• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Nikdo nemluvil o tom, že by to bylo opensource.

    Ale rozdíl je, že u Iointy můžeš nabíjet s čím chceš, maximálně zaplatíš různou cenu.

    U Superchargeru můžeš nabíjet jen s Teslou.

    Mimochodem, abych použil ajťáckej příměr – jestli to Tesla přežene s tím "budováním jednotnýho ekosystému", tak jí taky reálně hrozí, že skutečně bude Apple.

    Ale ne Apple v souboji s Androidem, Apple v souboji s PC.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    este teda k tomu ako je to ionity otvorene... cenu si budu uctovat na zaklade toho s akou znackou EV budete nabijat (zvyhodnene pre koncern), tomu sa u autistov v IT hovori vendor lock-in a nie opensource

    Ionity launches new pricing structure based on kWh - electrive.com
    https://www.electrive.com/2020/01/16/ionity-launches-new-pricing-structure-based-on-kwh/

    https://ionity.eu/...stent/a7c7cece094e15da7bfc2864a74e62b51c8d829a/_20200116_IONITY_PRICING_EN_.pdf
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: ten rozdil u Tesly neni byznys model, ale inovativni pristup. jak sam uvadis, Tesla je nekolik let napred. cim to, kdyz ostatni automobilky operujou na stejny zemekouli, maji moznost zamestnavat stejny lidi, meli doatatek casu a kapitalu neco zmenit?

    tenhle pristup prichazi ze silicon valley a je jedno, jestli ho uplatnis na termojadernou fuzi, IT, lety do vesmiru, nebo automobilky. jedinej rozdil je presna prace s risk managementem. a Tesla tenhle pokrok drivuje, ostatni sou na chvostu. proto nekdo rad prirovnava k Applu, i kdyz Tesla rozhodne nestavi produktovou strategii na kompatibilite produktu, jako spis transformaci zkostnatelejch oboru

    ty to vsechni hazis pod autisticky IT, a prave proto vubec nechapes, proc je Tesla zadana a proc to neni jen o tebou omilanych autech.

    ja si o tom ale s tebou ani moc psat nechci, protoze z tvejch prispevku dost patrno, ze s nazorem si se uz narodil a vezmes si ho do hrobu :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Já mám spíš občas pocit, že trollíte vy mě, protože takhle mimo snad nemůže nikdo bejt.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: To že bude nejvýznamnější technologickou firmou tvrdíš tři příspěvky níž, to že změní byznysmodel automotive průmyslu tady meleš jak kolovrátek už asi tejden.

    Kde je ten byznysmodel?

    A prodávat auta po internetech není byznysmodel, to je bullshit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: To je super. A kolik znáš lidí, který něco takovýho udělali, a pro který to byl důležitej faktor při koupi auta?

    Zkusme příklad.

    Mějme automobilku A. Ta prodává elektromobil s dojezdem 500 kilometrů asi za milion a půl a můžeš si ho koupit na internetu. Má servisy ve Vídni a v Drážďanech, už možná funguje jeden v Praze. Dá ti vybrat až z pěti barev, dvou typů kol, dvou barev interiéru a jestli chceš něco, co se sice jmenuje Autopilot a nabízí to "full-self-driving capability", ale ve skutečnosti je to sada asistentů. Říkejme jí třeba Tesla Motors.

    Mějme automobilku B. Ta prodává elektromobil s dojezdem 500 kilometrů nejspíš taky zhruba za milion a půl a nemůžeš si ho koupit na internetu. Teda, můžeš si ho objednat mailem a oni ti ho dovezou, ale to bys musel napsat mail. Ale můžeš přijít do obchodu, kde ty auta prodávaj, prohlídnout si ho v různých verzích a jednu z těch verzí si objednat. Když se to auto rozbije, tak potom do toho obchodu s autama přijedeš a oni ti ho opraví. A ten obchod s těma autama je v každým městě. A funguje jim taky asistenční služba. A můžeš si koupit auto v barvě, ve který chceš, vybrat si asi z šesti druhů interiéru, objednat si výbavu jakou chceš... a nebo si můžeš koupit nějakej z dalších modelů tý značky, nebo jiný značky ze stejnýho koncernu, která má obchod s autama hned vedle. Říkejme jí... to je jedno, může to bejt třeba Škoda letos v prosinci, ale třeba taky Ford nebo někdo jinej.

    Co myslíš, že bude těžší? Pro automobilku B vyřešit prodej aut online, nebo pro automobilku A vyřešit dealerskou a servisní síť a nabídku modelů a asistenci a dodávky dílů... a tak?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    DAN_F: pockaj takze on nas tu celu dobu trolluje? to nie je vazna diskusia? jaaaj, tak to sme dobre naleteli :D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    hm BOBASH mi vklada do ust nieco co som netvrdil, vylistoval som si svoje starsie prispevky, odfiltroval na Tesla a nikde nic take nepisem, tak vazne neviem odkial to ma
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Sám Dzodzo tvrdí, že nejen největší automobilka, ale rovnou největší technologická firma.

    Celej byznysmodel se změní.

    Akorát mi nikdo neřekl, co bude ten byznysmodel, kromě toho, že se budou prodávat auta na internetu.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    DZODZO: S tím přišel Bobash :) Pořád opakuje, že tvrdíte, jak se Tesla stane nejvýznamější automobilkou, ale pokud vím, tak je jediný, kdo s tímhle operuje a to primárně proto, aby vás nabaitil a následně vám mohl pořád dokola psát, že jste autističtí ajťáci a jeho znalosti jsou NEZMĚRNĚ VĚTŠÍ, než ty vaše. A vy se pořád necháváte baitit :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    COWBOY: to funguje vacsinou tak, ze si to vyskusas u nejakeho znameho, tesla nerobi ziadnu reklamu, marketing jej robi "word of mouth"
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, Tesla není nejdražší značka elektromobilů, ale taky není levná. Je to reálně konkurence pro značky jako BMW nebo Mercedes, čili "prémiová značka", ale ne tak drahá jako třeba Porsche.

    I-Pace není konkurence pro Model Y ani pro Model X, je někde mezi.

    Konkurence pro Model Y je ale třeba Kia e-Niro, která stojí 1,2 milionu korun ve verzi s nejvyšším dojezdem, který odpovídá Modelu Y LR za něco přes 1,5M.
    COWBOY
    COWBOY --- ---
    DZODZO: Ty by sis koupil auto za 2,5 mega na eshopu? Bez toho, že by sis ho prohlédl, vyzkoušel?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Tohle umí třeba Auto ESA.

    Velmi významná společnost, je to druhý největší autobazar v ČR.

    Jinak to umí nebo by mohli umět, kdyby chtěli, všichni. Otázka je, proč by to měli umět, a kdo takovou věc chce? Kdo si kupuje produkt za desítky tisíc euro, aniž by ho předtím chtěl vidět a třeba se do něj posadit?

    A opravdu se budeš o koupit auta rozhodovat podle toho, jestli musíš napsat mail, nebo ti stačí kliknout?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    COWBOY: ipace nie je rovnaka kategoria ako model x, aspon myslim ze 7 fotelov do toho nenapchas
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Je jedno jestli jí chceš říkat automobilka nebo technologická firma, tvrdíš, že zcela změní byznysmodel automotive sektoru.

    Což by z ní mimo jiné udělalo nejvýznamnější automobilku na světě, čemuž by taky odpovídala její dnešní tržní kapitalizace.

    Přitom je v reálném světě automobilkou až na svoje průkopnictví zcela bezvýznamnou a maličkou.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ukaz mi konvencnu automobilku, kde si mozem na webe kliknut auto do kosika ako nejaky flakonik parfemu a auto mi dorucia domov
    COWBOY
    COWBOY --- ---
    DZODZO: Na jaké ceně startuje Tesla X?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Kecy o novým byznysmodelu jsou všechny založený na tom, že bude Tesla fungovat jako Apple, tedy s vyšší přidanou hodnotou, alias s vyššíma cenama.

    Tedy že stejně jako u Apple si budeš ochoten koupit za víc peněz Teslu, Tesla úložiště a Tesla solárstřechu, abys měl "ekosystém".

    Pokud to tak nebude, není to žádnej novej byznysmodel a ničemu to zásadně nepřispěje. To, že Tesla bude prodávat soláry nebo baterky, by muselo být způsobem jak prodat auta za víc peněz, aby to znamenalo viabilní byznysmodel.

    Takhle je to asi stejně relevantní, jako že Honda ti prodá kromě auta taky skútr a sekačku na trávu.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    kto sem prisiel s tou utkvelou predstavou ze tesla sa stane najvyznamnejsou automobilkou na svete? ja som to nebol ja o tesle rozmyslam ako o baliku sluzieb a teda ako o najvyznamnejsej technologickej firme na svete
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NEOTŘELÝ BYZNYSMODEL TESLY

    Tak si to pojďme shrnout. Řada z vás tady tvrdí, že Tesla zcela změní tvář automobilismu a stane se nejvýznamnější automobilkou na světě (čemuž by odpovídala tržní kapitalizace 400 miliard dolarů) díky jakémusi novému byznysmodelu.

    Může mi ho někdo ukázat?

    Fakta:

    1) Současný byznysmodel Tesly je, že je to prostě automobilka. Největší změny oproti normálním značkám jsou pohon na elektřinu (ostatní už v parametrech dohnali) a trochu jiný obchodní model (nemají v USA dealery, prodávají za pevné ceny, mají výrazně méně volitelných prvků a podobně). Pořád je to ale firma, která vyrábí auta, prodává auta a z toho má peníze.

    2) První alternativu, kterou jste řešili, představuje autonomie. Lidi si budou kupovat Tesly za mnohem víc peněz, protože je budou používat jako autonomní taxíky a získají tak "hodnotu stovek tisíc dolarů" (tak to popsal Musk).

    Dokud nebude existovat legální Level 5 autonomie, nic z toho se nestane, z analytiků v oboru nikdo nevěří tomu, že k tomu dojde dřív než za 10 let, a rozhodně ne se stávající technikou Tesly. Tedy Muskovy řeči o tom, že Model 3, který si koupíte dneska, bude za rok nebo dva vozit sám lidi, jsou nejspíš lež.

    Tohle by byl skutečně zajímavý byznysmodel, protože by se teoreticky mohlo prodat míň aut za víc peněz (ostatní budou jezdit těma robotaxíkama lidí co si auto koupili), ale vyžaduje to:
    a) aby se to vůbec stalo
    b) aby toho Tesla dosáhla první a ještě navíc s významným náskokem proti tradičním automobilkám a/nebo firmám jako Waymo (přičemž Waymo nemá v plánu auta prodávat, takže technologii někomu prodá a může nastat situace jako Apple vs. Android, kde Tesla bude mít svůj systém a všechny ostatní automobilky ten od Google).

    Takže je to minimálně nejisté a navíc daleko v budoucnosti (pravděpodobně 10+ let).

    3) Druhá alternativa je, že to Tesla postaví na tom, že je energetická společnost. Well...

    Superchargery jsou jen support k autům, bez nich nemají žádnou hodnotu, zvláště proto, že se na nich můžou nabíjet jen Tesly.

    Solar City představuje v tuhle chvíli asi 6% z obratu Tesly a nijak výrazně neroste. Není to významná firma na trhu se solárními panely, takže prodejem panelů samotných o sobě to nevyhraje, synergie s autem je dost sporná, protože solární panel není věc, se kterou by auto potřebovalo komunikovat.

    Auto potřebuje komunikovat s úložištěm energie, které ho nabíjí (a které budou dodávat i ostatní automobilky tak jako dneska dodávají Wallboxy). Solární panel dělá jen to, že vyrábí elektriku podle toho, jak na něj svítí. Nepotřebuje vědět, kdy potřebujeme dobít auto.

    Takže se nám "nový byznysmodel" a "energetická společnost" smrskly na to, že Tesla umí k autu prodat i bateriové úložiště a má k němu síť nabíječek.

    Jak přesně tohle udělá z Tesly dominantní automobilku? Nebo alespoň energetickou společnost, která bez toho, aby začala vyrábět miliony aut, má nějakým způsobem reálnou hodnotu 400 miliard dolarů?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam