• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Je mi jedno jak dlouho se něčím zabývá, prostě nemá pravdu z naprosto očividnýho důvodu.

    Spotřeba energie u auta (a je jedno na co jezdí) je závislá na spoustě faktorů, od hmotnosti po aerodynamiku, charakteristiku pohonu nebo to, jak to auto používáš.

    Říct, že auto o hmotnosti X kg bude mít na Y km spotřebu Z energie je prostě z principu blbost. Můžu ti ukázat nespočet případů, kdy dvě auta o stejný hmotnosti budou mít spotřebu, která se bude lišit v NÁSOBCÍCH.

    A stejný auto bude mít různou spotřebu v různých situacích, a ani poměr mezi spotřebama v různých režimech nebude stejnej.

    Třeba lehký, ale vysoký a hranatý auto (viz ten čínskej zmrd) bude efektivní v nízkých rychlostech, kdy je aerodynamika jedno, ale jeho spotřeba extrémně poroste při vyšším tempu.

    Naopak auto třeba o něco těžší, ale placatý a aerodynamický, bude efektivní ve vyšší rychlosti, ale třeba zase nebude efektivní v nižší.

    Stejně tak závisí na zpřevodování - u elektromobilu zdaleka ne tolik jako u spalovacího motoru, kde stálej převod, počet rychlostí převodovky, převody na jednotlivý rychlosti nebo ztráty tý převodovky můžou změnit spotřebu o desítky procent, ale pořád tam jsou výrazný rozdíly.

    U elektromobilů je třeba typický, že jejich spotřeba extrémně strmě stoupá ve vyšších rychlostech – nevím přesně proč, ale empiricky to tak je, a čím slabší, menší a míň aerodynamický auto, tím je to výraznější.

    Stejně tak malý a nevýkonný elektromobily jsou strašně závislý na profilu terénu. Třeba v Tesle nebo v e-Niru je ti jedno, jestli cesta vede do kopce nebo z kopce. V Citigo iV jsem vyjel z Pardubic na Havlíčkův Brod a dojezd najednou spadnul asi o 30 kilometrů, protože to je do kopce. A to nebylo 30 kilometrů z plnýho, ale z něco přes půl baterie, takže třeba ze 130 na 100 km.

    Což je věc, která v reálným světě znamená poměrně zásadní nepříjemnost, pokud jedeš třeba 90 kilometrů daleko. Takhle jsem vyjížděl z Pardubic s tím, že mám pohodlně na cestu na Vysočinu a pak ještě kus po D1, kde dobiju, a ve skutečnosti jsem už před Ždírcem nad Doubravou začínal vypínat věci a ubírat na tempu, protože jsem začal mít reálnej strach, že nedojedu do Humpolce – přičemž po cestě není žádný jiný místo kde se dá dobít a tudíž by to reálně znamenalo odtah.

    Tohle jsou věci, který vám autistům vaše výpočty kulovejch krav ve vakuu neřeknou.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: no tak mu mozes napisat, ze jeho 30 rokov skusenosti s budovanim elektromobilov su kravina :)

    V OSE známe odpovědi. Již od roku 1980 se sdružujeme, abychom se podělili o nové poznatky týkající se těchto skvělých vozítek a dobíjecích technologií, probírali nové trendy a někteří z nás dokonce stavěli vlastní elektromobily a vyhrávali s nimi na světových soutěžích!

    Kontakty | Asociace pro elektromobilitu České republiky
    http://www.elektromobily-os.cz/kontakty

    btw. myslim ze je to tatko kohosi tu z nyxu co pred casom ponukal na predaj nejaku teslu s, ale moj alzheimer sa moze mylit
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Pokud někdo vyplodil takovou kravinu jako že 1 000 kg znamená 10 kWh na 100 km, tak nemá smysl ztrácet čas debatou s ním nebo jakýmkoliv názorem.

    Spotřeba energie u jakéhokoliv auta závisí na spoustě věcí a při pohybu většími než městskými rychlostmi je mnohem důležitější aerodynamika než hmotnost, která se s rostoucí rychlostí stává zanedbatelnou.

    Hmotnost má vliv na spotřebu někde, kde se často zrychluje (městský provoz), na jízdu konstantním tempem nemá vliv víceméně žádný.

    Takže i pokud by ta čínská věc dokázala najezdit díky tomu, že je lehoučká, 170 km v městském provozu (o čemž silně pochybuju), tak je dost pravděpodobný, že jízdu 120 kilometrů daleko standardní mimoměstskou rychlostí 90 km/h to nedá, protože v takovém režimu to bude mít spotřebu výrazně vyšší.
    KEB
    KEB --- ---
    Fotovoltaika v dopravě: proč nemají elektromobily na střeše solární panely? - TZB-info
    https://m.tzb-info.cz/...8-fotovoltaika-v-doprave-proc-nemaji-elektromobily-na-strese-solarni-panely
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: Well... To miniauto má udávaných 665 Kg...

    Baterky jsou Li-ion (LFP) a v silnější verzi je 13,9 kWh nebo 14,7 kWh podle výrobce batterypacku:
    Wuling Hong Guang MINI EV had a strong first full sales month - PushEVs
    https://pushevs.com/2020/08/26/wuling-hong-guang-mini-ev-had-a-strong-first-full-sales-month/

    Jinak z ofiko GM stránek:
    "The Hong Guang MINI EV generates 13 kW of maximum power and 85 Nm of maximum torque. It has a top speed of 100 kilometers per hour and a range of up to 170 kilometers on a single charge. It can be charged using a normal 240V outlet.

    The model is equipped with the BMS intelligent battery management system, as well as low-temperature pre-heating technology and battery insulation. It has received an advanced IP68 waterproof and dustproof rating and been put through 16 rigorous safety tests. The battery’s functions can be remotely monitored via a smartphone app.

    Adding to the safety, more than 57% of the Hong Guang MINI EV’s body consists of high-strength steel. It also comes with the anti-lock braking system (ABS) with electronic brake-force distribution (EBD), the tire pressure monitoring system (TPMS) and reversing radar. The back seats are equipped with two ISOFIX child safety seat restraint interfaces to cater to young families."
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: jako loď po proudu v klidu
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    to vyzera ako vylozene mestske vozitko aj po designovej stranke, nevyzera to prilis aerodynamicky, takze s nejakymi vysokymi rychlostami sa tam asi ani nepocita, v komentaroch na c-zero som nasiel takyto prepocet typka co ma nejake obcianske zdruzenie na elektromobily:

    "1000 kg potřebuje na 100 km 10 kWh"

    tj teoreticky keby to auticko bolo extremne lahke ze by vedelo mat spotrebu aj pod 10kWh/100 tak by to slo
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: BTW, ten čínskej zázrak co po něm Komodor tak touží, má 12,8 kWh baterku.

    To v žádným mě známým vesmíru opravdu 170 km neujede.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: No ale sekačce na trávu přibližně odpovídá ten čínskej krám za 4 tisíce dolarů, co se tady řešil. To auto nebude nijak zásadně lepší než to C-Zero.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: VW e-Up! první generace možná ještě najdeš u dealerů coby zánovní/předváděcí auto, není vůbec starej. Stejně tak eGolf minulý generace. A oba ujedou třeba o 30% míň než se udává, protože jsou testovaný ještě podle NEDC.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    DZODZO: chápu, taky sem jel jednou vykalenej na chatu sekačkou na trávu...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Já o tom, že NEDC bylo nahovno, psal už před 10 lety, nerozčiluju se najednou.

    Jen reaguju na Komodorovu představu, že když potřebuje jet maximálně 120 km za rodičema, tak je pro něj auto s dojezdem 170 km dostačující. Pokud to bude 170 km podle NEDC, tak pravděpodobně nebude, protože i když jsem s autem, který mělo 160 km udávanýho dojezdu, jezdil úplně ultra na spotřebu (viz popis níže), neujelo víc než 120 km.

    Ostatně z toho, co linkuješ, je patrný to samý – první generace VW e-Up! s udávaným dojezdem 170 km (poměrně nový auto, prodávalo se ještě asi před rokem a pořád mělo výrobcem udávaných těch 170 km) dojede podle toho testu zhruba 100 km.

    A to autíčko z Číny, o kterým tady Komodor mluvil, má ten dojezd udávanej podle nějaký čínský normy, která bude mnohem spíš podobná NEDC než WLTP, takže představa, že s tím ujedeš 120 km v reálným provozu je minimálně odvážná.

    Mimochodem, ten test ve WhatCar docela odpovídá mým empirickým poznatkům v tom, že čím větší/výkonnější elektromobil, tím realističtější údaje o spotřebě. S Teslou a e-Nirem jsem se dostal docela blízko udávaným hodnotám, s čímkoliv malým městským jsem byl na hony daleko. Podle mě je to tím, že pro auto s větší rezervou výkonu není tak zásadní to, že ve skutečnosti nejezdíš tak pomalu jako v testu.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    OMNIHASH: toto uz su ale novsie vozidla, c-zero s ktorym jazdil tuto bobash je snad 10-rocny veteran co ma 16kWh baterku
    COWBOY
    COWBOY --- ---
    BOBASH: Jenom drobný dotaz. V tom vakuu, pořád to musí být koule? :-)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: může naprosto stejně, jako ject s ICEV na spotřebu, kterou ten test udává. Padesát let se o tom problému ví, tři roky je to passé, a najednou se začneš rozčilovat. Když chceš validní výsledky, nekoukej do invalidních testů, jak prosté.

    https://www.whatcar.com/...ar-real-range-which-electric-car-can-go-farthest-in-the-real-world/n18159
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COWBOY: Ano, hypoteticky můžeš se starším elektrombilem, který má dojezd 160 km dle NEDC, ujet i 160 kilometrů. Ale bude to vyžadovat, aby ses spokojil s cca stejnou jízdní dynamikou jako má auto v testovací proceduře, což zhruba odpovídá jízdě 20 km/h pod rychlostní limit a akceleraci plně naložený Avie.

    Jak už jsem tady psal, s Citroenem C-Zero (udávaný dojezd 160 km), kterej byl úplně novej a měl baterii v perfektní kondici, jsem na plný nabití dojel z Prahy do Pardubic (100 km) dojel s rezervou asi 20 km, přičemž jsem:
    – nejel po dálnici, jak bych jel normálně (nedojel bych)
    – jel jsem rychlostma maximálně 70-80 km/h (to na hlavním tahu Praha - Kolín - Pardubice znamená, že tě předjíždí i ty Avie a jedeš radši po krajnici)
    – nepoužíval jsem topení ani klimatizaci, protože bych nedojel
    – jak by normálnímu člověku vyplývalo z výše zmíněného, jel jsem maximálně úsporně (opatrná akcelerace, maximální využívání rekuperace)

    A reálnej dojezd byl pořád 120 km vs. udávaných 160 km. Při extrémní snaze prodloužit dojezd.

    Na tohle nepotřebuju dalších 1 000 nezávislejch pokusů, je z toho poměrně očividný, že to auto prostě neujede 160 km v žádných podmínkách byť jen vzdáleně připomínajících realitu. Je to stejný jako většina aut nikdy nedosáhne spotřeby podle NEDC.

    WLTP už je míň stupidní, ale stejně je v reálným světě úspěch, když se člověku podaří dosáhnout 90 % udávaného dojezdu. Většinou je to míň.

    Když se s tím jezdí jako normální člověk, tempem odpovídajícím okolnímu provozu, tak je to spíš 70 - 80 %.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Ale já nechci stejnou spotřebu jako test.

    Já chci vědět, jestli když si normální člověk koupí elektromobil s udávaným dojezdem 160 kilometrů, může s ním vyrazit 140 kilometrů daleko, jet s ním jako s normálním autem a dojet s ním do cíle.

    A odpověď na tu otázku, ať už ode mě nebo od kohokoliv jinýho, koho znám nebo jehož test jsem četl, je že NEMŮŽE.

    Funguje to pro kulovou krávu ve vakuu (pro auto v testovací laboratoři při přesně daný NEDC proceduře), ale nefunguje to pro reálnej svět, ve kterým s autem reálně jedeš.

    WLTP funguje o něco líp, někdy se to už fakt hodně blíží realitě, ale stejně to není optimální a real-world výsledky jsou vždycky horší.
    COWBOY
    COWBOY --- ---
    OMNIHASH: No jestli chápu, co chce BOBASH říct, že se s tím elektromobilem dá ujet i 160km, ale k rodičům na chalupu 120 km daleko s tím můžeš i nedojet, pokud to auto budeš chtít používat jako auto a pojedeš v běžném provozu na běžné komunikaci, při dodržování pravidel silničního provozu.
    KEB
    KEB --- ---
    OMNIHASH: přesně tak, souhlasím s tebou, že empirické znalosti z řízení x aut a x elektromobilů jsou k hovnu.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: sorry, ale tvoje zkušenost je asi tak z 99,5% stejně invalidní, jak falkonova. Tohle je záležitost na big-data, a ne na jednoho redaktora Autorevue či jakýho plátku... Jestli chceš mít stejnou spotřebu jako test, musíš jezdit stejně jako test, tedy 40km/h +- autobus.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Ano. Ale my tady nepotřebujeme web uživatelů, protože jeden z účastníků debaty (já) to vyzkoušel v praxi a empiricky dospěl k závěru, že když s elektromobilem, kterej má podle NEDC 160 km dojezdu, vyrazíš 120 km daleko, tak tam možná nedojedeš.

    Druhej účastník debaty (Falkon) plácá nějaký nesmysly o tom, jak by to mělo být teoreticky.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam