• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Těch Citigo se prodalo pár tisíc, tolik, kolik potřebovali aby si narovnali průměrný emise CO2.

    Jinak u těch rozvážkových stačí podívat se na masku – elektrický má mřížku fejkovou a je to zadělaný, protože nepotřebuje přísun vzduchu k chladiči. Nebo se podívej na znáček iV vzadu. Co tak vídám po Praze nebo jsem vídal po Pardubicích, tak je rozvážkových tak půlka na elektriku.

    A s Peugeotem iON jsem jezdil, to jsem tu popisoval – ale zmiňoval jsem to spíš jako Citroen C-Zero (jezdil jsem oběma v odstupu pár měsíců). To bylo to auto, který málem nedojelo do Pardubic.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Ano, než dělá dnes dohromady. A mluvil jsem o roku 2022 – 2023, tedy ne o době za 10 let.

    Do tý doby pravděpodobně Tesla rozjede jednu další gigafactory a teoreticky by se mohla dostat na milion aut ročně, ale je to otázka, spíš si myslím, že to tak rychle nepůjde.

    U VW by 10% celkový produkce bylo právě asi ten milion aut ročně. Pokud vím, tak 30% produkce na elektřinu plánujou do roku 2030, tedy aby v tý době Tesla vyráběla stejný množství elektrických aut jako VW Group, musela by navýšit produkci 10x.

    Tady ve zdejších úvahách o tom, jak Tesla dominuje trhu, se zapomíná na to, že i elektrický auta jsou především auta a že změnit produkci z benzínových aut na elektrický je sice těžší, ale pořád o dost jednodušší než vytvořit produkci na zelený louce.

    A v absolutních počtech vyrobených aut je Tesla srandovně mrňavý.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Především nikoho nenapadlo udělat drahý a luxusní elektrický auto, který se bude prodávat proto, že ho lidi budou chtít a ne proto, že je eko.

    Před příchodem Modelu S a před ním první Tesly Roadster byla obecná představa, že elektrický auto je věc dobrá na popojíždění po městě.

    Ono to taky dávalo smysl, protože do tý doby nikdo nebyl schopnej udělat elektrický auto s rozumným dojezdem, takže auto na popojíždění po městě byla jediná šance. A i tak byly elektromobily na prd. Viz slavná kauza GM EV1 a debilního dokumentu "Kdo zabil elektromobil?"

    Nikdo ho nezabil, ta věc byla krám. Bylo to sice do příchodu Tesly jediný elektrický auto, který bylo aspoň trochu sexy, ale na konci 90. let, v době kdy úspora paliva nikoho nezajímala, to bylo dvoumístný auto s dojezdem asi 120 kilometrů a nezajímavýma výkonama, který by na reálným trhu stálo cca stejně jako Corvette, ne-li víc.

    Tesla využila toho, že konečně začaly bejt dostupný baterky, který umožnily udělat elektrický auto který bylo rychlý a cool, a udělala ho (do značný míry díky spolupráci s Mercedesem, ze kterýho byla velká část techniky Modelu S) velmi rychle – částečně asi i díky absenci korporátní zkostnatělosti.

    Plus k tomu přidala další geniální nápad v podobě superchargeru.

    Ale technická inovace jako taková tam kromě baterek nebyla. Největší technická novinka na Tesle byl kromě použitých baterek koncept "skateboardový platformy", kdy je technickým základem auta placka s nápravama a motorama, ve který jsou v podlaze baterky.

    Takovou věc první představilo GM v roce 2002 jako koncept GM Autonomy.



    Rozdíl byl v tom, že zatímco tradiční automobilky nevěřily v to, že se bude dát prodat čistě elektrický auto, a šly místo toho cestou hybridů a plug-in hybridů, Musk šel odvážně do elektriky a díky tomu, že Model S byl cool a sexy, jí jako první dokázal prodat.

    GM mezitím vytvořilo koncept Chevroletu Volt, což byl plug-in hybrid, v tý době zdánlivě nadějnější koncept. Jenomže auto, který jako koncept vypadalo takhle:



    ... se do výroby dostalo jako tohle:



    A tudíž to nikdo nechtěl a těch pár lidí, co si to koupilo, si to koupili ne proto, že to bylo cool, ale že to bylo eko (logický nebo nomický). Což ale bylo jen když se s tím jezdilo na krátký vzdálenosti, protože na dlouhý cesty to jako každý PHEV žralo stejně nebo víc než odpovídající auto na benzín.

    Jedinej, kdo se v tý době pokusil udělat sexy plug-in auto, byl Fisker se svojí Karmou, která v době, kdy přišla na trh, byla většinou odborný veřejnosti vnímaná jako nadějnější alternativa k Tesle, protože sázka na čistě elektrickej provoz se jevila jako šílená, zvlášť u drahýho a luxusního auta.

    Karma byla taky PHEV, s nějakým malým motorem na benzín jako generátorem. Byla cool, svýho času si jí kupovaly všechny celebrity co už je nudilo jezdit v Priusu, aby byly eko. Ale pak se ukázalo, že je to krám a že to navíc v reálným světě žere stejně jako V8, pokud se to nenabíjí každých pár desítek kilometrů.



    A najednou přišel v roce 2012 na trh Model S. V tý době naprosto neuvěřitelná věc, protože si nikdo nedokázal představit, že by elektrický auto mohlo bejt vlastně cool. Navíc to bylo první elektrický auto s dojezdem přes 400 kilometrů, v době, kdy Nissan Leaf měl s bídou 150.

    Tyhle dvě věci, to že to bylo rychlý a cool a to, že to bylo jako jedinej elektromobil použitelný pro normální život, byly důvod, proč Tesla uspěla a proč je dnes nejúspěšnějším automotive startupem na světě. Plus teda Superchargery, pochopitelně. A Muskův marketing.

    Ale samotná technika toho auta, mimo jeho baterii, nijak převratná nebyla. Základní konstrukce vycházela z toho, co GM představilo 10 let předtím, technika samotná byla vesměs vybrakovaná z Mercedesu a ten unikátní přínos Tesly byl "uděláme to cool, dáme tam baterku se kterou to někam dojede a postavíme síť nabíječek".

    Což je taky to, co drží prodeje Tesly dodnes.

    Všechny ty bláboly o inovativním byznysmodelu kterej není závislej na tom, na čem tradiční automobilky, jsou zatím jen fráze a snění. Reálnej úspěch Tesly je, že dokázala nabídnout produkt, kterej nikdo neměl, dřív, než ostatní vůbec napadlo takovej produkt udělat.

    Tím (a baterkama) získala svých 8 let náskoku, po kterejch prodávala díky tomu, že na trhu neexistoval ekvivalentní produkt.

    Ale teď těch jejích 8 let vývoje dohnalo hned několik automobilek, který už mají konkurenty Tesly hotový, případně je už vyráběj, a který je pustěj do prodeje v následujících měsících.

    Automotive sektor má obrovskou setrvačnost, protože to jsou gigantický molochy – vyrábět miliony aut není věc pro startup, tam už se moloch stane z každýho. A jako molochy, často navíc se zkostnatělým vedením (čímž trpí zejména třeba GM, který by jinak bývalo mohlo být na špici a Teslu předběhnout) se automobilky pomalu rozhoupávají a neochotně mění směr.

    Ale až ho změní, tak jsou zase těžko k zastavení.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: o citigu vím, proto jsem se ptal jestli je počítaný do čísel u vw, protože vím, že se jich prodalo relativně dost.

    Jinak s tím dáme jídlo máš recht u nás v jedny ulici stojí 4 rozvážkové citiga každý něco jiného, ale ty jsou nejspíš v benzínu.

    Btw jsem na sídlišti viděl bateriový Peugeot ion, jezdil jdi s ním někdy? To je snad ještě menší než to Citigo :-D
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: aha. nikoho na zemekouli predtim nenapadlo udelat hezky elektricky auto... .) jasne, rozvijej svoji iluzi reality dal
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: ad poslední věta: než tesla dělá dnes dohromady ;) za 10 let bude tesla někde úplně jinde, jen nikdo neví jestli na úrovni celýho VW nebo Lexusu ;)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Druhý. První bylo CitigoE iV, který už se nějakou dobu prodává.

    Ale to je spíš jen taková poznámka pod čarou, to auto je reálně relevantní tak akorát pro DameJidlo.cz.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: JIMIQ:
    Ono je to úplně jedno, v tuhle chvíli, i pokud to jsou jen EVs, tak celá VW Group nedělá víceméně nic co by stálo za řeč, kromě ID.3, kterou VW vyrábí "na sklad" protože nefunguje software.

    Těch pár e-Up!, CitigoE iV a Audi e-tron je nepodstatných, to všechno byly stop-gap auta, jen aby měli něco na elektriku. Ale odhaduju, že šanci překonat Teslu v elektrických prodejích mají reálně tak v roce 2022 – 2023, to by se jim mohlo podařit dostat třeba na 10% elektrických aut.

    A kdyby VW dokázalo vyrobit 1 z 10 aut na elektriku, je to 3x víc než Tesla dělá dohromady.
    MINER
    MINER --- ---
    JIMIQ: Vzhledem k tomu, že Škoda veřejně představí první elektroauto zítra, tak to neni žádný rozdíl:)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    KEB: myslím že zvlášť
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: To už se teda dostáváme úplně OT, ale na začátku 80. let se nic takového nestalo. Naopak, v roce 80. Apple vstoupil na veřejnou burzu a podařilo se jim během jednoho dne získat nejvíc kapitálu od roku 56, kdy na burzu vstoupil Ford.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: A já psal, že jsem přirovnával k situaci Applu na začátku 80. let, kdy si uzavřeností systému podrazilo nohy, zatímco IBM PC válcovalo trh.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Hele, já ale vůbec neřešil, co u aut jde, nebo nejde. Jen, že to tvoje přirovnání je off a nepodporuje tvůj závěr, protože v obou těch případech má Apple identicky s malou částí trhu nejvíc zisku :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Jenomže já už vysvětloval, proč to u aut nejde. Protože je to závislý na obrovský marži.

    Je spousta lidí, který si koupí počítač za 40 tisíc místo počítače za 20 tisíc a telefon za 20 tisíc místo telefonu za 10 tisíc, protože Apple. I drahej telefon nebo drahej notebook je pořád věc, kterou si může koupit i normálně vydělávající člověk.

    Ale aby tohle mohla Tesla udělat s autama, tak by musela mít obrovský marže. Což se dá docílit obecně dvěma způsobama:
    1) Bude prodávat draze, ale v tom případě by musela jít s cenama opravdu nahoru, třeba proti Porsche, a zastavila by si růst.
    2) Bude vyrábět levně, ale na to je v automotive potřeba především obrovských úspor z rozsahu a tedy výroba v milionech aut ročně.

    Mimochodem ten, kdo je dnes v elektromobilitě ekvivalentem Apple, je právě Porsche. Na pár desítkách tisíc kusů Taycanu ročně nejspíš vydělá stejně jako Tesla na všech svých autech dohromady, protože Taycan stojí asi jako dva Modely S.

    Ale značka s takovou marží se v automotive nikdy nemůže stát ekvivalentem Applu, protože lidí, který si koupí auto za dvojnásobek ceny toho, co stojí levnější konkurent, je prostě strašně málo.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Mnohem víc, ale s výrazně menším ziskem. To máš stejné, jak u toho Androidu, takže to pořád nefunguje jako analogie horší vyhlídky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Ano, ale já mluvil o původním souboji Apple vs. PC, kde Apple málem zkrachovalo.

    A i teď jsou sice největším jednotlivým výrobcem počítačů, ale PC se pořád prodává víc.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Tohle je pro tebe špatné přirovnání :D Apple je, co se týče zisků, v tuhle chvíli největší výrobce počítačů. iPhone excluded.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Nikdo nemluvil o tom, že by to bylo opensource.

    Ale rozdíl je, že u Iointy můžeš nabíjet s čím chceš, maximálně zaplatíš různou cenu.

    U Superchargeru můžeš nabíjet jen s Teslou.

    Mimochodem, abych použil ajťáckej příměr – jestli to Tesla přežene s tím "budováním jednotnýho ekosystému", tak jí taky reálně hrozí, že skutečně bude Apple.

    Ale ne Apple v souboji s Androidem, Apple v souboji s PC.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Hlavní důvod, proč je Tesla napřed, je to, že Musk přišel s naprosto geniálním tahem, což bylo udělat elektrický auta sexy. Všichni ostatní se snažili udělat na elektriku vozítka do města, což nedávalo ekonomickej smysl.

    Tesla udělala Model S, kterej skryl cenu elektrický technologie do drahýho, atraktivního a výkonnýho auta. To do tý doby nikoho jinýho nenapadlo, tradiční automobilky dělaly kraviny jako Nissan Leaf.

    Následně se všechny tradiční automobilky chytly za nos a začaly se snažit o totéž.

    Dohnat Teslu jim zabralo 8 let, což lidem mimo automotive přijde nepochopitelný a berou to jako znak toho, že ty automobilky nechápaly, co mají dělat. Což je ovšem naopak projev toho, že ti lidi nechápou, jak funguje automotive a že uvedení novýho modelu na trh od začátku vývoje trvá roky.

    Teď se to ale stalo a Tesla už není a nikdy nebude tak napřed, jako byla na začátk – protože na to by musela udělat novej "kvantovej skok", což je dost nepravděpodobný. Snad kdyby přišla s naprosto revoluční technologií baterek.

    Nicméně JE TO JEN O TĚCH MNOU OMÍLANÝCH AUTECH.

    Tesla nemá žádnej reálně existující byznysplán, kterej by z ní v tuhle chvíli dělal něco jinýho než automobilku. Tesla vyrábí auta, vyrábí je dobře a má výhodu toho, že elektrický auta dost dlouho dělala jako jediná.

    Ale všechno ostatní je buďto okrajový přicmrndávání okolo (Solar City, 6 % obratu) nebo víceméně o příslušenství k autům, který ostatní nabízí taky (baterky, nabíjecí stanice...).

    Problém, na kterej se tady snažím poukázat, je to, že Tesla se dostává do úrovně, kdy se z mnoha důvodů bude muset stát normální automobilkou.

    1) Tradiční automobilky jí právě dohnaly ve vývoji. Zmizela výjimečnost. Už si nemáš volbu Tesla vs. auto na benzín, ale Tesla vs. stejně dobrej elektromobil od značky, na kterou jsi třeba zvyklej.
    2) Dostává se do objemu výroby a prodejů, kdy už musí cílit i na lidi, kterým není její "brand message" sympatická. Automobilku s necelýma 400 tisícema prodejů za rok uživí early adopters a nadšenci podobný těm od Applu. Automobilku se 4 milionama prodejů už ne, už bude muset přesvědčit tradiční zákazníky.

    A to je ta část, kdy se naopak Tesla bude muset naučit spoustu věcí, který tradiční automobilky umí už desítky let.

    Neříkám, že se to nenaučí – třeba vývoj od Modelu 3 k Modelu Y co se týče konstrukce některých prvků je obdivuhodnej a je vidět, že z inženýrskýho hlediska fungujou.

    Ale s postupujícím časem, objemem výroby a pokrokem na straně ostatních automobilek bude Tesla míň a míň výjimečná a víc a víc podobná tradičním automobilkám. Ony se něco naučí od Tesly, Tesla se bude muset dost naučit od nich.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    este teda k tomu ako je to ionity otvorene... cenu si budu uctovat na zaklade toho s akou znackou EV budete nabijat (zvyhodnene pre koncern), tomu sa u autistov v IT hovori vendor lock-in a nie opensource

    Ionity launches new pricing structure based on kWh - electrive.com
    https://www.electrive.com/2020/01/16/ionity-launches-new-pricing-structure-based-on-kwh/

    https://ionity.eu/...stent/a7c7cece094e15da7bfc2864a74e62b51c8d829a/_20200116_IONITY_PRICING_EN_.pdf
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam