• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: jen dotaz, enyaq má taky takhle zabugovanej systém nebo ne?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Ne, to je jen odemčení existující schopnosti...
    Něco jako John Deere, který vyrábí vždy právě jeden model určitého typu traktoru a uzamčením výkonu z něj udělá modelů 5+

    BOBASH: Ne, ta rozmanitost bugů ukazuje na to, že mají vážný problém s kompatibilitou periferií a když když opraví API pro jednu věc, tak to naboří API něčeho jiného, protože ty 2+ moduly různých 3. stran nejsou primárně designované aby jely vedle sebe...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak tady ještě jedno video s nefungujícím infotainmentem v ID.3 – rozmanitost těch bugů je právě ukázka toho, že ta věc JE stavěná celá okolo počítače.

    Stejně jako třeba novej Golf a Octavia (používají stejný systém v mírně odlišný verzi). Kvůli zabugovanosti MIB3/MIB4 na těch autech naprosto random přestávají fungovat naprosto nesouvisející věci – právě proto, že je to celý počítač a když je blbě software, tak může selhat úplně cokoliv.

    I drove the Volkswagen ID.3 until it DIED!
    https://www.youtube.com/...=945&fbclid=IwAR2ZVFKJnMDCeOdYFvGTT13SH-aDBpdChSVXjlNmTL0lbdAwxwRpfJfA7dA
    KEB
    KEB --- ---
    KEB: Lampa jako nabíječka elektromobilu. Praha uvažuje, jestli lze na dobíjení i vydělat
    KEB
    KEB --- ---
    https://zpravy.aktualne.cz/...0cc47ab5f122/?utm_source=mediafed&utm_medium=rss&utm_campaign=mediafed

    6kc kW čili při spotřebě 20kw na 100km se dostáváme na 1,20kč na km. Při nejdražší variantě jinak míň. To není špatné.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Můžeš mi vysvětlit, jak je v dnešní době možný první postavit auto a pak řešit řídící systém?

    Prosím, zkus komentovat jen věci, o kterých víš aspoň něco málo.

    Rozdíl mezi Teslou a MEB je v tom, že u Tesly to naprogramovali dobře a u VW blbě, ale ne v tom, že by tam byla nějaká hluboká propast v míře integrace. Ostatně i ty upgrady za pochodu už MEB umí, třeba vyšší výkon motoru půjde dokoupit v appce.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Jenže přesně takhle to je...

    U Tesly je plně integrovaný systém, kolem kterého je postaveno auto. Má to i své nevýhody, ale obecně to Tesle umožňuje upgrade za pochodu.

    U VW bylo postaveno auto a teprve dodatečně byl domontován řídící systém a řešena kompatibilita se subsystémy 3. stran a všechno to je zatíženo těžkotonážní byrokracií, takže jakékoliv opravy/úpravy jsou problé.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Ne. Každý moderní auto je koncipovaný kolem počítačový elektroniky. V každým autě jde úplně všechno přes počítače, jak už jsem psal, i blbý stažení okna funguje tak, že čudlík na okno pošle zprávu do počítače, že chceš stáhnout okno, a ten pošle signál motorku, že má stáhnout okno.

    Tesla se, pokud vím, lišila od většiny aut tím, že používala míň "chytřejších" jednotek, namísto normálních aut, který mají obrovský kvantum "hloupějších". MIB3 (pro ICE) a MIB4 (pro EV) jsou krok stejným směrem, má to těch jednotek tuším asi 4-5 místo původních snad 20 JYRKA: by mohl vědět víc.

    To, o čem patrně Dzodzo mluví, jenomže tomu vůbec nerozumí a tak patlá věci dohromady, je, že MIB4 v některejch věcech funguje prostě blbě – což je především tím, že je jeho software (doufám, že to není fail už v HW) zabugovanej a aby to vůbec bylo k něčemu, museli udělat nouzovou verzi s omezenýma funkcema.

    Nicméně to ale nic neříká o tom, kdo dal "počítač do auta" a kdo postavil "auto kolem počítače".

    To, proč ID.3 nefunguje jak má, je právě tím, že je postavená celá kolem těch počítačů a ty nefungujou, respektive spolu špatně vzájemně komunikujou.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ty jses hrozne agresivni mi prijde :D
    Nemuze to bejt treba tak ze jsk Model S byl od podlahy budovanej jako elektromobil, tak do VW eGolf jen dali baterky a elektromotor do jiz existujiciho ICE

    Tak zaroven model S byl dizajnovanej kolem pocitacove elektroniky, zatimco ID.3 sice je od zacatku koncipovany jako elektromobil, ale v prve rade auto a ne pocitac (coz Model S, predpokladejme, je a ty kolecka a motor jsou tam jaksi navic aby mohla diky tomu Tesla vyvijet autopilota)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Nemám 23 minut, který bych mohl zahodit. Můžeš mi tedy říct nějakej neblábolivej argument k tomu, co je u Tesly tak hrozně zásadně jinak, pokud jde o infotainment?

    Věta "Tesla postavila auto kolem počítače a VW dal do auta počítač" je totiž úplná píčovina.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: sa mi lubi ako tu zacnes prezentovat nejake argumenty bez toho, aby si to video aspon videl, takze zacnes rozpravat o koze kdezto video je o voze... nie su to nejake marketingove blaboly, bjorn ma v elektromobiloch najazdene dohromady viac kilometrov nez ja vo svojich fosilnych autach, takze ma dobry prehlad, ale perohryz z karlina ktory sa v ID3 chvilu vozil o tom bude urcite vediet viac, tak dyztak napis priamo jemu :)
    GIOMIKY
    GIOMIKY --- ---
    S požáry elektromobilů budou patálie, vzniká při nich spousta jedů - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/...baterie-elektromobil-hybrid-plug-in-pozar-hasici.A200904_083500_automoto_fdv
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    EV Sales: Netherlands September 2020
    http://ev-sales.blogspot.com/2020/10/netherlands-september-2020.html

    Last month plugin share of 27% (21% BEV) pulled the 2020 PEV share to 16% (12% BEV), placing it finally above last year result (15%)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Infotainment je videt, ale je tota nejjednodussi cast v IT auta.
    Ty slozitejsi jsou:
    - ridici jednotky auta
    - komunikacni jednotka
    - asistencni systemy
    - backendy, ktere to cele propojuji
    A to nemluvim o vyrobnich a dealerskych systemech, ktere s timhle selmostrojem musi mluvit taky
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: Celý je to reakce na to, že sem Dzodzo dal nějaký video s ID.3, kde tomu funguje naprd infotainment nebo nefunguje všechno nebo něco, a vykřikoval nějakej blábol o tom, jak Tesla je počítač na kolečkách a tak se tam tohle stát nemůže, že to se může stát jen proto, že VW dal počítač do hotovýho auta. Což je píčovina, viz níže.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    BOBASH: ok, pokud se bavite o infotainmentu , tak mlcim, pardon :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: Dneska už totiž nic jako "udělat auto a do něj dát počítač" nejde, auto je celý prolezlý počítačema a bez nich si ani nestáhneš okno (doslova, tlačítka od oken posílají info do řídící jednotky).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: Ale my se tady nebavíme o autonomním ježdění, my se bavili o infotainmentu a normální řídící elektronice auta.

    A infotainment/řídící elektronika v Tesla a v ID.3 nebudou nijak drasticky odlišný. AI pro autonomní řízení je něco jinýho.

    Problém, o kterým mluvil Dzodzo, není v tom, že by VW "dalo počítač do auta" zatímco Tesla to má naopak. Ten problém je v tom, že ten vývoj prostě podělali a mají to zabugovaný.

    Počítač na kolečkách je ID.3 stejně jako ta Tesla.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    BOBASH: no tady se budeme rozchazet. Tesla dela plnou analyzu video dat z okoli auta a rozhodovaci funkce jsou na to navazany. Vw toto nedela(Vw opravdu nesbira masivne video streamy od uzivatelu k nasledne tvorbe neu siti...) . Tesla si vyviji vlastni chipy, protoze to je obvykly dalsi krok v optimalizaci..

    "Hele já nevím, do jaký míry si dělá VW vlastní hardware, ale i když to patrně vyrábí nějakej Číňan," uz jsem ti to napsal. delaji to stejne jako trebas apple. Navrh/design. Vlastnik tcsm je taiwanec.

    "auta byly jezdící počítače už před 20 lety. Na Tesle v tomhle ohledu není nic moc mimořádnýho." to je jako rikat, ze auta mela kola pred 100 lety, takze sr nedeje nic mimoradneho. AI/machine learning si nevystaci s beznymi microprocesory. ty by neutahly dostatecne rychle vypocty. Pri AI se slozite ulohy rozlozi do velkeho mnozstvi jednoduchych tak, aby jsi mohl navrhnout neskutecne rychly hw... proto vidis automobilky, jak investuji do ruznych gpu vypocetnich karet. Delaji to vsechny automobilky. Ale samotny HW nestaci. ty musis mit obrovske mnozstvi dat aby jsi snizoval chybovost, protoze pri aplikaci AI, programator nevytvari samotny algoritmus, ale vytvari podminky pro jeho vznik a pak v nich aplikuje ziva data... ... a tesla je nejdal v jejich sberu.... Ziva data nejsou neco, co se da nasimulovat, naprogramovat. Prave to mnozstvi nasbiranych visualnich dat ,je to, co dela teslu unikatni.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: Hele já nevím, do jaký míry si dělá VW vlastní hardware, ale i když to patrně vyrábí nějakej Číňan, tak ten systém jako takovej je kompletně in-house.

    Není to tak, jak si asi Dzodzo naivně představuje, že VW vyrobí auto a pak tam vrazí nějakej third-party počítač.

    Jak už jsem psal, auta byly jezdící počítače už před 20 lety. Na Tesle v tomhle ohledu není nic moc mimořádnýho.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam