• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak hlášení k tomuhle:



    Na svůj primární účel, tedy rozvážení shitu po městě, je to naprosto skvělý. Mnohem lepší než normální dodávka, příjemnějc se s tím jezdí, dojezd 180 km je pro městskýho voziče cajk.

    Na cokoliv jinýho je to samozřejmě absolutně nepoužitelný nesmysl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Furt to samý – v Praze jasná volba. V Pardubicích o tom dost pochybuju, v Humpolci ani prd.

    Autonomní auta budou skvělý někde, kde jich je hodně a je hodně lidí co je chtějí, tedy se frekcence poptávky a nabídky vykrejou a prostě bude vždycky auto někde hned po ruce. Čím míň lidí na jednom místě, tím menší výhoda, a někde na úrovni menších měst nebo předměstí už patrně vyhraje varianta mít jedno autonomní auto v rodině.

    Ale samozřejmě je možný, že díky tomu bude jedno a ne tři, protože auto rozveze rodiče do práce, děti do školky atd.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: já neobhajuju car-sharing. Souhlas, že problém je dostupnost a špičková poptávka.

    Ale myslím, že tohle právě změní autonomie, protože dostupnost řeší, že auto dojede, kam potřebuješ a špičková poptávka se dá mnohem líp řešit kombinací služeb. Např. špičky consumer a business jízd se hezky doplňují.
    A pokud by stejné auto dokázali využít pro dovoz zásilek, tak špičky vykreješ téměř úplně (krom noci samozřejmě).

    Představte si, kdyby taxík stál méně než čtvrtinu ceny, tak se člověk začne rozhodovat jinak.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    inteligentni inovace nakonec umi i nekdo jinej nez tsla

    GM unveils its wireless battery management tech, will power next-gen EVs with Ultium batteries - Electrek
    https://electrek.co/...ireless-battery-management-tech-will-power-next-gen-evs-ultium-batteries/amp/

    The wBMS is expected to drive GM’s Ultium-powered EVs to market faster, as time won’t be needed to develop specific communications systems or redesign complex wiring schemes for each new vehicle. Instead, the wBMS helps to ensure the scalability of Ultium batteries across GM’s future lineup, encompassing different brands and vehicle segments, from heavy-duty trucks to performance vehicles.”
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: No a pak jsou tu takový věci, jako že když jedeš na dovolenou (pro spoustu lidí naprosto klíčový využití auta), tak tam chceš mít celou dobu svoje věci ve svým autě.

    A dtto že jedeš ráno do práce, chceš se stavit něco koupit nebo vyzvednout, dát to do auta, vyložit cestou z práce...

    To jsou takový ty píčoviny, který poznáš až v praxi. Jedeš někam Anytimem a potřebuješ někam zajít na 20 minut. Možnosti? Platíš 20 minut anytimu (byť v režimu parkování je to jen za 2 Kč/min), nebo ho vrátíš a doufáš, že tam zase bude. A samozřejmě si v něm nemůžeš nic nechat...
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: nevím nikdy jsem to nepočítal, protože ať to stojí kolik chce, tak je to cena za vlastnictví auta. Tohle privilegium holt něco stojí. Vzhledem k úspoře na palivu LPG to bude min jak u benzinaku. Tam srovnání mám s naftou ne. Jo a proti Felicii což byl skoro vrak, na kterém bylo furt neco, tak je fusion skoro zadarmo :-D
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: nejezdím denně, ale vím, že v autě je pytel náhradního oblečení pro malýho takže když něco zapomenu no problém.

    Banalita kterou ti sharing nedá. No a pak iracionální maličkost, že vim, že můžu jet kdykoliv kamkoliv, že tam mám všechny věci, že malej je ve SVÉ sedačce spokojený atd
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Na nový auto docela slušný.

    Starší auto to bude mít levnější, protože s ním nikdo nepojede do autorizovanýho servisu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: No ještě to můžeš před tím Tescem nechat a doufat, že pak bude volnej další Anytime.

    Mě Anytime dává smysl když se potřebuju rychle přesunout někde, kde to taxíkem moc nejde. A ideálně mimo špičku, kdy je to levnější.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: 6 korun na minutu? To fakt může fungovat jen v Praze. Tady by tě tím poslali tak akorát do prdele :-D

    Takže chci jet do Tesca. Bude to tak 8minut tam a 8 zpět. Dejme tomu, že tam budu nakupovat půl hodiny, páč tam nejedu koupit dva rohlíky s jogurt že ano. Takže výlet za 250kc. Mým autem to bude bude stát tak 20kc max na palivu a amortizaci fakt nepočítám. Jinak autobus u nás stojí 9kc kamkoliv přestupní 30minut. Tesco je fakt daleko nejbližší velký obchoďák mám od domu do 20i minut pěšky.

    Tohle může fungovat fakt akorát v Praze.

    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Na Facebook dávali toto:
    Info k prohlídkám přímo od prodejce Kia, je to teda slušná raketa, co říkáte?
    Intervaly servisních prohlídek u vozidla KIA NIRO se synchronním AC elektromotorem 150 kW jsou plánovány po 12. měsících nebo 15 000 km (podle toho co nastane dříve, km nebo čas).
    Interval pravidelné servisní prohlídky 15 000 km / 12 měsíců = 800,- Kč
    Interval pravidelné servisní prohlídky 30 000 km / 24 měsíců = 3.000,- Kč
    Interval pravidelné servisní prohlídky 45 000 km / 36 měsíců = 26.600,- Kč
    Interval pravidelné servisní prohlídky 60 000 km / 48 měsíců = 3.100,- Kč
    Interval pravidelné servisní prohlídky 75 000 km / 60 měsíců = 800,- Kč
    Interval pravidelné servisní prohlídky 90 000 km / 72 měsíců = 28.800,- Kč
    Interval pravidelné servisní prohlídky 105 000 km / 84 měsíců = 800,- Kč
    Interval pravidelné servisní prohlídky 120 000 km / 96 měsíců = 3.100,- Kč
    Interval pravidelné servisní prohlídky 135 000 km /108 měsíců = 26.600,- Kč
    Interval pravidelné servisní prohlídky 150 000 km /120 měsíců = 3.100,- Kč
    Jedná se o aktuálně platné tabulkové orientační ceny, které se mohou lišit v závislosti na aktuální potřebě využití dílů určených k pravidelné kontrole popřípadě výměně (např. chladící kapalina, pylový filtr nebo brzdová kapalina).
    Ceny jsou uvedeny včetně DPH.
    https://www.facebook.com/groups/2100772423579450/permalink/2748710662118953/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: No spojka rozhodně ne, protože hybrid jí nemá.

    A nějaký věci odejdou, ale servis za půl milionu kilometrů se má šanci vejít třeba do čtvrt milionu. Půl s naprostým klidem a rezervou. Což je pořád 2 Kč/km, plus třeba 1,50 Kč/km palivo.

    Kdyby to bylo čistý elektro, tak ještě míň.

    Provozovat sharingy těžko bude kdy tak levný jako mít dlouhodobě jedno vlastní auto.

    Jinak můj osobní rekord v nejlevnějším provozování auta je v záporných číslech a pod 1 Kč/km jsem se dostal se spoustou aut.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    https://www.reuters.com/...exiting-north-american-car-sharing-market-cutting-in-europe-idUSKBN1YM2BI
    A teď v rychlosti neumím dohledat, jak ta auta vypadala za chvilku sharingu - naprosté trosky.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    SHEFIK: The firm What Car?, based on surveys of more than 13,000 vehicle owners, found that the Tesla Model 3 was the most reliable executive car. It had a reliability rating of 99.4%. The biggest issue, representing 5% of those who had a problem, was with interior trim.
    The second best car in the ranking, the Skoda Superb (petrol version) had a reliability rating of 98.3%, more than one percentage point lower.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    jako bych slysel Bobashe :))

    Anti-Tesla Talking Point Crushed By UK Survey — Tesla Model 3 Is Reliability King
    https://cleantechnica.com/...a-talking-point-crushed-by-uk-survey-tesla-model-3-is-reliability-king/

    When Tesla was very young, many claimed it could never build a real car on its own. When it designed and built the Model S, critics (many of the same ones) claimed that it couldn’t mass produce the car. (“I mean, come on — anyone can hand build a car, but only big traditional OEMs can mass produce them, especially cost effectively.”) Once it started mass producing the Model S, critics (many of the same ones) claimed that 1) Tesla couldn’t make a profit doing so, and 2) the build quality wasn’t good enough (“the panel gaps are too large“).
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: na corolle sa za 20 rokov nepokazi spojka, ramena, tesnenie motoru, svicky, svetla, brzdy a pneu?
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Uber pledges to shift to ‘100 percent’ electric vehicles by 2030 - The Verge
    https://www.theverge.com/.../amp/2020/9/8/21427196/uber-promise-100-percent-electric-vehicle-ev-2030

    Uber announced Tuesday that “100 percent” of rides will take place in electric vehicles by 2030 in the US, Canada, and Europe, and by 2040 for the rest of the world. 
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jinak ad náklady na provozování auta. Teď mi to vychází se vším tak na 50 tisíc ročně při ani ne 10kkm. Ale to je naprosto nestandardní situace, protože normální lidi nejezděj 20 let starejma Jaguarama. Ani nepředstírám, že by to mělo nějakej logickej smysl.

    Nicméně když jsem párkrát provozoval něco skutečně racionálního, tak náklady nad rámec paliva byly obvykle do koruny za kilometr.

    Samozřejmě to zahrnovalo nákup starejch aut, který už měly dávno amortizaci za sebou a zároveň to byly jednoduchý a spolehlivý věci, který mají snadnej servis.

    Ale i když budeš pořizovat nový auto a provozovat ho s ohledem na maximální efektivitu, tak s něčím jako je Toyota Corolla Hybrid můžeš jezdit 20 let a najet třeba půl milionu kilometrů a mimo pořizovací cenu auta tě to nebude stát skoro nic.

    To je mimochodem jedna věc, kterou si propagátoři různejch sharingů a jinak pronajímanejch věcí naprosto neuvědomujou – že to možná vychází ve srovnání s kupováním novýho auta jednou za 5 let, ale nevychází to ve srovnání s dlouhodobě vlastněným autem a už vůbec ne s dlouhodobě vlastněnou levnou ojetinou.

    Lidi, který si dneska kupujou jedničkový Fabie a jezděj s nima 10 let, na nic takovýho nebudou mít peníze.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: nespominal si ze potrebujes jazdit denne, v tom pripade si kupis vlastne auto, lebo share nie je use-case pre teba, ale rodin s detmi nie je 100% jazdiacich posadok, skor tak 10%
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Hele já mám paradoxně vlastně díky práci motoristickýho novináře asi nejbližší zkušenosti s něčím, co připomíná "sdílení aut". Novinářský testovací auta jsou takovej týdenní carsharing. Kromě toho dost používám Anytime, jako jeden z prvních jsem měl kartu na Car4Way a jako "typický hipster z Karlína" jsem ideální cílovka. Navíc manželka dělá v HoppyGo.

    A v principu je to dobrej nápad, ale jak už jsem říkal mnohokrát, bude fungovat jen někdy a pro někoho. Důvody:

    1) Dostupnost. To je to s těma násobkama počtu aut. Ono čistě hypoteticky to vypadá super – auta stojí 90% času nevyužitá, tak místo 10 koupíme 1 a to si budeme dělit. Trochu to nepočítá s tím, že i ty sharingy budou často stát, protože lidi mají tendence chtít to samý ve stejnou dobu. Ráno jedou do práce, v zimě v pátek na hory, v létě na dovolenou... Takže buďto těch aut bude pořád výrazně víc, než je potřeba, nebo se budou často nedostávat.

    Řešitelný to bude ve velkejch městech. Robotaxíky po městě, výběr aut na nejrůznější účely připravenejch na parkovištích kolem města.

    Ale čím menší město/menší hustota osídlení, tím větší problém je zařídit, aby to sdílení bylo efektivní. V desetimilionovým městě asi nebude mít auto skoro nikdo, ale na vesnici s 50 lidma ho bude mít každej.

    2) Cena. Třeba Anytime za 6 korun na minutu vypadá super. Pokud potřebuju z Karlína do Alzy pro nějakou věc nebo chci přejet ze Žižkova na Vinohrady ve dvou, je to boží. Dojedu za 50 korun ve dvou tam, kam bych sockou jel za 24 korun každej.
    Ale třeba když jsem potřeboval odvýzt počítač do servisu a potřeboval jsem použít právě Anytime, tak mě to vyšlo na asi 250 korun a to to bylo z Karlína do Ječný.
    Půjčit si na HoppyGO (což je peer to peer, ceny stanovuje konkurence, ne něco centrálního) jakýkoliv rozumný auto na víkend stojí třeba 2-3 tisíce. A to pořád nemluvím o novým, tam je to spíš dvojnásobek.
    To je částka srovnatelná s operativním leasingem na měsíc.

    To samý jsou různý subscription services od automobilek – už jich to zkoušela spousta, nalákat lidi na to, že zaplatíš měsíčně nějakou sumu a můžeš ty auta střídat. Problém byl, že to obvykle, aby se to vyplatilo, stojí asi tak jako mít paralelně dva operativní leasingy na docela drahý auta.

    A nevěřím, že autonomní auta tohle najednou změní, tady v těch nákladech není žádná část o řidiči, ale jen rozdíl mezi nákladností a složitostí pronajímání vs. prodeje.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam