NEOTŘELÝ BYZNYSMODEL TESLY
Tak si to pojďme shrnout. Řada z vás tady tvrdí, že Tesla zcela změní tvář automobilismu a stane se nejvýznamnější automobilkou na světě (čemuž by odpovídala tržní kapitalizace 400 miliard dolarů) díky jakémusi novému byznysmodelu.
Může mi ho někdo ukázat?
Fakta:
1) Současný byznysmodel Tesly je, že je to prostě automobilka. Největší změny oproti normálním značkám jsou pohon na elektřinu (ostatní už v parametrech dohnali) a trochu jiný obchodní model (nemají v USA dealery, prodávají za pevné ceny, mají výrazně méně volitelných prvků a podobně). Pořád je to ale firma, která vyrábí auta, prodává auta a z toho má peníze.
2) První alternativu, kterou jste řešili, představuje autonomie. Lidi si budou kupovat Tesly za mnohem víc peněz, protože je budou používat jako autonomní taxíky a získají tak "hodnotu stovek tisíc dolarů" (tak to popsal Musk).
Dokud nebude existovat legální Level 5 autonomie, nic z toho se nestane, z analytiků v oboru nikdo nevěří tomu, že k tomu dojde dřív než za 10 let, a rozhodně ne se stávající technikou Tesly. Tedy Muskovy řeči o tom, že Model 3, který si koupíte dneska, bude za rok nebo dva vozit sám lidi, jsou nejspíš lež.
Tohle by byl skutečně zajímavý byznysmodel, protože by se teoreticky mohlo prodat míň aut za víc peněz (ostatní budou jezdit těma robotaxíkama lidí co si auto koupili), ale vyžaduje to:
a) aby se to vůbec stalo
b) aby toho Tesla dosáhla první a ještě navíc s významným náskokem proti tradičním automobilkám a/nebo firmám jako Waymo (přičemž Waymo nemá v plánu auta prodávat, takže technologii někomu prodá a může nastat situace jako Apple vs. Android, kde Tesla bude mít svůj systém a všechny ostatní automobilky ten od Google).
Takže je to minimálně nejisté a navíc daleko v budoucnosti (pravděpodobně 10+ let).
3) Druhá alternativa je, že to Tesla postaví na tom, že je energetická společnost. Well...
Superchargery jsou jen support k autům, bez nich nemají žádnou hodnotu, zvláště proto, že se na nich můžou nabíjet jen Tesly.
Solar City představuje v tuhle chvíli asi 6% z obratu Tesly a nijak výrazně neroste. Není to významná firma na trhu se solárními panely, takže prodejem panelů samotných o sobě to nevyhraje, synergie s autem je dost sporná, protože solární panel není věc, se kterou by auto potřebovalo komunikovat.
Auto potřebuje komunikovat s úložištěm energie, které ho nabíjí (a které budou dodávat i ostatní automobilky tak jako dneska dodávají Wallboxy). Solární panel dělá jen to, že vyrábí elektriku podle toho, jak na něj svítí. Nepotřebuje vědět, kdy potřebujeme dobít auto.
Takže se nám "nový byznysmodel" a "energetická společnost" smrskly na to, že Tesla umí k autu prodat i bateriové úložiště a má k němu síť nabíječek.
Jak přesně tohle udělá z Tesly dominantní automobilku? Nebo alespoň energetickou společnost, která bez toho, aby začala vyrábět miliony aut, má nějakým způsobem reálnou hodnotu 400 miliard dolarů?