• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: LPG když ho vypustíš do vzduchu možná skleníkovej plyn není, ale když ho spálíš, tak ti vznikne CO2 a vznikne ho sice o něco míň než při spalování benzínu, ale mám pocit že o něco víc než při spalování CNG.

    Pořád ale platí, že v případě člověka, kterej nejezdí moc a má omezenej rozpočet, je malý auto na LPG asi nejekologičtější řešení.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: ještě drobnost LPG není samo o sobě skleníkový plyn viz ten článek z tzb. CNG ale ano, vážně by mě zajímalo jestli nižší stopu CO2 při spalování CNG nevyrovná jeho CO2 ekvivalent při únicích, ale to tu nejspíš nerozlouskneme.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH:
    MRAKY: co udělat na nástěnce věšteckou anketu nebo tipovaci okénka a za rok to porovnat. Vítěz dostane virtuální křišťálovou kuličku :-)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tesla je v bateriach napred napriklad v tom, ze si ich vyraba sama a nemusi sa spoliehat na dodavatelsky retazec, ako ked sa ipace nepredaval, lebo sa nemal ako vyrobit
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    BOBASH: u baterek pristi rok porovnejme pomer ceny/kapacita. Ale fakt se o tom nechci bavit ted. Napsal jsi tu nejake tvrzeni, ja taky, tak tohle otevreme az za rok :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Cena se hádám zveřejní při oficiálním představení v úterý. Můj odhad je, že základ bude těsně pod milion a top výbava bude o něco dražší než teď stojí Kodiaq RS, ale ne o moc. Tipuju nejdražší verzi tak 1,6 - 1,7 milionu (RS iV, 300 koní, 80 kWh).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: V čem konkrétně je Tesla v bateriích o 5 let napřed?

    Dtto automatizace, Tesla umí reálně cca to samý co jiný automobilky, jen tomu jinak říká.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ano 110 typicky, ked obieham kamion tak zrychlim, obehnem a zasa sa zaradim do praveho pruhu, ano divam sa do spatneho zrkadla, ano nevjizdam tam rychlejsie iducim vozidlam, takze to nie je ziadna nebezpecna vec :)

    este ma zaujima cena tej skody enyaq, lebo tu 80kWh baterku bude mat najvyssia vybava, ja by som bral aj tu najnizsiu, na ten moj dojazd co potrebujem to ma aj s rezervou stale dost
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    BOBASH: uvidime ;) muj predpoklad je, ze v bateriich budou o 4-5 let napred a v automatizaci o 10. I ten pristi rok. ;) nechme to ted stranou a vratme se k tomuhle pristi rok :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: Prodeje Tesly se dost pravděpodobně zvýší, protože roste celej segment. Ale Tesla v tom segmentu ztratí svoji dosavadní absolutní dominanci. Zvlášť to bude platit v Evropě a speciálně u nás. Klidně se s tebou vsadím, že Enyaqů (a pak dalších elektrických Škodovek, co přijdou po něm) se u nás příští rok prodá tak minimálně dvakrát tolik co Tesel.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Průměrných 110 km/h myslíš jako že dosáhneš průměru 110 km/h, nebo že typicky jedeš 110 km/h?

    Průměr je samozřejmě vždycky výrazně nižší než ta standardní rychlost kterou jedeš.

    A jet 110 km/h na dálnici je fakt dost nestandardní a podle mě dokonce nebezpečná věc (člověk už musí předjíždět kamiony, ale zároveň ho předjíždějí normální řidiči, takže se tam furt motá a musí sledovat provoz vpředu i vzadu. Jako nejtypičtější rychlost na našich dálnicích mi přijde tak těch 140-150.

    A ad auta na sídlišti – ano, i lidi bydlící na sídlišti jezdí autama. Podívej se někdy na nějaký sídliště. A protože lidí na sídlišti je nejvíc, tak abychom mohli přejít na elektroauta všichni, musí být použitelný i pro ty lidi na sídlišti. A to nebudou ještě dlouho.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: miestnym honicom v autickarskych kluboch 130 km/h na dialnici nestaci, to som sa tu dozvedel, ze - niekde - neviem kde, sa jazdi na dialnici typicky 150 km/h, to ja som si pripadal so svojimi priemernymi 110 km/h na dialnici ako exot :)

    "auto do mesta" "clovek na sidlisti" ... mne pride ze viac autami jazdia lontaci, ktori maju vlastny dom a vlastnu zasuvku, ale opat tu som exot, lebo ja aj z lontu jazdim do mesta MHDckou
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    BOBASH: " což je poměrně prostý fakt, že Tesla cca koncem letošního a v průběhu příštího roku přijde o svoji dosavadní dominanci na trhu, kde byla do příchodu Hyundaie Kona a Kia e-Niro jedinou automobilkou, která nabízela elektrický auta s dojezdem víc než 400 km"

    ja si tohle s dovolenim odlozim a pristi leto se podivame na prodeje tesly. Jsem zvedavy :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Jo, Fusion cca odpovídá Fabii. Nebo nějaký Dacii, třeba Dusteru, minimálně cenou a postavením na trhu – je o něco větší, ale cca stejně drahej.

    A auta týhle kategorie nemají elektrickou alternativu a nebudou ji mít ještě tak 10 let. Elektrická Dacie sice bude příští rok a bude stát půl milionu, ale taky se výrobce chlubí "dojezdem více než 200 km dle WLTP", což bude reálně znamenat tak 205. Což znamená, že se s tím z níže zmíněných důvodů dá reálně vydat maximálně tak 140 km daleko, když je člověk odvážnej.

    Jinými slovy mimo roli auta do města to bude na hovno a pro člověka na sídlišti nepoužitelný.

    A udělat elektrický auto, který by stálo do třeba 400 tisíc, někam rozumně dojelo a mohl ho používat člověk, co nemá garáž s wallboxem, se hned tak nepovede.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: To, že sektáři investujou do Tesly jak šílený nemá nic společnýho s tím, o čem mluvím, což je poměrně prostý fakt, že Tesla cca koncem letošního a v průběhu příštího roku přijde o svoji dosavadní dominanci na trhu, kde byla do příchodu Hyundaie Kona a Kia e-Niro jedinou automobilkou, která nabízela elektrický auta s dojezdem víc než 400 km.

    Škoda Enyaq je toho typickej příklad, protože je to auto plně parametrama srovnatelný s Modelem Y, ale vyrobený skutečnou automobilkou a tudíž nabízející spoustu věcí, který lidi od aut chtějí a Tesla je nemá. Od spousty praktickejch záležitostí po třeba to, že to má normální palubku a ne tablet někde uprostřed, normální ovládací prvky jako auto a tak podobně.

    A nepředstaví se v roce 2022, ale v úterý. A do prodeje jde ještě letos.

    V průběhu cca roku odteď představí elektromobily plně konkurenceschopný Tesle ještě asi pět dalších automobilek (Ford, BMW, tuším Mercedes přijde s něčím co má rozumný dojezd, Audi, VW nepočítám protože to jsou stejný auta jako Škodovka, Peugeot/Citroen atd).

    Doteď si Teslu kupovali i lidi, kterým její "antiautomobilní" přístup nesedí, prostě proto, že neměli jinou možnost. Teď už si jí budou kupovat jen lidi, kterým to vyhovuje.
    KEB
    KEB --- ---
    JANOS: Ale no tak kolego, jako vzorek pro demonstraci jak je tesla super jsi použil krávu, co žere přes devět litrů benzínu. Já vedle toho postavil auto, co žere o dva litry paliva míň, emisně je čistější než benzín a palivo stojí o padesát procent míň. V jak v tomhle srovnání vychází tesla? (to je řečnická otázka nemusíš odpovídat)

    A to nemluvě o tom, že aby ta tesla měla ekonomický i uživatelský smysl, musím ji nabíjet doma (bo levný tarif cca 3kč kw ((klidně mě oprav tady si nejsem jistý)) a ideálně ze solárů. Pokud tohle nemám a jsem odkázaný na veřejné nabíječky jde cena nahoru a uživatelsky je to poněkud nekomfortní (čti na hovno). Tedy na sídlišti je tesla a i jakýkoliv jiný BEV NEPOUŽITELNÝ. Jo a ještě ta kára stojí přes milion.

    A výkonově je ten fusion úplně v pohodě bez obav. 130 na dálnici v klídku a víc není potřeba. I když chápu, že správný rebel sere na vyhlášku a že její porušování je otázka společenského statusu.

    Nemám moc zkušeností s jinými auty, takže k čemu by mohl být fusion ekvivalentní poradí Bobash za sebe bych tipl asi fabii.

    BOBASH: dobře hovoří!
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tesla ma "vazny problem" uz odkedy predstavili model S a zatial miesto toho musia splitovat cenu akcii, lebo do nej chce investovat viac ludi... zatial co konvencne elektromobilky budu niekedy 2022 predstavovat prve pouzitelne (a dostupne) elektromobily, tesla si zacne so semi truckmi podchytavat obrovsky logisticky biznis s rozvazanim tovaru z distribucnych centier do koncovych destinacii... kym za 10 rokov s tym pridu aj konvencne automobilky, tak tesla bude uz ... neviem ... predstavovat tie lietajuce auta nebo neco :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak, už jsem viděl Enyaqa. Jestli to nepřeženou s cenou a jestli se jim někdy v dohledný době podaří rozchodit software tak, aby ta věc fungovala, tak to bude pecka a Tesla má dost vážnej problém.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Rozdíl je v tom, že LPG máš pomalu na každý druhý benzínce a hlavně se LPG tankuje zhruba stejně dlouho jako benzín. Takže prostě někam zajedeš, natankuješ, jedeš dál.

    Plus máš v tom autě nádrž na benzín, takže když ti dojde LPG, jedeš dál.

    Problém elektromobilu je jednak to, že úplně nechceš dobíjet někde po cestě, protože tam budeš hodinu sedět na prdeli a nudit se, druhak to, že když ti dojde elektrika, tak jsi úplně, ale opravdu úplně v hajzlu. Jediný, co můžeš dělat, je zavolat si odtahovku.

    S LPG prostě jedeš dál, akorát tě to nestojí korunu na kilák ale dvě. A když ti dojde benzín, na což musíš bejt trochu debil aby se ti stalo, tak existujou kanystry.

    Elektromobil s dojezdem 500 kilometrů už většinu těch problémů řeší, protože se dá plánovat nabíjení tak, aby kvůli němu člověk nezůstal někde viset, ale elektromobily s dojezdem přes 500 kilometrů stojej přes milion.

    Levný elektromobily s dojezdem 300 a míň už znamenají brutální range anxiety kdykoliv vyjedeš z města.

    Zkus si chvíli jezdit s autem na plyn a pak chvíli třeba s elektrickým Citigo. Ten pocit, když víš, že nabíječka je 25 km od tebe a ty máš dojezd 30 km, je k nezaplacení... stejně jako sedět hodinu někde u nabíječky a škrábat se nudou v prdeli.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: LPG je z dinosaurů a ekologicky je jen o málo lepší než benzín (má nižší emise, ale ne o moc). CNG má výrazně lepší emise, protože je to zemní plyn, tedy převážně methan, tedy CH4 (jeden uhlík na čtyři vodíky), tedy málo uhlíku, tedy málo CO2.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: no ale tu sa bavili o roznom jazdeni na strasne velke vzdialenosti na jeden zatah, to ja si tiez nabijem doma v baraku a nemusim jazdit ani na vypadovky, ale v cielovej stanici a po ceste potrebujes tiez infra
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam