• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Tyhlety výpočty s třicet let starým autem od rodičů, co ste dostali zadarmo, nikdy sa na něm nic neposralo a po objetí světa třikrát tam a zpět ste ho prodali za dvacku... to už můžu považovat za směroplatný vývody Deža, že auta jsou zadarmo, stačí jen vhodně ohlý drát a šikovný ruce.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: no vidis a ja mam tu izolepu v mazde, ktora ma byt akoze "najvyssia vybava", takze to nie je ziadna teslacka inovace ale bezna prax v automotive, nie je to iba o caluneni ale napr. o ostrych kusoch zeleza, ktore ti mozu pri naraze prederavit plice, ked sa na to pride tak su potom zvolavacky, ale tuto tym perohryzom z jalopniku ide cisto iba o ad revenues preto taky clickbait
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: shledávám jistý rozdíl mezi narvanim nějakého aususu do čalounění a mezi chladičem zbastlenym stahovací páskou a izolepou, ale dobře pokud ti to u auta za 2 mega přijde v pohodě prosím. Nejspíš je to nějaká teslacka inovace se ktetrou zboří tradiční výrobce aut jak Kartágo.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: taky je to komfortnější (hydropneumatika a odhlučnění), bezpečnější a modernější auto :P
    A zrychlení a max má stejné jako tvůj Jag. No dobře, o desetinku horší, ale s míň válci:)
    Ale nejezdí v něm královna, uznávám:)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: no ked mi brachanec vypraval co sa dava do calunenia v koncerne, tak som si spomenul na socialisticke panelaky so sparami ucpavanymi novinovym papierom, moja mazda tiez ostatne miestami vyzera ako lepena duct tape, takze to je iba snaha nahnat senzaciu
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Moje Octavia rv 2003, kterou jsme se zenou dostali zdarma v roce 2015 nas na servisu a STK stala 40k, pojistky 23k, nafta 1,5kc/km a najeli jsme neco pres 20k km
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tak to je známá věc, že třeba první trojky se montovaly de facto ručně ve stanu na parkovišti Gigafactory.

    Oni to časem vychytaj, ale než to vychytaj do úrovně, na který jsou zavedený automobilky, tak to bude nějakou dobu trvat a ty zavedený za tu dobu můžou zase zvládnout elektriku.

    Jinak ad Citroen – u ani ne desetiletýho Citroenu to jde. U starších aut (a Francouzi jsou tímhle přístupem pověstný) je to už docela problém a z leckterýho staršího auta to dělá reálně neprovozovatelnou záležitost.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Dobrej punk:) To nevypadá na 100 % automatizace:)
    Jinak, když už jsme tu tepali mýho Citroëna, tak zrovna Francouzi maj každej měsíc v autě taky každej díl jinej, a nedělá to žádnej problém. Maj (dokonce veřejně přístupnej) systém, kde to řekne díl podle VIN a nikdy jsem při servisu nezažil, že by v tom někdo tápal.
    Tím neříkám, že Tesle se povede to samé, ale že u Citroënu to není problém.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak tady něco konkrétního k tomu, co všechno čeká Teslu na cestě k tomu, stát se opravdovou automobilkou:

    Tesla Model Y Owners Have Found Home Depot Shit Used To Mount A Critical Part
    https://jalopnik.com/...acebook&fbclid=IwAR1cmb5q8DoKUp6hOwEU-9dYwF4xSdQ2c8JQoWhfjoJOljwkCzJ0xuXBCHE

    TL;DR verze:

    Majitel Modelu Y se v tom autě vrtal, aby vylepšil spáry mezi panelama karoserie (už to samo o sobě je u auta za téměř 2 miliony strašlivý) a našel tohle:



    Podle týpka z firmy, která se zabývá rozebíráním aut a hodnocením jejich technických řešení, je to očividně výsledek toho, že něco v chladícím systému (kterej jinak považuje za skvěle navrženej) upravili po testování a do výroby zavedli v nějaký nouzový podobě, která někdy zahrnuje přilepení věcí lepící páskou. Viděl prý tři rozebraný Y, ani jedno z nich nemělo ty kusy dřeva z Home Depotu, ale podobně nouzový řešení měly všechny.

    To je to, o čem mluvím, když říkám, že Tesla má ještě před sebou obrovskej kus cesty.

    Auto zpracovaný tímhle způsobem může prodávat automobilka, která:
    1) Prodává něco, co nikdo jinej neprodává (donedávna Tesla, protože byla jediná s dojezdem EV nad 400 km)
    2) Prodává cílovce, která jí to odpustí (ten týpek tohle považoval za vtipný, ne za důvod Teslu žalovat). To souvisí s bodem 1).

