• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DZODZO: Nemusis jezdit fyzicky, muzes simulovat. Je to efektivnejsi.
    Jinak muj soused samorizeni vyviji ve Valeu. Je skepticky k tomu, ze se v pristich 10 letech povede nasadit tak, aby bylo auto plne autonomni za vsech okolnostech
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MINER: tak tesla ma na ceste povedzme milion aut, z toho tak tych 500k bude s HW3, takze cisto teoreticky uz tych milion situaci moze mat nazbieranych, maju data z celej flotily, nie z par testovacich aut, ktore jazdia v jednom meste
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Koketuje se ještě s dalšími technikami, jako kombinace deep-learning se symbolic-AI. Ale to je v FSD zatím v plenkách, a pokud vím, tak to Tesla nepoužívá ani v tom novém systému.
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: operuji s obecnými vlastnostmi, možnostmi, slabinami a limity technik deep-learning a image recognition, které Tesla využívá.

    Myslím si, že udělali systém, který teoreticky dokáže být FSD, pokud do toho naliješ data o všech variacích situací, co se autu můžou stát. Ale že potrvá, než budou schopni získat dostatečný množství dat (anotovaných! dat), která ten systém naučí reagovat.

    Anotování 1 milonu mil teď stojí asi 1 miliardu dolarů. Tesla dokáže hodně udělat automaticky. Zaměřuje se na situace, kdy řidič převezme řízení. Ale někdo to stejně musí anotovat a předhodit učícímu algoritmu. A i takových situací budou na celém světě miliony.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MINER: a to operujes s tou ich predoslou verziou alebo s tou, ktoru kompletne prepisali a preto sa to vydanie spozdilo?

    https://twitter.com/elonmusk/status/1315765178949087233
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: občas sdílí i další celkem zábavné situace, se kterými se setkali. Auto ji musí být schopno a) rozeznat (tady má tesla problém tam, kde něco nepotkala nebo se to liší) b) odhadnout chování c) odhadnout, jak se chování změní v reakci na pohyb ostatních aktérů

    Občas potkáš třeba babičku honící kachnu na kolečkovém křesle přes celou silnici jako Waymo

    Na to se ML-like systémům dost blbě reaguje, kdyžs to nepotkal. Zrovna tady má obří výhodu lidar.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    JIMIQ: Bude o desetiticice drazsi
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: BTW myslím, že to jsou dokonce obrázky od Tesly, na kterých jejich ML leader demonstroval, jak dlouhý je ten long-tail edge-cases, který auto musí zvládnout.
    MINER
    MINER --- ---
    COMODOR_FALKON: to je teorie. Praxe vypadá takto. A toto jsou jen příklady pár situací, na které musí auto umět zareagovat.



    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    JIMIQ: coupe varianty SUV byvaji drazsi.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MINER: Myslím, že špatně chápeš, jak funguje systém Tesly.
    Ty kvanta dat jsou tam jenom proto, aby se systém mohl naučit, jak vypadá třeba strom, dopravní, značka, pangejt, atp.
    Jakmile se systém naučí, jak tyhle věci vypadají, tak už žádná data nepotřebuje a může vyrazit i do neznámých končin.

    Waymo naopak může jezdit jen tam, kde má k dispozici mapu.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Skoda Enyaq iV: electric SUV to gain coupe version next year | Autocar
    https://www.autocar.co.uk/...-news/new-cars/skoda-enyaq-iv-electric-suv-gain-coupe-version-next-year

    Může být Enyaq Coupé levnější? Třeba o 50k?
    MINER
    MINER --- ---
    COMODOR_FALKON: já si nedokážu typnout, kdo vyhraje. Ani jedno řešení ještě není ready na svět. Závod ještě jede. Jeden má výhodu lepších algoritmů a bezpečného fail-safe, ale málo dat. Druhý dvěstěnásobného množství dat, ale nevyzpytatelnosti.
    Kdybych na to měl dát kurz jako sázkový bookmaker, tak radši dám výpoveď a jdu trhat banány.
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: ne po pár přejezdech, ale po pár desítek tisíc přejezdů.
    Navíc na situaci, se kterou se to nesetkalo, síť nemusí zareagovat dobře. A těch je na silnicích strašně moc. Sice jsou málo časté, ale jsou velice rozmanité. A ty můžeš být zrovna ten, který takovou situaci potká. V tom je ten problém, který zatím nikdo nevyřešil. Vyřešit to lze, ale ještě to potrvá.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO, MINER: Právě proto se domnívám, že tohle demo v Phoenixu je poslední úspěch pro Waymo.

    Přitom teoreticky je na tom Waymo líp, než Tesla - používají statické 3D mapy, stačí jim si tu trasu párkrát projet se skenerem (akorát pak musí mít auto rychlý internet nebo fakt velký palubní harddisk).
    Jenže to nejspíš podcenili a "jeli na pohodu"...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MINER: no a v tomto je riesenie od tesly odlisne, ze neuronova siet sa nauci po par prejazdoch akekolvek nove prostredie a pripadne na zaklade milionov odohranych situacii bude vediet jazdit aj v uplne novom prostredi
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: Waymo je bohužel taky ještě daleko rozšíření do celého světa, i do Evropy. Z jiného důvodu.
    Důvod, proč jezdí jen ve Phoenixu je, že tam je furt slunečno a je to typický americký město s infrastrukturou dělanou pro auta, ne chodce.
    Krom toho potřebujou 3D mapy všeho kde jezdí s přesností na centimetry.

    Možná přidaj pár US měst, ale čím odlišnější prostředí, čím odlehlejší, tím víc času budou potřebovat.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    DZODZO: fandim Tesle, prikoupil sem akcie .) jestli se jim to povede, tak to bude revoluce v osobni doprave. nejen z duvodu, ze se usetri za ridice (vemte si jak zlevni i dovazky jidla, nebo jakyhokoliv baliku, pomoci real-time optimalizace tras vsech Tesel), ale i tim, ze se vlastne zapoji i soukromy auta, ktery by nektery dny jen staly pred barakem, cimz se elektromobil neskutecne zlevni ze dne na den.

    kdyz to tak pisu, asi do tech akcii nasypu jeste vic :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    myslim ze waymo sa rychlo prepadne az zacnu skalovat aj za hranice phoenixu :)

    Tesla ranked 2nd to last in self-driving race by Navigant; GM, Waymo still on top
    https://www.teslarati.com/tesla-self-driving-race-navigant-results-2019/
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MINER: IMHO to spíš bude omezeno na určitý typ zástavby, který se AutoPilot naučil rozpoznávat...
    MINER
    MINER --- ---
    SHEFIK: Kupuju sí lístek do první řady:) FSD fandim strašně, ale myslím, že jsme ještě 10+ od „no-intervention“ FSD. Moje sázka je, že budeš muset mít ruce na volantu, zodpovědnost převzít kdykoliv řízení, a že za 10 km městem to bude chtít intervenci několikrát.
    Rád se budu mýlit, ale to by znamenalo, že veškerá ostatní konkurence autonomních systémů jsou (v místní terminologii) „autisti“:) a Tesla je o několik levelů jinde než kdokoliv na této Zeměkouli….
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam