• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: KEB: PETER_PAN:

    Plus jeden naprosto klíčovej konstrukční důvod, což je neodpružená hmotnost.

    Z hlediska jízdní dynamiky je jakákoliv hmotnost "za" tlumičem/pružinou několikanásobně větší problém než hmotnost "v autě".

    Tady je popsaný (sorry za link z D-Fense, ale zrovna tomuhle rozumí) pro běžný lid poměrně pochopitelně, proč je to problém, když se na auto dají 20" hliníkový kola.

    Dát do kol elektromotor je MNOHEM HORŠÍ.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MINER: / KEB:
    Stale jsou nejake snahy o znovuzrozeni tohoto konceptu, ale obecne se to povazuje za prekonane. Tech druhotnych duvodu je cela rada:
    - omezeny prostor pro realizaci cele te technologie s prislusenstvim
    - odlisna konstrukce napravy oproti vyresenemu konceptu (Tesla S ma treba nektery prvky napravy z Mercedesu S)
    - potencialne vetsi problem se simeringem, vubec jeho konstrukce, celkove zatesneni atp.

    Ale ten nejdulezitejsi duvod je ze se ukazalo ze z pohledu konstrukce, ucinnosti, rizeni otacek a celkove kultivovanosti chodu je nejvyhodnejsi provozovat motor ve vysokych otackach a ty jednostupnovou prevodovkou prevadet na nizke otacky kol. Tohle nejde rozumne vyresit v nabojich kol.
    Navic by to bylo vyrazne drazsi. I z hlediska ceny je lepsi mit 1 motor + 1 prevodovku vzadu, nez 4 motory v nabojich s tim ze je to komplikovanejsi a technologicky kompromis.

    Bavime se o konstrukci normalniho auta stredni tridy, ne o necem jako Citroën C-Zero kde pojmy jako jizdni vlastnosti, zivotnost, vyspelost konstrukce ci moderni technologie jsou pojmy ktere o to auto ani nezavadili.
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: to by mě taky zajímalo :-)
    MINER
    MINER --- ---
    BTW zaznělo tu, že motory v kolech jsou překonaný. Proč?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Aptera je poměrně irelevantní, ale obecně se dost rozmáhá snaha prosadit tzv. "Right to Repair", což se týká nejen aut, ale i třeba elektroniky nebo traktorů.

    Motor Vehicle Owners' Right to Repair Act - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Motor_Vehicle_Owners%27_Right_to_Repair_Act

    EU se o to snaží taky:

    Europeans Now Have The Right To Repair – And That Means The Rest Of Us Probably Will Too | Hackaday
    https://hackaday.com/...ow-have-the-right-to-repair-and-that-means-the-rest-of-us-probably-will-too/

    Upřímně teď nevím, v jaký je to kde fázi, mám pocit, že v EU už je povinnost, že musí jít auto opravovat i v neznačkovým servise, ale moc jsem to poslední dobou nestudoval.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    k tomu servisovani EV co tu jelo vcera

    Aptera Wants Anyone To Be Able To Repair Its EVs – Even Under Warranty
    https://insideevs.com/news/441170/aptera-wants-anyone-repair-its-evs/amp/
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    BOBASH: Peugeot iON maj sousedi. Realita po osmi letech je 120 léto 60 zima dojezd.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ten člověk je očividně fanda, což není zrovna záruka odbornosti, často právě naopak.

    A pokud nechápeš, proč je jeho výrok pitomost, tak fakt nevím, jak ti to mám vysvětlit.

    Už si tu fakt začínám připadat jako kdybych vysvětloval automobily Marťanům nebo domorodcům z Amazonie, který nikdy auto neviděli.

    To si tu opravdu musíme rozebírat, že přímá úměra spotřeby energie na hmotnosti je úplná píčovina?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: takze ty ked si 15 rokov autonovinar, tak vies o autach vsetko z prvej ruky, ale typek co 30 rokov robi s elektromobilmi nema pravdu? hm... to mi nevychadza

    TA3 - policajný hovorca
    https://www.youtube.com/watch?v=03dfoqw70lw
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Je mi jedno jak dlouho se něčím zabývá, prostě nemá pravdu z naprosto očividnýho důvodu.

    Spotřeba energie u auta (a je jedno na co jezdí) je závislá na spoustě faktorů, od hmotnosti po aerodynamiku, charakteristiku pohonu nebo to, jak to auto používáš.

    Říct, že auto o hmotnosti X kg bude mít na Y km spotřebu Z energie je prostě z principu blbost. Můžu ti ukázat nespočet případů, kdy dvě auta o stejný hmotnosti budou mít spotřebu, která se bude lišit v NÁSOBCÍCH.

    A stejný auto bude mít různou spotřebu v různých situacích, a ani poměr mezi spotřebama v různých režimech nebude stejnej.

    Třeba lehký, ale vysoký a hranatý auto (viz ten čínskej zmrd) bude efektivní v nízkých rychlostech, kdy je aerodynamika jedno, ale jeho spotřeba extrémně poroste při vyšším tempu.

    Naopak auto třeba o něco těžší, ale placatý a aerodynamický, bude efektivní ve vyšší rychlosti, ale třeba zase nebude efektivní v nižší.

    Stejně tak závisí na zpřevodování - u elektromobilu zdaleka ne tolik jako u spalovacího motoru, kde stálej převod, počet rychlostí převodovky, převody na jednotlivý rychlosti nebo ztráty tý převodovky můžou změnit spotřebu o desítky procent, ale pořád tam jsou výrazný rozdíly.

    U elektromobilů je třeba typický, že jejich spotřeba extrémně strmě stoupá ve vyšších rychlostech – nevím přesně proč, ale empiricky to tak je, a čím slabší, menší a míň aerodynamický auto, tím je to výraznější.

    Stejně tak malý a nevýkonný elektromobily jsou strašně závislý na profilu terénu. Třeba v Tesle nebo v e-Niru je ti jedno, jestli cesta vede do kopce nebo z kopce. V Citigo iV jsem vyjel z Pardubic na Havlíčkův Brod a dojezd najednou spadnul asi o 30 kilometrů, protože to je do kopce. A to nebylo 30 kilometrů z plnýho, ale z něco přes půl baterie, takže třeba ze 130 na 100 km.

    Což je věc, která v reálným světě znamená poměrně zásadní nepříjemnost, pokud jedeš třeba 90 kilometrů daleko. Takhle jsem vyjížděl z Pardubic s tím, že mám pohodlně na cestu na Vysočinu a pak ještě kus po D1, kde dobiju, a ve skutečnosti jsem už před Ždírcem nad Doubravou začínal vypínat věci a ubírat na tempu, protože jsem začal mít reálnej strach, že nedojedu do Humpolce – přičemž po cestě není žádný jiný místo kde se dá dobít a tudíž by to reálně znamenalo odtah.

    Tohle jsou věci, který vám autistům vaše výpočty kulovejch krav ve vakuu neřeknou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Hm. Oukej, 13 kW a maximálka 100 km/h. To bude nádherný.

    Věřím tomu, že v čistě městským provozu do 50 km/h se to díky malý hmotnosti a rekuperaci dostane pod 10 kWh/100 km a ujede tím pádem přes stovku. Docela bych si to dokázal představit jako náhradu těch příšerností co má Re.volt – parametrama je to někde mezi nima a C-Zero.

    Ale mimo město? Ty vole, vždyť to má 13 kilowatt, to je 17 koní. Je jsi někdy autem, který má 17 koní? Já se přiznám, že ne. Měl jsem Fiat 600D z roku 1964, ten vážil asi 600 kilo (podobně jako tahle věc) a měl 32 koní. Po městě do cca 80 km/h slušný, pak už to ztratilo dech a maximálně to jelo sotva kilo, přičemž to v tý rychlosti už samozřejmě i docela žralo, protože ten motor byl mimo svůj optimální režim.

    První verze Fiatu 600, kterou kdysi míval můj děda, měla 24 koní a to už mělo problém vyjet kopec.

    Ta věc bude při 90 km/h blízko svojí maximálky, do kopců těch 90 km/h nejspíš neudrží, a pořád pojedeš víceméně s "plynem" na podlaze, takže to bude jednak naprosto příšernej zážitek a druhak to v takovým režimu nemá šanci mít signifikantně nižší spotřebu než to C-Zero – to už je tempo, kde aerodynamika přebíjí hmotnost, a jak čelní plocha tak Cx budou u toho zázraku srovnatelný s C-Zero.

    Takže to bude žrát jako průměrný C-zero, viz zde:

    http://www.spritmonitor.de/en/overview/12-Citroen/1431-C-Zero.html?fueltype=5

    (mimochodem, hodnoty na SpirtMonitoru přesně odpovídají tomu, co jsem o C-Zeru říkal já – se 16 kWh baterií má šanci se dostat na 160 km dojezdu v nějaký víceméně hypotetický situaci plížení po městě, kterou tam dosáhly dvě auta, průměr spotřeby odpovídá dojezdu 100-120 km).

    A se 14,7 kWh baterií to bude rádo, když to ujede 100 kilometrů. Za hezkýho počasí.

    V zimě, s puštěným topením, případně pokud budou cestou nějaký kopce? Zapomeň že dojedeš sto kiláků, končíš vybitej po 90.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: no tak mu mozes napisat, ze jeho 30 rokov skusenosti s budovanim elektromobilov su kravina :)

    V OSE známe odpovědi. Již od roku 1980 se sdružujeme, abychom se podělili o nové poznatky týkající se těchto skvělých vozítek a dobíjecích technologií, probírali nové trendy a někteří z nás dokonce stavěli vlastní elektromobily a vyhrávali s nimi na světových soutěžích!

    Kontakty | Asociace pro elektromobilitu České republiky
    http://www.elektromobily-os.cz/kontakty

    btw. myslim ze je to tatko kohosi tu z nyxu co pred casom ponukal na predaj nejaku teslu s, ale moj alzheimer sa moze mylit
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Pokud někdo vyplodil takovou kravinu jako že 1 000 kg znamená 10 kWh na 100 km, tak nemá smysl ztrácet čas debatou s ním nebo jakýmkoliv názorem.

    Spotřeba energie u jakéhokoliv auta závisí na spoustě věcí a při pohybu většími než městskými rychlostmi je mnohem důležitější aerodynamika než hmotnost, která se s rostoucí rychlostí stává zanedbatelnou.

    Hmotnost má vliv na spotřebu někde, kde se často zrychluje (městský provoz), na jízdu konstantním tempem nemá vliv víceméně žádný.

    Takže i pokud by ta čínská věc dokázala najezdit díky tomu, že je lehoučká, 170 km v městském provozu (o čemž silně pochybuju), tak je dost pravděpodobný, že jízdu 120 kilometrů daleko standardní mimoměstskou rychlostí 90 km/h to nedá, protože v takovém režimu to bude mít spotřebu výrazně vyšší.
    KEB
    KEB --- ---
    Fotovoltaika v dopravě: proč nemají elektromobily na střeše solární panely? - TZB-info
    https://m.tzb-info.cz/...8-fotovoltaika-v-doprave-proc-nemaji-elektromobily-na-strese-solarni-panely
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: Well... To miniauto má udávaných 665 Kg...

    Baterky jsou Li-ion (LFP) a v silnější verzi je 13,9 kWh nebo 14,7 kWh podle výrobce batterypacku:
    Wuling Hong Guang MINI EV had a strong first full sales month - PushEVs
    https://pushevs.com/2020/08/26/wuling-hong-guang-mini-ev-had-a-strong-first-full-sales-month/

    Jinak z ofiko GM stránek:
    "The Hong Guang MINI EV generates 13 kW of maximum power and 85 Nm of maximum torque. It has a top speed of 100 kilometers per hour and a range of up to 170 kilometers on a single charge. It can be charged using a normal 240V outlet.

    The model is equipped with the BMS intelligent battery management system, as well as low-temperature pre-heating technology and battery insulation. It has received an advanced IP68 waterproof and dustproof rating and been put through 16 rigorous safety tests. The battery’s functions can be remotely monitored via a smartphone app.

    Adding to the safety, more than 57% of the Hong Guang MINI EV’s body consists of high-strength steel. It also comes with the anti-lock braking system (ABS) with electronic brake-force distribution (EBD), the tire pressure monitoring system (TPMS) and reversing radar. The back seats are equipped with two ISOFIX child safety seat restraint interfaces to cater to young families."
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: jako loď po proudu v klidu
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    to vyzera ako vylozene mestske vozitko aj po designovej stranke, nevyzera to prilis aerodynamicky, takze s nejakymi vysokymi rychlostami sa tam asi ani nepocita, v komentaroch na c-zero som nasiel takyto prepocet typka co ma nejake obcianske zdruzenie na elektromobily:

    "1000 kg potřebuje na 100 km 10 kWh"

    tj teoreticky keby to auticko bolo extremne lahke ze by vedelo mat spotrebu aj pod 10kWh/100 tak by to slo
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: BTW, ten čínskej zázrak co po něm Komodor tak touží, má 12,8 kWh baterku.

    To v žádným mě známým vesmíru opravdu 170 km neujede.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: No ale sekačce na trávu přibližně odpovídá ten čínskej krám za 4 tisíce dolarů, co se tady řešil. To auto nebude nijak zásadně lepší než to C-Zero.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: VW e-Up! první generace možná ještě najdeš u dealerů coby zánovní/předváděcí auto, není vůbec starej. Stejně tak eGolf minulý generace. A oba ujedou třeba o 30% míň než se udává, protože jsou testovaný ještě podle NEDC.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    DZODZO: chápu, taky sem jel jednou vykalenej na chatu sekačkou na trávu...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Já o tom, že NEDC bylo nahovno, psal už před 10 lety, nerozčiluju se najednou.

    Jen reaguju na Komodorovu představu, že když potřebuje jet maximálně 120 km za rodičema, tak je pro něj auto s dojezdem 170 km dostačující. Pokud to bude 170 km podle NEDC, tak pravděpodobně nebude, protože i když jsem s autem, který mělo 160 km udávanýho dojezdu, jezdil úplně ultra na spotřebu (viz popis níže), neujelo víc než 120 km.

    Ostatně z toho, co linkuješ, je patrný to samý – první generace VW e-Up! s udávaným dojezdem 170 km (poměrně nový auto, prodávalo se ještě asi před rokem a pořád mělo výrobcem udávaných těch 170 km) dojede podle toho testu zhruba 100 km.

    A to autíčko z Číny, o kterým tady Komodor mluvil, má ten dojezd udávanej podle nějaký čínský normy, která bude mnohem spíš podobná NEDC než WLTP, takže představa, že s tím ujedeš 120 km v reálným provozu je minimálně odvážná.

    Mimochodem, ten test ve WhatCar docela odpovídá mým empirickým poznatkům v tom, že čím větší/výkonnější elektromobil, tím realističtější údaje o spotřebě. S Teslou a e-Nirem jsem se dostal docela blízko udávaným hodnotám, s čímkoliv malým městským jsem byl na hony daleko. Podle mě je to tím, že pro auto s větší rezervou výkonu není tak zásadní to, že ve skutečnosti nejezdíš tak pomalu jako v testu.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    OMNIHASH: toto uz su ale novsie vozidla, c-zero s ktorym jazdil tuto bobash je snad 10-rocny veteran co ma 16kWh baterku
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam