• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: cool, akorát je LPG v diskuzi o elektroautech asi tak k věci, jako nejnovější vývoj parních motorů v diskuzi o TGV...

    BOBASH: https://en.wikipedia.org/wiki/Xpeng_G3

    BOBASH: eh? tyhle skoro/městský pidivozítka jsou primární elektrickej trh.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    BOBASH: " což je poměrně prostý fakt, že Tesla cca koncem letošního a v průběhu příštího roku přijde o svoji dosavadní dominanci na trhu, kde byla do příchodu Hyundaie Kona a Kia e-Niro jedinou automobilkou, která nabízela elektrický auta s dojezdem víc než 400 km"

    ja si tohle s dovolenim odlozim a pristi leto se podivame na prodeje tesly. Jsem zvedavy :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: To, že sektáři investujou do Tesly jak šílený nemá nic společnýho s tím, o čem mluvím, což je poměrně prostý fakt, že Tesla cca koncem letošního a v průběhu příštího roku přijde o svoji dosavadní dominanci na trhu, kde byla do příchodu Hyundaie Kona a Kia e-Niro jedinou automobilkou, která nabízela elektrický auta s dojezdem víc než 400 km.

    Škoda Enyaq je toho typickej příklad, protože je to auto plně parametrama srovnatelný s Modelem Y, ale vyrobený skutečnou automobilkou a tudíž nabízející spoustu věcí, který lidi od aut chtějí a Tesla je nemá. Od spousty praktickejch záležitostí po třeba to, že to má normální palubku a ne tablet někde uprostřed, normální ovládací prvky jako auto a tak podobně.

    A nepředstaví se v roce 2022, ale v úterý. A do prodeje jde ještě letos.

    V průběhu cca roku odteď představí elektromobily plně konkurenceschopný Tesle ještě asi pět dalších automobilek (Ford, BMW, tuším Mercedes přijde s něčím co má rozumný dojezd, Audi, VW nepočítám protože to jsou stejný auta jako Škodovka, Peugeot/Citroen atd).

    Doteď si Teslu kupovali i lidi, kterým její "antiautomobilní" přístup nesedí, prostě proto, že neměli jinou možnost. Teď už si jí budou kupovat jen lidi, kterým to vyhovuje.
    KEB
    KEB --- ---
    JANOS: Ale no tak kolego, jako vzorek pro demonstraci jak je tesla super jsi použil krávu, co žere přes devět litrů benzínu. Já vedle toho postavil auto, co žere o dva litry paliva míň, emisně je čistější než benzín a palivo stojí o padesát procent míň. V jak v tomhle srovnání vychází tesla? (to je řečnická otázka nemusíš odpovídat)

    A to nemluvě o tom, že aby ta tesla měla ekonomický i uživatelský smysl, musím ji nabíjet doma (bo levný tarif cca 3kč kw ((klidně mě oprav tady si nejsem jistý)) a ideálně ze solárů. Pokud tohle nemám a jsem odkázaný na veřejné nabíječky jde cena nahoru a uživatelsky je to poněkud nekomfortní (čti na hovno). Tedy na sídlišti je tesla a i jakýkoliv jiný BEV NEPOUŽITELNÝ. Jo a ještě ta kára stojí přes milion.

    A výkonově je ten fusion úplně v pohodě bez obav. 130 na dálnici v klídku a víc není potřeba. I když chápu, že správný rebel sere na vyhlášku a že její porušování je otázka společenského statusu.

    Nemám moc zkušeností s jinými auty, takže k čemu by mohl být fusion ekvivalentní poradí Bobash za sebe bych tipl asi fabii.

    BOBASH: dobře hovoří!
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tesla ma "vazny problem" uz odkedy predstavili model S a zatial miesto toho musia splitovat cenu akcii, lebo do nej chce investovat viac ludi... zatial co konvencne elektromobilky budu niekedy 2022 predstavovat prve pouzitelne (a dostupne) elektromobily, tesla si zacne so semi truckmi podchytavat obrovsky logisticky biznis s rozvazanim tovaru z distribucnych centier do koncovych destinacii... kym za 10 rokov s tym pridu aj konvencne automobilky, tak tesla bude uz ... neviem ... predstavovat tie lietajuce auta nebo neco :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak, už jsem viděl Enyaqa. Jestli to nepřeženou s cenou a jestli se jim někdy v dohledný době podaří rozchodit software tak, aby ta věc fungovala, tak to bude pecka a Tesla má dost vážnej problém.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Rozdíl je v tom, že LPG máš pomalu na každý druhý benzínce a hlavně se LPG tankuje zhruba stejně dlouho jako benzín. Takže prostě někam zajedeš, natankuješ, jedeš dál.

    Plus máš v tom autě nádrž na benzín, takže když ti dojde LPG, jedeš dál.

    Problém elektromobilu je jednak to, že úplně nechceš dobíjet někde po cestě, protože tam budeš hodinu sedět na prdeli a nudit se, druhak to, že když ti dojde elektrika, tak jsi úplně, ale opravdu úplně v hajzlu. Jediný, co můžeš dělat, je zavolat si odtahovku.

    S LPG prostě jedeš dál, akorát tě to nestojí korunu na kilák ale dvě. A když ti dojde benzín, na což musíš bejt trochu debil aby se ti stalo, tak existujou kanystry.

    Elektromobil s dojezdem 500 kilometrů už většinu těch problémů řeší, protože se dá plánovat nabíjení tak, aby kvůli němu člověk nezůstal někde viset, ale elektromobily s dojezdem přes 500 kilometrů stojej přes milion.

    Levný elektromobily s dojezdem 300 a míň už znamenají brutální range anxiety kdykoliv vyjedeš z města.

    Zkus si chvíli jezdit s autem na plyn a pak chvíli třeba s elektrickým Citigo. Ten pocit, když víš, že nabíječka je 25 km od tebe a ty máš dojezd 30 km, je k nezaplacení... stejně jako sedět hodinu někde u nabíječky a škrábat se nudou v prdeli.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: LPG je z dinosaurů a ekologicky je jen o málo lepší než benzín (má nižší emise, ale ne o moc). CNG má výrazně lepší emise, protože je to zemní plyn, tedy převážně methan, tedy CH4 (jeden uhlík na čtyři vodíky), tedy málo uhlíku, tedy málo CO2.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: no ale tu sa bavili o roznom jazdeni na strasne velke vzdialenosti na jeden zatah, to ja si tiez nabijem doma v baraku a nemusim jazdit ani na vypadovky, ale v cielovej stanici a po ceste potrebujes tiez infra
    JANOS
    JANOS --- ---
    KEB: A je to rychlejsi nez hlemyzd? Ten plyn je porad z dinosauru a posila ho Putin ne? Na globalni oteplovani verime? Ach jo... Priste pujdu do auditka antikoncepce a budu povidat o dulezitosti abstinence.
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: bavíme o nádrži místo rezervy nebo o válci objem cca 40 litrů. Jak velký máš kufr?

    A dojezd jako Tesla? Opravdu? A benzínová nádrž je tam na pivko že jo :-D

    Na třech výpadovkách že 4 je LPG normálně na pumpě nonstop aspoň teda u nás.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    to je dost blbe ked mas miesto kufru nadrz, v tom asi dvere z hornbachu alebo skrinu z ikey neodvezes ci? dojazd v poho, to je podobne ako model 3/y, u tych lpg cerpaciek sa divam, ze maju otvaracie hodiny, to je nejaky zastaraly koncept ne? vsak to uz aj na benzinke sa da platit telefonom cez QR kod, inak zrovna na benzine lpg nemali, tam mali stojan na cng
    KEB
    KEB --- ---
    [ JANOS @ Elektromobily ]

    Tenhleten pamflet mě inspiroval k experimentu. Takže Ford fusion rv2010 LPG

    Nádrž na LPG 35l
    já na 34,8l ujel 459km
    cena lpg 12,9kč (docela drahota, jde to i levněji)

    spotřeba na 100km cca 7,5 litru. Je to relativně hodně, ale odráží to to, že je tam 120km z dovolené s narvaným autem po okreskach atd. Celou nádrž jsem vyjel bez kilometru po dálnici.

    cena za kilometr necelá koruna. V té ceně za kilometr není započítaná cena za benzín na který to startuje a kus jede než se přepne na plyn. Výpočet ceny by byl moc složitý, ale tankuju za 500kč jednou za 3-4 měsíce.

