• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    INSTINKKT
    INSTINKKT --- ---
    Nevíte, prosím vás, jestli se nový el. auto musí nějak zajíždět? Jakože na to ze začátku moc nešlapat a tak? Díky
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    JYRKA: číňani ne, ale distributoři ano ;)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Ale všimni si, že i ti Korejci už stojí stejné peníze, jako jejich evropská konkurence. To samé japonská auta. Domnívám se, že s dorovnáním kvality dorovnají Číňani také cenu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Korejci se to naučili a z pojízdnýho vtipu, kterým byli před 20 lety, jsou teď normálně plnohodnotný automobilky. Tím samým prošli předtím Japonci.

    Číňani to dají rychlejc, tak do 5 let tu máme první relativně použitelný auta a auta schopný konkurovat evropským do 10 let nejdýl.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DZODZO: upřímně nejvíc mě potěšila ta URL.
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: Upřímně si myslím, že tohohle by se evropské automobilky měly bát víc než limitů emisí a Tesly.
    Že se Číňani nakonec opravdu naučí dělat auta. Doteď vyráběli jen takové kolečkové rakve pro vlastní trh, ale elektro jsou jednodušší než fosily, a tohle vypadá docela hezky. Jestli je to i bezpečný a kvalitní, tak bych se začal bát.
    Investovalo do nich i Geely, které koupilo i Volvo (a s ním i jeho distribuční síť) a je i největším akcionářem Mercedesu.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    nieco k cinskym elmobilom NIO z pohladu urahou z uolstritu

    Akcie NIO - Druhá Tesla a nový leader elektromobility?
    https://www.lynxbroker.cz/vzdelavani/akcie-elektromobilu-nio/?utm_source=plesnivycurak
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Heh niektori si dokonca mysleli ze za tych 25k bude model 3

    https://mobile.twitter.com/CathieDWood/status/1310400552468131842
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    SHEFIK: It’s just getting better and better,” he said, while pointing out that the US average for collisions (1 accident every 479,000 miles) is far worse than the average for those driving with Autopilot engaged (1 accident every 4.53 million miles). 
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Elon Musk: Private Beta Of Tesla Full Self Driving Hopefully In ~1 Month Or So
    https://cleantechnica.com/...usk-private-beta-of-tesla-full-self-driving-hopefully-in-1-month-or-so/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Kdyby to byl takovej problém, tak ten pohon dají na jinou nápravu...
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: Ona možná rekuperace u kloubovýho autobusu bude o něco složitější, když máš hnanou (připojenou na motor) jen poslední nápravu, ale brzdit ti musí všechny stejně, aby ses nedostával neustále do smyku, nebo nelámal/nerovnal autobus v zatáčce.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Je blbost aby elektrickej autobus neuměl rekuperovat, to je naprosto základní funkce, každej elektromobil to umí. Nebo teda aspoň každej z tohohle století...
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: možná proto, že je v tom případě nenažranej a neumí rekuperovat? kolem 130kWh má s "vhodně zvolenou trasou = rekuperací" Škoda H12 Solaris... Kdyby tam nebyl ten klesák, tak se po hodině provozu taky dostane na 200kWh.
    https://otik.uk.zcu.cz/bitstream/11025/30727/3/Sevcik.pdf
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Přepočítávat spotřebu kWh vs. kWh je nesmysl, tak to prostě nefunguje, protože spalovací a elektrickej motor mají naprosto odlišnou charakteristiku.

    Takže se vraťme k praktickýmu srovnání.

    Proč ta věc žere dvakrát víc než podobně velkej trolejbus?
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: hele, znova jsem si to všechno prošel a je tu zásadní chyba ve výpočtech.

    Ten e-autobus má udaný dojezd na 440kWh baterku, tzn, že má spotřebu 200kWh/100km. Kdežto naftový autobus, který bude žrát 50l/100 má "jen" 550kWh / 100km. (40MJ/kg, 40 MJ/kg ~ 11kWh/l -> 550kWh při 50l/100km)

    Takže ten elektrobus žere polovinu toho, co naftovej ;) a přitom je to pořád 200kWh ;)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Spotřeba s nezapočítanou rekuperací je blbost.

    Ad to srovnání s možnou nenažraností Crafteru – potom by to znamenalo, že by linkovej autobus, kterej umí jezdit cca ve stejným dynamickým rozsahu jako naftovej Crafter, musel žrát výrazně víc. Žerou linkový autobusy 100/100? Nežerou.

    Stejně tak dálkový kamiony nežerou 10x tolik co osobní auta, pokud vím, jsou někde kolem 30 l/100km.

    Neříkám, že to mají špatně, ale zajímá mě, proč je tam u toho autobusu tak obří rozdíl. Půjdu si asi zjistit spotřebu trolejbusu :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Není důvod, aby byl rozdíl v poměru úspornosti u Crafteru jezdícího po městě vs. autobusu jezdícího po městě, zvlášť když ten autobus má ještě výhodnější styl jízdy – mě ten Crafter žral 20 kWh/100 km, když jsem s tím po Praze jezdil zhruba jako typickej řidič rozvážkovýho Crafteru, tedy jako hovado. Autobus jezdí do 50 km/h, leckdy ani to ne, brzdí pomalu, takže všechno utáhne na rekuperaci atd.

    Jediný vysvětlení je, že by klimatizace sežrala cca stejně jako pohon, což je blbost.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    COMODOR_FALKON: Jasný, klimatizace je v obou autobusech, stejně jako píchačky na lístky, info obrazovky atp... Ale jde mi o to, že naftový autobus má cca stejnou spotřebu jako elektro autobus, nebo trolejbus. Těch 200kWh není tím pádem nic divného, hlavně když vezmeš v úvahu, že autobusy jezdí pořád stejným stylem, 99% městských autobusů má automatické převodovky, takže to má 7+ rychlostí a maximálku často už na 70 km/h. Jsou to už z návrhu vysoce optimalizované stroje pro jedno jediné použití s ohledem na úsporu energie.
    A o rekuperaci v tom článku nikdo nemluvil, takže jí tam nejspíš nezapočítali, protože možnost rekuperace závisí nejen na trase autobusu, ale i na jejím výškovém profilu.

    Oproti tomu naftovej Crafter je univerzální dodávka, která musí umět jezdit na dálnici 150, pak hopsat po městě, a rozhodně se nemůže rozjíždět 0-100 za 40 vteřin. Tzn spíš je naaftovej Crafter dost nenažranej a elektro Crafter se dostává svojí efektivitou na úroveň autobusů =)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam