MINER: Hele já mám paradoxně vlastně díky práci motoristickýho novináře asi nejbližší zkušenosti s něčím, co připomíná "sdílení aut". Novinářský testovací auta jsou takovej týdenní carsharing. Kromě toho dost používám Anytime, jako jeden z prvních jsem měl kartu na Car4Way a jako "typický hipster z Karlína" jsem ideální cílovka. Navíc manželka dělá v HoppyGo.
A v principu je to dobrej nápad, ale jak už jsem říkal mnohokrát, bude fungovat jen někdy a pro někoho. Důvody:
1) Dostupnost. To je to s těma násobkama počtu aut. Ono čistě hypoteticky to vypadá super – auta stojí 90% času nevyužitá, tak místo 10 koupíme 1 a to si budeme dělit. Trochu to nepočítá s tím, že i ty sharingy budou často stát, protože lidi mají tendence chtít to samý ve stejnou dobu. Ráno jedou do práce, v zimě v pátek na hory, v létě na dovolenou... Takže buďto těch aut bude pořád výrazně víc, než je potřeba, nebo se budou často nedostávat.
Řešitelný to bude ve velkejch městech. Robotaxíky po městě, výběr aut na nejrůznější účely připravenejch na parkovištích kolem města.
Ale čím menší město/menší hustota osídlení, tím větší problém je zařídit, aby to sdílení bylo efektivní. V desetimilionovým městě asi nebude mít auto skoro nikdo, ale na vesnici s 50 lidma ho bude mít každej.
2) Cena. Třeba Anytime za 6 korun na minutu vypadá super. Pokud potřebuju z Karlína do Alzy pro nějakou věc nebo chci přejet ze Žižkova na Vinohrady ve dvou, je to boží. Dojedu za 50 korun ve dvou tam, kam bych sockou jel za 24 korun každej.
Ale třeba když jsem potřeboval odvýzt počítač do servisu a potřeboval jsem použít právě Anytime, tak mě to vyšlo na asi 250 korun a to to bylo z Karlína do Ječný.
Půjčit si na HoppyGO (což je peer to peer, ceny stanovuje konkurence, ne něco centrálního) jakýkoliv rozumný auto na víkend stojí třeba 2-3 tisíce. A to pořád nemluvím o novým, tam je to spíš dvojnásobek.
To je částka srovnatelná s operativním leasingem na měsíc.
To samý jsou různý subscription services od automobilek – už jich to zkoušela spousta, nalákat lidi na to, že zaplatíš měsíčně nějakou sumu a můžeš ty auta střídat. Problém byl, že to obvykle, aby se to vyplatilo, stojí asi tak jako mít paralelně dva operativní leasingy na docela drahý auta.
A nevěřím, že autonomní auta tohle najednou změní, tady v těch nákladech není žádná část o řidiči, ale jen rozdíl mezi nákladností a složitostí pronajímání vs. prodeje.