SHEFIK: Hlavní důvod, proč je Tesla napřed, je to, že Musk přišel s naprosto geniálním tahem, což bylo udělat elektrický auta sexy. Všichni ostatní se snažili udělat na elektriku vozítka do města, což nedávalo ekonomickej smysl.
Tesla udělala Model S, kterej skryl cenu elektrický technologie do drahýho, atraktivního a výkonnýho auta. To do tý doby nikoho jinýho nenapadlo, tradiční automobilky dělaly kraviny jako Nissan Leaf.
Následně se všechny tradiční automobilky chytly za nos a začaly se snažit o totéž.
Dohnat Teslu jim zabralo 8 let, což lidem mimo automotive přijde nepochopitelný a berou to jako znak toho, že ty automobilky nechápaly, co mají dělat. Což je ovšem naopak projev toho, že ti lidi nechápou, jak funguje automotive a že uvedení novýho modelu na trh od začátku vývoje trvá roky.
Teď se to ale stalo a Tesla už není a nikdy nebude tak napřed, jako byla na začátk – protože na to by musela udělat novej "kvantovej skok", což je dost nepravděpodobný. Snad kdyby přišla s naprosto revoluční technologií baterek.
Nicméně JE TO JEN O TĚCH MNOU OMÍLANÝCH AUTECH.
Tesla nemá žádnej reálně existující byznysplán, kterej by z ní v tuhle chvíli dělal něco jinýho než automobilku. Tesla vyrábí auta, vyrábí je dobře a má výhodu toho, že elektrický auta dost dlouho dělala jako jediná.
Ale všechno ostatní je buďto okrajový přicmrndávání okolo (Solar City, 6 % obratu) nebo víceméně o příslušenství k autům, který ostatní nabízí taky (baterky, nabíjecí stanice...).
Problém, na kterej se tady snažím poukázat, je to, že Tesla se dostává do úrovně, kdy se z mnoha důvodů bude muset stát normální automobilkou.
1) Tradiční automobilky jí právě dohnaly ve vývoji. Zmizela výjimečnost. Už si nemáš volbu Tesla vs. auto na benzín, ale Tesla vs. stejně dobrej elektromobil od značky, na kterou jsi třeba zvyklej.
2) Dostává se do objemu výroby a prodejů, kdy už musí cílit i na lidi, kterým není její "brand message" sympatická. Automobilku s necelýma 400 tisícema prodejů za rok uživí early adopters a nadšenci podobný těm od Applu. Automobilku se 4 milionama prodejů už ne, už bude muset přesvědčit tradiční zákazníky.
A to je ta část, kdy se naopak Tesla bude muset naučit spoustu věcí, který tradiční automobilky umí už desítky let.
Neříkám, že se to nenaučí – třeba vývoj od Modelu 3 k Modelu Y co se týče konstrukce některých prvků je obdivuhodnej a je vidět, že z inženýrskýho hlediska fungujou.
Ale s postupujícím časem, objemem výroby a pokrokem na straně ostatních automobilek bude Tesla míň a míň výjimečná a víc a víc podobná tradičním automobilkám. Ony se něco naučí od Tesly, Tesla se bude muset dost naučit od nich.