SHEFIK: Především nikoho nenapadlo udělat drahý a luxusní elektrický auto, který se bude prodávat proto, že ho lidi budou chtít a ne proto, že je eko.
Před příchodem Modelu S a před ním první Tesly Roadster byla obecná představa, že elektrický auto je věc dobrá na popojíždění po městě.
Ono to taky dávalo smysl, protože do tý doby nikdo nebyl schopnej udělat elektrický auto s rozumným dojezdem, takže auto na popojíždění po městě byla jediná šance. A i tak byly elektromobily na prd. Viz slavná kauza GM EV1 a debilního dokumentu "Kdo zabil elektromobil?"
Nikdo ho nezabil, ta věc byla krám. Bylo to sice do příchodu Tesly jediný elektrický auto, který bylo aspoň trochu sexy, ale na konci 90. let, v době kdy úspora paliva nikoho nezajímala, to bylo dvoumístný auto s dojezdem asi 120 kilometrů a nezajímavýma výkonama, který by na reálným trhu stálo cca stejně jako Corvette, ne-li víc.
Tesla využila toho, že konečně začaly bejt dostupný baterky, který umožnily udělat elektrický auto který bylo rychlý a cool, a udělala ho (do značný míry díky spolupráci s Mercedesem, ze kterýho byla velká část techniky Modelu S) velmi rychle – částečně asi i díky absenci korporátní zkostnatělosti.
Plus k tomu přidala další geniální nápad v podobě superchargeru.
Ale technická inovace jako taková tam kromě baterek nebyla. Největší technická novinka na Tesle byl kromě použitých baterek koncept "skateboardový platformy", kdy je technickým základem auta placka s nápravama a motorama, ve který jsou v podlaze baterky.
Takovou věc první představilo GM v roce 2002 jako koncept GM Autonomy.
Rozdíl byl v tom, že zatímco tradiční automobilky nevěřily v to, že se bude dát prodat čistě elektrický auto, a šly místo toho cestou hybridů a plug-in hybridů, Musk šel odvážně do elektriky a díky tomu, že Model S byl cool a sexy, jí jako první dokázal prodat.
GM mezitím vytvořilo koncept Chevroletu Volt, což byl plug-in hybrid, v tý době zdánlivě nadějnější koncept. Jenomže auto, který jako koncept vypadalo takhle:
... se do výroby dostalo jako tohle:
A tudíž to nikdo nechtěl a těch pár lidí, co si to koupilo, si to koupili ne proto, že to bylo cool, ale že to bylo eko (logický nebo nomický). Což ale bylo jen když se s tím jezdilo na krátký vzdálenosti, protože na dlouhý cesty to jako každý PHEV žralo stejně nebo víc než odpovídající auto na benzín.
Jedinej, kdo se v tý době pokusil udělat sexy plug-in auto, byl Fisker se svojí Karmou, která v době, kdy přišla na trh, byla většinou odborný veřejnosti vnímaná jako nadějnější alternativa k Tesle, protože sázka na čistě elektrickej provoz se jevila jako šílená, zvlášť u drahýho a luxusního auta.
Karma byla taky PHEV, s nějakým malým motorem na benzín jako generátorem. Byla cool, svýho času si jí kupovaly všechny celebrity co už je nudilo jezdit v Priusu, aby byly eko. Ale pak se ukázalo, že je to krám a že to navíc v reálným světě žere stejně jako V8, pokud se to nenabíjí každých pár desítek kilometrů.
A najednou přišel v roce 2012 na trh Model S. V tý době naprosto neuvěřitelná věc, protože si nikdo nedokázal představit, že by elektrický auto mohlo bejt vlastně cool. Navíc to bylo první elektrický auto s dojezdem přes 400 kilometrů, v době, kdy Nissan Leaf měl s bídou 150.
Tyhle dvě věci, to že to bylo rychlý a cool a to, že to bylo jako jedinej elektromobil použitelný pro normální život, byly důvod, proč Tesla uspěla a proč je dnes nejúspěšnějším automotive startupem na světě. Plus teda Superchargery, pochopitelně. A Muskův marketing.
Ale samotná technika toho auta, mimo jeho baterii, nijak převratná nebyla. Základní konstrukce vycházela z toho, co GM představilo 10 let předtím, technika samotná byla vesměs vybrakovaná z Mercedesu a ten unikátní přínos Tesly byl "uděláme to cool, dáme tam baterku se kterou to někam dojede a postavíme síť nabíječek".
Což je taky to, co drží prodeje Tesly dodnes.
Všechny ty bláboly o inovativním byznysmodelu kterej není závislej na tom, na čem tradiční automobilky, jsou zatím jen fráze a snění. Reálnej úspěch Tesly je, že dokázala nabídnout produkt, kterej nikdo neměl, dřív, než ostatní vůbec napadlo takovej produkt udělat.
Tím (a baterkama) získala svých 8 let náskoku, po kterejch prodávala díky tomu, že na trhu neexistoval ekvivalentní produkt.
Ale teď těch jejích 8 let vývoje dohnalo hned několik automobilek, který už mají konkurenty Tesly hotový, případně je už vyráběj, a který je pustěj do prodeje v následujících měsících.
Automotive sektor má obrovskou setrvačnost, protože to jsou gigantický molochy – vyrábět miliony aut není věc pro startup, tam už se moloch stane z každýho. A jako molochy, často navíc se zkostnatělým vedením (čímž trpí zejména třeba GM, který by jinak bývalo mohlo být na špici a Teslu předběhnout) se automobilky pomalu rozhoupávají a neochotně mění směr.
Ale až ho změní, tak jsou zase těžko k zastavení.