typum utoku musi byt legislativou vynucena jeste drive, nez se skutecne zacneme bavit o tom, ze nekdo zacne autonomne jezdit.

    Regulations for on-road testing of connected and automated vehicles: Assessing the potential for global safety harmonization - ScienceDirect
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0965856419308006
    Energies | Free Full-Text | Autonomous Vehicles for Smart and Sustainable Cities: An In-Depth Exploration of Privacy and Cybersecurity Implications
    https://www.mdpi.com/1996-1073/11/5/1062
    KEB
    KEB --- ---
    JAZZZ: jo mám právě dost často pocit, že magoři v BMW se zabít chtějí anebo, že chtějí zabít mě. Ale uznávám,že to se nepatří...
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    dneska kdyz jsem jel za deste po D1 tak jsem chvilema nic nevidel a i cisty kamery by tam byly stejne k nicemu jak lidar, znaceni chaoticky, ridici kolem magori .. to bych teda autopilotovi nepral. leda ze by si spocital, ze sice nevidi a je pravdepodobnost 5% ze se rozseka, ale ze to riskne. ale takovy auto by malo kdo chtel.
    na druhou stranu, ani vetsina magoru v bmw se nechce zabit, coz ale neplati pro roboauta.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Vzdaj to. To je u všech mimo Teslu primární logika, že pokud si počítač není jistej, tak to nechá na člověku.

    Hlášku o tom, že nějakej asistent nefunguje plnohodnotně, vídám na palubních deskách novejch aut tak často, že jí ani moc nevnímám. Možná si to začnu fotit :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    LOPIK: nemaju vsetky vlaky stale deadman switch?

    mohol by niekto spravit test autopilotov roznych znaciek, ako sa v nestandardnych situaciach zachovaju asistenty roznych aut, aspon pre nejaky prierez, ako k tomu rozne automobilky pristupuju, ci sa aspon snazia alebo to rovno vzdaju, ze sorry vole error, toto ja odmietam riesit
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    BOBASH: Hardwarove vybaveny klidne muzou byt - ja nemam ani lidar a taky ridim.. SW, legislativa, infrastruktura jsou dalsi veci - autonomne jezdej dneska sotva vlaky, ktery maj koleje, zabezpecovaci techniku a armadu nadrazaku. K autonomim roboautum je jeste strasne daleko.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: Statistiky má jedině Tesla. Já vycházím ohledně Tesel z toho, že na fóru když to jeden zmínil, tak jich tam jsou hned mraky a vláken "Autopilot nebo Autosteer nefunguje za deště" tam vidím dost.

    A druhej je prostě selskej rozum, respektive praktický zkušenosti s několikama desítkama až stovkama aut, majících různý typy kamer. Když hodně prší a zejména když je k tomu třeba bordel na silnici, tak se většině těch aut v nezanedbatelným počtu případů stane, že se ta kamera zaprasí a nevidí nebo vidí špatně.

    Hlavně v kontextu, o kterým se bavíme, je "masový" i třeba 1% naježděnýho času. Ono po pravdě i 0,1% naježděnýho času je "masový".

    Většinu bezpečnostních prvků u auta potřebuješ mnohem míň často, a stejně je musíš mít. Běžnej řidič zvládne zhruba 99,99% času jezdit úplně bezpečně bez ABS, ASR a ESP.

    Problém je, že v tom zbývajícím 0,01 % času nastává dost situací, kdy může někoho zabít.

    Autopilot, kterej neuvidí, asi nikoho nezabije, ale taky nikam nepojede. A to neznamená průser jen pro to daný auto, ale třeba taky ucpanou dálnici.

    Tohle je jen jeden z mnoha důvodů, proč je k tomu, aby roboauto bylo použitelný a hlavně aby se stalo legální, nutný, aby zvládalo víceméně 100% situací. 99% je hrozně málo. A to 1% může znamenat 20 let vývoje.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    BOBASH: mas statistiky pro teslu ? Jezdi jich statisice. Velka cast nich pouziva autopilota. Mas nejakou statistiku, aby jsi podporil sve tvrzeni "Masový problémy se zašpiněnejma kamerama samozřejmě jsou," pro teslu ?

    ja s tebou nebudu nesouhlasit, ale obcas ulitavas do extremu :))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: https://tomharrisonjr.com/tesla-model-3-is-autopilot-safe-in-rain-dab1fbce5856

    "AP is far from perfect. It fails in a number of cases. It is worse than nothing in a few, as some have found in cases where AP drives into poorly marked lanes, or in construction, or just cases where roads split and merge. If you trust it too much, it can be very dangerous, I suppose. But I don’t trust it too much. Instead, I think of AP as an assistive function that supports me when situations get complicated, or things change quickly, or when I am distracted."

    Tohle je přesně to, o čem mluvím. Autopilot je jeden z nejlepších systémů asistence řidiče na trhu, ale pořád má daleko k tomu, aby se mu dalo věřit furt, natož s ním pustit auto samotný.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY:
    Impact of heavy rain on cameras and sensors — Tesla Forums
    https://forums.tesla.com/discussion/165883/impact-of-heavy-rain-on-cameras-and-sensors

    Očividně se to stává i Teslám.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: Masový problémy se zašpiněnejma kamerama samozřejmě jsou, věci jako hlídání jízdy v pruzích běžně nefungujou za špatnýho počasí.

    Z mýho testovacího vzorku pár desítek aut a pár desítek dešťů bych řekl, že je u většího deště tak 20% pravděpodobnost, že se ta kamera zasere a nevidí.

    Proto se ptám, jestli to má Tesla nějak vyřešený – čekal bych něco jako ostřikovače světel, možná i stěrače, jak mívaly auta dřív na světlech.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    BOBASH: jdes do extremu. Myslis, ze l5 zajisti napr opravu kola? Proste Bezna udrzba bude vzdy vyzadovat lidsky zasah.

    Kdyby byly masove problemy se zaspinenou kamerou, tak se touz prokaze - zrejme to problem neni.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JAZZZ: Nemůže ti dát pokyn, když tam nejseš. Musk mluví o Level 5 autonomii a robotaxících, tedy o autě schopným vydat se kamkoliv v rámci silniční sítě samo.

    A vím přesně, co Musk říká. Musk říká, že současný hardware Modelu 3 (1 radar a tuším 12 kamer a 12 ultrazvukových senzorů) stačí k Level 5 autonomii.

    Level 5 je definován jako schopnost jet kdykoliv kamkoliv bez lidského dozoru.

    On už teda v některých tweetech trochu couvá, že to "full self-driving" vlastně nebude až tak moc full a self driving, ale zatím si pořád stojí za tím, že stávající Model 3 potřebuje k FSD schopnostem jen OTA update.

    A to je bullshit.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam