• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    TUHO
    TUHO --- ---
    OMNIHASH: + celej ten presun k low carbon ekonomice je masivni technologicka challenge. energie z oze bude potrebovat ke stabilite brutalni buffery, ktery budou vykrejvat peaky. tesla pokud vim pracuje i na tom, ze mnozstvi automobilu pripojenych do gridu budou moct slouzit jako bateriova uloziste a pripadne energetciky zdroje, kdyz to bude v gridu potreba. tim de facto vydelavat svymu majiteli jenom s tim, ze stoji u zasuvky, kdyz ho nepotrebuje...

    a ano + solar roof a powerpacky etc. jakoze divat se na teslu jako pouze na automobilku se fakt neda
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: čím víc opakuješ spojení typu Tesla sektář, tím většího fachidiota ze sebe děláš.
    To dokazuješ třeba tím, že máš představu, že jejich byznys model považuješ za on the fly updaty a Tesla zatím vymýšlí synergický modely auto-baterky-soláry.
    Ve chvíli, kdy bude VW nabízet rozumný elektrický auto, Tesla umožňuje kombo, kdy si zajedeš na chalupu uprostřed ničeho, píchneš auto do zásuvky, tím si chatu rozsvítíš, přes víkend nabiješ auto solarroofem a v neděli zadarmo odfrčíš domů.
    Smiř se s tím, že tam maj jinou představu, jak by tohle odvětví mohlo fungovat, než ty. Možná to vyjde, možná ne, to zjistíme za pár let, ale zatím se zdá, že jim to vychází víc než dobře a věří tomu dostatek lidí na to, aby měla Tesla větší cenu, než GM.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ten článek je absolutní blábol napsanej nějakým Tesla sektářem s naprosto nulovou znalostí automobilovýho průmyslu.

    Naprosto špatně je už základní premisa. Ano, Tesly ztrácí cenu pomaleji než jiný auta – stejně jako ostatní elektromobily. Důvod je, že elektrických aut je málo, nový jsou drahý a tím pádem je po ojetých obrovská poptávka, která drží ceny nahoře. Až se elektrický auta stanou běžnýma, bude jejich pokles hodnoty vypadat jinak – a to ještě nikdo neví, co s tím udělají odcházející baterie.

    Odlišnost byznysmodelu – OTA updaty už umí víceméně všechny automobilky, možná je nepoužívají v takový míře jako Tesla, ale používají.

    Průběžný vylepšování hardware mimo změny v modelových letech – přesně tohle bude při provozování starší ojetý Tesly STRAŠNEJ PRŮSER. Změny dílů v náhodnejch časech, tak jak jim to zrovna vyjde, bývaly typický třeba pro některý francouzský a tuším občas i japonský auta. U ojetiny je to potom peklo, protože nevíš, jakej díl máš objednat, aby byl kompatibilní. Dokud bude Tesly opravovat jen Tesla, tak dobrý. Ale to je dlouhodobě neudržitelný, nebo to bude zásadní konkurenční nevýhoda Tesly a lidi si radši koupí elektrický auto od normální automobilky.

    Životnost, servis – opět to není o tom, že by Tesly byly výjimečný, jen o tom, že elektrický auta jsou o něco jednodušší. Tahle konkurenční výhoda zmízí s tím, jak tradiční automobilky začnou vyrábět konkurenceschopný elektromobily (což už nastává).

    Absence modelovýho cyklu – teoreticky hezká myšlenka, naposledy to takhle dělal Henry Ford a vydrželo mu to až do 30. let. Pak GM přišlo s modelovým cyklem a hierarchií modelů a značek a Ford málem zkrachoval.
    Dělat furt vizuálně stejný auto, který půjde upgradovat, je teoreticky fajn a bylo by to možná udržitelný, kdyby to auto bylo natolik jedinečný, aby nebyla jiná možnost na trhu.

    Ve chvíli, kdy budou tradiční automobilky chrlit desítky rozmanitých a stále vylepšovaných modelů elektrických aut s parametrama srovnatelnýma s Teslou (což bude v následujících dvou letech), bude pro Teslu mnohem těžší prodávat pořád auta, který už budou 10 let stejný...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Tesla Introduced A Business Model The World Has Not Seen Before
    https://cleantechnica.com/.../08/29/tesla-introduced-a-business-model-the-world-has-not-seen-before/

    snad sa stare automobilky poucia a prestanu predavat krapy co treba furt servisovat, auto kde netreba kazdu chvilu nejake diely menit je viac sustainable
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: To se týká jen US dealerů, v Evropě nikdo auta nad ceníkovkou neprodává, jede se ceník nebo sleva.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Přesně tak.

    Plus třeba nikdo nikdy nekoupí auto navržený pro starý lidi. Ani starý lidi. Naopak všichni kupujou auta "pro mladý", protože chtějí vypadat mladě.

    Což je taky důvod, proč se mnohem víc prodávají sportovní verze čehokoliv a proč víceméně sportovní verze nahradily dřívější čistě luxusní verze. Protože pak vypadáš mladě. Takže se z dřívějších sportovně laděných aut stavěných s ohledem na zábavu za volantem stávají spíš výkonný luxusní verze, protože třeba BMW M nebo Mercedesy AMG si kupuje každej, kdo má hodně peněz, protože chce "to nejlepší".

    Přitom i ta sportovnost co tomu zůstala leckdy znamená pro běžnýho řidiče spíš negativa – to auto dělá kravál, kvůli velkejm kolům není tak pohodlný a tak. Ale koupit si čistě luxusní verzi by dělalo dojem, že jsi starej páprda.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Kdyby lidi kupovali auta podle svých reálných potřeb, tak nejspíš existuje těch modelů tak pětina.

    Třeba typicky tu X5 nepotřebuje vůbec nikdo, co potřebuješ je kombík ve čtyřkolce. Ale v X5 máš pocit, že jsi víc v bezpečí protože sedíš vejš, že můžeš jezdit v terénu (přičemž v reálu s tím nikdy nesjedeš ze silnice) a že jsi víc cool.

    Když se těch lidí zeptáš, tak ti vyblejou nějaký rádoby racionální důvody, proč si to auto koupili, ale naprostá většina kupců za nima má důvody neracionální, byť si je třeba neuvědomujou.
    COWBOY
    COWBOY --- ---
    MINER: Plugin taky může jezdit jenom na benzín a přesto má RZ EL.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KEB: CNG i LPG jsou "dotovaný" tím, že nejsou zatížený silniční daní, ergo jsou o půlku levnější.

    Jinak soukromý kupci/řidiči jsou už relativně ze hry, nevím jak tady, ale v USA už tvořej jenom nějakejch 20-30% ujetejch kilometrů.
    TUHO
    TUHO --- ---
    BOBASH: BOBASH: btw tesla imho tim zas tak ale ohrozena neni, protoze cili primarne na to byt energeticka spolecnost (resp jedna cast v sirsim integrovanym systemu prechodu k low carbon ekonomice). v tomhle ma imho velmi chytrej strategickej plan, ktery imho ostwtnim hracum v oboru chybi a dava ji do budoucna velmi slusnou pozici
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Ještě teda doplním důvod k PHEV: podle studií je většina lidí nedobíjí. Odhaduji, že to souvisí s nedostatečnou infrastrukturou, pro jejíž budování PHEV nestačí, a nízkým dojezdem, takže lidi musej stejně pro benzín, a tak na to kašlou úplně. Aby se to změnilo, je potřeba razantnější změna. Ale dostupná infrastruktura by i u PHEV IMO udělala víc parády než dotace. Ale to je jen můj odhad.
    MINER
    MINER --- ---
    KEB: Lídr EV je Čína, pak konkrétní státy EU a US, pak zbytek EU a US, ano, my jsme pod průměrem, a pak zbytek světa.
    MINER
    MINER --- ---
    KEB: Dotace na PHEV považuji za blbost. Je to jen způsob, jak trochu snížit spotřebu/emise. Podobně jako LPG/CNG a tam jsou dotace nižší spotřební daní podle mě dostatečné. Dokonce nadsazené, když vezmeš v potaz, že ušetříš 15 % CO2, ale 50 % financí.
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: moje angličtina je slabá, ale z této stránky MINER: jsem pochopil, že se bavíme minimálně o EU. Nebo to mají okolní státy EU stejně jako my? Mám pocit, že ne. Takže náš prtavý český rybník je poněkud nevýznamný.


    KEB
    KEB --- ---
    MINER: já tomu rozumím, jak to dotační nakopnutí funguje. A souhlasím s tím, každý spalovací motor který ubyde je dobře. Nicméně tvůj argument, že může (auto na plyn) pořád jezdit na benzín je dost mimo. Ano může, ale ekonomika provozu tě samotného motivuje to většinu času nedělat. A protože infrastruktura je dost hustá není to ani velký problém.

    Kam v tomhle tvém pohledu zapadají PHEV na které jsou dotace a které pokud nenabiješ, žerou benzínu jak normální auto což Bobash tvrdí celou dobu, protože to empiricky vyzkoušel.

    A pořád si stojím zatím, že zadotováním LPG a CNG jsi schopen snížit emise u současně provozované flotily aut u kterých toho jiným způsobem prostě nedocílíš. A infrastruktura už existuje.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: no ale tie dotace nie su pre fyzicke osoby, takze pre nas irelevantne

    Dotace na elektromobily 2020. Méně peněz za více práce - Elektrickevozy.cz
    https://elektrickevozy.cz/clanky/dotace-na-elektromobily-2020-mene-penez-za-vice-prace
    MINER
    MINER --- ---
    KEB: dotace na EV jsou, protože krátkodobé dotace mohou nastartovat výraznou/skokovou změnu. Stejně to bylo se soláry (dejme stranou, že česká vláda to totálně posrala (ať už neschopností či úmyslem), myslím celosvětový trend)
    Nic takového pro LPG/CNG neplatí. Navíc můžou jezdit furt na benzín, proto dává smysl sleva pouze na palivo.

    Pokud bychom chtěli zavést objektivně spravedlivý systém, byla by to uhlíková daň podle CO2 z celého life-cycle každého výrobku ve výši nákladů na zachycení CO2 (to už umíme, ale je to drahé, odhadem $7.5 biliónů).
    Akorát to se nezdá v současném světě proveditelné.
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: Souhlasím, LPG i CNG má podporu nízké spotřební daně. No a to je taky všechno. Není to málo, ale je to všechno. Zatímco BEV a další elektriky mají napříc evropou různé dotace a další benefity, jako je dotace na nákup, jistý nízký tarif u nabíjení doma, možnost parkovat v různých zónách, tuším i vlastní pruhy atd. Připočti k tomu masivní dotace do infrastruktury. Nikdy jsem neslyšel, že by někdo dostal dotaci na vybudování LPG čerpačky, ty co se vybudovaly se vybudovaly jaksi tržně. CNG je na tom obdobně akorát jsem zaznamenal i nějaké dotace do infrastruktury. Pokud se v něčem pletu klidně mě opravte.

    No a když odečteš od těch registrací BEV auta, co nakupují města pro cajty, uředníky atd., protože je to sexy a dobře se na tom demonstruje jak jsou politici zelení, korporáty kteří to mají taky jako PR atd. tak to zase tak strmý růst nebude. Ne že by to bylo něco špatného, pokud budou benga jezdit v autě na elektriku, proč ne, je to spousta ušetřených emisí u ouřadů to samé. Akorát bych řekl, že do naší debaty by bylo vhodnější vzít číslo o soukromých kupcích.


    MINER: ten graf imho znamená jen to, že na BEV a PHEV jsou pořizovací dotace. Udělej dotace na pořízení LPG a CNG a uvidíš jak to poskočí. Na konečný číslo na konci roku si ještě počkáme, ale ano letos to evidentně bude nižší.

    MINER: ještě k té nedostatečnosti 15% úspory emisí u LPG a větší u CNG. V republice je určitá suma aut na benzín, který do konce svého života udělají určitou sumu emisí. Pokud uděláš jednorázový dotační program na přestavby nebo pořízení aut na plyn, tak docílíš toho, že ti za relativně malý dotační peníz klesnou emise v určitém segmentu dopravy o 15% plus, a do infrastruktury nemusíš vrazit ani korunu,ta už existuje, anebo můžeš říct, že je to málo a k ničemu. Ale ty auta, který by lidi předělali na plyn nezmizí a ty lidi nedonutíš, aby je dali do šrotu a koupili si drahý BEV, který nebudou mít kde nabít. Ale tahle úvaha nikdy na stůl nepřijde, protože to prostě není dost cool, sexy a zelený.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    hm jake kombo ze online rezervacia plus samotny predaj u dealera, ktory si moze este navyse natahnut cenu oproti tomu za co si to clovek rezervuje

    VW ID.4 electric crossover will be aimed at RAV4 and CR-V shoppers, not Tesla crowd
    https://www.greencarreports.com/...crossover-will-be-aimed-at-rav4-and-cr-v-shoppers-not-tesla-crowd
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: tolik modelů je právě kvůli tomu, že každý útočí na jinou kombinaci emocí.
    Někdo si mastí ego, někdo chce roztomiloučké autíčko, někdo bezpečné (obava je emoce, nikdo si nevybírá auto podle statistiky bezpečnosti, ale pocitu bezpečí), někdo chce machrovat před šéfom atd.

    Auta jsou učebnicový příklad designu podle emocí. Je to velmi dobře prostudované a automobilky to používají jako malou násobilku.

    Tohle jsou tři úrovně, pro které se designuje. Všechny jsou emocionální, i ta behaviorální složka. Kupuješ, co máš pocit, že odpovídá tvému užití. Např. všichni kupují sportovněji laděná auta ne protože potřebují jezdit sportovněji, ale protože se potřebují cítit, že jsou lepší řidiči, kteří by mohli jezdit rychle, kdyby chtěli.

    Pak je tam samozřejmě i racionální složka výběru, ale je v menšině.

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam