• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    COLBEN
    COLBEN --- ---
    COMODOR_FALKON: oprava api jedne periferie nabori api jine. promin,ale to je naprosta picovina. naopak api ruznych periferii jsou na sobe zcela nezavisle veci
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JAZZZ: Volant by wire chvíli zkoušelo Infiniti, ale tuším že jen na nějakých trzích, protože obecně je to snad furt ještě nelegální.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    COMODOR_FALKON: já bych se právě proto bál mít volant drive by wire. v railway to byl hroznej overengineering a příšerná byrokracie kolem norem, ale cílem bylo, aby chyba vedla do bezpečného stavu. tady v těch autech může chyba vést taky třeba do pangejtu a to bych nerad. čekal bych něco jako schopnost nouzově samozastavit u krajnice zapečená do tý nejnižší vrstvy, ale to je zatím asi scifi.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Ano, to je důvod, proč se ještě neprodává. Pro ID.3 to nějak zflikovali, MIB3 (verze pro ICE) taky, i když je to furt průser, ale Enyaq radši odložili.

    Všechny auta v celým koncernu (nebo teda všechny levný auta, Audi a vejš už jedou na něčem jiným) tenhle systém buďto mají, nebo ho brzo dostanou.

    Ty průsery nemají nic společnýho s elektromobilitou, u Octavie nebo Golfu je to stejný.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JAZZZ: Brácha dělá v IAC, další jeho kamarádi taktéž, nebo v podobných provozech a s oblibou vtipkují, že jediné, čemu v autech věří, jsou airbagy - tam jde o životy, ty prostě fungovat musí...
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    BOBASH: delal jsem v railway safety vyvoji a byvalo takove spickovani mezi raliway a automotive kdo ze jako ma prisnejsi normy a spolehlivejsi vyrobky, ale tohle tomu pekne nakopava zadek.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: jen dotaz, enyaq má taky takhle zabugovanej systém nebo ne?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Ne, to je jen odemčení existující schopnosti...
    Něco jako John Deere, který vyrábí vždy právě jeden model určitého typu traktoru a uzamčením výkonu z něj udělá modelů 5+

    BOBASH: Ne, ta rozmanitost bugů ukazuje na to, že mají vážný problém s kompatibilitou periferií a když když opraví API pro jednu věc, tak to naboří API něčeho jiného, protože ty 2+ moduly různých 3. stran nejsou primárně designované aby jely vedle sebe...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak tady ještě jedno video s nefungujícím infotainmentem v ID.3 – rozmanitost těch bugů je právě ukázka toho, že ta věc JE stavěná celá okolo počítače.

    Stejně jako třeba novej Golf a Octavia (používají stejný systém v mírně odlišný verzi). Kvůli zabugovanosti MIB3/MIB4 na těch autech naprosto random přestávají fungovat naprosto nesouvisející věci – právě proto, že je to celý počítač a když je blbě software, tak může selhat úplně cokoliv.

    I drove the Volkswagen ID.3 until it DIED!
    https://www.youtube.com/...=945&fbclid=IwAR2ZVFKJnMDCeOdYFvGTT13SH-aDBpdChSVXjlNmTL0lbdAwxwRpfJfA7dA
    KEB
    KEB --- ---
    KEB: Lampa jako nabíječka elektromobilu. Praha uvažuje, jestli lze na dobíjení i vydělat
    KEB
    KEB --- ---
    https://zpravy.aktualne.cz/...0cc47ab5f122/?utm_source=mediafed&utm_medium=rss&utm_campaign=mediafed

    6kc kW čili při spotřebě 20kw na 100km se dostáváme na 1,20kč na km. Při nejdražší variantě jinak míň. To není špatné.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Můžeš mi vysvětlit, jak je v dnešní době možný první postavit auto a pak řešit řídící systém?

    Prosím, zkus komentovat jen věci, o kterých víš aspoň něco málo.

    Rozdíl mezi Teslou a MEB je v tom, že u Tesly to naprogramovali dobře a u VW blbě, ale ne v tom, že by tam byla nějaká hluboká propast v míře integrace. Ostatně i ty upgrady za pochodu už MEB umí, třeba vyšší výkon motoru půjde dokoupit v appce.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Jenže přesně takhle to je...

    U Tesly je plně integrovaný systém, kolem kterého je postaveno auto. Má to i své nevýhody, ale obecně to Tesle umožňuje upgrade za pochodu.

    U VW bylo postaveno auto a teprve dodatečně byl domontován řídící systém a řešena kompatibilita se subsystémy 3. stran a všechno to je zatíženo těžkotonážní byrokracií, takže jakékoliv opravy/úpravy jsou problé.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Ne. Každý moderní auto je koncipovaný kolem počítačový elektroniky. V každým autě jde úplně všechno přes počítače, jak už jsem psal, i blbý stažení okna funguje tak, že čudlík na okno pošle zprávu do počítače, že chceš stáhnout okno, a ten pošle signál motorku, že má stáhnout okno.

    Tesla se, pokud vím, lišila od většiny aut tím, že používala míň "chytřejších" jednotek, namísto normálních aut, který mají obrovský kvantum "hloupějších". MIB3 (pro ICE) a MIB4 (pro EV) jsou krok stejným směrem, má to těch jednotek tuším asi 4-5 místo původních snad 20 JYRKA: by mohl vědět víc.

    To, o čem patrně Dzodzo mluví, jenomže tomu vůbec nerozumí a tak patlá věci dohromady, je, že MIB4 v některejch věcech funguje prostě blbě – což je především tím, že je jeho software (doufám, že to není fail už v HW) zabugovanej a aby to vůbec bylo k něčemu, museli udělat nouzovou verzi s omezenýma funkcema.

    Nicméně to ale nic neříká o tom, kdo dal "počítač do auta" a kdo postavil "auto kolem počítače".

    To, proč ID.3 nefunguje jak má, je právě tím, že je postavená celá kolem těch počítačů a ty nefungujou, respektive spolu špatně vzájemně komunikujou.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ty jses hrozne agresivni mi prijde :D
    Nemuze to bejt treba tak ze jsk Model S byl od podlahy budovanej jako elektromobil, tak do VW eGolf jen dali baterky a elektromotor do jiz existujiciho ICE

    Tak zaroven model S byl dizajnovanej kolem pocitacove elektroniky, zatimco ID.3 sice je od zacatku koncipovany jako elektromobil, ale v prve rade auto a ne pocitac (coz Model S, predpokladejme, je a ty kolecka a motor jsou tam jaksi navic aby mohla diky tomu Tesla vyvijet autopilota)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Nemám 23 minut, který bych mohl zahodit. Můžeš mi tedy říct nějakej neblábolivej argument k tomu, co je u Tesly tak hrozně zásadně jinak, pokud jde o infotainment?

    Věta "Tesla postavila auto kolem počítače a VW dal do auta počítač" je totiž úplná píčovina.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: sa mi lubi ako tu zacnes prezentovat nejake argumenty bez toho, aby si to video aspon videl, takze zacnes rozpravat o koze kdezto video je o voze... nie su to nejake marketingove blaboly, bjorn ma v elektromobiloch najazdene dohromady viac kilometrov nez ja vo svojich fosilnych autach, takze ma dobry prehlad, ale perohryz z karlina ktory sa v ID3 chvilu vozil o tom bude urcite vediet viac, tak dyztak napis priamo jemu :)
    GIOMIKY
    GIOMIKY --- ---
    S požáry elektromobilů budou patálie, vzniká při nich spousta jedů - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/...baterie-elektromobil-hybrid-plug-in-pozar-hasici.A200904_083500_automoto_fdv
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    EV Sales: Netherlands September 2020
    http://ev-sales.blogspot.com/2020/10/netherlands-september-2020.html

    Last month plugin share of 27% (21% BEV) pulled the 2020 PEV share to 16% (12% BEV), placing it finally above last year result (15%)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Infotainment je videt, ale je tota nejjednodussi cast v IT auta.
    Ty slozitejsi jsou:
    - ridici jednotky auta
    - komunikacni jednotka
    - asistencni systemy
    - backendy, ktere to cele propojuji
    A to nemluvim o vyrobnich a dealerskych systemech, ktere s timhle selmostrojem musi mluvit taky
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam