• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    DZODZO:
    tak stacil by ir majak se signalem bez id nebo s nahodne vygenerovanym GUID.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    RAGNAROK: nieco jako nejaka beacon app do mobilu, ktora ta tagne, aby boli auta upovedomene o tvojej pritomnosti? ludia sa neradi nechavaju sledovat, lebo si myslia, ze vladu zaujima nad cim si vcera vecer honili, tak to moze narazit na neochotu
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    nieco na temu tazenia mineralov, deep sea mineraly z dna oceanu, ktore miesto 1% z vytazenej horniny obsahuju udajne az 99% mineralov

    Russian EVs & 1 Million Chargers | FULLY CHARGED for Clean Energy & Electric Vehicles
    https://www.youtube.com/watch?v=CODvFTbdFZw
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: já jsem právě četl už dřív, že se nad tím uvažuje, ale zatím jsem nezachytil, že by to někdo zavedl. Nicméně pro autonomní vozidla IMHO nutnost.
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    Kdyz budou chodci, cyklisti nosit povine i ve vlastnim zajmu nejakej majak tak to dost nejaky vbehnuti nemel byt problem. AI vyhodnoti ze cyklista/chodec je ozralej nebo je v blizkosti fuckane tak zpomali.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Zatím nevím o tom, že by to někdo chtěl v dohledný době reálně nasadit. Podle mě se budou automobilky dost vztekat a bránit, seč můžou, protože je to další drahej krám do auta...
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: to jsem se tě chtěl zeptat, jak jsou na tom nový auta s venkovními airbagy na ochranu chodců pro nárazu. Nevíš?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Bavíme se o plný autonomii, nemůžeme mít interakci pasažéra. Ten tam nemusí bejt nebo to může bejt malý děcko nebo může spát.

    Skutečně autonomní auto si musí samo poradit s jakoukoliv situací, která může nastat. Ne s 99% a jinak říct že neví. To je autonomie Level 3 nebo 4, to za chvíli bude, ale Level 5 je úplně jiná hra.

    A bez Level 5 nebudou žádný robotaxíky a všichni furt budeme kupovat auta a chudák Musk bude muset vyrobit pět milionů Tesel ročně a tím pádem si rozmrdá koncept S3XY CARS.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Třeba to, že v městským provozu téměř nemusíš řešit problém vyhýbání se náhlý překážce – většinou je nejefektivnější brzdit.

    Když ti tam mimo obec vběhna srna/vjede cyklista/whatever, tak se můžeš dostat do situace, kdy musíš rozhodovat, jestli brzdíš, uhýbáš doleva, uhýbáš doprava nebo uděláš něco úplně jinýho.

    A snadno ti může nastat ta nejhorší noční můra – vběhlo ti před auto dítě a alternativa je náraz do betonovýho sloupu, s možností smrti/zranění posádky.
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: no a já se v rychlosti preklepnu a dám ok, protože jsem autopilotovi věřil a nedával pozor :-D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: aka ina sada? rozhodovat sa bude stale rychlejsie ako clovek, takze vo vyssich rychlostiach bude jazdit presnejsie ako clovek, v pripade nerozhodnosti moze mat implementovany algo na spomalenie, pripadne az zastavenie s nutnou interakciou pasaziera (Skutocne chcete narazit do tohoto cyklistu? OK Cancel)
    MINER
    MINER --- ---
    Studuje tu někdo vývoj současné autonomie, jaké překážky odolávají, kdo má jakou výhodu, a kdy si kdo myslí, že bude reálné nasazení SAE level 4/5 plošněji než občas v některých městech?
    Docela to teď řeším, a zajímalo by mě konfrontovat to s někým dalším, kdo se v tom pohybuje.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ... a samozřejmě normální auta budou umět jezdit na autonomní režim rychle, ale jen po dálnici, protože tam je to jednodušší.

    Než budeme mít auta, který budeš moct poslat z Prahy do vesničky na jižní Moravě vyzvednout děcka, tak to bude trvat mnohem dýl než ty robotaxíky.

    Nebudu házet číslama, třeba BMW ve svý tiskový zprávě k autonomii předpovídalo robotaxíky snad v týhle dekádě, ale Level5 plnou autonomii si prostě netroufli odhadnout. Může to bejt 10 let a může to bejt 50.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: V rámci rozsahu, rychlostí, kterýma se auta na různých typech komunikací pohybujou (typicky do dálničních 130 km/h) je 50 km/h rozhodně pomalu a nebál bych se říct velmi pomalu.

    Vážně se tu budeme dva dny hádat o tom, jestli je 50 km/h pomalu nebo velmi pomalu?

    Pointa je v tom, že ten robotaxík bude umět jezdit třeba 40 nebo 50 km/h po městě, protože tam mu stačí brzdit, ale nebude umět jezdit 90 km/h po silnici mimo město, protože to už vyžaduje úplně jinou sadu schopností při rozhodování.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    50 km/h velmi pomalu urcite neni - aspon nie v terminoch ludskych soferov, ked si zapocitame reakcnu a brzdnu drahu
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: 30 nebo 40 km/h v centru města může být naprosto v pořádku a nikdo neřekl, že není.

    Jen vaše autistický mozečky nejsou pochopit, že někdo v diskusi může uvažovat ne-černobíle a že když říkám, že robotaxíky budou moct dřív jezdit ve městech, protože budou jezdit pomalu a ve městech to nevadí (kdežto mimo města jo), tak v tom hledáte něco, co v tom není.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    :D
    Tady je to bezva.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    pokial bude autonomna mobilita znamenat, ze bude doprava plynulejsia tak mi nebude vadit sa sourat mestom ani 30 km/h, momentalne sa v meste jazdi vacsinou v zacpach na svetlach rychlostou 0-5 km/h, lebo idioti sa natlacia do krizovatky aj ked vedia, ze zablokuju druhy smer
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Vím co jsem napsal. Že ty auta budou jezdit velmi pomalu, což 50 km/h je. Protože ve městě se jezdí velmi pomalu.

    A mimo jiný to třeba znamená, že takový auto by nemohlo na městskej okruh, kde se obvykle jezdí 70 nebo 80 km/h.

    Můžeš přestat řešit slovíčkaření a soustředit se na podstatu?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Neřekl, ale napsal... Nebo Tvoje druhé já, které na chvíli ovládlo Tvoje tělo na napsalo ten paskvil, který od té doby cituji...
    MINER
    MINER --- ---
    Koukám, že řešíte autonomní auta víc než elektrická. To mě zajímá.
    To by vás mohla zajímat perfektní prezentace, jak to řeší Tesla; vizte video v článku:
    Tesla admits its approach to self-driving is harder but might be only way to scale - Electrek
    https://electrek.co/2020/06/18/tesla-approach-self-driving-harder-only-way-to-scale/

    VACA: ohledně nepredikovatelnosti AI/ML: kvůli regulovaným byznysům jako banking/health na to vznikla přímo oblast interpretability/debuggability (s výhradami i explainability).

    Současný pohled (technologický, nikoliv právní, který rozebíráš ty) je, že ML se rozhoduje podle dat, které byly předloženy při učení. Proto je potřeba zajistit jejich reprezentativní rozložení a omezit biasy. Řeší to třeba H20.ai a částečně superwise.ai jak v tréninkové tak produkční fázi.
    Například v banking/health každé rozhodnutí ML obsahuje reason code, proč se síť rozhodla, jak se rozhodla. Většinou se to překládá na to, jakou roli v rozhodnutí hrála vstupní data.
    Zjednodušeně např. že zákazník nedostal půjčku, protože má nízký plat a credit score a ne protože je černoch.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam