DZODZO: Je mi jedno jak dlouho se něčím zabývá, prostě nemá pravdu z naprosto očividnýho důvodu.
Spotřeba energie u auta (a je jedno na co jezdí) je závislá na spoustě faktorů, od hmotnosti po aerodynamiku, charakteristiku pohonu nebo to, jak to auto používáš.
Říct, že auto o hmotnosti X kg bude mít na Y km spotřebu Z energie je prostě z principu blbost. Můžu ti ukázat nespočet případů, kdy dvě auta o stejný hmotnosti budou mít spotřebu, která se bude lišit v NÁSOBCÍCH.
A stejný auto bude mít různou spotřebu v různých situacích, a ani poměr mezi spotřebama v různých režimech nebude stejnej.
Třeba lehký, ale vysoký a hranatý auto (viz ten čínskej zmrd) bude efektivní v nízkých rychlostech, kdy je aerodynamika jedno, ale jeho spotřeba extrémně poroste při vyšším tempu.
Naopak auto třeba o něco těžší, ale placatý a aerodynamický, bude efektivní ve vyšší rychlosti, ale třeba zase nebude efektivní v nižší.
Stejně tak závisí na zpřevodování - u elektromobilu zdaleka ne tolik jako u spalovacího motoru, kde stálej převod, počet rychlostí převodovky, převody na jednotlivý rychlosti nebo ztráty tý převodovky můžou změnit spotřebu o desítky procent, ale pořád tam jsou výrazný rozdíly.
U elektromobilů je třeba typický, že jejich spotřeba extrémně strmě stoupá ve vyšších rychlostech – nevím přesně proč, ale empiricky to tak je, a čím slabší, menší a míň aerodynamický auto, tím je to výraznější.
Stejně tak malý a nevýkonný elektromobily jsou strašně závislý na profilu terénu. Třeba v Tesle nebo v e-Niru je ti jedno, jestli cesta vede do kopce nebo z kopce. V Citigo iV jsem vyjel z Pardubic na Havlíčkův Brod a dojezd najednou spadnul asi o 30 kilometrů, protože to je do kopce. A to nebylo 30 kilometrů z plnýho, ale z něco přes půl baterie, takže třeba ze 130 na 100 km.
Což je věc, která v reálným světě znamená poměrně zásadní nepříjemnost, pokud jedeš třeba 90 kilometrů daleko. Takhle jsem vyjížděl z Pardubic s tím, že mám pohodlně na cestu na Vysočinu a pak ještě kus po D1, kde dobiju, a ve skutečnosti jsem už před Ždírcem nad Doubravou začínal vypínat věci a ubírat na tempu, protože jsem začal mít reálnej strach, že nedojedu do Humpolce – přičemž po cestě není žádný jiný místo kde se dá dobít a tudíž by to reálně znamenalo odtah.
Tohle jsou věci, který vám autistům vaše výpočty kulovejch krav ve vakuu neřeknou.