    Jakmile bude na trhu výběr mezi víc elektromobilama srovnatelných parametrů (řekněme Model Y, Mustang Mach E, Enyaq, e-Niro, je dost pravděpodobný, že si nemálo zákazníků vybere to auto, u kterýho nehrozí, že ho někdo smontoval tejpou

    A i když ta izolačka reálně ničemu nevadí, je tu potenciálně horší průser. Stará Tesla bude dost pravděpodobně mimo tovární servisy neservisovatelná věc, protože s tímhle přístupem "změníme to když se to hodí" bude v dílech neuvěřitelnej bordel a najít ten správnej bude těžký až nemožný.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tak congrats, provozuješ naftovej Citroen dráž než já provozuju Jaguara :))
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: tak si to užij :-D já taky nebral nejlevnější, ten fusion tak akorát splnil požadavky. Nejsme moc nároční na všelijaké vyfikundace btw ovladač má už půl roku vybitou baterií a já pořád nenašel důvod proč ji vyměnit.
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: vlastně většina mých požadavků na auto je iracionálních:D
    MINER
    MINER --- ---
    KEB: Já nekupoval nový, ale tříletý. Ale mám na auto určitý požadavky, některý i iracionální, takže neberu to nejlevnější.
    Hele já teď jenom na pojištění a povinném ručení platím 15,5k ročně, a to jsem udělal race 3 pojištoven a bonusů mám mraky, a nikdo nešel níž, i když jsem jim volal, že mám nabídku od jiného.
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: tak jsem počítal já. Za tři roky co fusion mám ne to na servisech, pojistce a garáži stalo kolem 11k za rok. Dejme tomu 12k rok. To je tisíc za měsíc i kdyby dva, pořád je to v pohodě plus teda palivo cca 1,20km. A to ty čísla nadsazuji, nevím teď hned z hlavy kolik mám najeto. Jo a mám urvane lanko od kufru, takže ho musím otvírat klíčem, to by asi taky něco stalo. Gumy budu měnit teď. Kupoval jsem ho jetyho takže amortizaci moc řešit nemusím.

    Btw jaký je to pocit, když sednes do nového auta a v ten okamžik ztratí kolik? 20% ceny?
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Hele nejsem, protože srovnatelný auto s podobnou výbavou a motorem, bych neměl pod 10k (vs. mejch 4600 bez paliva).
    Plus cokoliv u operativního auta poškodíš (poblitý sedadla:), tak ti brutálně napálkujou při vrácení, takže skutečná cena ještě víc.

    Ano, ceně rozumíš správně.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tak to jsi nedaleko od ceny levnýho operativního leasingu na 3 roky. Jinými slovy, jezdíš dost draho :)

    Ale hlavně jak jsem říkal, nový auto a starý auto je rozdíl, u starýho ti víceméně zmizí amortizace a běžnej servis za 2 koruny na kilometr je taky overkill.

    Proti novýmu autu může mít ten sharing leckdy smysl. Proti starýmu moc ne.

    Jinak rozumím tomu správně, že platíš měsíčně 4 600 Kč bez paliva za provoz starýho Citroena na naftu, se kterým najedeš nějakejch 10-15 tisíc ročně?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tak já jsem nejlevnějc jezdil asi s Alfou 164, kterou jsem dostal zadarmo (reálná tržní cena tak 10 tisíc), za rok vlastnictví opravy asi za litr nebo dva, povinný ručení tuším že něco jako 2-3 tisíce, gumy jsem neměnil a kdybych to na tomhle autě dělal, tak sada jetejch by stála tak 1-2 tisíce.

    Pak jsem jí prodal za 10.

    I když teda úplnej rekord byl Chrysler LHS (jo, zrovna přesně auto, který není zrovna návod na levnej provoz). Tam jsem měl náklady záporný počítaje v to palivo :)
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: měsíční náklady bez benzínu 4600 Kč. Benzín do toho vlastně nepatří, protože bys platil i u služby.
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: jo, do té amortizace počítám i pojištění a povinné ručení
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: náklady do koruny na KM: to u mě nestačí ani pojištění/ručení a pneu
    BOBASH: kolem 2 Kč/km je běžný servis, ale skoro to samé amortizace auta a palivo

    Vyštrachal jsem náklady u 8.5 let minulýho auta 100k km (Citroën C5):
    • běžný servis 2.17 Kč/km (z nadstandardních částek pouze výměna turba, nejvíc z toho jsou pneu (sada kolem 15k) a jejich každoroční přezouvání)
    • amortizace auta 2.08 Kč/km (rozdíl mezi kupní a prodejní cenou)
    • nafta 2.31 Kč/km (dlouhodobě kolem 6.8l, 2.0 HDI)
    ∑6.56 Kč/km, reálné měsíční náklady 7k, když započítáš všechno.
    A to nepočítám parkování po městech a luzích (včetně pokut:) a garáž (tržní cena 15k ročně), ani čas strávený ježděním do servisu a pneu. Servisoval jsem to u známého, takže žádný přemrštěný pálky.

    Teď mám novou lepší C5 v automatu a s lepším vybavením, a tam jsem s náklady výrazně výš (servisuji zatím v originál servisu). Teprv se to rozpustí v kilometrech, ale bude to min o 1 Kč/km víc, spíš víc.

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam