• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    KEB
    KEB --- ---
    Jak se na životnosti baterie může podepsat to, že bude používaná jako úložiště k dispozici gridu?
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: jedou celou dobu, už prodávaj třetí verzi a produkují 5MW tašek týdně.
    Jinak tohle je přesně to, na co narážím -synergie produktů. Apple dokázal na největším světovým trhu vybudovat prakticky monopol, v Státech jsem potkal minimum lidí s jinejma zařízeníma. Jakmile dostaneš v patnácti první ajfoun a macbook, seš zaháčkovanej do konce života. Maj sice jenom čtvrtinu trhu, ale sajou z něj dvě třetiny peněz. Je faj, že si to teoreticky koupíš za polovinu s androidem, ale neděje se to.
    Evidentně si to uvědomuje víc lidí, když maj akcie Tesly větší cenu, než pět největších klasickejch automobilek dohromady.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TUHO: Jenomže tohle budou umět všechny elektromobily. A solární střechy, bateriový úložiště a podobný věci ti prodá spousta firem – a dost pravděpodobně bude mít některá z nich lepší řešení pro daný potřeby než zrovna Tesla.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Ten článek ale z většiny není o týhle části jejich byznysmodelu, je o tom, jak má Tesla skvělej a nepřekonatelnej byznysmodel na výrobu aut. A v tom je autor článku dost mimo, viz můj předchozí komentář.

    Soláry a powerpacky jsou hezká věc, ale soláry jim zatím moc nejdou (reálně to tuším pořád ještě neprodávají) a především to není věc, na který by se dala stavět budoucnost Tesly jako automobilky. To, jestli ti jedna firma prodá auto i solární střechu, nebo si to koupíš od dvou firem, není něco, co by tě muselo nutně přesvědčit, že si koupíš právě tohle auto a ne jiný auto.

    Zásadní výhodou Tesly je akorát to, že má i vlastní nabíjecí stanice, ale i o tuhle výhodu už přichází – tradiční automobilky už staví svoje nabíječky taky, viz třeba Ionity. Navíc nabíječky Ionity jsou o generaci dál než Superchargery, umí dobíjet 350 kW, zatímco Supercharger asi 150.

    Tesla je v mnoha ohledech průkopnická a Muskovi patří obdiv za to, jak dokázal nakopnout automotive a posunout ho k elektromobilitě, ale tohle nekritický uctívání Tesly a představa, že je nepřekonatelná a její přístup je jedinej správnej je prostě mimo.

    Tesla je pořád strašně daleko od toho, aby se stala kromě technologickýho leadera i reálně významnou automobilkou. Pořád ještě nevyrobí tolik aut jako Škodovka vyrobí Octavií. Její podíl na trhu je zanedbatelnej. Auta kupuje úzká skupina zákazníků, který Teslu zbožňujou (něco jako fanoušci Apple) a potom spousta lidí, pro který to byla jediná cesta ke slušnýmu elektrickýmu autu.

    Teď nastává situace, kdy bude muset Tesla konkurovat tradičním automobilkám v situaci, kdy ty automobilky budou mít produkt o srovnatelných parametrech, ale udělanej jako normální auto. Tam se teprve uvidí, kterej byznysmodel je lepší – a jsem si dost jistej, že to neskončí drtivým vítězstvím Tesly. Bude pořád úspěšná a populární, ale dosavadní situace, kdy byla víceméně jediným hráčem na trhu seriózních elektrickejch aut, nemůže vydržet.
    TUHO
    TUHO --- ---
    OMNIHASH: + celej ten presun k low carbon ekonomice je masivni technologicka challenge. energie z oze bude potrebovat ke stabilite brutalni buffery, ktery budou vykrejvat peaky. tesla pokud vim pracuje i na tom, ze mnozstvi automobilu pripojenych do gridu budou moct slouzit jako bateriova uloziste a pripadne energetciky zdroje, kdyz to bude v gridu potreba. tim de facto vydelavat svymu majiteli jenom s tim, ze stoji u zasuvky, kdyz ho nepotrebuje...

    a ano + solar roof a powerpacky etc. jakoze divat se na teslu jako pouze na automobilku se fakt neda
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: čím víc opakuješ spojení typu Tesla sektář, tím většího fachidiota ze sebe děláš.
    To dokazuješ třeba tím, že máš představu, že jejich byznys model považuješ za on the fly updaty a Tesla zatím vymýšlí synergický modely auto-baterky-soláry.
    Ve chvíli, kdy bude VW nabízet rozumný elektrický auto, Tesla umožňuje kombo, kdy si zajedeš na chalupu uprostřed ničeho, píchneš auto do zásuvky, tím si chatu rozsvítíš, přes víkend nabiješ auto solarroofem a v neděli zadarmo odfrčíš domů.
    Smiř se s tím, že tam maj jinou představu, jak by tohle odvětví mohlo fungovat, než ty. Možná to vyjde, možná ne, to zjistíme za pár let, ale zatím se zdá, že jim to vychází víc než dobře a věří tomu dostatek lidí na to, aby měla Tesla větší cenu, než GM.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ten článek je absolutní blábol napsanej nějakým Tesla sektářem s naprosto nulovou znalostí automobilovýho průmyslu.

    Naprosto špatně je už základní premisa. Ano, Tesly ztrácí cenu pomaleji než jiný auta – stejně jako ostatní elektromobily. Důvod je, že elektrických aut je málo, nový jsou drahý a tím pádem je po ojetých obrovská poptávka, která drží ceny nahoře. Až se elektrický auta stanou běžnýma, bude jejich pokles hodnoty vypadat jinak – a to ještě nikdo neví, co s tím udělají odcházející baterie.

    Odlišnost byznysmodelu – OTA updaty už umí víceméně všechny automobilky, možná je nepoužívají v takový míře jako Tesla, ale používají.

    Průběžný vylepšování hardware mimo změny v modelových letech – přesně tohle bude při provozování starší ojetý Tesly STRAŠNEJ PRŮSER. Změny dílů v náhodnejch časech, tak jak jim to zrovna vyjde, bývaly typický třeba pro některý francouzský a tuším občas i japonský auta. U ojetiny je to potom peklo, protože nevíš, jakej díl máš objednat, aby byl kompatibilní. Dokud bude Tesly opravovat jen Tesla, tak dobrý. Ale to je dlouhodobě neudržitelný, nebo to bude zásadní konkurenční nevýhoda Tesly a lidi si radši koupí elektrický auto od normální automobilky.

    Životnost, servis – opět to není o tom, že by Tesly byly výjimečný, jen o tom, že elektrický auta jsou o něco jednodušší. Tahle konkurenční výhoda zmízí s tím, jak tradiční automobilky začnou vyrábět konkurenceschopný elektromobily (což už nastává).

    Absence modelovýho cyklu – teoreticky hezká myšlenka, naposledy to takhle dělal Henry Ford a vydrželo mu to až do 30. let. Pak GM přišlo s modelovým cyklem a hierarchií modelů a značek a Ford málem zkrachoval.
    Dělat furt vizuálně stejný auto, který půjde upgradovat, je teoreticky fajn a bylo by to možná udržitelný, kdyby to auto bylo natolik jedinečný, aby nebyla jiná možnost na trhu.

    Ve chvíli, kdy budou tradiční automobilky chrlit desítky rozmanitých a stále vylepšovaných modelů elektrických aut s parametrama srovnatelnýma s Teslou (což bude v následujících dvou letech), bude pro Teslu mnohem těžší prodávat pořád auta, který už budou 10 let stejný...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Tesla Introduced A Business Model The World Has Not Seen Before
    https://cleantechnica.com/.../08/29/tesla-introduced-a-business-model-the-world-has-not-seen-before/

    snad sa stare automobilky poucia a prestanu predavat krapy co treba furt servisovat, auto kde netreba kazdu chvilu nejake diely menit je viac sustainable
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: To se týká jen US dealerů, v Evropě nikdo auta nad ceníkovkou neprodává, jede se ceník nebo sleva.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Přesně tak.

    Plus třeba nikdo nikdy nekoupí auto navržený pro starý lidi. Ani starý lidi. Naopak všichni kupujou auta "pro mladý", protože chtějí vypadat mladě.

    Což je taky důvod, proč se mnohem víc prodávají sportovní verze čehokoliv a proč víceméně sportovní verze nahradily dřívější čistě luxusní verze. Protože pak vypadáš mladě. Takže se z dřívějších sportovně laděných aut stavěných s ohledem na zábavu za volantem stávají spíš výkonný luxusní verze, protože třeba BMW M nebo Mercedesy AMG si kupuje každej, kdo má hodně peněz, protože chce "to nejlepší".

    Přitom i ta sportovnost co tomu zůstala leckdy znamená pro běžnýho řidiče spíš negativa – to auto dělá kravál, kvůli velkejm kolům není tak pohodlný a tak. Ale koupit si čistě luxusní verzi by dělalo dojem, že jsi starej páprda.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Kdyby lidi kupovali auta podle svých reálných potřeb, tak nejspíš existuje těch modelů tak pětina.

    Třeba typicky tu X5 nepotřebuje vůbec nikdo, co potřebuješ je kombík ve čtyřkolce. Ale v X5 máš pocit, že jsi víc v bezpečí protože sedíš vejš, že můžeš jezdit v terénu (přičemž v reálu s tím nikdy nesjedeš ze silnice) a že jsi víc cool.

    Když se těch lidí zeptáš, tak ti vyblejou nějaký rádoby racionální důvody, proč si to auto koupili, ale naprostá většina kupců za nima má důvody neracionální, byť si je třeba neuvědomujou.
    COWBOY
    COWBOY --- ---
    MINER: Plugin taky může jezdit jenom na benzín a přesto má RZ EL.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KEB: CNG i LPG jsou "dotovaný" tím, že nejsou zatížený silniční daní, ergo jsou o půlku levnější.

    Jinak soukromý kupci/řidiči jsou už relativně ze hry, nevím jak tady, ale v USA už tvořej jenom nějakejch 20-30% ujetejch kilometrů.
    TUHO
    TUHO --- ---
    BOBASH: BOBASH: btw tesla imho tim zas tak ale ohrozena neni, protoze cili primarne na to byt energeticka spolecnost (resp jedna cast v sirsim integrovanym systemu prechodu k low carbon ekonomice). v tomhle ma imho velmi chytrej strategickej plan, ktery imho ostwtnim hracum v oboru chybi a dava ji do budoucna velmi slusnou pozici
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Ještě teda doplním důvod k PHEV: podle studií je většina lidí nedobíjí. Odhaduji, že to souvisí s nedostatečnou infrastrukturou, pro jejíž budování PHEV nestačí, a nízkým dojezdem, takže lidi musej stejně pro benzín, a tak na to kašlou úplně. Aby se to změnilo, je potřeba razantnější změna. Ale dostupná infrastruktura by i u PHEV IMO udělala víc parády než dotace. Ale to je jen můj odhad.
    MINER
    MINER --- ---
    KEB: Lídr EV je Čína, pak konkrétní státy EU a US, pak zbytek EU a US, ano, my jsme pod průměrem, a pak zbytek světa.
    MINER
    MINER --- ---
    KEB: Dotace na PHEV považuji za blbost. Je to jen způsob, jak trochu snížit spotřebu/emise. Podobně jako LPG/CNG a tam jsou dotace nižší spotřební daní podle mě dostatečné. Dokonce nadsazené, když vezmeš v potaz, že ušetříš 15 % CO2, ale 50 % financí.
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: moje angličtina je slabá, ale z této stránky MINER: jsem pochopil, že se bavíme minimálně o EU. Nebo to mají okolní státy EU stejně jako my? Mám pocit, že ne. Takže náš prtavý český rybník je poněkud nevýznamný.


    KEB
    KEB --- ---
    MINER: já tomu rozumím, jak to dotační nakopnutí funguje. A souhlasím s tím, každý spalovací motor který ubyde je dobře. Nicméně tvůj argument, že může (auto na plyn) pořád jezdit na benzín je dost mimo. Ano může, ale ekonomika provozu tě samotného motivuje to většinu času nedělat. A protože infrastruktura je dost hustá není to ani velký problém.

    Kam v tomhle tvém pohledu zapadají PHEV na které jsou dotace a které pokud nenabiješ, žerou benzínu jak normální auto což Bobash tvrdí celou dobu, protože to empiricky vyzkoušel.

    A pořád si stojím zatím, že zadotováním LPG a CNG jsi schopen snížit emise u současně provozované flotily aut u kterých toho jiným způsobem prostě nedocílíš. A infrastruktura už existuje.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: no ale tie dotace nie su pre fyzicke osoby, takze pre nas irelevantne

    Dotace na elektromobily 2020. Méně peněz za více práce - Elektrickevozy.cz
    https://elektrickevozy.cz/clanky/dotace-na-elektromobily-2020-mene-penez-za-vice-prace
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam