• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: Tak je třeba běžný, že lidi potřebujou třeba pracovně do Ostravy a zase zpátky, a nemají tam kde nabíjet. Nebo chceš jet na výlet třeba z Prahy na Moravu (výlet 200 km je normální věc) a nemáš kde nabíjet. Nebo, co třeba dělá hodně lidí, potřebuješ jet na hory, což má ještě ten skvělej bonus, že kromě absence nabíječky máš ještě zimu.

    Já osobně bych s elektrickým autem co má dojezd 500 km vyžil v pohodě tak 350 dní v roce. Možná 355. Ale těch 10 je furt nikoliv neřešitelnej problém, ale otrava.

    Ale elektrický auta co mají dojezd 500 km stojej milion až dva a ještě dlouho stát budou.

    A pak je tu ten drobnej problém s tím, že po tý "nabíječkový explozi" jsou momentálně problémy s přeplněním nabíječek i když je elektromobilů zanedbatelný množství a používají je obvykle lidi, který nepotřebujou řešit dálkový cesty.

    Neříkám, že nedojde k masivnímu rozvoji elektromobilů a že jich za 10 let nebude třeba 20x tolik co je dneska. Možná i 40x. Což by bylo třeba, odhadem, 20% aut na silnici?

    Ale zakázat prodej spalovacích aut by znamenalo, že by muselo být dost nabíječek úplně pro všechny. Ti, co jezdí nejvíc, většinou kupujou nový auta (úplně nejvíc najezdí služebáky) a představa, že bude v roce 2030 každej dnešní dieselovej Superb a Octavia, co hltají dálniční kilometry, nahrazenej elektromobilem a bude ho kde nabíjet, aniž by to způsobilo kolaps, je hodně optimistická.

    Zákaz fosilních aut v horizontu 2040-2045, s tím, že v roce 2030 bude nejspíš úplně nebo téměř každý fosilní auto hybrid, už mi přijde jako realistickej, byť velmi náročnej, počin. Zákaz v roce 2030? To je šílená představa asi na milionu úrovní.
    MINER
    MINER --- ---
    MRAKY: Zrovna do Ostravy bych jel radši 3 h vlakem a něco u toho dělal, než 4 h autem a kroutil kolečkem.
    MINER
    MINER --- ---
    MRAKY: Mezi 40-70 % lithiovky skoro nedegradují. Nejlepší na nicnedělání. U Tesly si jde třeba nastavit maximum, ve kterém se přestane nabíjet, když nepotřebuješ full.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    BOBASH: ted sice v cesku trvale neziji, ale i pred tim, za 5 let v praze, jsem mel jizdy maximalne do ostravy ( ~430km ) Vetsina jizd pod 50km. Co mas presne na mysli? Vim, ze nekteri jezdi autem do chorvatska, ale to neni z meho okruhu lidi.

    //me u elektrickeho autatrapi jina vec. Jak jeto s odstavenym autem.Co udela baterce 2 mesice bez vybijeciho cyklu/pohybu - predpokladejme, ze bude nazacatku tech 2 mesicu plna
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    kam jinam "musis"? na dovolenku do chorvatska?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Já bych asi místním autistům doporučil, ať si zkusí týden v životě normálního člověka, kterej občas musí i jinam než na chatu a zpátky, s elektromobilem.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: blbost, z paneláku si vyhodím prodlužku. Jo ta exploze nabíjecích stanic u nás v 50k městě znamená slovy 5. Už běžím koupit elektromobil dvakrát dražší než spalovací ekvivalent, co tam máme dál?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, po týhle "obrovský explozi" nabíjecí infrastruktury je více méně dostatek nabíjecích stanic pro stávající počet elektromobilů na silnicích, což je zlomek procenta (a něco kolem jednoho procenta ze všech prodaných aut).

    Teď si navíc kupujou elektromobil ti, pro který se hodí a ti, pro který jsou jeho nevýhody velkou překážkou, si koupí něco jinýho.

    Aby se daly fosilní auta zakázat, musí být elektromobil reálně použitelnou alternativou pro úplně všechny. Tedy včetně těch, kdo bydlí v paneláku na sídlišti a občas potřebujou dojet do Berlína a zpátky.

    Když nebude, budou tihle lidi dál udržovat starý diesely.

    Leda by se jim zakázaly, ale to by patrně skončilo revolucí.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: aj nabijacia infrastruktura sa preberala v tom videu, ze od roku 1999 alebo kedy ked sa zacala budovat do roku 2017 sa postavilo 500000 nabijacich stanic a za dalsie 3 roky dalsich 500000, na grafe by to vyzeralo asi ako explozia nakazenych pri koronaviruse, takze je to maximalne silene, ale urcite nie nemozne
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Tesla Smart Summon patent highlights progress in 3D labeling for full self-driving features
    https://www.teslarati.com/tesla-smart-summon-patent-fsd-progress-3d-labeling

    auto na zaklade treningovych dat predikuje kam ma ist, takze kam ist uz vie, teraz ostava uz len pocitat s dynamickymi prvkami
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GIOMIKY: A teď si představ, že se zjistí, že auto, který to způsobilo, bylo autonomní...

    To je přesně důvod, proč je potřeba klidnit nadšený blázny, co by to nejradši první zavedli a pak řešili potenciální problémy. Protože když se to udělá po Muskově způsobu, tak to skončí nějakým průserem, kterej to celý odsune třeba o deset let.
    GIOMIKY
    GIOMIKY --- ---
    Ja si vzycky predstavuju neprilis vzdalenou budoucnost, kdy budou jezdit jenom elektroauta.
    A bude jich plnej tunel. A jedno narazi do zdi tunelu. A vsechno bude horet. A nikdo se odtamtud
    nedostane zivy. A nikdo to nebude schopnej uhasit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: V 50 km/h už může mít uhýbání smysl, třeba ve 30, což bude hádám typická rychlost robotaxíku v centru města, je brzdná dráha tak krátká, že uhýbání nemá smysl. Ze třicítky zastavíš na pár metrech a uhýbání je typicky docela jedno.

    Ad uhýbání zvířatům – jde o to, co je to za zvíře. Když je to zajíc, tak je nejlepší ho prostě přejet. Divoký prase už je horší, ale dejme tomu, už je to docela rána a odepíšeš auto, ale furt v pohodě.

    Srna a cokoliv většího je jasně na úhybný manévr. Proto taky ve Švédsku dělají "losí testy", tedy test schopnosti auta udělat rychlej úhybnej manévr ve vysoký rychlosti. Když totiž potkáš losa, tak fakt nechceš brzdit a doufat, protože ten hajzl je vysokej a váží asi tunu, takže mu tím autem podrazíš nohy a on ti přistane v klíně.

    Nechceš mít losa v klíně, protože má tunu.

    U nás si místo losa dosaď jelena, kterej je sice menší a lehčí, ale furt se mu chceš radši vyhnout.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    SHEFIK: a jeste dodam, ze u srn, ktery nahle skoci pod auto, se naopak nema nikam uhejbat, zpusobis si v nejlepsim smyk, ohrozis ostatni, nebo sjedes ze silnice

    Když vám do cesty vběhne zvěř, je třeba vyhnout se dvěma častým chybám | Autoforum.cz
    https://www.autoforum.cz/...dyz-vam-do-cesty-vbehne-zver-je-treba-se-vyhnout-se-dvema-castym-chybam/
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: rozdal sem ti par plusu, ale tady si zas dost ustrelil. samozrejme ze ve meste se musis vyhejbat nahly prekazce, kdyz ti tam skoci dite za micem, chodec na cervenou, nebo vjede auto z bocniho pruhu, tak se vyhnout musis. brzdeni uz ti v ty vterine rozhodne nepomuze, nebo ani danou situaci nevyresi - napr nekdo najede do neprehledny krizovatky kam jedes taky - zastavis tam pred nim a pak co?

    naopak na vesnici a dalnici krom tvyho prikladu srn, vetsinu resis brzdama, protoze mas vetsi prehled o situaci a mene promennych (za hezkeho pocasi, abysme se zas netocili na tom cernochovi ve tme)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tak očividně to nepozná nejen AI v roboautě, ale ani voliči v prezidentských volbách. Ale to je na jinou diskusi...
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Nechci vám ztěžovat už tak složitou diskuzi, jenom bych rád poznamenal, rozeznat člověka od prasete je někdy překvapivě těžké:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Hele airbagy jsou úplně jedno. Lidi stejně přijmou autonomní auta až tehdy, když budou věřit, že prostě bourat nebudou. Jestli má airbag nebo ne už bude jedno.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, já žiju v bublině reality. Ty žiješ v bublině toho, že se prostě rozhodneš, že budou elektrický roboauta a celej svět se spojí, aby se tomu přizpůsobil. Ani hovno.

    Ad ban na fosilní auta a moje odhady – 2030, což je za 10 let, je wishful thinking i v UK, který je jednou z nejrozvinutějších zemí světa. Momentální obecně přijímaná realita je, že by k zákazu prodeje v EU mohlo dojít ve 2040.

    Což je těch 20 let, po který se ještě fosilní auta budou prodávat, o kterých tady mluvím.

    A taky to znamená, že poslední fosilní auta budou nejspíš jezdit ještě minimálně 30 let, spíš 40 – myšleno v běžným provozu, ne nějaký relikvie jako dneska parní lokomotivy.

    Zakázat prodej fosilních aut za 10 let by teoreticky možná šlo, v nejbohatších zemích, ale je to neuvěřitelně náročný a politicky nejspíš neprůchozí, protože by to mimo jiný strašlivě sejmulo automobilovej průmysl.

    Nemluvě o tom, že postavit infrastrukturu na nabíjení takovýho množství aut za 10 let je šílený až nemožný.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: už jen z psychologického hlediska pro společnost to bude lepší. Když to nikdy nepoužijí tím lépe. Nemyslíš? Ale to je stejně jen dílčí problém, který není vůbec důležitý.

    Já jako doktor Orwell navrhují ty majáky hned po narození střílet pod kůži. Čím dál víc si říkám jak je demolition man vizionářský film.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    RAGNAROK: Jo, ale tady nejde o mrtvý prase, ale o to, že když tomu roboautu vlítne do cesty prase, musí se roboauto rozhodnout, jestli sejme prase nebo se vyhne.

    A taky musí poznat, jestli je to prase nebo člověk.

    A musí mít jasno v tom, jestli je větší průser trefit prase a ohrozit cestující, nebo uhnout mimo silnici a ohrozit je jinak, nebo uhnout do cesty něčemu jinýmu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jinak ohledně těch zákonů bych si dovolil připomenout, že po vynalezení automobilu a zjištění, že se umí pohybovat rychle a plaší koně, bylo po určitou dobu povinné, aby před ním šel týpek a mával praporkem. To platilo 10 let, po 30 let bylo povinné, aby před vozidlem někdo běžel (ale už nemusel mít praporek).

    Tolik k tomu, jak jsou zákonodárci schopni pruženě reagovat na vývoj techniky.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ty stale zijes v nejakej bubline sucasneho sveta, vsadim sa, ze zaciatkom 2020 ti ani nenapadlo, ze budes musiet sediet doma na prdeli a chodit s ruskou do obchodu :)

    pozri si to video co som postoval, napr. shell tlaci na UK aby zabanovali fosilne auta ovela skor nez maju plan teraz a ty tu stale basnis o tom ako sa budu predavat fosilne auta do skonania vekov :) ked uz fosilna spolocnost co lobuje za fosilne zdroje otoci, tak potom s tym ty ako koncovy uzivatel nic neurobis

    Shell wants UK to accelerate ban on fossil fuel car sales to 2030
    https://thedriven.io/2020/07/20/shell-wants-uk-to-accelerate-ban-on-fossil-fuel-car-sales-to-2030/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam