Jinak jsem zjistil, že ten dokument, ze kterýho jsem vycházel u těch věcí pro Ionity, není pod NDA, ale veřejnej. Takže tady ho máte:
http://shrinkthatfootprint.com/wp-content/uploads/2013/02/Shades-of-Green-Full-Report.pdf
Zajímavá část je to, že v současnosti je EV emisně ekvivalentní:
– v evropských zemích jako Británie, Německo, Itálie, případně v Japonsku přibližně špičkovému dieselu nebo hybridu (ekvivalent spotřeby něco přes 4 litry)
– v zemích jako USA nebo Mexiko ekvivalentní běžnému dieselu (ekvivalent spotřeby lehce přes 5 litrů)
– v zemích s blbým energetickým mixem (Čína, Indie, Austrálie) ekvivalentní benzínovýmu autu (v Indii to vyšlo na ekvivalent spotřeby 10,3 litru)
Naopak třeba v Rusku vyšly emise elektromobilu na ekvivalent spotřeby 3,7 l/100km, v Kanadě 2,5 l/100 km, ve Francii 1,8 l/100 km, v Paraguayi nebo na Islandu 1,1 l/100 km, což jsou víceméně čistě náklady na výrobu.
Takže elektromobily dobrý, ale bez čistý výroby energie to není taková výhra, aby to stálo za šílený náklady a ekonomický otřesy, který by způsobil přechod na elektromobily tak brutálním tempem.
Kombinace hybridů (ideálně plug-in hybridů, což částečně řeší problém emisí ve městech), úsporných dieselů, případně úsporných dieselových hybridů, a aut na CNG, je v poměru vynaložený úsilí/environmentální efekt zdaleka nejlepší, ze střednědobýho hlediska.
Elektromobily jsou dlouhodobě asi jediná správná cesta, ale dlouhodobě, ne v horizontu 10 let pro všechny.