    K tomu bych připočetl hustou sít stanic, bezproblémový servis a cenovou dostupnost aut na lpg plus i přestavba čehokoliv na lpg je v řádech nízkých desítek tisíc. A i v bazarech je jich plno.

    Nevýhoda jsou tlakové zkoušky, nemožnost rezervy nebo nutnost nádrže v kufru a jednou za 10 let výměna nádrže (mě to na jaře stálo 5000kč). Jo a nemožnost parkovat v podzemí nebo ve vlastní garáži (v garáži by bylo potřeba udělat ventilaci).

    děkuji za pozornost a pro to ne tesla ;)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Tesla Model 3 Pikes Peak Crash Pics Are Crazy Intense
    https://insideevs.com/news/441047/tesla-model-3-pikes-peak-crash/

    bum, nastastie sa nic tragicke nestalo
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Jeste ten link o kterem se zminujes ..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: KEB: PETER_PAN:

    Plus jeden naprosto klíčovej konstrukční důvod, což je neodpružená hmotnost.

    Z hlediska jízdní dynamiky je jakákoliv hmotnost "za" tlumičem/pružinou několikanásobně větší problém než hmotnost "v autě".

    Tady je popsaný (sorry za link z D-Fense, ale zrovna tomuhle rozumí) pro běžný lid poměrně pochopitelně, proč je to problém, když se na auto dají 20" hliníkový kola.

    Dát do kol elektromotor je MNOHEM HORŠÍ.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MINER: / KEB:
    Stale jsou nejake snahy o znovuzrozeni tohoto konceptu, ale obecne se to povazuje za prekonane. Tech druhotnych duvodu je cela rada:
    - omezeny prostor pro realizaci cele te technologie s prislusenstvim
    - odlisna konstrukce napravy oproti vyresenemu konceptu (Tesla S ma treba nektery prvky napravy z Mercedesu S)
    - potencialne vetsi problem se simeringem, vubec jeho konstrukce, celkove zatesneni atp.

    Ale ten nejdulezitejsi duvod je ze se ukazalo ze z pohledu konstrukce, ucinnosti, rizeni otacek a celkove kultivovanosti chodu je nejvyhodnejsi provozovat motor ve vysokych otackach a ty jednostupnovou prevodovkou prevadet na nizke otacky kol. Tohle nejde rozumne vyresit v nabojich kol.
    Navic by to bylo vyrazne drazsi. I z hlediska ceny je lepsi mit 1 motor + 1 prevodovku vzadu, nez 4 motory v nabojich s tim ze je to komplikovanejsi a technologicky kompromis.

    Bavime se o konstrukci normalniho auta stredni tridy, ne o necem jako Citroën C-Zero kde pojmy jako jizdni vlastnosti, zivotnost, vyspelost konstrukce ci moderni technologie jsou pojmy ktere o to auto ani nezavadili.
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: to by mě taky zajímalo :-)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Lightning Systems Lowers Prices of Electric Powertrains while Adding & Enhancing Features
    https://cleantechnica.com/...-lowers-prices-of-electric-powertrains-while-adding-enhancing-features/

    LOVELAND, Colorado — Commercial electric vehicle manufacturer Lightning Systems today announced it is lowering the prices of its 2021 battery and fuel cell electric vehicles by 10 to 50% for Class 3 to Class 8 vehicles.

    ...

    High-speed Level 2 charging

    Faster DC fast charging systems

    Enhanced telematics and new remote software management features for fleet managers and drivers

    In-cab display enhancements in all vehicles

    Improved range and payload capacity from higher energy density battery solutions

    “As we are witnessing in the passenger EV market, higher sales volumes are translating into lower prices,” said Tim Reeser, CEO of Lightning Systems. “With fewer than 1,000 commercial electric vehicles expected to be built overall during 2020, every commercial vehicle OEM has struggled with high prices due to the low production volumes — but that is now changing for Lightning. With our influx of large orders, we are realizing economies of scale, moving from producing tens of vehicles per month to hundreds of vehicles per month. Our component costs are falling fast, and we are constantly introducing new automation and efficiencies in our manufacturing processes – and we are passing these savings on to our customers.”
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    #TSLA :)

    A Star Is Born — China EV Sales Report
    https://cleantechnica.com/2020/08/28/a-star-in-born-china-ev-sales-report/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam