• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    KEB: myslím že zvlášť
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: To už se teda dostáváme úplně OT, ale na začátku 80. let se nic takového nestalo. Naopak, v roce 80. Apple vstoupil na veřejnou burzu a podařilo se jim během jednoho dne získat nejvíc kapitálu od roku 56, kdy na burzu vstoupil Ford.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: A já psal, že jsem přirovnával k situaci Applu na začátku 80. let, kdy si uzavřeností systému podrazilo nohy, zatímco IBM PC válcovalo trh.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Hele, já ale vůbec neřešil, co u aut jde, nebo nejde. Jen, že to tvoje přirovnání je off a nepodporuje tvůj závěr, protože v obou těch případech má Apple identicky s malou částí trhu nejvíc zisku :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Jenomže já už vysvětloval, proč to u aut nejde. Protože je to závislý na obrovský marži.

    Je spousta lidí, který si koupí počítač za 40 tisíc místo počítače za 20 tisíc a telefon za 20 tisíc místo telefonu za 10 tisíc, protože Apple. I drahej telefon nebo drahej notebook je pořád věc, kterou si může koupit i normálně vydělávající člověk.

    Ale aby tohle mohla Tesla udělat s autama, tak by musela mít obrovský marže. Což se dá docílit obecně dvěma způsobama:
    1) Bude prodávat draze, ale v tom případě by musela jít s cenama opravdu nahoru, třeba proti Porsche, a zastavila by si růst.
    2) Bude vyrábět levně, ale na to je v automotive potřeba především obrovských úspor z rozsahu a tedy výroba v milionech aut ročně.

    Mimochodem ten, kdo je dnes v elektromobilitě ekvivalentem Apple, je právě Porsche. Na pár desítkách tisíc kusů Taycanu ročně nejspíš vydělá stejně jako Tesla na všech svých autech dohromady, protože Taycan stojí asi jako dva Modely S.

    Ale značka s takovou marží se v automotive nikdy nemůže stát ekvivalentem Applu, protože lidí, který si koupí auto za dvojnásobek ceny toho, co stojí levnější konkurent, je prostě strašně málo.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Mnohem víc, ale s výrazně menším ziskem. To máš stejné, jak u toho Androidu, takže to pořád nefunguje jako analogie horší vyhlídky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Ano, ale já mluvil o původním souboji Apple vs. PC, kde Apple málem zkrachovalo.

    A i teď jsou sice největším jednotlivým výrobcem počítačů, ale PC se pořád prodává víc.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Tohle je pro tebe špatné přirovnání :D Apple je, co se týče zisků, v tuhle chvíli největší výrobce počítačů. iPhone excluded.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Nikdo nemluvil o tom, že by to bylo opensource.

    Ale rozdíl je, že u Iointy můžeš nabíjet s čím chceš, maximálně zaplatíš různou cenu.

    U Superchargeru můžeš nabíjet jen s Teslou.

    Mimochodem, abych použil ajťáckej příměr – jestli to Tesla přežene s tím "budováním jednotnýho ekosystému", tak jí taky reálně hrozí, že skutečně bude Apple.

    Ale ne Apple v souboji s Androidem, Apple v souboji s PC.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Hlavní důvod, proč je Tesla napřed, je to, že Musk přišel s naprosto geniálním tahem, což bylo udělat elektrický auta sexy. Všichni ostatní se snažili udělat na elektriku vozítka do města, což nedávalo ekonomickej smysl.

    Tesla udělala Model S, kterej skryl cenu elektrický technologie do drahýho, atraktivního a výkonnýho auta. To do tý doby nikoho jinýho nenapadlo, tradiční automobilky dělaly kraviny jako Nissan Leaf.

    Následně se všechny tradiční automobilky chytly za nos a začaly se snažit o totéž.

    Dohnat Teslu jim zabralo 8 let, což lidem mimo automotive přijde nepochopitelný a berou to jako znak toho, že ty automobilky nechápaly, co mají dělat. Což je ovšem naopak projev toho, že ti lidi nechápou, jak funguje automotive a že uvedení novýho modelu na trh od začátku vývoje trvá roky.

    Teď se to ale stalo a Tesla už není a nikdy nebude tak napřed, jako byla na začátk – protože na to by musela udělat novej "kvantovej skok", což je dost nepravděpodobný. Snad kdyby přišla s naprosto revoluční technologií baterek.

    Nicméně JE TO JEN O TĚCH MNOU OMÍLANÝCH AUTECH.

    Tesla nemá žádnej reálně existující byznysplán, kterej by z ní v tuhle chvíli dělal něco jinýho než automobilku. Tesla vyrábí auta, vyrábí je dobře a má výhodu toho, že elektrický auta dost dlouho dělala jako jediná.

    Ale všechno ostatní je buďto okrajový přicmrndávání okolo (Solar City, 6 % obratu) nebo víceméně o příslušenství k autům, který ostatní nabízí taky (baterky, nabíjecí stanice...).

    Problém, na kterej se tady snažím poukázat, je to, že Tesla se dostává do úrovně, kdy se z mnoha důvodů bude muset stát normální automobilkou.

    1) Tradiční automobilky jí právě dohnaly ve vývoji. Zmizela výjimečnost. Už si nemáš volbu Tesla vs. auto na benzín, ale Tesla vs. stejně dobrej elektromobil od značky, na kterou jsi třeba zvyklej.
    2) Dostává se do objemu výroby a prodejů, kdy už musí cílit i na lidi, kterým není její "brand message" sympatická. Automobilku s necelýma 400 tisícema prodejů za rok uživí early adopters a nadšenci podobný těm od Applu. Automobilku se 4 milionama prodejů už ne, už bude muset přesvědčit tradiční zákazníky.

    A to je ta část, kdy se naopak Tesla bude muset naučit spoustu věcí, který tradiční automobilky umí už desítky let.

    Neříkám, že se to nenaučí – třeba vývoj od Modelu 3 k Modelu Y co se týče konstrukce některých prvků je obdivuhodnej a je vidět, že z inženýrskýho hlediska fungujou.

    Ale s postupujícím časem, objemem výroby a pokrokem na straně ostatních automobilek bude Tesla míň a míň výjimečná a víc a víc podobná tradičním automobilkám. Ony se něco naučí od Tesly, Tesla se bude muset dost naučit od nich.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    este teda k tomu ako je to ionity otvorene... cenu si budu uctovat na zaklade toho s akou znackou EV budete nabijat (zvyhodnene pre koncern), tomu sa u autistov v IT hovori vendor lock-in a nie opensource

    Ionity launches new pricing structure based on kWh - electrive.com
    https://www.electrive.com/2020/01/16/ionity-launches-new-pricing-structure-based-on-kwh/

    https://ionity.eu/...stent/a7c7cece094e15da7bfc2864a74e62b51c8d829a/_20200116_IONITY_PRICING_EN_.pdf
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: ten rozdil u Tesly neni byznys model, ale inovativni pristup. jak sam uvadis, Tesla je nekolik let napred. cim to, kdyz ostatni automobilky operujou na stejny zemekouli, maji moznost zamestnavat stejny lidi, meli doatatek casu a kapitalu neco zmenit?

    tenhle pristup prichazi ze silicon valley a je jedno, jestli ho uplatnis na termojadernou fuzi, IT, lety do vesmiru, nebo automobilky. jedinej rozdil je presna prace s risk managementem. a Tesla tenhle pokrok drivuje, ostatni sou na chvostu. proto nekdo rad prirovnava k Applu, i kdyz Tesla rozhodne nestavi produktovou strategii na kompatibilite produktu, jako spis transformaci zkostnatelejch oboru

    ty to vsechni hazis pod autisticky IT, a prave proto vubec nechapes, proc je Tesla zadana a proc to neni jen o tebou omilanych autech.

    ja si o tom ale s tebou ani moc psat nechci, protoze z tvejch prispevku dost patrno, ze s nazorem si se uz narodil a vezmes si ho do hrobu :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Já mám spíš občas pocit, že trollíte vy mě, protože takhle mimo snad nemůže nikdo bejt.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: To že bude nejvýznamnější technologickou firmou tvrdíš tři příspěvky níž, to že změní byznysmodel automotive průmyslu tady meleš jak kolovrátek už asi tejden.

    Kde je ten byznysmodel?

    A prodávat auta po internetech není byznysmodel, to je bullshit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: To je super. A kolik znáš lidí, který něco takovýho udělali, a pro který to byl důležitej faktor při koupi auta?

    Zkusme příklad.

    Mějme automobilku A. Ta prodává elektromobil s dojezdem 500 kilometrů asi za milion a půl a můžeš si ho koupit na internetu. Má servisy ve Vídni a v Drážďanech, už možná funguje jeden v Praze. Dá ti vybrat až z pěti barev, dvou typů kol, dvou barev interiéru a jestli chceš něco, co se sice jmenuje Autopilot a nabízí to "full-self-driving capability", ale ve skutečnosti je to sada asistentů. Říkejme jí třeba Tesla Motors.

    Mějme automobilku B. Ta prodává elektromobil s dojezdem 500 kilometrů nejspíš taky zhruba za milion a půl a nemůžeš si ho koupit na internetu. Teda, můžeš si ho objednat mailem a oni ti ho dovezou, ale to bys musel napsat mail. Ale můžeš přijít do obchodu, kde ty auta prodávaj, prohlídnout si ho v různých verzích a jednu z těch verzí si objednat. Když se to auto rozbije, tak potom do toho obchodu s autama přijedeš a oni ti ho opraví. A ten obchod s těma autama je v každým městě. A funguje jim taky asistenční služba. A můžeš si koupit auto v barvě, ve který chceš, vybrat si asi z šesti druhů interiéru, objednat si výbavu jakou chceš... a nebo si můžeš koupit nějakej z dalších modelů tý značky, nebo jiný značky ze stejnýho koncernu, která má obchod s autama hned vedle. Říkejme jí... to je jedno, může to bejt třeba Škoda letos v prosinci, ale třeba taky Ford nebo někdo jinej.

    Co myslíš, že bude těžší? Pro automobilku B vyřešit prodej aut online, nebo pro automobilku A vyřešit dealerskou a servisní síť a nabídku modelů a asistenci a dodávky dílů... a tak?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    DAN_F: pockaj takze on nas tu celu dobu trolluje? to nie je vazna diskusia? jaaaj, tak to sme dobre naleteli :D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    hm BOBASH mi vklada do ust nieco co som netvrdil, vylistoval som si svoje starsie prispevky, odfiltroval na Tesla a nikde nic take nepisem, tak vazne neviem odkial to ma
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Sám Dzodzo tvrdí, že nejen největší automobilka, ale rovnou největší technologická firma.

    Celej byznysmodel se změní.

    Akorát mi nikdo neřekl, co bude ten byznysmodel, kromě toho, že se budou prodávat auta na internetu.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    DZODZO: S tím přišel Bobash :) Pořád opakuje, že tvrdíte, jak se Tesla stane nejvýznamější automobilkou, ale pokud vím, tak je jediný, kdo s tímhle operuje a to primárně proto, aby vás nabaitil a následně vám mohl pořád dokola psát, že jste autističtí ajťáci a jeho znalosti jsou NEZMĚRNĚ VĚTŠÍ, než ty vaše. A vy se pořád necháváte baitit :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    COWBOY: to funguje vacsinou tak, ze si to vyskusas u nejakeho znameho, tesla nerobi ziadnu reklamu, marketing jej robi "word of mouth"
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam