• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    KEB
    KEB --- ---
    [ JANOS @ Elektromobily ]

    Tenhleten pamflet mě inspiroval k experimentu. Takže Ford fusion rv2010 LPG

    Nádrž na LPG 35l
    já na 34,8l ujel 459km
    cena lpg 12,9kč (docela drahota, jde to i levněji)

    spotřeba na 100km cca 7,5 litru. Je to relativně hodně, ale odráží to to, že je tam 120km z dovolené s narvaným autem po okreskach atd. Celou nádrž jsem vyjel bez kilometru po dálnici.

    cena za kilometr necelá koruna. V té ceně za kilometr není započítaná cena za benzín na který to startuje a kus jede než se přepne na plyn. Výpočet ceny by byl moc složitý, ale tankuju za 500kč jednou za 3-4 měsíce.

    K tomu bych připočetl hustou sít stanic, bezproblémový servis a cenovou dostupnost aut na lpg plus i přestavba čehokoliv na lpg je v řádech nízkých desítek tisíc. A i v bazarech je jich plno.

    Nevýhoda jsou tlakové zkoušky, nemožnost rezervy nebo nutnost nádrže v kufru a jednou za 10 let výměna nádrže (mě to na jaře stálo 5000kč). Jo a nemožnost parkovat v podzemí nebo ve vlastní garáži (v garáži by bylo potřeba udělat ventilaci).

    děkuji za pozornost a pro to ne tesla ;)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Tesla Model 3 Pikes Peak Crash Pics Are Crazy Intense
    https://insideevs.com/news/441047/tesla-model-3-pikes-peak-crash/

    bum, nastastie sa nic tragicke nestalo
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Jeste ten link o kterem se zminujes ..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: KEB: PETER_PAN:

    Plus jeden naprosto klíčovej konstrukční důvod, což je neodpružená hmotnost.

    Z hlediska jízdní dynamiky je jakákoliv hmotnost "za" tlumičem/pružinou několikanásobně větší problém než hmotnost "v autě".

    Tady je popsaný (sorry za link z D-Fense, ale zrovna tomuhle rozumí) pro běžný lid poměrně pochopitelně, proč je to problém, když se na auto dají 20" hliníkový kola.

    Dát do kol elektromotor je MNOHEM HORŠÍ.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MINER: / KEB:
    Stale jsou nejake snahy o znovuzrozeni tohoto konceptu, ale obecne se to povazuje za prekonane. Tech druhotnych duvodu je cela rada:
    - omezeny prostor pro realizaci cele te technologie s prislusenstvim
    - odlisna konstrukce napravy oproti vyresenemu konceptu (Tesla S ma treba nektery prvky napravy z Mercedesu S)
    - potencialne vetsi problem se simeringem, vubec jeho konstrukce, celkove zatesneni atp.

    Ale ten nejdulezitejsi duvod je ze se ukazalo ze z pohledu konstrukce, ucinnosti, rizeni otacek a celkove kultivovanosti chodu je nejvyhodnejsi provozovat motor ve vysokych otackach a ty jednostupnovou prevodovkou prevadet na nizke otacky kol. Tohle nejde rozumne vyresit v nabojich kol.
    Navic by to bylo vyrazne drazsi. I z hlediska ceny je lepsi mit 1 motor + 1 prevodovku vzadu, nez 4 motory v nabojich s tim ze je to komplikovanejsi a technologicky kompromis.

    Bavime se o konstrukci normalniho auta stredni tridy, ne o necem jako Citroën C-Zero kde pojmy jako jizdni vlastnosti, zivotnost, vyspelost konstrukce ci moderni technologie jsou pojmy ktere o to auto ani nezavadili.
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: to by mě taky zajímalo :-)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Lightning Systems Lowers Prices of Electric Powertrains while Adding & Enhancing Features
    https://cleantechnica.com/...-lowers-prices-of-electric-powertrains-while-adding-enhancing-features/

    LOVELAND, Colorado — Commercial electric vehicle manufacturer Lightning Systems today announced it is lowering the prices of its 2021 battery and fuel cell electric vehicles by 10 to 50% for Class 3 to Class 8 vehicles.

    ...

    High-speed Level 2 charging

    Faster DC fast charging systems

    Enhanced telematics and new remote software management features for fleet managers and drivers

    In-cab display enhancements in all vehicles

    Improved range and payload capacity from higher energy density battery solutions

    “As we are witnessing in the passenger EV market, higher sales volumes are translating into lower prices,” said Tim Reeser, CEO of Lightning Systems. “With fewer than 1,000 commercial electric vehicles expected to be built overall during 2020, every commercial vehicle OEM has struggled with high prices due to the low production volumes — but that is now changing for Lightning. With our influx of large orders, we are realizing economies of scale, moving from producing tens of vehicles per month to hundreds of vehicles per month. Our component costs are falling fast, and we are constantly introducing new automation and efficiencies in our manufacturing processes – and we are passing these savings on to our customers.”
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    #TSLA :)

    A Star Is Born — China EV Sales Report
    https://cleantechnica.com/2020/08/28/a-star-in-born-china-ev-sales-report/
    MINER
    MINER --- ---
    BTW zaznělo tu, že motory v kolech jsou překonaný. Proč?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Aptera je poměrně irelevantní, ale obecně se dost rozmáhá snaha prosadit tzv. "Right to Repair", což se týká nejen aut, ale i třeba elektroniky nebo traktorů.

    Motor Vehicle Owners' Right to Repair Act - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Motor_Vehicle_Owners%27_Right_to_Repair_Act

    EU se o to snaží taky:

    Europeans Now Have The Right To Repair – And That Means The Rest Of Us Probably Will Too | Hackaday
    https://hackaday.com/...ow-have-the-right-to-repair-and-that-means-the-rest-of-us-probably-will-too/

    Upřímně teď nevím, v jaký je to kde fázi, mám pocit, že v EU už je povinnost, že musí jít auto opravovat i v neznačkovým servise, ale moc jsem to poslední dobou nestudoval.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    k tomu servisovani EV co tu jelo vcera

    Aptera Wants Anyone To Be Able To Repair Its EVs – Even Under Warranty
    https://insideevs.com/news/441170/aptera-wants-anyone-repair-its-evs/amp/
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    BOBASH: Peugeot iON maj sousedi. Realita po osmi letech je 120 léto 60 zima dojezd.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ten člověk je očividně fanda, což není zrovna záruka odbornosti, často právě naopak.

    A pokud nechápeš, proč je jeho výrok pitomost, tak fakt nevím, jak ti to mám vysvětlit.

    Už si tu fakt začínám připadat jako kdybych vysvětloval automobily Marťanům nebo domorodcům z Amazonie, který nikdy auto neviděli.

    To si tu opravdu musíme rozebírat, že přímá úměra spotřeby energie na hmotnosti je úplná píčovina?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: takze ty ked si 15 rokov autonovinar, tak vies o autach vsetko z prvej ruky, ale typek co 30 rokov robi s elektromobilmi nema pravdu? hm... to mi nevychadza

    TA3 - policajný hovorca
    https://www.youtube.com/watch?v=03dfoqw70lw
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Je mi jedno jak dlouho se něčím zabývá, prostě nemá pravdu z naprosto očividnýho důvodu.

    Spotřeba energie u auta (a je jedno na co jezdí) je závislá na spoustě faktorů, od hmotnosti po aerodynamiku, charakteristiku pohonu nebo to, jak to auto používáš.

    Říct, že auto o hmotnosti X kg bude mít na Y km spotřebu Z energie je prostě z principu blbost. Můžu ti ukázat nespočet případů, kdy dvě auta o stejný hmotnosti budou mít spotřebu, která se bude lišit v NÁSOBCÍCH.

    A stejný auto bude mít různou spotřebu v různých situacích, a ani poměr mezi spotřebama v různých režimech nebude stejnej.

    Třeba lehký, ale vysoký a hranatý auto (viz ten čínskej zmrd) bude efektivní v nízkých rychlostech, kdy je aerodynamika jedno, ale jeho spotřeba extrémně poroste při vyšším tempu.

    Naopak auto třeba o něco těžší, ale placatý a aerodynamický, bude efektivní ve vyšší rychlosti, ale třeba zase nebude efektivní v nižší.

    Stejně tak závisí na zpřevodování - u elektromobilu zdaleka ne tolik jako u spalovacího motoru, kde stálej převod, počet rychlostí převodovky, převody na jednotlivý rychlosti nebo ztráty tý převodovky můžou změnit spotřebu o desítky procent, ale pořád tam jsou výrazný rozdíly.

    U elektromobilů je třeba typický, že jejich spotřeba extrémně strmě stoupá ve vyšších rychlostech – nevím přesně proč, ale empiricky to tak je, a čím slabší, menší a míň aerodynamický auto, tím je to výraznější.

    Stejně tak malý a nevýkonný elektromobily jsou strašně závislý na profilu terénu. Třeba v Tesle nebo v e-Niru je ti jedno, jestli cesta vede do kopce nebo z kopce. V Citigo iV jsem vyjel z Pardubic na Havlíčkův Brod a dojezd najednou spadnul asi o 30 kilometrů, protože to je do kopce. A to nebylo 30 kilometrů z plnýho, ale z něco přes půl baterie, takže třeba ze 130 na 100 km.

    Což je věc, která v reálným světě znamená poměrně zásadní nepříjemnost, pokud jedeš třeba 90 kilometrů daleko. Takhle jsem vyjížděl z Pardubic s tím, že mám pohodlně na cestu na Vysočinu a pak ještě kus po D1, kde dobiju, a ve skutečnosti jsem už před Ždírcem nad Doubravou začínal vypínat věci a ubírat na tempu, protože jsem začal mít reálnej strach, že nedojedu do Humpolce – přičemž po cestě není žádný jiný místo kde se dá dobít a tudíž by to reálně znamenalo odtah.

    Tohle jsou věci, který vám autistům vaše výpočty kulovejch krav ve vakuu neřeknou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Hm. Oukej, 13 kW a maximálka 100 km/h. To bude nádherný.

    Věřím tomu, že v čistě městským provozu do 50 km/h se to díky malý hmotnosti a rekuperaci dostane pod 10 kWh/100 km a ujede tím pádem přes stovku. Docela bych si to dokázal představit jako náhradu těch příšerností co má Re.volt – parametrama je to někde mezi nima a C-Zero.

    Ale mimo město? Ty vole, vždyť to má 13 kilowatt, to je 17 koní. Je jsi někdy autem, který má 17 koní? Já se přiznám, že ne. Měl jsem Fiat 600D z roku 1964, ten vážil asi 600 kilo (podobně jako tahle věc) a měl 32 koní. Po městě do cca 80 km/h slušný, pak už to ztratilo dech a maximálně to jelo sotva kilo, přičemž to v tý rychlosti už samozřejmě i docela žralo, protože ten motor byl mimo svůj optimální režim.

    První verze Fiatu 600, kterou kdysi míval můj děda, měla 24 koní a to už mělo problém vyjet kopec.

    Ta věc bude při 90 km/h blízko svojí maximálky, do kopců těch 90 km/h nejspíš neudrží, a pořád pojedeš víceméně s "plynem" na podlaze, takže to bude jednak naprosto příšernej zážitek a druhak to v takovým režimu nemá šanci mít signifikantně nižší spotřebu než to C-Zero – to už je tempo, kde aerodynamika přebíjí hmotnost, a jak čelní plocha tak Cx budou u toho zázraku srovnatelný s C-Zero.

    Takže to bude žrát jako průměrný C-zero, viz zde:

    http://www.spritmonitor.de/en/overview/12-Citroen/1431-C-Zero.html?fueltype=5

    (mimochodem, hodnoty na SpirtMonitoru přesně odpovídají tomu, co jsem o C-Zeru říkal já – se 16 kWh baterií má šanci se dostat na 160 km dojezdu v nějaký víceméně hypotetický situaci plížení po městě, kterou tam dosáhly dvě auta, průměr spotřeby odpovídá dojezdu 100-120 km).

    A se 14,7 kWh baterií to bude rádo, když to ujede 100 kilometrů. Za hezkýho počasí.

    V zimě, s puštěným topením, případně pokud budou cestou nějaký kopce? Zapomeň že dojedeš sto kiláků, končíš vybitej po 90.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: no tak mu mozes napisat, ze jeho 30 rokov skusenosti s budovanim elektromobilov su kravina :)

    V OSE známe odpovědi. Již od roku 1980 se sdružujeme, abychom se podělili o nové poznatky týkající se těchto skvělých vozítek a dobíjecích technologií, probírali nové trendy a někteří z nás dokonce stavěli vlastní elektromobily a vyhrávali s nimi na světových soutěžích!

    Kontakty | Asociace pro elektromobilitu České republiky
    http://www.elektromobily-os.cz/kontakty

    btw. myslim ze je to tatko kohosi tu z nyxu co pred casom ponukal na predaj nejaku teslu s, ale moj alzheimer sa moze mylit
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Pokud někdo vyplodil takovou kravinu jako že 1 000 kg znamená 10 kWh na 100 km, tak nemá smysl ztrácet čas debatou s ním nebo jakýmkoliv názorem.

    Spotřeba energie u jakéhokoliv auta závisí na spoustě věcí a při pohybu většími než městskými rychlostmi je mnohem důležitější aerodynamika než hmotnost, která se s rostoucí rychlostí stává zanedbatelnou.

    Hmotnost má vliv na spotřebu někde, kde se často zrychluje (městský provoz), na jízdu konstantním tempem nemá vliv víceméně žádný.

    Takže i pokud by ta čínská věc dokázala najezdit díky tomu, že je lehoučká, 170 km v městském provozu (o čemž silně pochybuju), tak je dost pravděpodobný, že jízdu 120 kilometrů daleko standardní mimoměstskou rychlostí 90 km/h to nedá, protože v takovém režimu to bude mít spotřebu výrazně vyšší.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam