• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Tesla je aktuálně hodnotnější než všechny automobilky světa dohromady.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Hele, i to je dost. Vyrabet jinak Musk umi a vysledky jsou fantasticky- treba to, co predvadi se SpaceX je famozni
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, Tesla umí rychle stavět fabriky a efektivně vyrábět auta. Až těch Gigafactory bude mít 10, tak se dostane někam na chvost desítky největších automobilek.

    Ale to není novej byznysmodel, to je efektivnější provedení toho starýho.

    Ten novej byznysmodel jsi mi pořád nějak neukázal.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: No a já snad někde řekl že nemůže?

    Já netvrdil, že se to nemůže stát, jen to, že to není úplně pravděpodobný a že ještě míň pravděpodobný je, že Tesla zcela změní fungování automotive, jak si tu někteří představujou.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: no tak sa napriklad pozri na to akou rychlostou sa postavila gigafactory v cine a ako rychlo rastie giga v berline a v texase, a to musk niekolko rokov dozadu hovoril ze tych giga bude tak 10 a mozno aj vyse
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Možná četl, ale špatně :) Vzhledem k tomu, že mi píšeš, ať čtu dál než k nadpisu (ve kterém se to prohlášení neobjevuje) a tomu, jak se mi naprosto nepochopitelně snažíš vysvětlit, že Diess neřekl, že to bude nutně Tesla (navzdory tomu, že já nikde nic takového nenapsal), máš asi problém s pochopením psaného textu. Což je u novináře docela smutné :D

    Já moc dobře rozumím tomu, co Diess řekl a pro tebe asi dost překvapivě jsem to i napsal – tedy, že podle něj "Tesla může být největší technologická firma na světě" (bacha, cituju ten svůj post), ne že musí, nebo bude. Ale hej, ty mě musíš opravit, protože to chápu blbě a následně napsat to samé, tedy "neřekl, že by to měla být nutně Tesla. Řekl tohle…" (tl;dr, že to může být Tesla, což jsem psal, VW, Apple, nebo taky kdokoliv jiný). Vážně by ses měl smazat.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: ... A ještě dlouho vypadat nebude, mimo prahu určitě.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak tady něco k tématu. Zatím to mám doma pár hodin a ujel jsem s tím asi 30 kilometrů, tak uvidíme...

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jenomže to jsou právě ty bláboly, kvůli kterým se tady hádáme.

    Co na tom, jak se dnes prodávají auta, v budoucnosti nebude fungovat, a co dnes dělá v prodávání aut Tesla tak zázračně jinak?

    Já tady pořád slyším tunu buzzwordů jako "změna paradigmatu", kecy o tom, jak Tesla nemusí vyrábět spoustu aut, protože funguje "jinak", žvásty o jiným byznysmodelu, ale zatím mi nikdo neřekl, co je ten úžasnej byznysmodel.

    Myslím nějakej reálně fungující, ne vzdušný zámky typu "budou pronajímat robotaxíky" nebo "prodají auta díky solárním střechám".

    A jinak... vážně vám někomu přijde, že tenhle graf má nějakej podklad v reálným světě:

    tsla - Hledat Googlem
    https://www.google.com/...tsla&oq=tsla&aqs=chrome..69i57j35i39j0l6.1222j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ale my nepotrebujeme, aby sa stala "normalnou" automobilkou, to ako sa predavaju auta proste v buducnosti nebude fungovat, v anglictine na to maju vyraz "paradigm shift"

    z predajnych cisel to ovsem vyzera, ze krachuju nielen ostatne automobilky ale aj Tesla, aj ked teda vykazala v oboch prvych kvartaloch 2020 zisk

    2020 U.S. Auto Manufacturer Sales Figures | GCBC
    https://www.goodcarbadcar.net/2020-us-auto-sales-figures-by-manufacturer/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Já bych spíš tipoval na merger. A to s někým, kdo zaostává v elektrickejch technologiích, ale má zase to, co Tesla potřebuje nejvíc, tedy obří výrobní kapacity a dealerskou síť.

    Nicméně na druhou stranu by to bylo hrozně komplikovaný v tom, že Tesla vyrábí auta o dost jinak než ostatní, má jinej dealerskej model a tak.

    Ale tohle právě může bejt taky jeden z kroků toho procesu, kdy se začne stávat normální automobilkou a spousta jejích "výjimečností" časem zmizí.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Četl jsem.

    Tys nečetl mě, nebo spíš nepochopil. Ani předtím, ani teď.

    Já jsem především klidnil zdejší Teslofanatiky jako je Dzodzo, podle kterých je Tesla díky blíže nespecifikovanýmu (resp. pokaždý jinak specifikovanýmu) byznysmodelu naprosto průlomová firma, která zcela změní chápání automobilismu a u který dává smysl tržní valuace naprosto v nesouladu s jakýmkoliv jejím výsledkem.

    Dokonce jsem ani nevyloučil, že by mohla být největší automobilkou na světě nebo jednou z největších technologických firem – jenom jsem si dovolil upozornit, že to není zdaleka jistý a vlastně ani zas tak pravděpodobný, protože stávající podíl Tesly na trhu s autama není ani procento.

    Kdybych vnímal svět jen přes zdejší diskusi, tak bych měl pocit, že ulice jsou plný elektromobilů a Tesly jsou všude a ostatní automobilky víceméně krachujou.

    Zvláštní je, že ve světě tam venku to tak nevypadá.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Přečti si znovu a pečlivě, co jsem psal, a pak se smaž. Dík :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: na insideevs.com už dlouho spekulují že Tesla koupí GM nebo Ford :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Jo, jako šéf automobilky (nebo "firmy podnikající v mobilitě") prohlásil, že nejhodnotnější firma na světě by časem mohla být "podnikající v mobilitě".

    Neřekl, že by to měla být nutně Tesla. Řekl tohle (čti dál než k nadpisu):

    "It confirms me: In five to ten years, the most valuable company in the world will be a mobility company — that could be Tesla, Apple or Volkswagen AG."

    Plus to řekl po schůzce s Muskem, o který nikdo neví, o čem byla.

    To, co říkají šéfové velkých firem, je potřeba vnímat především optikou toho, proč to asi říkají a čeho tím chtějí dosáhnout, než to brát jako jejich osobní názor. Cokoliv, co CEO velké firmy řekne, má obrovský dopad, třeba na cenu akcií.

    Pokud bys třeba chtěl navázat partnerství s nějakou firmou a bavil se o tom s jejím CEO, co o ní budeš říkat? Když řekneš, že je ta firma super a jednou by mohla být nejhodnotnější na světě, tak popoženeš akcie o zase o kousek vejš a uděláš toho druhýho CEO o kousek bohatším, aniž by tě to něco stálo.

    A to nemluvím o tom detailu, že tam bylo to "... nebo Volkswagen AG".

    Já neříkám, že je nulová pravděpodobnost, že Tesla bude největší automobilkou na světě, to jsem nikdy netvrdil – celou dobu tady tvrdím, že má šanci být jednou z tak 3-5 největších, ale že patrně nenastane dominance na trhu. A především, že to je možný, ale zdaleka ne jistý, momentálně je Tesla malá, ale extrémně nadhodnocená automobilka, kterou konkurence v mnoha ohledech dohnala a která musí dohnat tu konkurenci v objemu.

    Plus mi debaty Muska s Diessem připomínají jednu alternativu, která je podle mě docela pravděpodobná a která tu nezazněla. Jaká je nejsnazší cesta Tesly k tomu, stát se opravdu velkou a významnou automobilkou? Merger.

    Nedivil bych se, kdyby se Tesla tak do 5 let spojila s nějakou automobilkou která je dost velká, ale třeba zaostává v technologii.
    KEB
    KEB --- ---
    KEB: Tak jsem ty citiga omrlnul a pro mě žádné překvapení. Jeden G-Tec (CNG) dva přebastlený na LPG a jeden bez ničeho takže asi benzín (nebo jsem si ničeho aspoň nevšiml). Zázrak se nekoná.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    DZODZO: A nejen to. Autorem Bobashem vysmívaného výroku, že Tesla může být největší technologická firma na světě, který Bobash připisoval tobě, není vlastně nikdo odsud, ale Herbet Diess:
    Volkswagen CEO praises Tesla and Elon Musk's record profit - Business Insider
    https://www.businessinsider.com/volkswagen-ceo-praises-tesla-and-elon-musks-record-profit-2020-7

    No, škoda že Diess nemá 15 let zkušeností motoristického novináře, jinak by mu hned bylo jasné, jak je ten výrok mimo :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    “Tesla is not niche. The Model 3 is a large-series model and they are one of the biggest manufacturers of electric-car batteries. We have a lot of respect for Tesla. It’s a competitor we take very seriously,” the Volkswagen Group executive said.

    Volkswagen shares Elon Musk's test drive of the VW ID.3: 'It's pretty good'
    https://www.teslarati.com/tesla-elon-musk-volkswagen-id3-test-drive-video/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Auta taky, zvlášť ty mimo "prémiový značky". Na Fabii Škodovka vydělá nejspíš míň než Apple na iPhonu.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    nieco k recyklovanym baterkam, nejaky zrecyklovany nikel zrejme dostane aj do VW ID, to by mohlo stlacit cenu baterii nizsie

    Batteries: Umicore to supply 125kt of high-nickel cathode materials to LG Chem — Roskill
    https://roskill.com/...atteries-umicore-to-supply-125kt-of-high-nickel-cathode-materials-to-lg-chem/
    MINER
    MINER --- ---
    PETER_PAN: Samsung má podobný „operating margins“ jako Apple na iPhonech.
    Před covidem to bylo nějak kolem 25 %.
    Fakt je ale, že ostatním se marže udržet nedaří. Je to trochu o síle značky…
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    COMODOR_FALKON: Hele hodnoty pres 2000 Wh/kg claimuje vic skupin. Proto sem posilam jen vzdycky neco co je dobre referencovane a zavani to breakthrough, ne jen evoluci z 350 na 400 Wh/kg.

    K tebou popisovanemu vypoctu. Domnivam se ze to takhle pocitat nejde (jak pises), protoze zalezi na proudovem zatizeni i aktualni urovni nabiti baterie. Baterie jsou mekky zdroj a dost jim klesa napeti se zatezi i s urovni nabiti/vybiti. V elektrochemii je evidentne nejaky usuz pracovat primarne s mAh namisto s Coulomby, nebo Wh. Mozna je to tim ze se vypocty a simulace a dalsi veci kolem toho pocitaji numericky (zmeny pres derivaci) a zmeny napeti jsou do toho tedy zahrnuty, ale nevim. Kazdopadne ve spouste vednich oboru jsou nejake historicke zvyklosti. Chtelo by to nejaky nazor nekoho kdo se zabyva elektrochemii primarne.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam