• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    MINER
    MINER --- ---
    Jasný, v horizontu 10 let by chtěla i EU 30 % EV sales, ne to úplně zakázat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak jsem zjistil, že ten dokument, ze kterýho jsem vycházel u těch věcí pro Ionity, není pod NDA, ale veřejnej. Takže tady ho máte:

    http://shrinkthatfootprint.com/wp-content/uploads/2013/02/Shades-of-Green-Full-Report.pdf

    Zajímavá část je to, že v současnosti je EV emisně ekvivalentní:
    – v evropských zemích jako Británie, Německo, Itálie, případně v Japonsku přibližně špičkovému dieselu nebo hybridu (ekvivalent spotřeby něco přes 4 litry)
    – v zemích jako USA nebo Mexiko ekvivalentní běžnému dieselu (ekvivalent spotřeby lehce přes 5 litrů)
    – v zemích s blbým energetickým mixem (Čína, Indie, Austrálie) ekvivalentní benzínovýmu autu (v Indii to vyšlo na ekvivalent spotřeby 10,3 litru)

    Naopak třeba v Rusku vyšly emise elektromobilu na ekvivalent spotřeby 3,7 l/100km, v Kanadě 2,5 l/100 km, ve Francii 1,8 l/100 km, v Paraguayi nebo na Islandu 1,1 l/100 km, což jsou víceméně čistě náklady na výrobu.

    Takže elektromobily dobrý, ale bez čistý výroby energie to není taková výhra, aby to stálo za šílený náklady a ekonomický otřesy, který by způsobil přechod na elektromobily tak brutálním tempem.

    Kombinace hybridů (ideálně plug-in hybridů, což částečně řeší problém emisí ve městech), úsporných dieselů, případně úsporných dieselových hybridů, a aut na CNG, je v poměru vynaložený úsilí/environmentální efekt zdaleka nejlepší, ze střednědobýho hlediska.

    Elektromobily jsou dlouhodobě asi jediná správná cesta, ale dlouhodobě, ne v horizontu 10 let pro všechny.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON:
    1) Ano, vzhledem k současnýmu naprosto zanedbatelnýmu počtu elektrických aut. Nejsou ani jedno procento aut reálně na silnicích.

    Takže to pořád znamená, že těch nabíječek potřebujeme ještě tak 100x tolik.

    2+3) Ano, že by stačilo dostavět Temelín na většinovej přechod na EV mi vyšlo taky, nejspíš by to stačilo na to, kdyby všechny nový auta byly elektrický. Ale musel bys dostavět Temelín do toho roku 2030 (haha) a nesměl bys zavřít žádný elektrárny na uhlí.

    4) Ano, Tesla je tu 8 let a tradiční automobilky začínají s přechodem na elektromobilitu teď. Jako, tohle je asi ten nejmenší problém, průmysl by se za cenu nějakejch otřesů přizpůsobit dokázal. Ta infrastruktura je problém větší a za 10 let řešitelnej jen za cenu naprostýho šílenství.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: V tom videu používá pro srovnání emise "průměrného benzínového auta v USA". To se mi nechce hledat, kolik je, ale u pickupu se 17 mpg (13,8 l/100 km, 520 g/km CO2) mu vyšlo jen o 20 % víc (6 a něco tun ročně, ten průměr je 5,2 tuny ročně).

    Takže vychází z benzínovýho auta, který žere cca 11 litrů. To je, pro tvoji představu, něco jako benzínový BMW X5. S osmiválcem. Něco jako tohle:



    Já mluvil o srovnání s úsporným dieselem nebo autem na plyn. Něco jako Octavia na naftu (reálná spotřeba u 2,0 TDI je 4,5 - 5 litrů v kombinovaným provozu) nebo Octavia na CNG (nemám z hlavy reálnou spotřebu, ale zemní plyn má kvůli svýmu chemickýmu složení nízký emise CO2).

    Minimálně s tím plynovým autem se máš šanci reálně dostat na emise pod 100 g/km CO2, s tím dieselem budeš mírně nad. Elektrický auto může mít v ne úplně ideálním energetickým mixu přes 100 taky (v nějakým hodně špatným i víc), takže nemusí bejt výhodnější vůbec, nebo může být výhodnější jen nepatrně.

    To není důvod je nevyrábět, ale je to důvod nesnažit se za každou cenu zakázat fosilní auta za 10 let, protože by to vyžadovalo úpornou snahu, která by mohla přinýst víc škod než užitku.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Hele docela dost, víceméně cokoliv většího, co není na naftu, bude žrát podobně.

    Akorátže u nás většina aut na naftu je :)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH:
    1+1a) Rychlonabíječek je zatím odpovídající počet vzhledem k počtu aut s nějakou rezervou.
    Na běžné nabíjení stačí zásuvka - ať už na lampě, nebo někde jinde. To není technicky nijak náročné na instalaci, problém bude spíš s památkáři

    2+3) Inffastruktura je dostačující jak na republikové, tak lokální úrovni.
    Obdobně to platí i pro výrobu energie. Taky jsem to kdysi počítal, rozhodně to není 50%. Vyšlo mi, že je potřeba dostavět Temelín.
    Druhou věcí je to že je kompletně irelevantní, co je v mixu, protože i kdyby ten mix byl 2x špinavější (třeba v KLDR), než výfukové plyny, pořád by se ten elektro-proxy-výfuk nacházel někde dál od civilizace, kde by neohrožoval zdraví lidí...

    4) Errr... Tesla je tu dost dlouho na to, aby měli čas se připravit jak v oblasti R&D, tak výroby...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    bjorn si zapne autosteer a moze sa patlat po tom zatracenom displeji aji klimu si nemusi nastavovat tlacitkom, lebo su tam velke buttony a cely touchscreen je navrhnuty s tym zamerom, ze ide do auta, ktore sa trasie pocas jazdy, inak vo vacsine reviews k tym autopilot systemom opakuje "not quite as good as tesla"

    Polestar 2 short review
    https://www.youtube.com/watch?v=HHi788pzWiE
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: naftak nemam, mazda je benzinova atmosfera aj ked spotrebu nemam 9,3 ale 8, ten dovod preco nemam EV je ze to pre mna nie je must-have ale nice-to-have :) no a ten prozaicky dovod su samozrejme peniaze, aj ked pracujem v IT, tak to nie je zrovna az tak dobre platena pozicia, lebo preferujem cas s rodinou pred sluzobnymi cestami a meetingami s ludmi, ktori mi na pohreb urcite nepridu

    vsetko bude... casom - nad solarmi som zacal uvazovat este ako decko niekedy v novigrade v chorvatsku na letnej dovolenke okolo roku 96, ked som ich videl na streche jednoho domu, ale aby som ich dostal na strechu baraku, tak som si najskor musel zobrat hypoteku na barak, to bolo 2009 no a potom som dalsich 9 rokov postupne platil hypoteku a setril miesto na dovolenky a auta na elektraren

    barak este stale splacam, elektraren uz setri nejake peniaze za energie, tak teraz zacnem setrit na to auto, ale je to vela penazi, za predosle auto som zaplatil 120k a uz to bola fura penez :D teraz sa k tomu navyse pridalo platenie sukromnej skoly pre decka, lebo viac mi zalezi na ich vzdelani a buducnosti za 10 rokov ako na tom ci budem mat EV... dava to aspon trochu zmysel?
    KEB
    KEB --- ---
    JANOS: proč ne Tesla? Protože fusion, cca 7 litrů na sto a to jsem velkorysý. Mám ho v LPG a cena na kilometr je asi 1,2kc. Jo a čerpadel na LPG mám na každé výpadovce a nabíječ je u nás asi pět...
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: 9,3 litrů na sto. Slušný, takže když pojedu jako prase tak to sežere i trávu u cesty.

    Dokážeš odhadnout kolik může v ČR jezdit aut s takovouhle spotřebou? Jen tak pro zajímavost.
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: máš barák, solary na střeše tzn ideální podmínky. Kdykoliv když tvoje žena nebude pict buchty, tak můžeš nabíjet auto a jezdit zadarmo. Tak proč už El auto nemáš? Budeš jezdit za nula, servis je taky skoro nula bo míň součástek. Já prostě nepochopím proč máš pořád ještě odpornej naftak.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: tady to máš porovnaný s průměrným autem a energy mixem v US.
    Are Electric Cars Worse For The Environment? Myth Busted
    https://www.youtube.com/watch?v=6RhtiPefVzM

    Velká baterka se vyplatí za 5,5 roku, menší za 3,5.
    Ani to nezahrnuje emise při produkci a dopravě benzínu, což je asi dalších 20 %, proti tomu ICE budou v EU úspornější.
    Hlavně ale ICE způsobují současně největší znečištění měst, kde žije nejvíc lidí, takže maj výrazně větší dopad na lidské zdraví než stejné emise v elektrárnách mimo města.

    Co se týká ekonomiky, tak když nepřejdou na EV evropské automobilky, tak jim trh seberou Amíci a Číňani. Už teď je v číně nejvíc prodaných EV a dost hrozí, že Číňani se nakonec opravdu naučí vyrábět auta. A je to jenom o ceně auta. Už brzy se čeká, že Tesla na Battery Day oznámí, nové baterky, s cenou kolem $80/kWh (místo současných $120). Pod $100/kWh začínají být EV cenově výhodnější než ICE.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: Najs, dokázal jsi, že Tesla má menší uhlíkovou stopu než užraný SUV na benzín.

    Teď si jí srovnej s Octavií 2.0 TDI, která dokáže, pokud nejezdíš jako maniak, jezdit pod 5 litrů nafty.

    Nebo s tím samým na CNG.

    Další detaily nehodlám řešit v tuhle chvíli, protože mám v sobě láhev vína a pár panáků a jdu spát. Ale bude to záležet na energetickým mixu.

    Obecně je elektrický auto lepší, ale ne vždycky, a v mnoha případech, kdy je o kousek lepší, není lepší o tolik, aby stálo za to zruinovat ekonomiku zběsilým přechodem na EV za 10 let.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: Najs, dokázal jsi, že Tesla má menší uhlíkovou stopu než užraný SUV na benzín.

    Teď si jí srovnej s Octavií 2.0 TDI, která dokáže, pokud nejezdíš jako maniak, jezdit pod 5 litrů nafty.

    Nebo s tím samým na CNG.

    Další detaily nehodlám řešit v tuhle chvíli, protože mám v sobě láhev vína a pár panáků a jdu spát. Ale bude to záležet na energetickým mixu.

    Obecně je elektrický auto lepší, ale ne vždycky, a v mnoha případech, kdy je o kousek lepší, není lepší o tolik, aby stálo za to zruinovat ekonomiku zběsilým přechodem na EV za 10 let.
    JANOS
    JANOS --- ---
    kikoti fakt

    Ja jsem to uz musel sepisovat tolikrat ze mam na to stranku: https://sites.google.com/view/precotesla/domovsk%C3%A1-str%C3%A1nka
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Oukej, ještě jednou a pomalu pro IT autisty.

    To, že v určitým energetickým mixu jsou emise CO2 elektromobilu srovnatelný nebo vyšší než u úspornýho ICE je z materiálů, který jsem dostal v rámci psaní marketingovýho textu pro firmu, která provozuje síť nabíječek.

    Zamysli se nad tím.

    Ano, pokud budeš mít soláry na střeše, a obrovský bateriový úložiště ve sklepě, tak je to úplně jiná situace.

    Ale tady se bavíme o situaci, kdy bychom měli v roce 2030 zakázat ICE. Což znamená poněkud gigantickou spotřebu energie.

    Jestli máš nějakej nápad, jak do deseti let postavit dostatek čistých energetických zdrojů na pohánění většiny (počítáme s tím, že by se ICE přestaly vyrábět, ale starý by ještě jezdily) aut na silnici, tak nám to sem napiš.

    A nebo nám to sem nepiš, a klusej na patentovej úřad a pak založit startup, a až se díky mojí radě staneš nejbohatším člověkem na světě, tak mi koupíš Teslu, jo?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    och, zase tento hoax s tym, ze auto jazdiace na uholnu energiu ma karbonovu stopu jak usporny diesel alebo plyn... lebo plyn alebo diesel sa nemusia tazit, rafinovat a transportovat, nez sa vyparia kominom na aute a ziadna z tychto aktivit nepotrebuje tu samu uholnu energiu zejo :)

    staci pridat na strechu 8-9 panelov, aby som pokryl rocny najazd 15000 km, ale momentalne nerobim ani tolko, tak asi aj menej, casom to bude stejne vyhodnejsie ked porastie cena elektriky, stale budem jazdit "zadarmo", resp. za zlomok toho co si budu ludia dobijat z distribucnej siete
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: Ale je dost lidí, který je nedělaj.

    Problém je, že když bychom chtěli zakázat fosilní auta, nestojí otázka: "dává EV smysl pro hodně lidí?"

    ale

    "Opravdu neexistuje nikdo, kdo se bez fosilu neobejde?"
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    BOBASH: tak pro mne ani ta ostrava nebude problem. Delam prestavky obvykle po 1,5 hodine ...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak ad důvody, proč to takhle rychle nepůjde:
    1) Samotná přímá infrastruktura. Ty nabíječky, který jsou teď, sotva stačí pro současný podíl EV na trhu, kterej je po zaokrouhlení tak asi nula. Tedy počet nabíječek musí stoupnout třeba o dva řády. To je kurevsky moc nabíječek.

    1a) Infrastruktura pro lidi, co nemají vlastní garážový stání. Aby se mohly zakázat fosilní auta, musí mít možnost používat elektrický auto KAŽDEJ. Včetně člověka, co bydlí na Chodově v paneláku. Víceméně to znamená, že minimálně u většiny parkovacích míst na sídlištích budou muset být alespoň pomalý nabíječky. To je ZASRANĚ MOC NABÍJEČEK.

    2) Rozvodná soustava. Opět, problém řešitelnej, ale rozhodně ne řešitelnej snadno a rychle. Kdysi jsem to počítal, přechod komplet na elektro by znamenal navýšení spotřeby energie o něco jako 50%. Ale v divnejch časech, na jinejch místech, než je to teď. Rozvodná soustava bude potřebovat výrazně překopat.

    3) Výroba energie. Pokud má mít smysl přecházet na EV, tak je potřeba mít rozumnej energetickej mix. Chtělo by to lepší než dneska, protože s naším energetickým mixem je karbonová stopa provozu elektrickýho auta srovnatelná s úsporným dieselem nebo autem na plyn

    BTW, zdroj k tomuhle asi nemůžu citovat, protože je interní a podepsal jsem NDA, ale je od jistého ne tak úplně jmenovaného konsorcia stavícího kurva rychlý nabíječky, pro který píšu nějaký texty.

    K tomu je potřeba tý energie o tu půlku víc. Takže potřebuješ pozavírat uhelky A K TOMU PŘIDAT asi 50% navíc, to všechno z obnovitelných nebo aspoň bezemisních (jádro) zdrojů.

    Za deset let se nedá postavit ani zkurvená jaderná elektrárna.

    4) Přechod automobilovýho průmyslu. Úplně jiný logistický řetězce, jinej vývoj, jiný všechno. Automobilovej průmysl má setrvačnost jak svině. Jestli se něco má začít vyrábět v roce 2025, tak to znamená, že už to auto teďka nejspíš někde existuje. Změnit vývoj, předělat fabriky etc.

    Opět, není to věc, která nejde udělat, v roce 1941 taky všechny americký automobilky začaly najednou vyrábět tanky nebo letadla. Ale tehdy to bylo o něco jednodušší, dneska už by to za rok nešlo ani s takovýmhle úsilím, a pořád to bylo úsilí vyvolaný světovou válkou.

    Což je tak cca to, čemu by odpovídalo zakázat fosilní auta do 2030. Celospolečenský úsilí odpovídající přechodu na válečnou výrobu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam