• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Rozdíl je v tom, že LPG máš pomalu na každý druhý benzínce a hlavně se LPG tankuje zhruba stejně dlouho jako benzín. Takže prostě někam zajedeš, natankuješ, jedeš dál.

    Plus máš v tom autě nádrž na benzín, takže když ti dojde LPG, jedeš dál.

    Problém elektromobilu je jednak to, že úplně nechceš dobíjet někde po cestě, protože tam budeš hodinu sedět na prdeli a nudit se, druhak to, že když ti dojde elektrika, tak jsi úplně, ale opravdu úplně v hajzlu. Jediný, co můžeš dělat, je zavolat si odtahovku.

    S LPG prostě jedeš dál, akorát tě to nestojí korunu na kilák ale dvě. A když ti dojde benzín, na což musíš bejt trochu debil aby se ti stalo, tak existujou kanystry.

    Elektromobil s dojezdem 500 kilometrů už většinu těch problémů řeší, protože se dá plánovat nabíjení tak, aby kvůli němu člověk nezůstal někde viset, ale elektromobily s dojezdem přes 500 kilometrů stojej přes milion.

    Levný elektromobily s dojezdem 300 a míň už znamenají brutální range anxiety kdykoliv vyjedeš z města.

    Zkus si chvíli jezdit s autem na plyn a pak chvíli třeba s elektrickým Citigo. Ten pocit, když víš, že nabíječka je 25 km od tebe a ty máš dojezd 30 km, je k nezaplacení... stejně jako sedět hodinu někde u nabíječky a škrábat se nudou v prdeli.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: LPG je z dinosaurů a ekologicky je jen o málo lepší než benzín (má nižší emise, ale ne o moc). CNG má výrazně lepší emise, protože je to zemní plyn, tedy převážně methan, tedy CH4 (jeden uhlík na čtyři vodíky), tedy málo uhlíku, tedy málo CO2.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: no ale tu sa bavili o roznom jazdeni na strasne velke vzdialenosti na jeden zatah, to ja si tiez nabijem doma v baraku a nemusim jazdit ani na vypadovky, ale v cielovej stanici a po ceste potrebujes tiez infra
    JANOS
    JANOS --- ---
    KEB: A je to rychlejsi nez hlemyzd? Ten plyn je porad z dinosauru a posila ho Putin ne? Na globalni oteplovani verime? Ach jo... Priste pujdu do auditka antikoncepce a budu povidat o dulezitosti abstinence.
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: bavíme o nádrži místo rezervy nebo o válci objem cca 40 litrů. Jak velký máš kufr?

    A dojezd jako Tesla? Opravdu? A benzínová nádrž je tam na pivko že jo :-D

    Na třech výpadovkách že 4 je LPG normálně na pumpě nonstop aspoň teda u nás.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    to je dost blbe ked mas miesto kufru nadrz, v tom asi dvere z hornbachu alebo skrinu z ikey neodvezes ci? dojazd v poho, to je podobne ako model 3/y, u tych lpg cerpaciek sa divam, ze maju otvaracie hodiny, to je nejaky zastaraly koncept ne? vsak to uz aj na benzinke sa da platit telefonom cez QR kod, inak zrovna na benzine lpg nemali, tam mali stojan na cng
    KEB
    KEB --- ---
    [ JANOS @ Elektromobily ]

    Tenhleten pamflet mě inspiroval k experimentu. Takže Ford fusion rv2010 LPG

    Nádrž na LPG 35l
    já na 34,8l ujel 459km
    cena lpg 12,9kč (docela drahota, jde to i levněji)

    spotřeba na 100km cca 7,5 litru. Je to relativně hodně, ale odráží to to, že je tam 120km z dovolené s narvaným autem po okreskach atd. Celou nádrž jsem vyjel bez kilometru po dálnici.

    cena za kilometr necelá koruna. V té ceně za kilometr není započítaná cena za benzín na který to startuje a kus jede než se přepne na plyn. Výpočet ceny by byl moc složitý, ale tankuju za 500kč jednou za 3-4 měsíce.

    K tomu bych připočetl hustou sít stanic, bezproblémový servis a cenovou dostupnost aut na lpg plus i přestavba čehokoliv na lpg je v řádech nízkých desítek tisíc. A i v bazarech je jich plno.

    Nevýhoda jsou tlakové zkoušky, nemožnost rezervy nebo nutnost nádrže v kufru a jednou za 10 let výměna nádrže (mě to na jaře stálo 5000kč). Jo a nemožnost parkovat v podzemí nebo ve vlastní garáži (v garáži by bylo potřeba udělat ventilaci).

    děkuji za pozornost a pro to ne tesla ;)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Tesla Model 3 Pikes Peak Crash Pics Are Crazy Intense
    https://insideevs.com/news/441047/tesla-model-3-pikes-peak-crash/

    bum, nastastie sa nic tragicke nestalo
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Jeste ten link o kterem se zminujes ..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: KEB: PETER_PAN:

    Plus jeden naprosto klíčovej konstrukční důvod, což je neodpružená hmotnost.

    Z hlediska jízdní dynamiky je jakákoliv hmotnost "za" tlumičem/pružinou několikanásobně větší problém než hmotnost "v autě".

    Tady je popsaný (sorry za link z D-Fense, ale zrovna tomuhle rozumí) pro běžný lid poměrně pochopitelně, proč je to problém, když se na auto dají 20" hliníkový kola.

    Dát do kol elektromotor je MNOHEM HORŠÍ.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MINER: / KEB:
    Stale jsou nejake snahy o znovuzrozeni tohoto konceptu, ale obecne se to povazuje za prekonane. Tech druhotnych duvodu je cela rada:
    - omezeny prostor pro realizaci cele te technologie s prislusenstvim
    - odlisna konstrukce napravy oproti vyresenemu konceptu (Tesla S ma treba nektery prvky napravy z Mercedesu S)
    - potencialne vetsi problem se simeringem, vubec jeho konstrukce, celkove zatesneni atp.

    Ale ten nejdulezitejsi duvod je ze se ukazalo ze z pohledu konstrukce, ucinnosti, rizeni otacek a celkove kultivovanosti chodu je nejvyhodnejsi provozovat motor ve vysokych otackach a ty jednostupnovou prevodovkou prevadet na nizke otacky kol. Tohle nejde rozumne vyresit v nabojich kol.
    Navic by to bylo vyrazne drazsi. I z hlediska ceny je lepsi mit 1 motor + 1 prevodovku vzadu, nez 4 motory v nabojich s tim ze je to komplikovanejsi a technologicky kompromis.

    Bavime se o konstrukci normalniho auta stredni tridy, ne o necem jako Citroën C-Zero kde pojmy jako jizdni vlastnosti, zivotnost, vyspelost konstrukce ci moderni technologie jsou pojmy ktere o to auto ani nezavadili.
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: to by mě taky zajímalo :-)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Lightning Systems Lowers Prices of Electric Powertrains while Adding & Enhancing Features
    https://cleantechnica.com/...-lowers-prices-of-electric-powertrains-while-adding-enhancing-features/

    LOVELAND, Colorado — Commercial electric vehicle manufacturer Lightning Systems today announced it is lowering the prices of its 2021 battery and fuel cell electric vehicles by 10 to 50% for Class 3 to Class 8 vehicles.

    ...

    High-speed Level 2 charging

    Faster DC fast charging systems

    Enhanced telematics and new remote software management features for fleet managers and drivers

    In-cab display enhancements in all vehicles

    Improved range and payload capacity from higher energy density battery solutions

    “As we are witnessing in the passenger EV market, higher sales volumes are translating into lower prices,” said Tim Reeser, CEO of Lightning Systems. “With fewer than 1,000 commercial electric vehicles expected to be built overall during 2020, every commercial vehicle OEM has struggled with high prices due to the low production volumes — but that is now changing for Lightning. With our influx of large orders, we are realizing economies of scale, moving from producing tens of vehicles per month to hundreds of vehicles per month. Our component costs are falling fast, and we are constantly introducing new automation and efficiencies in our manufacturing processes – and we are passing these savings on to our customers.”
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    #TSLA :)

    A Star Is Born — China EV Sales Report
    https://cleantechnica.com/2020/08/28/a-star-in-born-china-ev-sales-report/
    MINER
    MINER --- ---
    BTW zaznělo tu, že motory v kolech jsou překonaný. Proč?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Aptera je poměrně irelevantní, ale obecně se dost rozmáhá snaha prosadit tzv. "Right to Repair", což se týká nejen aut, ale i třeba elektroniky nebo traktorů.

    Motor Vehicle Owners' Right to Repair Act - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Motor_Vehicle_Owners%27_Right_to_Repair_Act

    EU se o to snaží taky:

    Europeans Now Have The Right To Repair – And That Means The Rest Of Us Probably Will Too | Hackaday
    https://hackaday.com/...ow-have-the-right-to-repair-and-that-means-the-rest-of-us-probably-will-too/

    Upřímně teď nevím, v jaký je to kde fázi, mám pocit, že v EU už je povinnost, že musí jít auto opravovat i v neznačkovým servise, ale moc jsem to poslední dobou nestudoval.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    k tomu servisovani EV co tu jelo vcera

    Aptera Wants Anyone To Be Able To Repair Its EVs – Even Under Warranty
    https://insideevs.com/news/441170/aptera-wants-anyone-repair-its-evs/amp/
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    BOBASH: Peugeot iON maj sousedi. Realita po osmi letech je 120 léto 60 zima dojezd.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam