• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: A já ti prozradím malé tajemství:

    na světě nejsou jen obce

    50 km/h (nebo dost možná spíš 30 nebo 40 km/h) je plně dostačující rychlost v centru městě, kde se stejně víc nejezdí, ale mimo centrum města je to rychlost značně nedostačující.

    A to, že naučit auto reagovat ve vyšších rychlostech s dostatečnou spolehlivostí je jeden z důvodů, proč plná autonomie mimo města bude trvat mnohem dýl. Ve větší rychlosti musí už například řešit jestli se vyhýbat nebo brzdit, kdežto v malých rychlostech (dejme tomu do těch 50 km/h, ale asi spíš míň) stačí brzdit. To eliminuje noční můru všech výrobců autonomních aut a jejich PR, totiž "trolley problem".
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LOPIK: Ano, oslňovalo by to, protože ten bordel na světle láme paprsky světla. Což při pohledu z druhý strany toho skla znamená, že tím sklem bude blbě vidět. Třeba kdyby za ním byla kamera.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH:
    "Reálný je (...)robotaxi, který bude geofencovaný typicky na velký město, a bude jezdit velmi pomalu (třeba do 50 km/)"

    Psst, prozradím Ti malé tajemství:
    Tvoje "velmi pomalu" je ve skutečnosti maximální povolená rychlost v obci v ČR ...a většině zbytku planety.
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    BOBASH: Tak, ale ten duvod neni, ze by to spinavy svitilo nejak min, ale ze by to mohlo oslnovat protijedouci.. Cisteni kamer je imo jeden z tech nejmensicj problemu autonomnich aut..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ostřikovače předních světel jsou na každým autě, který má xenonový světla (což je posledních 10 let víceméně každý auto, pokud to není něco moderního co má LED) povinná výbava.

    Na moderních autech je akorát nevidíš, protože jsou schovaný. Ale jsou tam. Jsou to ty rámečky pod světlama:

    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ostrekovace prednych svetiel nie su beznou vybavou vozidiel, vacsinou su vo vyssich modeloch alebo za priplatok, navyse na mojom starom aute su ostrikovace uz iba na ozdobu, lebo nefunguju, ale nikdy som ich nepotreboval, myslel si ostrikovace predneho skla a stierace?

    PISKVOR: jj vzadu je to ten pripad, kde sa ten bordel zachytava najviac, niektore auta to maju riesene zasuvanim dovnutra ked ju nepouzivas, v pripade autonomneho vozidla bude vyuzivana neustale, preto tam bude pravdepodobne nejaky lepsi mechanizmus na cistenie
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Ne, nemyslím si, že se to bude týkat jen aut.

    Nic to nemění na faktu, že autonomní auta se budou muset přizpůsobit naší společnosti, včetně její po dekády let zavedené tendence trestat zranění a úmrtí z nedbalosti. Prostě to někdo bude muset minimálně zaplatit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Zopakuju otázku: byl jsi někdy na vesnici? Nebo kdekoliv mimo město?

    Silnice nemají chodníky.

    Lidi chodí po silnicích.

    Aby to bylo ještě horší, silnice nejsou tak široký, aby na nich mohly auta jezdit tak daleko od krajnice, aby chodce nepřejely.

    Pokud má auto být autonomní mimo dálnice a vybraný ulice v dobře osvětleným městě, musí být schopný spolehlivě identifikovat i chodce v černých hadrech v noci za deště.

    Dokud tohle neumí (stejně jako řadu dalších věcí), nemůže fungovat autonomně.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    SHEFIK: mohl jsem dodat ve mestech, pokud by slo o teslu, kde se stejne jezdi max 50, ale klidne si pojdme povidat uz ted o te vesnici :)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: jeste naposled se vratim k podstate problemu, protoze tady se rado utika jinam.

    nejdriv omluva: moje tvrzeni, ze chodec nema na silnici co delat, bylo neuplne. je to jen za podminek, ze neni prechod, nebo chodnik, pripadne si to jina situace, jako vystup z auta, zachrana cloveka a dalsi pripady vyzaduje atd.

    predpoklad 1: cernoch, tma, mlha, bez reflexnich prvku.
    predpoklad 2: plne autonomni auto ma nastavene prvky tak, aby autem nejelo po krajnici silnice
    predpoklad 3: autonomni auta nezacnou jezdit v bosne na male vesnici, ale v zapadnich vyspelych statech/mestech, jak sam uvadis

    soucasne predpisy (pozor, budouci mohou byt i jine), znovu odkazuji na puvodni link:
    https://www.podnikatel.cz/zakony/zakon-c-361-2000-sb-zakon-o-silnicnim-provozu/f2084737/

    3) Kde není chodník nebo je-li neschůdný, chodí se po levé krajnici, a kde není krajnice nebo je-li neschůdná, chodí se co nejblíže při levém okraji vozovky. Chodci smějí jít po krajnici nebo při okraji vozovky nejvýše dva vedle sebe. Při snížené viditelnosti, zvýšeném provozu na pozemních komunikacích nebo v nebezpečných a nepřehledných úsecích smějí jít chodci pouze za sebou.

    hypoteticka otazka: prejede auto tohoto cernocha, i kdyz bude na vesnici, kde neni chodnik?
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: speciálně pro tebe tam byly ty poslední dvě vedlejší věty, ale vidím,
    že stejně marně. Jinak, jestli máš pocit, že automatizace/autonomie se týkaj jenom aut, bude pro tebe následující desetiletí velký překvapení.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Takže změníme celej systém trestního práva a vyřadíme z něj trestné činy spáchané z nedbalosti, protože se to nehodí kvůli autonomním autům?

    Jo. Kulová kráva ve vakuu.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: kulový společnost, žádají to akorát benga a pojišťovny, páč jim to náramně ulehčuje práci. Chápu potřebu určit viníka kvůli náhradě škody (tady evidentně výrobce auta), nechápu potřebu ho ještě navíc trestat, pokud pro se svým ne/konáním sám aktivně o nehodu nezasloužil.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: POKUD JE TAM CHODNÍK.

    Viděl jsi někdy silnici na venkově? A viděl jsi tam chodník? Neviděl. Protože tam doprdele žádnej chodník není. A když tam chodník není, tak chodí chodec kde? No kurva po silnici.

    Ad zákony: Ano, změnit to půjde a jednou se to změní. Ale to samo o sobě potrvá roky, možná dekádu, od chvíle, kdy autonomní auta začnou reálně fungovat.

    Ad rychlost: Ano, mluvím o současný situaci. Jednou dost možná budou umět roboauta jezdit 200 km/h v mlze. Ale ne letos, ne za rok a ne v týhle dekádě.

    A o 80 letech jsem nemluvil já, to byl někdo jinej.

    Kdybych měl odhadovat já, tak:
    - do dvou let široký nasazení level 3 autonomie (auto umí jezdit samo třeba po dálnici, řidič ho jen hlídá, nemusí mít ruce na volantu – "hand-off")
    - do konce dekády nasazení robotaxíků ve velkých městech, geofencovaný území, vybraný pečlivě zmapovaný silnice, nízká rychlost
    - taktéž do konce dekády level 3 nebo level 4 autonomie použitelná na všech silnicích, auto zvládne třeba 95, možná 99% řízení samo, ale musí v něm být řidič.

    Dokážu si představit, že třeba v omezených oblastech s odpovídající infrastrukturou bude i normální auto moct jet samo.

    Ale plná Level 5 autonomie, kdy auto může kdykoliv a kamkoliv bez dozoru, je věc na mnohem dýl, a nikdo neví na jak dlouho.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: ne, chodec dostane pokutu, pokud je tam chodnik, nebo prechod do 50m a on vstoupi na silnici, takze tam jinymi slovy nema co delat, pokud neni zbyti. o tom jestli je to legalni nebo ne se bavit nebudu, nejsem pravnik, ale rozhodne je to prestupek. jen v pripadech, ze chodnik, nebo prechod pobliz nema, tak tam muze vstoupit, ale opet jen tak, aby neohrozoval ostatni ucastniky silnicniho provozu - ta zodpovednost je na nem. trestni odpovednost v pripade nehody bohuzel na tom, kdo ma vetsi kalibr. podobne jako se pri zabiti sebeobranou

    BOBASH: vidis, kdyz to napises takhle, da se s tebou souhlasit, jenze u vetsiny prispevku to vyzni, ze naka drobnost je neprekonatelnej problem na desetileti

    ad zakony) to ze se to v soucasnosti povazuje za odpovednost ridice, i presto, ze to nezavinil prece neznamena, ze to tak musi byt i do budoucna a ze se pravni ramec nemuze zmenit. ja ti nereknu jak, jinak bych byl rentier zamestnanej u tesly, nebo jiny automobilky, nicmene to neznamena, ze se tak nestane. pracuje se na tom a nekdo sem nedavno hazel i linky

    ad rychlost) tady zas mluvis o as-is a ja ti ty zkusenosti neberu, mas jim ohledne aut urcite vic nez ja. vsechno co tvrdim je, ze za par let to muze vypadat jinak. jestli si koukal na star-trek, nikdo tenkrat neveril, ze mobil bude moc volat temer odkudkoliv kamkoliv na zemi, nebo dokonce i z vesmiru/pres druzice. a hle, tady sme

    vic nerikam. ani nepredpovidam, kdy to bude. jen tvuj horizont 80 let, ktery si tu uvadel, nebo 10ti leti odkladu mi prijdou dost konzervativni, vzhledem k tomu, co se ve svete uz ted deje. o Muskovi se necham prekvapit, dela sice dost marketingu, ale zaroven dokazal delivery spousty veci, co vetsine sveta prisly nerealny.

    davam ti palec nahoru, vic uz to neresme .)
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    OMNIHASH:
    vzdycky se da neco delat pokud je po tom poptavka
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Podle mě to neprospěje nikomu, ale společnost si to očividně žádá.

    A aby mohly autonomní auta fungovat, musí se přizpůsobit společnosti, ne společnost jim. Na to se jim totiž společnost vysere.

    Přijde mi, že tady furt řešíte funkčnost kulových robotaxi ve vakuu, ne reálnej svět.

    (kdo nezná, tady link na variaci vtipů se sféricky symetrickými zvířaty: https://vs-vtipy.tonikovo.cz/vtipy/256/ )
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: ad podmínky - IMHO není, a tahle posedlost najít v každým neštěstí viníka mě přijde dost zhoubná. Někdy se prostě stanou blbý věci, aniž by se s tím dalo cokoliv dělat. Takový to popotahování lidí za to, že přejedou při couvání holčičku na odrážedle, co tam vyjela zpoza auta atd, komu to prospěje?
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    SHEFIK: _Pokud_ má jinou možnost. Právě. Zajeď se někdy podívat kamkoli mimo město..."jiná možnost" bývá "ta druhá _silnice_, oklikou přes tři jiný vesnice." Sorryjako, ta možnost chůze po silnici existuje z nějakýho důvodu...a "mně by se moc hodilo, abych byl na silnici sám" není dostatečně silný protiargument.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ten link, kterým "dokazuješ" že chodec nemá na silnici co dělat, jen říká, že má chodec chodit po chodníku, pokud tam chodník je, a dále potom upravuje pravidla pro chování chodce na silnici.

    Ergo je jasným důkazem, že chodec na silnici může a musí se tam s ním počítat.

    Reflexní prvky jsou u nás relativně nová povinnost, v řadě jiných zemí to povinnost není. Takže chodec v černejch hadrech na silnici legálně smí.

    A u nás sice nesmí, ale to, že páchá přestupek, ještě neznamená, že ho můžeš zabít. Nebo že ho autonomní auto může zabít.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam