• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Tesla S je druhá generace i když spousta toho po ní je první generace.

    Třeba ten Nissan Leaf nebo VW eUp! nebo podobný věci se nedají brát jako seriózní elektromobily, i když přišly pozdějc.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Jojo, určitě. Já do toho nezapočítával auta, co ani nemají ambice nahradit spalovací auta (doplňková auta pro omezený provoz, produkce vyráběná kvůli snížení emisního profilu automobilky), ani vyloženě experimenty, produkční prototypy (GM EV1, Tesla Roadster, Rimac CO) a elektromobily z 19. a počátku 20. století, takže jako tu první generaci beru Teslu S, jinak samozřejmě ano :)
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    Porsche se pochlubilo obří powerbankou pro elektromobily | auto.cz
    https://www.auto.cz/porsche-se-pochlubilo-obri-powerbankou-pro-elektromobily-136063

    Tohle je imo nutnost pro značky typu Porsche.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    este teda tuto nejake realne udaje o spotrebe a case potrebnom na prekonanie 1000 km "okolo slovenska", priemer je niekde okolo tych 15 kWh/100 km

    ELEKTROAUTOM OKOLO SLOVENSKA - Tesla Club Slovakia
    https://teslaclub.sk/node/56681/page2#post57024
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    k tej spotrebe, malokto si uvedomi toto:

    Elektroautom okolo Slovenska, alebo ako to zvládol Peugeot e-208? | TECHBOX.sk
    https://techbox.dennikn.sk/temy/elektroautom-okolo-slovenska-alebo-ako-to-zvladol-peugeot-e-208/

    "S očami prilepenými na ukazovateľ dojazdu sa šplhám na samý vrchol, hodnota dojazdu je nižšia ako 50 km. To najhoršie mám za sebou, teraz sa e-208ka predvedie v disciplíne rekuperácia. V Turni nad Bodvou je dojazd na hodnote 110 km, stačí už len bezpečne doplachtiť do cieľa."

    t.j. ked ide nejake kopecky fosil, tak do kopca sa vystvera za cenu vyssej spotreby tak ako EV, ale z kopca moze maximalne tak brzdit motorom ale ziadne palivo sa mu do nadrze nevrati, u EV to moze znamenat viac ako 50 km dojazdu naviac iba vdaka gravitacii
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tak nejak to bude, ja mam s 2003 mazdou priemer 8 litrov a to si myslim jaky som setrilek, pozeram, ze to je skor taky priemer, ale su tam aj skyactive takze tie to zrazaju dost dolu

    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    Na Spritmonitoru má Tesla S nejčastější spotřebu 20-22kWh, Model 3 18-22kWh a Model X 23+ ale tam je málo údajů. A to tam pravděpodobně mají účty hlavně šetřílci takže i u benzínu si k těm spotřebám tak litr přidávám.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Elektromobily spíš přecházejí z druhý do třetí. První byly takový ty věci s olověnejma baterkama co ujely 100 km když bylo hezky a byly k ničemu.

    Druhá byly ty věci jako první Leaf nebo C-Zero nebo e-Golf, co ujely obvykle do 200 km a byly použitelný omezeně, třeba do města, na což ale byly drahý.

    Třetí jsou věci jako Tesla Model S, který už se dají používat jako normální auto, a který se teď rozšířily do výrazně nižší cenový kategorie (Enyaq).

    Čtvrtou teprve uvidíme :)

    A CNG dává smysl na to, že změna benzín => CNG je poměrně jednoduchá, jak u výroby stávajícího modelu, tak dokonce i u přestavby existujícího auta. Takže má smysl ho použít jako částečný přechodový řešení na těch 20-40 let než dojde k úplnýmu přechodu na elektro.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: 25 kWh má při normální jízdě Audi e-tron, který by bylo nutný srovnávat s něčím jako je SQ8 (což je cca to samý na benzín a žere to asi 25 na sto).


    KEB: Tohle může být aktuálně ve spoustě zemí pravda.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    KEB: Ale jako proč ne. V tuhle chvíli to tak klidně může být, jen elektromobily teď zažívají nějakou první, částečně použitelnou, generaci a do budoucna se očekává vývoj a zlepšení jak v efektivitě, tak ve složení baterií, což nejspíš výrazně ovlivní situaci v jejich prospěch. Aby ten vývoj mohl pokračovat, musí se zaplatit a to prodejem těch současných elektromobilů. CNG může být O. K., ale není tam už nejspíš moc prostor pro ten další vývoj, takže nedává takový smysl z dlouhodobého hlediska.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    KEB: tak potom ok, ale zase počítají energo mix Německa z roku 2018, kterej je letos někde úplně jinde. Tady nastávají tak rychlé změny, že pravdu se dozvíme až tak v roce 2030, kdy už polovina prodaných aut v EU budou elektromobily
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Ale AutoForum skutečně je ekvivalent Sputniku.

    Tohle je krásný případ AF manipulace. Oni nenapíšou vyloženou lež v celým článku, někde zmíní i pravdu, ale až hodně dole a tak, aby byla zastřená.

    "Švédové dále dodávají, že pokud by v potaz byl brán pouze evropský energetický mix, kde je již kladen větší důraz na obnovitelné zdroje, pak se nájezd elektromobilu nutný k vyrovnání emisí s benzinovým Volvem XC40 snižuje na 78 tisíc kilometrů. A za předpokladu, že by čerpal pouze energii vyprodukovanou větrnými elektrárnami, šlo by o 50 tisíc kilometrů.

    Ani jedno z toho nám nepřijde jako dost dobrý důvod, proč posílat auta se spalovacími motory do důchodu, neboť existuje spousta lidí, kteří 50, 78 ani 112 tisíc km nenajedou se svým autem nikdy, protože jsou třeba v důchodu sami. A pak je třeba dodat, že energii bude každé auto čerpat vždy lokálně a v řadě zemí bude i oněch 112 tisíc km nesplnitelným snem."

    Ve výsledku to říká, že se současným energetickým mixem potřebuje EV 78 tisíc kilometrů, aby se vyrovnaly počáteční "náklady". A běžná životnost auta je tak 300 tisíc...
    KEB
    KEB --- ---
    JIMIQ: píšou tam že to počítali
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    u toho CNG se asi nepočítá s emisemi z úniků při těžbě
    KEB
    KEB --- ---
    KEB: ok, ten článek působí neseriózně už v prvním odstavci. Věty jako každý ví atd jsou celkem všeříkající.
    KEB
    KEB --- ---
    To že je autoforum mrdka ještě neznamená, že tam nemůže být rozumný článek, ale spotřeba 25kw na sto je podobný příklad jako srovnávání Tesly s nenažrané mazdou.

    Nicméně co říkáte na tohle:

    Auta na CNG jsou ke klimatu šetrnější než elektromobily, říká nová studie - Autobible.cz
    https://autobible.euro.cz/auta-na-cng-jsou-ke-klimatu-setrnejsi-nez-elektromobily-rika-nova-studie/

    Je to rok staré....
    MINER
    MINER --- ---
    BLOWUP: Ne. Neseriózní je vytrhat data z kontextu studie výrobce jednoho auta a dokazovat odhad dopadu všech aut na světě na tom, jak by s nimi jezdili důchodci.

    Jinak díky za link, pro ostatní, ta zpráva je přímo tady: https://www.polestar.com/dato-assets/11286/1600176185-20200915polestarlcafinala.pdf

    Je tam vidět, kolik počítají na produkci a emise, ale jestli to chápu správně, tak nepočítá s emisemi z produkce a distribuce benzínu.

    Pokud se bavíme o dopadu za 10-20 let nástupu elektromobility, stálo by za to počítat s plánovanou změnou energy-mixu a vývojem technologie baterek, kde se to teď začíná dost hejbat.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    přímo ze studie
    The study includes the vehicle life cycle from cradle-to-grave, starting at extracting and refining of raw materials and ends at the end-of-life of the vehicle (see Figure 5). Major assumptions, uncertainties and cut-offs are described under ”2.4.5 Assumptions and limitations”.
    ----
    In general, assumptions have been made in a conservative fashion following the precautionary principle, in order to not underestimate the impact from unknown data. Additional
    processes have been added to the model when judged needed to more accurately represent
    actual emissions.
    This study does not include impact from charging or fuel infrastructure which means that the
    differences from car-to-car will be assessed. It does not include changes in these systems nor
    take rebound effects into consideration.
    Carbon footprints developed using this methodology should not be broken down to the
    component level without reassuring that an acceptable level of detail is also reached on the
    studied sub-system
    ------
    áha - a máme to - Polestar 2 is only produced in Luqiao, China. Všichni víme jakej energetickej mix má aktuálně Čína.
    ----
    ale jsou féroví, co se týče počítání emisí z produkce benzínu

    Well-to-tank (WTT) – Includes the environmental impact caused during production and
    distribution of the of the fuel or electricity used. The fuel used in the ICE is assumed to
    be gasoline blended with 5% ethanol. Production-related emissions from both fuels are
    included. Electricity production is modelled according to regional (global or EU28) grid mix
    or as a specific energy source (wind)16.
    – Tank-to-wheel (TTW) – Includes the tailpipe emissions during use. This is zero for Polestar 2
    and assumed to be 163g CO2
    /km for the XC40 ICE (based on an average of XC40 ICE petrol
    vehicles).
    The TTW emission data for the XC40 ICE was based on the WLTP driving cycle (Worldwide
    Harmonized Light Vehicle Test Procedure used for certification of vehicles in EU). WLTP data
    was also used for obtaining energy consumption figures for the Polestar 2. Losses during
    charging are included in the electricity use of the BEV. The electricity use for Polestar 2 used in
    this study was 198 Wh/km.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Tady je to pocitano z druheho brehu:

    POČÍTÁME: je z hlediska emisí výhodnější spalovací auto nebo elektromobil? | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/pocitame-je-z-hlediska-emisi-vyhodnejsi-spalovaci-auto-nebo-elektromobil
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ale jinak jo, chtěl bych takovouhle studii vidět na ID.3 vs Golf, kde si myslím že ID.3 vyjde mnohem lépe než Polestar2 vs XC40
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    Snad každý soudný člověk moc dobře ví, že Autoforum je strašná mrdka probůh.
    Linkovat z tohohle zdroje se opravdu rovná linkování Sputniku, Aeronetu, Parlamentním listům, Protiproudu a já nevím co ještě za žumpy..
    Mrdka to byla, je a bude...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam