• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    KASPAREK: To je samozřejmě dobrá poznámka – lidi s "poweruser" mindsetem dokáží benefitovat i z uživatelsky dost nepřívětivých, nebo složitých rozhraní a je to třeba mimo jiné důvod, proč i většina současných synťáků vypadá tak, jak vypadá, nebo proč poloprofi a profi foťáky mají pořád hromadu dedikovaných tlačítek. V populaci to ale není zas tak rozšířená skupina, no :)

    BOBASH: Plus teda ještě hraje roli jeden aspekt – ačkoliv do autonomního řízení moc nevidím a může se to asi klidně vyvinout jinak, taky si spíš myslím, že realita, ve které budou silnice brázdit jen autonomní auta, je ještě hodně vzdálená a nemusí ani nikdy nastat. Pravdou ale je, že samotné ty bezpečnostní a asistenční systémy, které v tuhle chvíli fungují a existují, snižují v některých případech nehodovost až desetinásobně, oproti autům bez nich, což dost mění paradigma a umožňuje používat rozhraní, která jsou třeba i méně efektivní a vyžadují víc pozornosti, ale uživatelsky jsou (pro většinu) víc přívětivá. Každopádně, souhlasím s tebou, že automotive má obecně velkou setrvačnost a vztahuje se to i na návyky a požadavky zákazníků, přičemž většina z nich má navíc zkušenost se špatným dotykovým UI, což komplikuje přijetí i celkem dobrých řešení.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: ja jsem ochotnej tolerovat kdyz ten displej je ovladanej normalnima knoflikama, nejlepsi je treba moje ovladani navigace joystickem na volantu primo pod prstama my pravy ruky. Ale u novejsich volvo maj ten displej na rozdil od myho kterej vyjizdi z palubni desky primo do zornyho pole prilis nizko, takze musis sklopit pohled a vidis samozrejme hovno co se pred tebou deje, za me naprosta katastrofa.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Jo, v tomhle naprostej souhlas – je asi důležitější, jestli je to dobrý nebo blbý.

    Nicméně ze zkušesnosti se skoro všema UX co v současných autech jsou, mi přijde varianta, kdy mám nějakej ovladač někde, kam se kvůli tomu nemusím natahovat, a až složitější věci dělám případně na dotykáči, jako zdaleka nejlepší.

    Nejhorší peklo jsou samozřejmě plně dotykový systémy u levných aut, třeba celej koncern PSA je zlo.
    KASPAREK
    KASPAREK --- ---
    DAN_F: Zajimavy, nechal bych se presvedcit, nemam zase tolik srovnani z dlouhodobejsiho uzivani, ale z vlastni zkusenosti z jinych zarizeni mi produktivita a pohodlnost pouzivani vychazi lip, pokud jsou tam na nejaky funkce dedikovany ovladace, nez touch screen. Ale mozna je to tim, ze jsem jeden z tech kterymu prijde mys ovladac pro decka a dost veci delam radsi a rychleji na klavesnici a je pro me utrpeni pozorovat lidi co mysi nebo prstem trefuji nejaky ovladaci prvky.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLOWUP: v roku 2000 sme nemali vypocetny vykon pre AI a ML
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    KASPAREK: Z pohledu selského rozumu určitě, naše data ale ukazují, že to není jednoznačné a řada interiérů, s pouze fyzickými ovladači, vychází i o dost hůř. Po pravdě, taky mě to překvapilo, protože jsem už spíš konzervativní uživatel a sám těm touch-centric rozhraním moc nefandím, ale jsou to data a ukazuje se, že jak fyzický, tak dotykový interface se dá udělat dobře i špatně, a mezi jejich kvalitou jsou až propastné rozdíly.
    KASPAREK
    KASPAREK --- ---
    DAN_F: Tuhle diskuzi nechapu, neni snad jasny ze ovladani fyzickyma ovladacema je mnohonasobne min odvadejici od situace na silnici, nez mega touch displaye? V rozumnych autech, se da hodne veci ovladat z volantu, takze nemusim ani sundavat ruce z rizeni, vetsinu ovladacu na stredni konzoli zvladnu po pameti. Ja bych vsechny ty touch zarizeni zakazal.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BLOWUP: Hele, nevím jak je to u vás, ale v CZ i DE za to taky pokutu nedostaneš, pokud budeš šmatlat v souladu se zákonem. Potrestán budeš ve chvíli, kdy třeba způsobíš autonehodu a vyšetřování ukáže, že k nehodě došlo z důvodu, že ses v dané situaci dostatečně nevěnoval řízení (a šmatlal po displeji), ale k tomu by v takové situaci došlo i pokud bys kroutil a mačkal čudlíky. Kvůli práci jsem nedávno procházel ten případ, v souvislosti se kterým některá média psala, že dotyková rozhraní byla v Německu postavena mimo zákon, ale ukázalo se, že ta interpretace je nepřesná. Integrované dotykové rozhraní je možné za jízdy používat, ale měl by ses mu vždy věnovat jen co nejkratší dobu a pouze v situacích, které dovolují odvrátit zrak a pozornost od vozovky a provozu, což teda platí i pro nastavování čehokoliv prostřednictvím fyzických ovladačů. Zrovna Volvo má poměrně dobře zvládnutou ergonomii fyzických i virtuálních rozhraní, takže ty opačné případy možná neznáš, ale existují výrobci a modely aut, která v tomhle ohledu vychází výrazně hůř, než třeba Tesla.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: Jj, v roce 2000 jsme meli uz litat letajicima autama, stay tuned ;)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    statistiky nehodovosti hovoria v neprospech ludskych soferov, takze onedlho si budeme v autonomnych autach nielen patlat po tablete, ale napr. citat knizku

    https://twitter.com/Gfilche/status/1306680994607460352
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DAN_F: No, za krouceni a mackani knofliku pokutu nedostanes, za smatlani po displeji ano, to je to co mam na mysli
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Tesla Powerpacks batteries deployed at ~60 Electrify America charging stations, more are coming - Electrek
    https://electrek.co/2020/09/17/tesla-batteries-60-electrify-america-charging-stations/

    In an interview with Electrek earlier this week, Giovanni Palazzo, chief executive officer of Electrify America, confirmed that they already deployed the system at roughly 60 sites and they plan to have “100 to 120” charging stations with Tesla Powerpacks by the end of the year

    The Tesla Powerpack systems that they are using consist of “a 210 kW battery system with roughly 350 kWh of capacity.”

    A single system can save Electrify America hundreds of dollars per peak shaving event.
    --------------
    Takže můžou pomalu (50kW třeba?) dobíjet baterku on-site, která má kapacitu na 4 auta, nebo 8 s polovičním nábojem
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BLOWUP: Protože legislativně máš v důsledku jedno, jestli nabouráš kvůli tomu, že jsi za jízdy něco nastavoval přes dotykový displej, nebo třeba přes iDrive control wheel. V obou případech je důvod havárie stejný.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    Me by zajimalo, kdy v USA nekdo po nejaky nehode zpusobeny mackanim na displeji zazaluje teslu o nahradu skody. Ze ty dotykovy displeje nejsou zakazany mi hlava nebere, chapal bych kdyby treba mely funkci ze se pri rychlostech nad 5kmh vypnou, jako to bylo driv u volva dokud mely jejich obrazovky na navigaci zabudovanej prijem televize a videa.

    «Tablets im Auto sind genauso gefährlich wie Handys»
    «Tablets im Auto sind genauso gefährlich wie Handys» - 20 Minuten
    https://www.20min.ch/story/tablet-im-auto-so-gefaehrlich-wie-das-handy-169854523140
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    planovac ciest, berie do uvahy aj podmienky na ceste, rychlost atd.

    A Better Routeplanner
    https://abetterrouteplanner.com/
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: elon si hra svoje factorio speedrun, takze imo podla planu

    Tesla Gigafactory Austin 4K Day 56 - 9/16/20 - Tesla Terafactory Austin Texas - HUGE Progress!
    https://www.youtube.com/watch?v=kYQaCghcUwc
    KEB
    KEB --- ---
    Daimler nabídne elektrická bateriová i vodíková těžká nákladní auta | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/daimler-nabidne-elektricka-bateriova-i-vodikova-tezka-nakladni-auta

    Mercedes se snaží, jak je na tom Elon s truckem?
    KEB
    KEB --- ---
    KEB: btw by bylo vtipné, kdyby se aspoň jednou vozily staré auta z východu na západ.
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: nedělej mohu, tyhle pobídky bývaly i u nás. Díky tomu autobazary vykupovaly starý 100 a 105. Byl to způsob, jak se jich aspoň za pár kaček zbavit. Bazar je o pár tisícovek dráž prodal a tys měl ve škodovce tuším 20k slevu. Takže jsi ušetřil cca 15k. Tihle možnost zabil tuším Bursík, když přepis takhle starých aut svinsky zdražil.

    Tady to bude stejné, lidí se nebudou zbavovat aut starých 10let, ale úplně starych popelnic. A každá taková hle stará popelnice ve šrotu je dobrá.
    KEB
    KEB --- ---
    Tohle je správná cesta

    Praha elektrifikuje linku 134, vyzkouší čtyřpólové nabíjení elektrobusů | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/praha-elektrifikuje-linku-134-vyzkousi-ctyrpolove-nabijeni-elektrobusu

    A když postaví ty nabíjecí stanice tak, aby se u nich dalo zaparkovat, tak i zvýší počet nabíjecích stanic za jednu cenu.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    JIMIQ: Možná bude :)
    Gravitace namísto vodíku. Automobilka Nikola přiznala, že její tahač nejel na palivo budoucnosti, ale jen z kopce - CzechCrunch
    https://www.czechcrunch.cz/...la-priznala-ze-jeji-tahac-nejel-na-palivo-budoucnosti-ale-jen-z-kopce/
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ti frantici su sialenci

    "Podmínkou je nechat sešrotovat naftové auto registrované před rokem 2011, nebo benzinový vůz registrovaný před rokem 2006."

    toto neschvalujem, robit pobidku na zaklade toho, aby si musel zosrotovat stare auto, ktore moze este byt funkcne... stare rozbite krapy budiz, ale 10 rokov stare auto este dalsich 10 rokov pojazdi

    zvlastne, ze kuvicie hlasy sa budu ozyvat hlavne voci samotnej dotacii na EV ale uz nie srotovnemu
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam