• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jenomže to jsou právě ty bláboly, kvůli kterým se tady hádáme.

    Co na tom, jak se dnes prodávají auta, v budoucnosti nebude fungovat, a co dnes dělá v prodávání aut Tesla tak zázračně jinak?

    Já tady pořád slyším tunu buzzwordů jako "změna paradigmatu", kecy o tom, jak Tesla nemusí vyrábět spoustu aut, protože funguje "jinak", žvásty o jiným byznysmodelu, ale zatím mi nikdo neřekl, co je ten úžasnej byznysmodel.

    Myslím nějakej reálně fungující, ne vzdušný zámky typu "budou pronajímat robotaxíky" nebo "prodají auta díky solárním střechám".

    A jinak... vážně vám někomu přijde, že tenhle graf má nějakej podklad v reálným světě:

    tsla - Hledat Googlem
    https://www.google.com/...tsla&oq=tsla&aqs=chrome..69i57j35i39j0l6.1222j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ale my nepotrebujeme, aby sa stala "normalnou" automobilkou, to ako sa predavaju auta proste v buducnosti nebude fungovat, v anglictine na to maju vyraz "paradigm shift"

    z predajnych cisel to ovsem vyzera, ze krachuju nielen ostatne automobilky ale aj Tesla, aj ked teda vykazala v oboch prvych kvartaloch 2020 zisk

    2020 U.S. Auto Manufacturer Sales Figures | GCBC
    https://www.goodcarbadcar.net/2020-us-auto-sales-figures-by-manufacturer/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Já bych spíš tipoval na merger. A to s někým, kdo zaostává v elektrickejch technologiích, ale má zase to, co Tesla potřebuje nejvíc, tedy obří výrobní kapacity a dealerskou síť.

    Nicméně na druhou stranu by to bylo hrozně komplikovaný v tom, že Tesla vyrábí auta o dost jinak než ostatní, má jinej dealerskej model a tak.

    Ale tohle právě může bejt taky jeden z kroků toho procesu, kdy se začne stávat normální automobilkou a spousta jejích "výjimečností" časem zmizí.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Četl jsem.

    Tys nečetl mě, nebo spíš nepochopil. Ani předtím, ani teď.

    Já jsem především klidnil zdejší Teslofanatiky jako je Dzodzo, podle kterých je Tesla díky blíže nespecifikovanýmu (resp. pokaždý jinak specifikovanýmu) byznysmodelu naprosto průlomová firma, která zcela změní chápání automobilismu a u který dává smysl tržní valuace naprosto v nesouladu s jakýmkoliv jejím výsledkem.

    Dokonce jsem ani nevyloučil, že by mohla být největší automobilkou na světě nebo jednou z největších technologických firem – jenom jsem si dovolil upozornit, že to není zdaleka jistý a vlastně ani zas tak pravděpodobný, protože stávající podíl Tesly na trhu s autama není ani procento.

    Kdybych vnímal svět jen přes zdejší diskusi, tak bych měl pocit, že ulice jsou plný elektromobilů a Tesly jsou všude a ostatní automobilky víceméně krachujou.

    Zvláštní je, že ve světě tam venku to tak nevypadá.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Přečti si znovu a pečlivě, co jsem psal, a pak se smaž. Dík :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: na insideevs.com už dlouho spekulují že Tesla koupí GM nebo Ford :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Jo, jako šéf automobilky (nebo "firmy podnikající v mobilitě") prohlásil, že nejhodnotnější firma na světě by časem mohla být "podnikající v mobilitě".

    Neřekl, že by to měla být nutně Tesla. Řekl tohle (čti dál než k nadpisu):

    "It confirms me: In five to ten years, the most valuable company in the world will be a mobility company — that could be Tesla, Apple or Volkswagen AG."

    Plus to řekl po schůzce s Muskem, o který nikdo neví, o čem byla.

    To, co říkají šéfové velkých firem, je potřeba vnímat především optikou toho, proč to asi říkají a čeho tím chtějí dosáhnout, než to brát jako jejich osobní názor. Cokoliv, co CEO velké firmy řekne, má obrovský dopad, třeba na cenu akcií.

    Pokud bys třeba chtěl navázat partnerství s nějakou firmou a bavil se o tom s jejím CEO, co o ní budeš říkat? Když řekneš, že je ta firma super a jednou by mohla být nejhodnotnější na světě, tak popoženeš akcie o zase o kousek vejš a uděláš toho druhýho CEO o kousek bohatším, aniž by tě to něco stálo.

    A to nemluvím o tom detailu, že tam bylo to "... nebo Volkswagen AG".

    Já neříkám, že je nulová pravděpodobnost, že Tesla bude největší automobilkou na světě, to jsem nikdy netvrdil – celou dobu tady tvrdím, že má šanci být jednou z tak 3-5 největších, ale že patrně nenastane dominance na trhu. A především, že to je možný, ale zdaleka ne jistý, momentálně je Tesla malá, ale extrémně nadhodnocená automobilka, kterou konkurence v mnoha ohledech dohnala a která musí dohnat tu konkurenci v objemu.

    Plus mi debaty Muska s Diessem připomínají jednu alternativu, která je podle mě docela pravděpodobná a která tu nezazněla. Jaká je nejsnazší cesta Tesly k tomu, stát se opravdu velkou a významnou automobilkou? Merger.

    Nedivil bych se, kdyby se Tesla tak do 5 let spojila s nějakou automobilkou která je dost velká, ale třeba zaostává v technologii.
    KEB
    KEB --- ---
    KEB: Tak jsem ty citiga omrlnul a pro mě žádné překvapení. Jeden G-Tec (CNG) dva přebastlený na LPG a jeden bez ničeho takže asi benzín (nebo jsem si ničeho aspoň nevšiml). Zázrak se nekoná.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    DZODZO: A nejen to. Autorem Bobashem vysmívaného výroku, že Tesla může být největší technologická firma na světě, který Bobash připisoval tobě, není vlastně nikdo odsud, ale Herbet Diess:
    Volkswagen CEO praises Tesla and Elon Musk's record profit - Business Insider
    https://www.businessinsider.com/volkswagen-ceo-praises-tesla-and-elon-musks-record-profit-2020-7

    No, škoda že Diess nemá 15 let zkušeností motoristického novináře, jinak by mu hned bylo jasné, jak je ten výrok mimo :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    “Tesla is not niche. The Model 3 is a large-series model and they are one of the biggest manufacturers of electric-car batteries. We have a lot of respect for Tesla. It’s a competitor we take very seriously,” the Volkswagen Group executive said.

    Volkswagen shares Elon Musk's test drive of the VW ID.3: 'It's pretty good'
    https://www.teslarati.com/tesla-elon-musk-volkswagen-id3-test-drive-video/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Auta taky, zvlášť ty mimo "prémiový značky". Na Fabii Škodovka vydělá nejspíš míň než Apple na iPhonu.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    nieco k recyklovanym baterkam, nejaky zrecyklovany nikel zrejme dostane aj do VW ID, to by mohlo stlacit cenu baterii nizsie

    Batteries: Umicore to supply 125kt of high-nickel cathode materials to LG Chem — Roskill
    https://roskill.com/...atteries-umicore-to-supply-125kt-of-high-nickel-cathode-materials-to-lg-chem/
    MINER
    MINER --- ---
    PETER_PAN: Samsung má podobný „operating margins“ jako Apple na iPhonech.
    Před covidem to bylo nějak kolem 25 %.
    Fakt je ale, že ostatním se marže udržet nedaří. Je to trochu o síle značky…
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    COMODOR_FALKON: Hele hodnoty pres 2000 Wh/kg claimuje vic skupin. Proto sem posilam jen vzdycky neco co je dobre referencovane a zavani to breakthrough, ne jen evoluci z 350 na 400 Wh/kg.

    K tebou popisovanemu vypoctu. Domnivam se ze to takhle pocitat nejde (jak pises), protoze zalezi na proudovem zatizeni i aktualni urovni nabiti baterie. Baterie jsou mekky zdroj a dost jim klesa napeti se zatezi i s urovni nabiti/vybiti. V elektrochemii je evidentne nejaky usuz pracovat primarne s mAh namisto s Coulomby, nebo Wh. Mozna je to tim ze se vypocty a simulace a dalsi veci kolem toho pocitaji numericky (zmeny pres derivaci) a zmeny napeti jsou do toho tedy zahrnuty, ale nevim. Kazdopadne ve spouste vednich oboru jsou nejake historicke zvyklosti. Chtelo by to nejaky nazor nekoho kdo se zabyva elektrochemii primarne.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Telefony maji obecne nizkou marzi a treba pro Samsung jeste pred par lety (nevim jak aktualne) byla cela mobilni divize ztratova. Jak pisu, myslim si ze next-gen baterie do mobilu prijdou (prirozene), ale neni to priorita.

    Naopak pro auta to priorita je protoze na tom jejich uspech zavisi. Plus je tu ten problem s vyvojem mini baterie s tou novejsi technolgii, to muze klidne byt dalsi technologicka bariera co bude stat dalsi penize na R&D.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH:
    No, profil můj: Měšice - Stará Boleslav - okresky, cca 25 km, Stará Boleslav - Mladá Boleslav - 25 km dálnice. To jezdím denně. Takže najedu cca 100 km, z toho 50 po dálnici.

    Žena: nejbližší okolí Měšic, denně cca 20 km, okresky.
    Jedním autem jezdíme do Brna nebo na chalupu - tam si teoreticky můžeme přehodit auta a jet dieselem.
    Pro mě by bylo nejvíc fajn jezdit denně do práce, protože tam by byla docela slušná úspora.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: No z tvýho popisu to vypadá, že máš většinu nájezdu po dálnici a tam prostě dává největší smysl diesel.

    Sorry, není to cool, ale funguje to.

    Samozřejmě elektromobil by byl lepší, ale to by musel bejt takovej, kterej ujede s rezervou i tvoji nejdelší trasu (těch 230 do Brna). Takže potřebuješ 300 km dle WLTP MINIMÁLNĚ. Spíš 400.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Diky za recenzi.
    Hybrid pro primestsky provoz bez zacp nema moc smysl. To je duvod, proc jsme se zenou kupovali benzinoveho Aurise misto hybrida. Ale uz to chce neco noveho no... :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Viz tady test:

    Test BMW i3 REX: Dynamika a zkouška benzinových dovedností - 2. kapitola – AutoRevue.cz
    https://www.autorevue.cz/...w-i3-rex-dynamika-a-zkouska-benzinovych-dovednosti/ch-59234#articleStart

    tl;dr verze:

    Trochu mě překvapilo, že má i3 stejnej dojezd jako REX a jako elektrika, takže ujede na elektirku 150. To by ti do tý Bolky mohlo stačit, na Vysočinu možná taky.

    Problém je, že když ti dojde benzín, nechová se to jako klasický hybrid, protože tam motor neumí pohánět kola, ale motor o 25 kW vyrábí elektřinu pro elektromotor o 125 kW. Asi vidíš problém...

    Když s tím vyrazíš do Brna, tak posledních třeba 80 kilometrů pojedeš se řvoucím generátorem, kterej se zoufale bude snažit vygenerovat dost elektřiny a nebude to stačit. Takže to vůbec nepojede. Jo a podle Testu to na 9 litrů benzínu ujede asi 120 kiometrů, takže jsem se s tou spotřebou trefil...

    To už si radši kup nepluginovýho Priuse.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: i3 REX ti na tyhle vzdálenosti bude skoro furt jezdit v hybridním režimu, čistě elektricky to najede strašně málo. A nemám přímou zkušenost zrovna s tímhle, ale znám ostatní PHEV od BMW a nečekal bych, že ta i3 bude v reálným světě na cestě do Bolky nebo do Brna žrát míň než takovejch 6-8 l/100km.

    Jezdíš moc daleko a moc po dálnici na to, aby PHEV dávalo smysl. Než se ve tvojí cenový relaci objeví dostupný elektrický auto s udávaným dojezdem dle WLTP alespoň 300 kilometrů, tak zůstaň u úspornýho benzínu nebo nafty.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam