• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: urcite, jednou z ni moloch taky bude. do ty doby ji bude ale tezky dohnat a je fajn, ze nastartovala zmenu v celym (nejednom) odvetvi

    uz to budu smerovat k tem linkum. zatim tesla, abych si prihral polivcicku, ale u dalsich uz budu nestrannej :)

    Tesla accounts for over 80% of EVs sold in the US in H1 2020
    https://electriccarsreport.com/2020/08/tesla-accounts-for-over-80-of-evs-sold-in-the-us-in-h1-2020/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: S korporátní kulturou souhlas, ale tady je zase druhá stránka věci, že z Tesly se ten moloch bude muset stát taky.

    Teď je to maličká a agilní firma díky tomu, že vyrábí pár aut.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Aerodynamika.

    To je hrozně složitý téma, museli bychom pozvat třeba id RAJCHE aby nám k tomu něco řekl. Obecně:

    V konkurenci aut, do který Teslu postavili, byla ve značný výhodě, protože Cx je velmi závislý na tom, jak je dotyčnej objekt dlouhej. U delšího, nižšího auta je snazší dosáhnout nižší Cx.

    Tesla je z těch pěti aut zdaleka nejdelší, je o třídu větší než ostatní, navíc Leaf, Prius i Volt jsou docela vysoký.

    Sama o sobě je hodnota Cx = 0,24 velmi solidní, pokud jí naměřili správně, ale lepší hodnotu mají podle Wikipedie:

    - aktuální BMW 520d (úplně obyčejný naftový auto)
    - aktuální Prius
    - aktuální Mercedes CLA 180

    A stejnou například Hyundai Ioniq nebo Kia Optima Hybrid.

    A nebo Tatra 77 z roku 1935, i když tam to asi bylo zkreslený měřením na modelu.

    Zkrátka, Cx 0,24 je velmi solidní výsledek, odpovídající tomu, že se to auto navrhovalo primárně s ohledem na aerodynamiku. Ale furt třeba tohle:



    což je úplně normální auto který se ještě navíc snaží bejt designově cool s nesmyslama a kudrlinkama (a má nevýhodu nutnosti hnát skrz motor chladící vzduch) má 0,22.

    Automobile drag coefficient - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Jo, na tohle jsem asi zapomněl: BOBASH.
    Vysvětluje... Vysvětluje to způsob, jakým se zákazník určité značky zastupované autosalonem s proaktivním zákaznickým oddělením dostane k jakémukoliv dalšímu autu...

    Známí takhle mají (na firmu)ve 4 lidech 4 X5, asi jednoho 3kového osobáka a tuším i jednoho 5kového osobáka...
    (+ syn majitelky firmy byl v autosalonu na krátké praxi, a protlačil se z kanclu i do garáže, takže to 3kové BMW je schopen rozmontovat na součástky a zase složit - a poznal i, když mu omylem zapomnĕli někam na podvozek namontovat asi 2 šroubky M1... )

    ...krom aut jim autoservis přináší i BMW večírky a třeba možnost odzkoušet si pilotování RR Phantoma (a 9 dalších RR limuzín) ve vysoké rychlosti na zasněžené lesní cestě....
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Cybertruck.

    Well, já osobně nevěřím, že se to auto kdy bude prodávat v Evropě. Považuju za reálný, že ho nějakým způsobem protlačí přes americký crashtesty, protože pro trucky jsou mírnější. Ale v EU by to bylo osobní auto a zejména ochranu chodců to nedá.

    Kromě designu to auto není nijak extra zajímavý, je spíš šokující za každou cenu.

    Mnohem promyšlenější a zajímavější elektrickej pickup je Rivian R1T – sice startup, ale investoval do něj Ford a jeho techniku bude částečně využívat elektrická F-150.

    Mimochodem, příchod elektrický F-150 bude pro reálnou elektromobilitu nesrovnatelně důležitější než celej Cybertruck, protože F-150 se prodá ročně skoro milion kusů. I kdyby udali 10% elektrickejch, je to obrovkský.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Počkej, tady asi narážíme na to, kde si nerozumíme. Jak "počkejme až to Ford vyrobí"?

    Ford už to samozřejmě vyrobil, jen to ještě nevyrábí sériově, protože finální testování, protože přestavba výrobních závodů a podobně. Ale ty auta už reálně existujou.

    Stejně tak VW ID.3 a Škoda Enyaq, o kterých tady mluvíte jako o nějaký hypotetický budoucnosti, už existujou a kolegové s nima jezdili.

    Já mám novinářskýho Enyaqa slíbenýho někdy na podzim, můžeme pak udělat sraz auditka. Nebo ho uděláme v říjnu s Renaultem Twizzy.

    Zbytek rozdělím, ať se líp reaguje.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: pockejme az to Ford vyrobi. co se tyka inovaci, tak neni pravda, ze je zastavily. jasne ze ti nikdo neprijede ke starymu autu do garaze a nevymeni ti ho za novy, ale inovace mas prave ve forme softwaru porad - pres kamery, sentry mode apod.

    co se tyka hardwaru, tak tu bude odlehcenej cybertruck, se solarama na strese, privesem a dalsima vychytavkama. jeste sice neni venku, ale vsechny velky automobilky se vloni shodly, ze takovej ocelovej kus je mimo soucasny technologie a cybertruck je jen kachna. pockejme si

    ty proste co nechces videt, nevidis.

    tady mas tu aerodynamiku. proc ma startup nejlepsi aerodynamiku z vyrabenych EV? to neni inovacni pristup? mozna je trochu zpatecnicky, ted nevim.. chjo
    https://www.tesla.com/sites/default/files/blog_attachments/the-slipperiest-car-on-the-road.pdf

    mas pravdu, ze srovnani s novejma autama nemam a taky mas pravdu, ze konkurence se bude snazit dohnat kohokoliv, kdo jim bude vypoustet rybnik. nicmene ty soucasny molochy se jen tak nezmeni. jestli je neco delsi, nez novej vyrobni proces auta, tak je to zmena korporatni kultury.

    pojdme opravdu davat radsi linky jak pise MINER. jinak tu budem sedet do nekonecna
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Zase jsi mimo.

    Software u VW je průser, ale je to průser nesouvisející s tím, že to jsou EV, u ICEV je to stejný průser. Jinak ta auta jsou hotová, v případě ID.3 už se i vyrábí. Enyaq se začne prodávat někdy letos, měl se prodávat u v létě, zdržel to software.

    A v kterém případě jsem podle tebe označil za konkurenci Tesly auto poslepované na ICEV platformě? Uveď alespoň JEDEN příklad.

    Jako o konkurenci pro Teslu mluvím o autech na VW platformě MEB (zcela nová, čistě elektrická), o Fordu Mustang Mach E (zcela nová platforma, opět "placka" s baterkou v podlaze), o BMW i4 nebo jak se to má jmenovat (opět, totéž) nebo o Porsche Taycan (zbrusu nová, čistě elektrická...), případně o Kie e-Niro/Hyundai Kona (taky specifická platforma, byť tahle není výhradně pro BEV ale má i HEV nebo PHEV variantu).

    Naopak i mezi EV, které za dostačující konkurenci pro Teslu nepovažuju například Audi e-tron (těžké, žravé, malý dojezd, drahé), Jaugar I-Pace (kromě těžkého stejný problém), moc nevěřím ani Mercedesu EQC (dojezd) a o Peugeotu 208/Opelu Corsa/Peugeotu 2008 a dalších autech na jejich platformě se vyjádřím, až se tím projedu.
    To všechno jsou přitom taky auta na čistě nebo částečně (e-tron) EV platformách.

    To, že EV vycházející z ICEV stojí téměř vždycky za prd tvrdím konzistentně už dlouho.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Problém je v tom, že ten SW, resp. alespoň jeho základní funkčnost, kterou se koncern snaží dohnat stylem "9 žen porodí dítě za měsíc", je klíčová pro to, aby se koncern dostal na úroveň "Tesla 2012", tj. měl konkurenceschopná vozidla i jinde, než jen na papíře, nebo jako modýlek z kartonu...

    S čímž souvisí i to, že stabilně označuješ za konkurenci Tesly auta poslepovaná na ICEV platformách ve stylu "co dům dal", jen proto, že je na nich nalepené logo "tradiční automobilky".
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JAZZZ: V případě toho software nepochybně.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    BOBASH: to je takovy korporatne optimisticky zpusob jak rict "ujel nam vlak, mame hovno, ale za 3 roky to bude lepsi" :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jo, třeba tady:

    VW to develop its own operating system but dodges question about ID.3 software - Electrek
    https://electrek.co/...-to-develop-its-own-operating-system-but-dodges-question-about-id-3-software/

    Jinak já jsem s vysokou pravděpodobností minimálně Asperger, tak je milý potkat někoho, kdo je větší autista než já. A Musk je podle mě zrovna autista a psychopat. Možná dokonce víc autista.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Ta IT divize je zajímavá. Nevíš o tom víc?

    PS: vnímám tvou zálibu v autistech:) Já mám zase určitou slabost pro psychopaty. Například zrovna Musk je jeden z mých nejoblíběnějších psychopatů. Ale pracovat bych pro něj nechtěl:)
    Ale myslím, že kombo psychopat+autista by mohl být bezkonkurenční tandem:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Dobrej post, lepší než se hádat o píčovinách.

    Ad autonomie – jediný co víme je, že to bude trvat dýl než Musk tvrdí.

    Se software máš pravdu, je to krásně vidět na VW, kterýmu teď kvůli SW nejezdí ani auta na benzín. Na druhou stranu, právě kvůli tomu vyrazil VW šéfy vývoje a staví víceméně celou novou IT divizi, která má nabrat tuším asi 10 000 ajťáků (a nějaký z nich určitě budou autistický).

    Solid state – nemám info.
    Možná inovace, kterou by Tesla utekla ostatním minimálně na nějakou dobu a hlavně posunula EVs k dostupnosti by byla million mile battery, tuším, že "battery day" má mít TEsla někdy brzo.

    Praha a nabíječky – to není nic novýho, pár už jich stojí, tu na Vinohradech v Jugoslávský už jsem používal. Až budou ve všech lampách, tak bude realistický používat EV v centru a parkovat na ulici.

    Market share – dám ti malou předpověď pro ČR, nejprodávanějším elektrickým autem roku 2021 a dál bude Enyaq a v Evropě ve 2021 prodá VW Group víc elektrickejch aut než Tesla.

    O autonomii nevím nic novýho zajímavýho.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: To, že nerozumíš autům, je v naší debatě ale dost podstatný, protože potom vycházíš ze špatných premis.

    Třeba z toho, že Tesla má nějakej nedostižnej technologickej náskok, díky kterýmu může udržet svůj růst nebo se dokonce stát nejvýznamnějším výrobcem aut na světě.

    Nebo to, že Tesla uspěla díky něčemu jinýmu, než že vyráběla nejlepší auto svojí kategorie.

    Já byl mimochodem první motoristickej novinář v Čechách, kterej udělal test Modelu S, takže si moc dobře pamatuju, jak to auto bylo strašně napřed proti konkurenci.

    Jenomže zároveň jezdím ostatníma autama na benzín i elektriku a tak vidím, jak strašně se za těch 8 let (resp. 7 od testu) posunuly normální auta, což si ty, kterej s nima nepřijdeš do styku, uvědomovat nemusíš a patrně neuvědomuješ.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Pořád míjíš pointu. Ale nejdřív ještě k tvým bodům:

    - Aerodynamika: Odkaz hází 404, ale nevím o tom, že by Tesla měla nějaký průlomový přístup k aerodynamice. Jo, je mají auta velmi aerodynamický, ale ne revoluční.

    - Zrychlení: To je u EV normální. EV se prostě dá udělat mnohem rychlejší než ICE. Porsche Taycan je rychlejší než Tesla, a dokáže tu dynamiku předvádět znovu a znovu, zatímco Tesla se přehřeje a hodí do nouzáku.

    Ale především míjíš pointu v tom, že tvrdíš, že Tesla je nějak nepřekonatelně, trvale inovativní.

    Tesla představila velmi inovativní auto v roce 2012. Od tý doby vyrábí stejný auto, plus jeho vyšší verzi, a menší auto a jeho vyšší verzi.

    Jediný další inovace od tý doby jsou postupný prodlužování dojezdu a přidávání funkcí autopilota.

    Konkurentem Tesly na trhu elektrických aut byl v roce 2012 Nissan Leaf, kterej ujel 150 kilometrů, byl hnusnej a pomalej, a pár dalších aut, který byly ještě horší.

    Konkurentem Tesly na trhu elektrických aut dneska jsou auta, který dohnaly všechny její inovace.

    Nic z toho, co jsi napsal, už není výlučný pro Teslu. Jsou rychlejší elektrický auta, jsou auta který mají stejnou nebo lepší úroveň konektivity, jsou auta který jsou rychlejší a jsou auta, který dál dojedou.

    Tesla by potřebovala další "kvantovej skok", aby si udržela náskok. A o ničem takovým Musk ani nemluví. Částečně by to mohla být "million mile battery", ale ani ta už by nevrátila náskok na těch 8 let, protože někdo jinej něco podobnýho vyvine za pár let.

    Ve všem ostatním už je Tesla dohnaná, žádnej reálnej technologickej náskok nezbyl.

    Podívej se na tohle. Tohle si můžeš objednat od Fordu, vyrábět se to bude od příštího roku. Umí to všechno co Tesla, včetně kufru vpředu a pitomě velkýho tabletu uvnitř:

    Zcela nový Ford Mustang Mach-E - plně elektrické SUV | Ford Česká republika
    https://www.ford.cz/osobni-vozy/mustang-mach-e
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DAN_F: A stejně jako v případě DAN_F je autorem obou teorií Bobash...

    BOBASH: Teda to je táák vtipný... Nic lepšího jsi nezvládl vymyslet...?

    DZODZO: Všechny ty oteplovačské teorie jsou sice HOAX a větší vrásky mi dělá fakt, že v horizontu desítek a stovek tisíc let teplota klesá, ale je faktem, že to tomu přechodu asi dost pomůže...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    MINER: ja tu nekolikrat otevrene priznal, ze autum tolik nerozumim a v tom se s Bobashem nepru. koukam na to z business pohledu. a nektery jeho tvrzeni sou proste mimo
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: stale nechapes. to neni o jednotlivejch inovacich, ale o tom, ze je dali dohromady do jednoho funkcniho a konkurenceschopnyho produktu

    tady mas neco k te aerodynamice. https://www.tesla.com/...UKEwivzuqb9MXrAhXRzaQKHSq-AZ4QFjAKegQIARAB&usg=AOvVaw1X0px4T8fvgkjgmHhLsgK0

    zapomnel sem napr.taky na zrychleni... to je u seriovejch osobaku taky inovace, kdyz mas ve srovnani mclaren apod.

    https://m.vtm.zive.cz/12-aut-s-nejbrutalnejsim-zrychlenim-kterymi-se-muzete-svezt/a-193343#part=1

    proste to co velky automobilky pytlikujou desetileti a nejsou schopny poradne vypilovat a prodat je schopny tesla dorucit pod jednu strechu bez kecu. meanwhile vyhazujou CEO BMW a dalsich, protoze tvrdi, ze elektromobily nikdy nebudou konkurenceschopny...

    ...ja nerikam ze tesla je nejlepsi, ale nesmysly typu, ze Teslu nekdo dozene, protoze je napred a ze vyhrava diky designu sou naprosty nesmysly. je to o pristupu CEO a lidi uvnitr firmy pracujicich. a pokud to vydrzi, driv nebo pozdejc bude mit vetsinovej podil na trhu

    muzu ti dat paralelu s Nokii, ktera tvrdila, ze smartphone je moc drahej a jejich dispej s tuzkou je vrcholem evoluce.

    ...jinak s tebou souhlasim. jen nektery detaily, ktery uvedes me vzdycky zvednou ze zidle ;)
    MINER
    MINER --- ---
    Borci, podle mě boj o to, kdo tomu rozumí víc, nejde vyhrát. Upřímně, každý vybírá argumenty na podporu svého názoru a ignoruje argumenty proti. Nikdy to neskončí.
    Už tady zaznělo, že hra je o tom, jestli se spíš automobilky naučí dělat elektro nebo Tesla škálovat výrobu.
    A na odhad toho nikdo nemáme informace.
    Doplnil bych, že zejména to rozsekne, kdo kdy zvládne autonomii. A na to už vůbec nemáme informace.
    Jenom víme, že automobilky to nedaj vůbec, pokud se nenaučí dělat software, a to teď naprosto vůbec nezvládaj. Dobře o tom mluví třeba autonomní Cruise, do kterého investoval GM (dobře pro ně).

    Nezačneme sdílet radši ty novinky, zkušenosti, zajímavosti, co jsou jako cíl headline?
    Ideálně i výzkumy a forecasty někoho, kdo se nad tím skutečně zamyslel a vyfutroval to datama?

    Např. jak jsou na tom Solid State baterky nebo jiný inovace, na které se čeká?
    Nebo že teď Praha oznámila, že bude budovat nabíječky na lampách. Zatím pár, ale princip dobrej.
    Nebo kdo toho kolik prodává, jaký je market share a trendy.
    Nebo sdílejte, kdo pohnul víc s autonomií (to zajímá mě:)?

    Nebylo by to zajímavější?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam