• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    JYRKA: To je slusna demagogie :) v tom clanku je shrnuti vysledku, zadnej definitivni vycet, ani pro jednu, ani pro druhou technologii. To ze EV nejezdi na nulovy emise da selskej rozum, to ze je vyroba EV pro prostredi vetsi zatez se vi taky uz dlouho, takze moc nechapu proc fanboyouve musej pokazdy kdyz to nekdo - v tomhle pripade primo vyrobce EV - rekne delat zagorku. Mozna proto, ze krome pohadek o nulovejch emisich uz zadnej dalsi duvod pro existenci elektromobility nemaj?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BLOWUP: Precti si ten clanek a najdi to tam
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    JYRKA: A to vis odkud? Ja tohle cislo - ze elektroauto potrebuje ca. 8 let nez se dostane na stejny znecisteni proti dieselu videl uz v prubehu par let v tolika ruznejch studiich, to bude asi nejaka kampan ;)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BLOWUP: Zapomnelo napriklad, ze se ten benzin taky musi vytezit a vyrobit a to zapocitat do balance.
    Umyslne manipulujou.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    COMODOR_FALKON: Jj, tahle taktika odmitnout neco protoze to otisklo medium ktery publikuje veci ktery odmitam funguje s migrantama, tak proc ji nezkusit s autama, co? ;)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BLOWUP: Linkuješ AutoSputnik...
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    Nekdo zapomnel vysvetlit Svedum zakladni pravidlo elektricke mobility, totiz zatloukat, zatloukat, zatloukat



    První značka překvapivě řekla pravdu o skutečných emisích CO2 elektrických aut | Autoforum.cz
    https://www.autoforum.cz/...ut/?fbclid=IwAR1zYk9pmiP4KFHGe2Ncu-wQbroOFcp2djM0ehea5p9vevLAIGbBsA2z_jk
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    2021 Skoda Enyaq iV - FULL REVIEW!
    https://www.youtube.com/watch?v=0weYUVMu-nQ
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    https://www.facebook.com/watch/?v=630505124506122&extid=xUnhF9b5Adj6j4e8

    VW a hlasové ovládání, k autonomnímu řízení je ještě dlouhá cesta.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    VW robi rozumne kroky, myslia to s tou elektromobilitou vazne

    Volkswagen AG is selling Bugatti to Rimac so they can focus on EV development | TESLARATI
    https://www.teslarati.com/volkswagen-bugatti-rimac-sale-ev-development/amp/
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    COMODOR_FALKON: Typicky moje klimatizace ma pro kazdy misto jeden kulatej knoflik, kterej pri otaceni zaskakuje. Kazdy zaskoceni je zmena o pul stupne, kouknu nanejvejs nakonec letmo na displej - kterej jakmile zacnes tocit prepne do modu klimatizace - co tam nakonec je. Smidlat se na dotykovym displeji skrz nejaky menu je krystalicky zoufalstvi.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BLOWUP, DAN_F: Pokud ty knoflíky nejsou jednoúčelové a nemají pevně daný rozsah, tak stejně vizuální kontrolu vyžadují...
    Typicky klimatizace mívají protáčecí voliče, nad nimiž je displej s teplotou - takže volič sice najdeš po hmatu, ale na teplotu se musíš podívat - nebo riskovst, že z 20°C si přepneš ne na 23°C, ale na 30°C...
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BLOWUP: Berou. Akorát se nesmíš snažit obhájit tím, že jsi naboural, kvůli nastavování režimu stěračů, protože užití za jízdy je dle stávající legislativy dovolené pouze pokud to uděláš přiměřeně rychle (v závislosti na aktuálních podmínkách) a nesmíš při tom nikoho ohrozit, což se tak nějak vylučuje s tím, když během toho nabouráš :) Na Švýcarsko nemáme analýzu, takže tam se do interpretací pouštět nebudu.

    BLOWUP: Za deset let budou nejspíš asistenční systémy natolik spolehlivé a rozšířené, že zrovna dotykový displej budou mít asi všechna nová auta, pokud teda někdo nepřijde s nějakým úplně novým a lepší řešením pro vizualizaci a ovládání proměnlivého grafického prostředí :)

    KASPAREK: Nedává, no. A i když teda zrovna na tenhle problém už existují celkem dobrá technologická řešení, tak po nich není v rámci většinového trhu taková poptávka, aby se jejich implementací někdo významně zaobíral. Mnohem víc se teď v situacích, kde je potřeba udržovat pozornost, řeší hlasový input, ale spíš jako záložní, nebo alternativní možnost. Jak jsem psal, nedá se na to úplně nahlížet optikou starších aut, kde bylo potřeba pořád dodržovat maximální pozornost, za všech okolností, protože tohle se už teď mění. Neříkám, že ta auta jezdí sama, nebo budou jezdit sama příští rok, ale co jsem třeba koukal na data za poslední rok u Tesly, tak už 33 % všech jízd je realizovaných s asistenčním systémem (to mě docela překvapilo) a nehodovost je s ním 9× nižší, než je průměr běžného provozu. Takže jestli člověk zapne vyhřívaní sedačky úplně poslepu, nebo s vizuální kontrolou, přestává být zas tak důležité, nemluvě o tom, že drtivá většina uživatelů tu vizuální kontrolu provádí i u mechanického tlačítka. Jinak celkově je to samozřejmě nějaký kompromis. Dotykové rozhraní bere přesnou hmatovou odezvu a výhody fixního layoutu (svalová paměť atd.), ale zase poskytuje uživatelskou jednoduchost (kontextuální zobrazení pouze relevantních prvků) a vysokou flexibilitu (důležitá například pro možnost vývoje v čase) a ta negativa s ohledem na současný vývoj rychle ztrácí část svojí relevance. Někteří výrobci teď nejspíš půjde nějakou dobu cestou hybridního systému a v budoucnu se stanou mechanické ovladače (tam, kde nejsou nezbytně potřeba) pravděpodobně jen stylistickou volbou, nebo diferenciačním prvkem. Což ale neznamená, že to platí pro všechny. Třeba Mazda se teď naopak snaží razit mechanical-only přístup, pro všechny drive-essential nastavení.

    JIMIQ: Haha, nice one! Ale hrozně blbě se v tom konceptu řeší dilema konstantní vs. kontextuální a zároveň by mechanicky byl pravděpodobně horší, než obyčejné mechanické řešení :)
    KEB
    KEB --- ---
    BLOWUP: stejně jako v 60. byly titulky, jak budeme mít všichni doma atomovej reaktor.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: nevecne a nefakticke jsou mozna pro tebe, sorry for that, ja za to jestli dzodzo neco pochopi zodpovednej nejsem :-)

    Malej tip: tyhle predpovedi z roku 1900 se s oblibou otiskovaly kolem roku 2000 v zabavnych prilohach novin. Ja tusim, ze tehdy jsi jeste cist neumel, ale da se to dohledat ;-)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLOWUP: potom ale tvoje nevecne a nefakticke argumenty citatel nemoze brat vazne, ale iba ako take vykriky do tmy, sorry for that
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: ty mas rekl bych od zakladu k temhle diskusim chybnej pristup :-)
    Tohle neni nejaka diplomka kterou musim ja pro nekoho obhajovat a ozdrojovat, ale dejme tomu neco ve smyslu "chytremu napovez". Co zrovna ty si z toho vezmes je mi s prominutim tak nejak jedno, sorry for that ;-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    všichni mě dobře poslouchejte

    3D touch screen! :-O
    KASPAREK
    KASPAREK --- ---
    DAN_F: A co treba duvod, ze pouzivanim touch screen reseni, zbytecne zahazujem jeden smysl, hmat, neni to skoda? Ta hladka plocha moc feedbacku nedava.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    KASPAREK: To je samozřejmě dobrá poznámka – lidi s "poweruser" mindsetem dokáží benefitovat i z uživatelsky dost nepřívětivých, nebo složitých rozhraní a je to třeba mimo jiné důvod, proč i většina současných synťáků vypadá tak, jak vypadá, nebo proč poloprofi a profi foťáky mají pořád hromadu dedikovaných tlačítek. V populaci to ale není zas tak rozšířená skupina, no :)

    BOBASH: Plus teda ještě hraje roli jeden aspekt – ačkoliv do autonomního řízení moc nevidím a může se to asi klidně vyvinout jinak, taky si spíš myslím, že realita, ve které budou silnice brázdit jen autonomní auta, je ještě hodně vzdálená a nemusí ani nikdy nastat. Pravdou ale je, že samotné ty bezpečnostní a asistenční systémy, které v tuhle chvíli fungují a existují, snižují v některých případech nehodovost až desetinásobně, oproti autům bez nich, což dost mění paradigma a umožňuje používat rozhraní, která jsou třeba i méně efektivní a vyžadují víc pozornosti, ale uživatelsky jsou (pro většinu) víc přívětivá. Každopádně, souhlasím s tebou, že automotive má obecně velkou setrvačnost a vztahuje se to i na návyky a požadavky zákazníků, přičemž většina z nich má navíc zkušenost se špatným dotykovým UI, což komplikuje přijetí i celkem dobrých řešení.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLOWUP: ajo takze ja si mam vyhladat nieco cim ty argumentujes, uplne vidim vsetkych tych inzenyrov a magistrov ako svoje tvrdenia v diplomovke obhajuju disclaimerom: to si najdite na googlu, to je predsa jasne... :D

    BOBASH: Harald Krueger to bol taky fosilny dinosaurus, neodisiel z BMW zrovna preto, ze nezvladli nastup elektromobilov? nieco take sa mi mari, ze dokonca snad este nemaju ani svoju dedikovanu EV platformu

    BMW re-affirms position against electric-only platform to maximize flexibility
    https://europe.autonews.com/automakers/bmw-re-affirms-position-against-electric-only-platform
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam