• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    KEB
    KEB --- ---
    JANOS: proč ne Tesla? Protože fusion, cca 7 litrů na sto a to jsem velkorysý. Mám ho v LPG a cena na kilometr je asi 1,2kc. Jo a čerpadel na LPG mám na každé výpadovce a nabíječ je u nás asi pět...
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: 9,3 litrů na sto. Slušný, takže když pojedu jako prase tak to sežere i trávu u cesty.

    Dokážeš odhadnout kolik může v ČR jezdit aut s takovouhle spotřebou? Jen tak pro zajímavost.
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: máš barák, solary na střeše tzn ideální podmínky. Kdykoliv když tvoje žena nebude pict buchty, tak můžeš nabíjet auto a jezdit zadarmo. Tak proč už El auto nemáš? Budeš jezdit za nula, servis je taky skoro nula bo míň součástek. Já prostě nepochopím proč máš pořád ještě odpornej naftak.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: tady to máš porovnaný s průměrným autem a energy mixem v US.
    Are Electric Cars Worse For The Environment? Myth Busted
    https://www.youtube.com/watch?v=6RhtiPefVzM

    Velká baterka se vyplatí za 5,5 roku, menší za 3,5.
    Ani to nezahrnuje emise při produkci a dopravě benzínu, což je asi dalších 20 %, proti tomu ICE budou v EU úspornější.
    Hlavně ale ICE způsobují současně největší znečištění měst, kde žije nejvíc lidí, takže maj výrazně větší dopad na lidské zdraví než stejné emise v elektrárnách mimo města.

    Co se týká ekonomiky, tak když nepřejdou na EV evropské automobilky, tak jim trh seberou Amíci a Číňani. Už teď je v číně nejvíc prodaných EV a dost hrozí, že Číňani se nakonec opravdu naučí vyrábět auta. A je to jenom o ceně auta. Už brzy se čeká, že Tesla na Battery Day oznámí, nové baterky, s cenou kolem $80/kWh (místo současných $120). Pod $100/kWh začínají být EV cenově výhodnější než ICE.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: Najs, dokázal jsi, že Tesla má menší uhlíkovou stopu než užraný SUV na benzín.

    Teď si jí srovnej s Octavií 2.0 TDI, která dokáže, pokud nejezdíš jako maniak, jezdit pod 5 litrů nafty.

    Nebo s tím samým na CNG.

    Další detaily nehodlám řešit v tuhle chvíli, protože mám v sobě láhev vína a pár panáků a jdu spát. Ale bude to záležet na energetickým mixu.

    Obecně je elektrický auto lepší, ale ne vždycky, a v mnoha případech, kdy je o kousek lepší, není lepší o tolik, aby stálo za to zruinovat ekonomiku zběsilým přechodem na EV za 10 let.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: Najs, dokázal jsi, že Tesla má menší uhlíkovou stopu než užraný SUV na benzín.

    Teď si jí srovnej s Octavií 2.0 TDI, která dokáže, pokud nejezdíš jako maniak, jezdit pod 5 litrů nafty.

    Nebo s tím samým na CNG.

    Další detaily nehodlám řešit v tuhle chvíli, protože mám v sobě láhev vína a pár panáků a jdu spát. Ale bude to záležet na energetickým mixu.

    Obecně je elektrický auto lepší, ale ne vždycky, a v mnoha případech, kdy je o kousek lepší, není lepší o tolik, aby stálo za to zruinovat ekonomiku zběsilým přechodem na EV za 10 let.
    JANOS
    JANOS --- ---
    kikoti fakt

    Ja jsem to uz musel sepisovat tolikrat ze mam na to stranku: https://sites.google.com/view/precotesla/domovsk%C3%A1-str%C3%A1nka
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Oukej, ještě jednou a pomalu pro IT autisty.

    To, že v určitým energetickým mixu jsou emise CO2 elektromobilu srovnatelný nebo vyšší než u úspornýho ICE je z materiálů, který jsem dostal v rámci psaní marketingovýho textu pro firmu, která provozuje síť nabíječek.

    Zamysli se nad tím.

    Ano, pokud budeš mít soláry na střeše, a obrovský bateriový úložiště ve sklepě, tak je to úplně jiná situace.

    Ale tady se bavíme o situaci, kdy bychom měli v roce 2030 zakázat ICE. Což znamená poněkud gigantickou spotřebu energie.

    Jestli máš nějakej nápad, jak do deseti let postavit dostatek čistých energetických zdrojů na pohánění většiny (počítáme s tím, že by se ICE přestaly vyrábět, ale starý by ještě jezdily) aut na silnici, tak nám to sem napiš.

    A nebo nám to sem nepiš, a klusej na patentovej úřad a pak založit startup, a až se díky mojí radě staneš nejbohatším člověkem na světě, tak mi koupíš Teslu, jo?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    och, zase tento hoax s tym, ze auto jazdiace na uholnu energiu ma karbonovu stopu jak usporny diesel alebo plyn... lebo plyn alebo diesel sa nemusia tazit, rafinovat a transportovat, nez sa vyparia kominom na aute a ziadna z tychto aktivit nepotrebuje tu samu uholnu energiu zejo :)

    staci pridat na strechu 8-9 panelov, aby som pokryl rocny najazd 15000 km, ale momentalne nerobim ani tolko, tak asi aj menej, casom to bude stejne vyhodnejsie ked porastie cena elektriky, stale budem jazdit "zadarmo", resp. za zlomok toho co si budu ludia dobijat z distribucnej siete
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: Ale je dost lidí, který je nedělaj.

    Problém je, že když bychom chtěli zakázat fosilní auta, nestojí otázka: "dává EV smysl pro hodně lidí?"

    ale

    "Opravdu neexistuje nikdo, kdo se bez fosilu neobejde?"
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    BOBASH: tak pro mne ani ta ostrava nebude problem. Delam prestavky obvykle po 1,5 hodine ...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak ad důvody, proč to takhle rychle nepůjde:
    1) Samotná přímá infrastruktura. Ty nabíječky, který jsou teď, sotva stačí pro současný podíl EV na trhu, kterej je po zaokrouhlení tak asi nula. Tedy počet nabíječek musí stoupnout třeba o dva řády. To je kurevsky moc nabíječek.

    1a) Infrastruktura pro lidi, co nemají vlastní garážový stání. Aby se mohly zakázat fosilní auta, musí mít možnost používat elektrický auto KAŽDEJ. Včetně člověka, co bydlí na Chodově v paneláku. Víceméně to znamená, že minimálně u většiny parkovacích míst na sídlištích budou muset být alespoň pomalý nabíječky. To je ZASRANĚ MOC NABÍJEČEK.

    2) Rozvodná soustava. Opět, problém řešitelnej, ale rozhodně ne řešitelnej snadno a rychle. Kdysi jsem to počítal, přechod komplet na elektro by znamenal navýšení spotřeby energie o něco jako 50%. Ale v divnejch časech, na jinejch místech, než je to teď. Rozvodná soustava bude potřebovat výrazně překopat.

    3) Výroba energie. Pokud má mít smysl přecházet na EV, tak je potřeba mít rozumnej energetickej mix. Chtělo by to lepší než dneska, protože s naším energetickým mixem je karbonová stopa provozu elektrickýho auta srovnatelná s úsporným dieselem nebo autem na plyn

    BTW, zdroj k tomuhle asi nemůžu citovat, protože je interní a podepsal jsem NDA, ale je od jistého ne tak úplně jmenovaného konsorcia stavícího kurva rychlý nabíječky, pro který píšu nějaký texty.

    K tomu je potřeba tý energie o tu půlku víc. Takže potřebuješ pozavírat uhelky A K TOMU PŘIDAT asi 50% navíc, to všechno z obnovitelných nebo aspoň bezemisních (jádro) zdrojů.

    Za deset let se nedá postavit ani zkurvená jaderná elektrárna.

    4) Přechod automobilovýho průmyslu. Úplně jiný logistický řetězce, jinej vývoj, jiný všechno. Automobilovej průmysl má setrvačnost jak svině. Jestli se něco má začít vyrábět v roce 2025, tak to znamená, že už to auto teďka nejspíš někde existuje. Změnit vývoj, předělat fabriky etc.

    Opět, není to věc, která nejde udělat, v roce 1941 taky všechny americký automobilky začaly najednou vyrábět tanky nebo letadla. Ale tehdy to bylo o něco jednodušší, dneska už by to za rok nešlo ani s takovýmhle úsilím, a pořád to bylo úsilí vyvolaný světovou válkou.

    Což je tak cca to, čemu by odpovídalo zakázat fosilní auta do 2030. Celospolečenský úsilí odpovídající přechodu na válečnou výrobu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Do Ostravy bych se snažil autem nejet, mezi městama, kde to jde (což je u nás Praha, Pardubice, Olomouc, Ostrava a Brno) se snažím jezdit vlakem. Kamkoliv jinam ale stojí vlak za píču.

    Chceš konkrétní příklad? Potřebuješ na obchodní jednání ne přímo do Ostravy, ale někam za Ostravu, kde je třeba nějaká fabrika. Potřebuješ tam přijet, vyřešit hodinový jednání a jet zase pryč. Ta fabrika čirou náhodou nedisponuje nabíječkou CCS nebo výkonnější.

    Jo, řešení jsou superrychlý nabíječky jako Ionity. Ale máš zhruba představu, kolik jich bude muset bejt podél D1, aby stačily, když na elektriku bude jezdit třeba 80 % aut, co po tý D1 jezděj?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: Tak je třeba běžný, že lidi potřebujou třeba pracovně do Ostravy a zase zpátky, a nemají tam kde nabíjet. Nebo chceš jet na výlet třeba z Prahy na Moravu (výlet 200 km je normální věc) a nemáš kde nabíjet. Nebo, co třeba dělá hodně lidí, potřebuješ jet na hory, což má ještě ten skvělej bonus, že kromě absence nabíječky máš ještě zimu.

    Já osobně bych s elektrickým autem co má dojezd 500 km vyžil v pohodě tak 350 dní v roce. Možná 355. Ale těch 10 je furt nikoliv neřešitelnej problém, ale otrava.

    Ale elektrický auta co mají dojezd 500 km stojej milion až dva a ještě dlouho stát budou.

    A pak je tu ten drobnej problém s tím, že po tý "nabíječkový explozi" jsou momentálně problémy s přeplněním nabíječek i když je elektromobilů zanedbatelný množství a používají je obvykle lidi, který nepotřebujou řešit dálkový cesty.

    Neříkám, že nedojde k masivnímu rozvoji elektromobilů a že jich za 10 let nebude třeba 20x tolik co je dneska. Možná i 40x. Což by bylo třeba, odhadem, 20% aut na silnici?

    Ale zakázat prodej spalovacích aut by znamenalo, že by muselo být dost nabíječek úplně pro všechny. Ti, co jezdí nejvíc, většinou kupujou nový auta (úplně nejvíc najezdí služebáky) a představa, že bude v roce 2030 každej dnešní dieselovej Superb a Octavia, co hltají dálniční kilometry, nahrazenej elektromobilem a bude ho kde nabíjet, aniž by to způsobilo kolaps, je hodně optimistická.

    Zákaz fosilních aut v horizontu 2040-2045, s tím, že v roce 2030 bude nejspíš úplně nebo téměř každý fosilní auto hybrid, už mi přijde jako realistickej, byť velmi náročnej, počin. Zákaz v roce 2030? To je šílená představa asi na milionu úrovní.
    MINER
    MINER --- ---
    MRAKY: MHD nebo Taxi. U Ostravy se i vlak + taxi vyplatí finančně líp než náklady na auto.
    Ostrava je fakt blbej příklad, musíš vymyslet něco jinýho:)
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    MINER: to ja taky, ale potrebuju byt v ostrave mobilni.
    MINER
    MINER --- ---
    MRAKY: Zrovna do Ostravy bych jel radši 3 h vlakem a něco u toho dělal, než 4 h autem a kroutil kolečkem.
    MINER
    MINER --- ---
    MRAKY: Mezi 40-70 % lithiovky skoro nedegradují. Nejlepší na nicnedělání. U Tesly si jde třeba nastavit maximum, ve kterém se přestane nabíjet, když nepotřebuješ full.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    BOBASH: ted sice v cesku trvale neziji, ale i pred tim, za 5 let v praze, jsem mel jizdy maximalne do ostravy ( ~430km ) Vetsina jizd pod 50km. Co mas presne na mysli? Vim, ze nekteri jezdi autem do chorvatska, ale to neni z meho okruhu lidi.

    //me u elektrickeho autatrapi jina vec. Jak jeto s odstavenym autem.Co udela baterce 2 mesice bez vybijeciho cyklu/pohybu - predpokladejme, ze bude nazacatku tech 2 mesicu plna
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    kam jinam "musis"? na dovolenku do chorvatska?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam