• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Dobrej punk:) To nevypadá na 100 % automatizace:)
    Jinak, když už jsme tu tepali mýho Citroëna, tak zrovna Francouzi maj každej měsíc v autě taky každej díl jinej, a nedělá to žádnej problém. Maj (dokonce veřejně přístupnej) systém, kde to řekne díl podle VIN a nikdy jsem při servisu nezažil, že by v tom někdo tápal.
    Tím neříkám, že Tesle se povede to samé, ale že u Citroënu to není problém.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak tady něco konkrétního k tomu, co všechno čeká Teslu na cestě k tomu, stát se opravdovou automobilkou:

    Tesla Model Y Owners Have Found Home Depot Shit Used To Mount A Critical Part
    https://jalopnik.com/...acebook&fbclid=IwAR1cmb5q8DoKUp6hOwEU-9dYwF4xSdQ2c8JQoWhfjoJOljwkCzJ0xuXBCHE

    TL;DR verze:

    Majitel Modelu Y se v tom autě vrtal, aby vylepšil spáry mezi panelama karoserie (už to samo o sobě je u auta za téměř 2 miliony strašlivý) a našel tohle:



    Podle týpka z firmy, která se zabývá rozebíráním aut a hodnocením jejich technických řešení, je to očividně výsledek toho, že něco v chladícím systému (kterej jinak považuje za skvěle navrženej) upravili po testování a do výroby zavedli v nějaký nouzový podobě, která někdy zahrnuje přilepení věcí lepící páskou. Viděl prý tři rozebraný Y, ani jedno z nich nemělo ty kusy dřeva z Home Depotu, ale podobně nouzový řešení měly všechny.

    To je to, o čem mluvím, když říkám, že Tesla má ještě před sebou obrovskej kus cesty.

    Auto zpracovaný tímhle způsobem může prodávat automobilka, která:
    1) Prodává něco, co nikdo jinej neprodává (donedávna Tesla, protože byla jediná s dojezdem EV nad 400 km)
    2) Prodává cílovce, která jí to odpustí (ten týpek tohle považoval za vtipný, ne za důvod Teslu žalovat). To souvisí s bodem 1).

    Jakmile bude na trhu výběr mezi víc elektromobilama srovnatelných parametrů (řekněme Model Y, Mustang Mach E, Enyaq, e-Niro, je dost pravděpodobný, že si nemálo zákazníků vybere to auto, u kterýho nehrozí, že ho někdo smontoval tejpou

    A i když ta izolačka reálně ničemu nevadí, je tu potenciálně horší průser. Stará Tesla bude dost pravděpodobně mimo tovární servisy neservisovatelná věc, protože s tímhle přístupem "změníme to když se to hodí" bude v dílech neuvěřitelnej bordel a najít ten správnej bude těžký až nemožný.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tak congrats, provozuješ naftovej Citroen dráž než já provozuju Jaguara :))
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: tak si to užij :-D já taky nebral nejlevnější, ten fusion tak akorát splnil požadavky. Nejsme moc nároční na všelijaké vyfikundace btw ovladač má už půl roku vybitou baterií a já pořád nenašel důvod proč ji vyměnit.
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: vlastně většina mých požadavků na auto je iracionálních:D
    MINER
    MINER --- ---
    KEB: Já nekupoval nový, ale tříletý. Ale mám na auto určitý požadavky, některý i iracionální, takže neberu to nejlevnější.
    Hele já teď jenom na pojištění a povinném ručení platím 15,5k ročně, a to jsem udělal race 3 pojištoven a bonusů mám mraky, a nikdo nešel níž, i když jsem jim volal, že mám nabídku od jiného.
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: tak jsem počítal já. Za tři roky co fusion mám ne to na servisech, pojistce a garáži stalo kolem 11k za rok. Dejme tomu 12k rok. To je tisíc za měsíc i kdyby dva, pořád je to v pohodě plus teda palivo cca 1,20km. A to ty čísla nadsazuji, nevím teď hned z hlavy kolik mám najeto. Jo a mám urvane lanko od kufru, takže ho musím otvírat klíčem, to by asi taky něco stalo. Gumy budu měnit teď. Kupoval jsem ho jetyho takže amortizaci moc řešit nemusím.

    Btw jaký je to pocit, když sednes do nového auta a v ten okamžik ztratí kolik? 20% ceny?
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Hele nejsem, protože srovnatelný auto s podobnou výbavou a motorem, bych neměl pod 10k (vs. mejch 4600 bez paliva).
    Plus cokoliv u operativního auta poškodíš (poblitý sedadla:), tak ti brutálně napálkujou při vrácení, takže skutečná cena ještě víc.

    Ano, ceně rozumíš správně.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tak to jsi nedaleko od ceny levnýho operativního leasingu na 3 roky. Jinými slovy, jezdíš dost draho :)

    Ale hlavně jak jsem říkal, nový auto a starý auto je rozdíl, u starýho ti víceméně zmizí amortizace a běžnej servis za 2 koruny na kilometr je taky overkill.

    Proti novýmu autu může mít ten sharing leckdy smysl. Proti starýmu moc ne.

    Jinak rozumím tomu správně, že platíš měsíčně 4 600 Kč bez paliva za provoz starýho Citroena na naftu, se kterým najedeš nějakejch 10-15 tisíc ročně?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tak já jsem nejlevnějc jezdil asi s Alfou 164, kterou jsem dostal zadarmo (reálná tržní cena tak 10 tisíc), za rok vlastnictví opravy asi za litr nebo dva, povinný ručení tuším že něco jako 2-3 tisíce, gumy jsem neměnil a kdybych to na tomhle autě dělal, tak sada jetejch by stála tak 1-2 tisíce.

    Pak jsem jí prodal za 10.

    I když teda úplnej rekord byl Chrysler LHS (jo, zrovna přesně auto, který není zrovna návod na levnej provoz). Tam jsem měl náklady záporný počítaje v to palivo :)
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: měsíční náklady bez benzínu 4600 Kč. Benzín do toho vlastně nepatří, protože bys platil i u služby.
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: jo, do té amortizace počítám i pojištění a povinné ručení
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: náklady do koruny na KM: to u mě nestačí ani pojištění/ručení a pneu
    BOBASH: kolem 2 Kč/km je běžný servis, ale skoro to samé amortizace auta a palivo

    Vyštrachal jsem náklady u 8.5 let minulýho auta 100k km (Citroën C5):
    • běžný servis 2.17 Kč/km (z nadstandardních částek pouze výměna turba, nejvíc z toho jsou pneu (sada kolem 15k) a jejich každoroční přezouvání)
    • amortizace auta 2.08 Kč/km (rozdíl mezi kupní a prodejní cenou)
    • nafta 2.31 Kč/km (dlouhodobě kolem 6.8l, 2.0 HDI)
    ∑6.56 Kč/km, reálné měsíční náklady 7k, když započítáš všechno.
    A to nepočítám parkování po městech a luzích (včetně pokut:) a garáž (tržní cena 15k ročně), ani čas strávený ježděním do servisu a pneu. Servisoval jsem to u známého, takže žádný přemrštěný pálky.

    Teď mám novou lepší C5 v automatu a s lepším vybavením, a tam jsem s náklady výrazně výš (servisuji zatím v originál servisu). Teprv se to rozpustí v kilometrech, ale bude to min o 1 Kč/km víc, spíš víc.

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak hlášení k tomuhle:



    Na svůj primární účel, tedy rozvážení shitu po městě, je to naprosto skvělý. Mnohem lepší než normální dodávka, příjemnějc se s tím jezdí, dojezd 180 km je pro městskýho voziče cajk.

    Na cokoliv jinýho je to samozřejmě absolutně nepoužitelný nesmysl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Furt to samý – v Praze jasná volba. V Pardubicích o tom dost pochybuju, v Humpolci ani prd.

    Autonomní auta budou skvělý někde, kde jich je hodně a je hodně lidí co je chtějí, tedy se frekcence poptávky a nabídky vykrejou a prostě bude vždycky auto někde hned po ruce. Čím míň lidí na jednom místě, tím menší výhoda, a někde na úrovni menších měst nebo předměstí už patrně vyhraje varianta mít jedno autonomní auto v rodině.

    Ale samozřejmě je možný, že díky tomu bude jedno a ne tři, protože auto rozveze rodiče do práce, děti do školky atd.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: já neobhajuju car-sharing. Souhlas, že problém je dostupnost a špičková poptávka.

    Ale myslím, že tohle právě změní autonomie, protože dostupnost řeší, že auto dojede, kam potřebuješ a špičková poptávka se dá mnohem líp řešit kombinací služeb. Např. špičky consumer a business jízd se hezky doplňují.
    A pokud by stejné auto dokázali využít pro dovoz zásilek, tak špičky vykreješ téměř úplně (krom noci samozřejmě).

    Představte si, kdyby taxík stál méně než čtvrtinu ceny, tak se člověk začne rozhodovat jinak.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    inteligentni inovace nakonec umi i nekdo jinej nez tsla

    GM unveils its wireless battery management tech, will power next-gen EVs with Ultium batteries - Electrek
    https://electrek.co/...ireless-battery-management-tech-will-power-next-gen-evs-ultium-batteries/amp/

    The wBMS is expected to drive GM’s Ultium-powered EVs to market faster, as time won’t be needed to develop specific communications systems or redesign complex wiring schemes for each new vehicle. Instead, the wBMS helps to ensure the scalability of Ultium batteries across GM’s future lineup, encompassing different brands and vehicle segments, from heavy-duty trucks to performance vehicles.”
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: No a pak jsou tu takový věci, jako že když jedeš na dovolenou (pro spoustu lidí naprosto klíčový využití auta), tak tam chceš mít celou dobu svoje věci ve svým autě.

    A dtto že jedeš ráno do práce, chceš se stavit něco koupit nebo vyzvednout, dát to do auta, vyložit cestou z práce...

    To jsou takový ty píčoviny, který poznáš až v praxi. Jedeš někam Anytimem a potřebuješ někam zajít na 20 minut. Možnosti? Platíš 20 minut anytimu (byť v režimu parkování je to jen za 2 Kč/min), nebo ho vrátíš a doufáš, že tam zase bude. A samozřejmě si v něm nemůžeš nic nechat...
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: nevím nikdy jsem to nepočítal, protože ať to stojí kolik chce, tak je to cena za vlastnictví auta. Tohle privilegium holt něco stojí. Vzhledem k úspoře na palivu LPG to bude min jak u benzinaku. Tam srovnání mám s naftou ne. Jo a proti Felicii což byl skoro vrak, na kterém bylo furt neco, tak je fusion skoro zadarmo :-D
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: nejezdím denně, ale vím, že v autě je pytel náhradního oblečení pro malýho takže když něco zapomenu no problém.

    Banalita kterou ti sharing nedá. No a pak iracionální maličkost, že vim, že můžu jet kdykoliv kamkoliv, že tam mám všechny věci, že malej je ve SVÉ sedačce spokojený atd
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam