SHEFIK:
Rozdíl v emisních normách pro diesely a benzíny zde:
European emission standards - Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards#Emission_standards_for_passenger_cars
Ad ten zbytek, ještě jednou a pomalu, protože zase mícháš dvě věci dohromady:
1) Plnění emisních norem prostě není závislý na velikosti motoru a spotřebě. Tečka.
Žádná emisní norma Euro X zatím nezpůsobila, že by se musel přestat prodávat třeba ten pětilitrovej Mustang, naopak ukončila výrobu spoustu malejch motorů, který neměly patřičnou technologii.
V Euro X jde o celkovou čistotu spalování, ne o to, kolik toho spálíš.
Objektivní fakt, kdokoliv, kdo se v autech vyzná, ti to potvrdí, nevím, jak ti to mám dokazovat, aniž bych strávil hodinu vysvětlováním něčeho, co je lidem z oboru naprosto očividný.
U emisí CO2 (skleníkový plyny) je naopak závislost na spotřebě přímá úměra, protože spotřeba se měří přes emise CO2.
2a) DiTD, CTDi a podobně nejsou typ, ale marketingový označení. Stejnej motor může mít různý písmenka podle toho, jakej výrobce ho použije (Ford má TDCi, Peugeot má HDi, když Ford použije motor od Peugeotu, bude se jmenovat TDC)i. Naopak TDI u Volkswagenu můžou být minimálně tři zcela odlišný technologie, nemluvě o věcech okolo.
2b) Nemusí to být ani dva motory. Může to být jeden konkrétní motor v jednom konkrétním autě.
Nahraješ upravený software, který vyřeší problém s dieselgate, kterej se týkal euro norem a emisí NOx, a začne to víc žrát.
Emise oxidů dusíku vznikají mnohem víc při spalování "chudé směsi" (málo paliva, hodně vzduchu) než při spalování "bohaté směsi" (víc paliva, míň vzduchu). Spalování chudé směsi ale vede k nižší spotřebě.
Takže nemůžeš zároveň snížit emise CO2 a NOx, musíš si vybrat.