• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: 25 kWh má při normální jízdě Audi e-tron, který by bylo nutný srovnávat s něčím jako je SQ8 (což je cca to samý na benzín a žere to asi 25 na sto).


    KEB: Tohle může být aktuálně ve spoustě zemí pravda.
    KEB
    KEB --- ---
    KEB: ok, ten článek působí neseriózně už v prvním odstavci. Věty jako každý ví atd jsou celkem všeříkající.
    KEB
    KEB --- ---
    To že je autoforum mrdka ještě neznamená, že tam nemůže být rozumný článek, ale spotřeba 25kw na sto je podobný příklad jako srovnávání Tesly s nenažrané mazdou.

    Nicméně co říkáte na tohle:

    Auta na CNG jsou ke klimatu šetrnější než elektromobily, říká nová studie - Autobible.cz
    https://autobible.euro.cz/auta-na-cng-jsou-ke-klimatu-setrnejsi-nez-elektromobily-rika-nova-studie/

    Je to rok staré....
    MINER
    MINER --- ---
    BLOWUP: Ne. Neseriózní je vytrhat data z kontextu studie výrobce jednoho auta a dokazovat odhad dopadu všech aut na světě na tom, jak by s nimi jezdili důchodci.

    Jinak díky za link, pro ostatní, ta zpráva je přímo tady: https://www.polestar.com/dato-assets/11286/1600176185-20200915polestarlcafinala.pdf

    Je tam vidět, kolik počítají na produkci a emise, ale jestli to chápu správně, tak nepočítá s emisemi z produkce a distribuce benzínu.

    Pokud se bavíme o dopadu za 10-20 let nástupu elektromobility, stálo by za to počítat s plánovanou změnou energy-mixu a vývojem technologie baterek, kde se to teď začíná dost hejbat.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    přímo ze studie
    The study includes the vehicle life cycle from cradle-to-grave, starting at extracting and refining of raw materials and ends at the end-of-life of the vehicle (see Figure 5). Major assumptions, uncertainties and cut-offs are described under ”2.4.5 Assumptions and limitations”.
    ----
    In general, assumptions have been made in a conservative fashion following the precautionary principle, in order to not underestimate the impact from unknown data. Additional
    processes have been added to the model when judged needed to more accurately represent
    actual emissions.
    This study does not include impact from charging or fuel infrastructure which means that the
    differences from car-to-car will be assessed. It does not include changes in these systems nor
    take rebound effects into consideration.
    Carbon footprints developed using this methodology should not be broken down to the
    component level without reassuring that an acceptable level of detail is also reached on the
    studied sub-system
    ------
    áha - a máme to - Polestar 2 is only produced in Luqiao, China. Všichni víme jakej energetickej mix má aktuálně Čína.
    ----
    ale jsou féroví, co se týče počítání emisí z produkce benzínu

    Well-to-tank (WTT) – Includes the environmental impact caused during production and
    distribution of the of the fuel or electricity used. The fuel used in the ICE is assumed to
    be gasoline blended with 5% ethanol. Production-related emissions from both fuels are
    included. Electricity production is modelled according to regional (global or EU28) grid mix
    or as a specific energy source (wind)16.
    – Tank-to-wheel (TTW) – Includes the tailpipe emissions during use. This is zero for Polestar 2
    and assumed to be 163g CO2
    /km for the XC40 ICE (based on an average of XC40 ICE petrol
    vehicles).
    The TTW emission data for the XC40 ICE was based on the WLTP driving cycle (Worldwide
    Harmonized Light Vehicle Test Procedure used for certification of vehicles in EU). WLTP data
    was also used for obtaining energy consumption figures for the Polestar 2. Losses during
    charging are included in the electricity use of the BEV. The electricity use for Polestar 2 used in
    this study was 198 Wh/km.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Tady je to pocitano z druheho brehu:

    POČÍTÁME: je z hlediska emisí výhodnější spalovací auto nebo elektromobil? | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/pocitame-je-z-hlediska-emisi-vyhodnejsi-spalovaci-auto-nebo-elektromobil
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ale jinak jo, chtěl bych takovouhle studii vidět na ID.3 vs Golf, kde si myslím že ID.3 vyjde mnohem lépe než Polestar2 vs XC40
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    Snad každý soudný člověk moc dobře ví, že Autoforum je strašná mrdka probůh.
    Linkovat z tohohle zdroje se opravdu rovná linkování Sputniku, Aeronetu, Parlamentním listům, Protiproudu a já nevím co ještě za žumpy..
    Mrdka to byla, je a bude...
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BLOWUP: Chlape, je to dost manipulativní – v případě těch důchodců se snaží vzbudit dojem, že když umřou dřív, než stihnou najet 112k km, bude to vlastně neekologické, jako kdyby se to auto mělo po jejich smrti pohřbít s nimi :) Ovšem jestli si myslíš, že Autoforum je seriózní médium, asi nemá vůbec smysl se snažit ti to vysvětlovat.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    no a teda kolko tych EV bude jazdit tankovat stavu do uhelneho Polska? aby sme to mohli tak zovseobecnit, ze vsetky EV maju uhlikovu stopu ako tie polske
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    jo SUV je benzinova podoba elektrickeho fastbacku, co sa este nedozvieme :) otazkou ostava, kolko takychto duchodcov je, mozno ibe ten jeden par v tvojom okoli
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: ja ani jedno z toho za manipulativni nepovazuju, a za nepravdu uz vubec ne. Jeden takovej duchodcovskej par mam jako sousedy - koupili si ted ne polestar ale jeho benzinovou podobu Volvo XC60, pro manzelku maj jeste nejakyho dustera. Oba moc nenajezdej, ale proste chtej bejt mobilni, normalka.

    Me prijde, ze na jakoukoli relativujici zminku o EV tady reagujete jako mainstream media na Trumpa, at uz rekne cokoli :-) Imho tim cely veci spis skodite, nikdo vas pak nebere vazne, stejne jako kdyz media napisou ze Trump zere maly deti tak nad tim kazdej mavne rukou i kdyby to byla pravda. Jako, ne ze by me to nekde skrabalo, ono je to v podstate zabavny :-)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLOWUP: ale ide, pisu tam manipulativne odstavce napr.:

    "Ani jedno z toho nám nepřijde jako dost dobrý důvod, proč posílat auta se spalovacími motory do důchodu, neboť existuje spousta lidí, kteří 50, 78 ani 112 tisíc km nenajedou se svým autem nikdy, protože jsou třeba v důchodu sami. A pak je třeba dodat, že energii bude každé auto čerpat vždy lokálně a v řadě zemí bude i oněch 112 tisíc km nesplnitelným snem."

    jo lebo duchodce co najazdi menej ako 50tkm za zivotnost auta si isto bude kupovat novy polestar 2 za mega...

    "Na sto kilometrů přitom elektromobily v průměru potřebují nějakých 25 kWh (tedy za předpokladu, že je nikterak neženete), což znamená, že 100 km jízdy znamená 17 200 gramů oxidu uhličitého vygenerovaného výrobou elektřiny. "

    dalsi nezmysel, 25kWh mas spotrebu mozno tak na dialnici prave ked to prasis, navyse tam argumentuju polskom co je v ramci EU skor vynimka priemer bude niekde skor na polovici toho polska

    a v ziadnej reklame na fosilne auto som nevidel udaj o emisiach z vyroby, vsetci vyrobcovia uvadzaju iba emisie na provoz, takze "nulove emise" su plne v sulade s narativom ICE automobiliek v reklamach :)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    MINER: Takze kdyz nejake medium otiskne to, co pred nim otiskl vyrobce tak je neseriozni, jo? To musis mit teda dost tezkej zivot v dnesnim svete :-)

    Tady to teda mas primo od Polestar, snad se tim nestanou neseriozni.

    https://www.polestar.com/de-ch/news/polestar-2-lca-report
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: další důvod podle mě je, že chtějí prodat co nejvíc aut s autopilotem, aby jim víc aut sbíralo data. Čím víc dat od jezdících aut, tím rychleji dokáží zlepšovat a rozšiřovat autopilota. Už teď mají víc než 200× víc dat/mil než kdokoliv z ostatních. Ale potřebují srovnat handycap chybějícího lidaru, tak je otázka, jestli vyhrají data nebo lidary.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tesla asi pocita ze casom ten FSD bude predstavovat tak 1/3 z celej ceny auta, mozno viac, ked to rozdeluju, ze plebsky enhanced autopilot daju v ramci ceny a FSD naviac

    Tesla reintroduces 'Enhanced Autopilot' - offering cheaper alternative to 'Full Self-Driving' - Electrek
    https://electrek.co/2020/09/19/tesla-reintroduce-enhanced-autopilot-alternative-full-self-driving/
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    vyzera ze ID3 ma este stale nejake porodne bolistky toho software

    https://twitter.com/RolandvanderPut/status/1307335274083610624
    MINER
    MINER --- ---
    BLOWUP: spíš je potřeba odmítnout média a články, které manipulují fakty. AutoForum selektivně vybírá extrémy, které potvrzují jejich boj za fosily, a ignorují pozitivní dopady, trendy a ignorují průměry.

    Chtělo by to link na ten článek, ze kterého vychází. Jsou tam čísla, kolik počítají emisí a na výrobu auta vs. baterky? Jak velké baterky? S jakým energy mixem?

    Už se tady sdílely úplnější porovnání. Je fakt, že výrobní zátěž elektromobilů je větší než ICE a že se o tom málo mluví a podceňuje se to. Stejně jako se málo mluví o faktu, že největší znečištění měst, kde žije nejvíc lidí, je od aut.

    Ale tenhle článek je manipulativní a není jasné co vůbec jak porovnává.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    inak hentie emisie na vyrobu udajne stoja za malym dojazdom mazdy mx-30, povedal ich sef, ze keby vyrobili akumulator s vyssou kapacitou tak by boli emisie na vyrobu vyssie ako u fosilaku... preco do toho nezahrnu aj provoz :D maju asi dost shitacke baterky, ked pocitaju s obmenenim baterie po 160tkm

    Mazda tvrdí, že ich prvý elektromobil má malú batériu kvôli emisiám
    https://www.teslamagazin.sk/mazda-mx-30-bateria-dojazd/
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    JYRKA: To je slusna demagogie :) v tom clanku je shrnuti vysledku, zadnej definitivni vycet, ani pro jednu, ani pro druhou technologii. To ze EV nejezdi na nulovy emise da selskej rozum, to ze je vyroba EV pro prostredi vetsi zatez se vi taky uz dlouho, takze moc nechapu proc fanboyouve musej pokazdy kdyz to nekdo - v tomhle pripade primo vyrobce EV - rekne delat zagorku. Mozna proto, ze krome pohadek o nulovejch emisich uz zadnej dalsi duvod pro existenci elektromobility nemaj?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Na sto kilometrů přitom elektromobily v průměru potřebují nějakých 25 kWh (tedy za předpokladu, že je nikterak neženete)

    Nesmysl. To potřebovala Tesla S kdysi na začátku. Teď jsou normální auta kolem 15 a třeba Ioniq při úsporné jízdě umí i 9kWh/100km

    Obecně je tam málo informací. Čínská výroba baterek bude jinde než Taiwanská nebo Jihokorejská nebo Polská nebo Francouzská

    A snad nikdo (krom debilních Francouzů aktuálně) nechce posílat benzínová auta předčasně do důchodu. Ať si dojezdí. Ale když si člověk vybírá nové auto a má na něj mego, tak ať jde radši do Enyaqu než do benzínového BMW
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BLOWUP: Precti si ten clanek a najdi to tam
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam