• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Neřekl, ale napsal... Nebo Tvoje druhé já, které na chvíli ovládlo Tvoje tělo na napsalo ten paskvil, který od té doby cituji...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: A já řekl, že by něco takovýho mělo být možný?

    Ne, říkal jsem, že první budou robotaxíky, co budou jezdit pomalu ve městech. Neříkal jsem, že budou ve městech jezdit pomaleji než jiný auta (i když i to je možný, těch 50 km/h může bejt moc optimistický), ale že jejich schopnost jezdit jen pomalu bude jednou z věcí, co je omezí na centra velkých měst.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Aha... A můžeš mi prozradit, kde přesně by to v tom "geofencovaným velkým městě" už nebyla obec a mohlo se legálně jezdit více, než "velmi pomalu" (tj. do 50 km/h) i mimo okruh/průtah..?

    Jo a jinak, co se týče vyhýbání a jeho údajné komplikovanosti - vygoogli si testy Skydio 2...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    COMODOR_FALKON: ak sa muskovi podari razit tunely dostatocne rychlo, tak by mohli pod mestami v tuneloch jazdit kludne aj kileckom :) uvidime ako bude fungovat ten loop v las vegas

    Vegas Loop
    https://www.lvloop.com/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ale já neříkám, že to nepůjde. Říkám, že to bude trvat dýl, než si Muskova sekta představuje.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: ja sem hrozne rad za informace, ktery tady davas, a je videt, ze mas obrovskej prehled, co se aut tyka.

    ale nekdy ses tak urputnej v tom ze neco nejde, ze uz prehlizis moznosti kdy a za jakych okolnosti by to slo. to pak tvoji duveryhodnost naopak snizuje...

    a ano, souhlasim, plne autonomni auta pro 100% pokryti vsech moznych nestastnych situaci jeste nejakej cas nebudou
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: A já ti prozradím malé tajemství:

    na světě nejsou jen obce

    50 km/h (nebo dost možná spíš 30 nebo 40 km/h) je plně dostačující rychlost v centru městě, kde se stejně víc nejezdí, ale mimo centrum města je to rychlost značně nedostačující.

    A to, že naučit auto reagovat ve vyšších rychlostech s dostatečnou spolehlivostí je jeden z důvodů, proč plná autonomie mimo města bude trvat mnohem dýl. Ve větší rychlosti musí už například řešit jestli se vyhýbat nebo brzdit, kdežto v malých rychlostech (dejme tomu do těch 50 km/h, ale asi spíš míň) stačí brzdit. To eliminuje noční můru všech výrobců autonomních aut a jejich PR, totiž "trolley problem".
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LOPIK: Ano, oslňovalo by to, protože ten bordel na světle láme paprsky světla. Což při pohledu z druhý strany toho skla znamená, že tím sklem bude blbě vidět. Třeba kdyby za ním byla kamera.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH:
    "Reálný je (...)robotaxi, který bude geofencovaný typicky na velký město, a bude jezdit velmi pomalu (třeba do 50 km/)"

    Psst, prozradím Ti malé tajemství:
    Tvoje "velmi pomalu" je ve skutečnosti maximální povolená rychlost v obci v ČR ...a většině zbytku planety.
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    BOBASH: Tak, ale ten duvod neni, ze by to spinavy svitilo nejak min, ale ze by to mohlo oslnovat protijedouci.. Cisteni kamer je imo jeden z tech nejmensicj problemu autonomnich aut..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ostřikovače předních světel jsou na každým autě, který má xenonový světla (což je posledních 10 let víceméně každý auto, pokud to není něco moderního co má LED) povinná výbava.

    Na moderních autech je akorát nevidíš, protože jsou schovaný. Ale jsou tam. Jsou to ty rámečky pod světlama:

    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ostrekovace prednych svetiel nie su beznou vybavou vozidiel, vacsinou su vo vyssich modeloch alebo za priplatok, navyse na mojom starom aute su ostrikovace uz iba na ozdobu, lebo nefunguju, ale nikdy som ich nepotreboval, myslel si ostrikovace predneho skla a stierace?

    PISKVOR: jj vzadu je to ten pripad, kde sa ten bordel zachytava najviac, niektore auta to maju riesene zasuvanim dovnutra ked ju nepouzivas, v pripade autonomneho vozidla bude vyuzivana neustale, preto tam bude pravdepodobne nejaky lepsi mechanizmus na cistenie
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Ne, nemyslím si, že se to bude týkat jen aut.

    Nic to nemění na faktu, že autonomní auta se budou muset přizpůsobit naší společnosti, včetně její po dekády let zavedené tendence trestat zranění a úmrtí z nedbalosti. Prostě to někdo bude muset minimálně zaplatit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Zopakuju otázku: byl jsi někdy na vesnici? Nebo kdekoliv mimo město?

    Silnice nemají chodníky.

    Lidi chodí po silnicích.

    Aby to bylo ještě horší, silnice nejsou tak široký, aby na nich mohly auta jezdit tak daleko od krajnice, aby chodce nepřejely.

    Pokud má auto být autonomní mimo dálnice a vybraný ulice v dobře osvětleným městě, musí být schopný spolehlivě identifikovat i chodce v černých hadrech v noci za deště.

    Dokud tohle neumí (stejně jako řadu dalších věcí), nemůže fungovat autonomně.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    SHEFIK: mohl jsem dodat ve mestech, pokud by slo o teslu, kde se stejne jezdi max 50, ale klidne si pojdme povidat uz ted o te vesnici :)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: jeste naposled se vratim k podstate problemu, protoze tady se rado utika jinam.

    nejdriv omluva: moje tvrzeni, ze chodec nema na silnici co delat, bylo neuplne. je to jen za podminek, ze neni prechod, nebo chodnik, pripadne si to jina situace, jako vystup z auta, zachrana cloveka a dalsi pripady vyzaduje atd.

    predpoklad 1: cernoch, tma, mlha, bez reflexnich prvku.
    predpoklad 2: plne autonomni auto ma nastavene prvky tak, aby autem nejelo po krajnici silnice
    predpoklad 3: autonomni auta nezacnou jezdit v bosne na male vesnici, ale v zapadnich vyspelych statech/mestech, jak sam uvadis

    soucasne predpisy (pozor, budouci mohou byt i jine), znovu odkazuji na puvodni link:
    https://www.podnikatel.cz/zakony/zakon-c-361-2000-sb-zakon-o-silnicnim-provozu/f2084737/

    3) Kde není chodník nebo je-li neschůdný, chodí se po levé krajnici, a kde není krajnice nebo je-li neschůdná, chodí se co nejblíže při levém okraji vozovky. Chodci smějí jít po krajnici nebo při okraji vozovky nejvýše dva vedle sebe. Při snížené viditelnosti, zvýšeném provozu na pozemních komunikacích nebo v nebezpečných a nepřehledných úsecích smějí jít chodci pouze za sebou.

    hypoteticka otazka: prejede auto tohoto cernocha, i kdyz bude na vesnici, kde neni chodnik?
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: speciálně pro tebe tam byly ty poslední dvě vedlejší věty, ale vidím,
    že stejně marně. Jinak, jestli máš pocit, že automatizace/autonomie se týkaj jenom aut, bude pro tebe následující desetiletí velký překvapení.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Takže změníme celej systém trestního práva a vyřadíme z něj trestné činy spáchané z nedbalosti, protože se to nehodí kvůli autonomním autům?

    Jo. Kulová kráva ve vakuu.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: kulový společnost, žádají to akorát benga a pojišťovny, páč jim to náramně ulehčuje práci. Chápu potřebu určit viníka kvůli náhradě škody (tady evidentně výrobce auta), nechápu potřebu ho ještě navíc trestat, pokud pro se svým ne/konáním sám aktivně o nehodu nezasloužil.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: POKUD JE TAM CHODNÍK.

    Viděl jsi někdy silnici na venkově? A viděl jsi tam chodník? Neviděl. Protože tam doprdele žádnej chodník není. A když tam chodník není, tak chodí chodec kde? No kurva po silnici.

    Ad zákony: Ano, změnit to půjde a jednou se to změní. Ale to samo o sobě potrvá roky, možná dekádu, od chvíle, kdy autonomní auta začnou reálně fungovat.

    Ad rychlost: Ano, mluvím o současný situaci. Jednou dost možná budou umět roboauta jezdit 200 km/h v mlze. Ale ne letos, ne za rok a ne v týhle dekádě.

    A o 80 letech jsem nemluvil já, to byl někdo jinej.

    Kdybych měl odhadovat já, tak:
    - do dvou let široký nasazení level 3 autonomie (auto umí jezdit samo třeba po dálnici, řidič ho jen hlídá, nemusí mít ruce na volantu – "hand-off")
    - do konce dekády nasazení robotaxíků ve velkých městech, geofencovaný území, vybraný pečlivě zmapovaný silnice, nízká rychlost
    - taktéž do konce dekády level 3 nebo level 4 autonomie použitelná na všech silnicích, auto zvládne třeba 95, možná 99% řízení samo, ale musí v něm být řidič.

    Dokážu si představit, že třeba v omezených oblastech s odpovídající infrastrukturou bude i normální auto moct jet samo.

    Ale plná Level 5 autonomie, kdy auto může kdykoliv a kamkoliv bez dozoru, je věc na mnohem dýl, a nikdo neví na jak dlouho.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: ne, chodec dostane pokutu, pokud je tam chodnik, nebo prechod do 50m a on vstoupi na silnici, takze tam jinymi slovy nema co delat, pokud neni zbyti. o tom jestli je to legalni nebo ne se bavit nebudu, nejsem pravnik, ale rozhodne je to prestupek. jen v pripadech, ze chodnik, nebo prechod pobliz nema, tak tam muze vstoupit, ale opet jen tak, aby neohrozoval ostatni ucastniky silnicniho provozu - ta zodpovednost je na nem. trestni odpovednost v pripade nehody bohuzel na tom, kdo ma vetsi kalibr. podobne jako se pri zabiti sebeobranou

    BOBASH: vidis, kdyz to napises takhle, da se s tebou souhlasit, jenze u vetsiny prispevku to vyzni, ze naka drobnost je neprekonatelnej problem na desetileti

    ad zakony) to ze se to v soucasnosti povazuje za odpovednost ridice, i presto, ze to nezavinil prece neznamena, ze to tak musi byt i do budoucna a ze se pravni ramec nemuze zmenit. ja ti nereknu jak, jinak bych byl rentier zamestnanej u tesly, nebo jiny automobilky, nicmene to neznamena, ze se tak nestane. pracuje se na tom a nekdo sem nedavno hazel i linky

    ad rychlost) tady zas mluvis o as-is a ja ti ty zkusenosti neberu, mas jim ohledne aut urcite vic nez ja. vsechno co tvrdim je, ze za par let to muze vypadat jinak. jestli si koukal na star-trek, nikdo tenkrat neveril, ze mobil bude moc volat temer odkudkoliv kamkoliv na zemi, nebo dokonce i z vesmiru/pres druzice. a hle, tady sme

    vic nerikam. ani nepredpovidam, kdy to bude. jen tvuj horizont 80 let, ktery si tu uvadel, nebo 10ti leti odkladu mi prijdou dost konzervativni, vzhledem k tomu, co se ve svete uz ted deje. o Muskovi se necham prekvapit, dela sice dost marketingu, ale zaroven dokazal delivery spousty veci, co vetsine sveta prisly nerealny.

    davam ti palec nahoru, vic uz to neresme .)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam