• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Jako jsou cesty ven. Například i z kamer dokážeš rekonstruovat 3D scénu pro fail-safe místo lidaru (např. to řeší https://light.co/). Ale neni to trivka.
    MINER
    MINER --- ---
    SHEFIK: tohle může platit pro lidary, ale je to slabina právě Tesly – obecně deep-learning metody. Protože ta dokáže vyřešit jenom to, co rozezná. A rozezná jenom to, co je podobné něčemu, s čím se setkala.
    Takže úplně v klidu může poznat babku na kriplkáře, ale klauna na chůdách přehlídnout.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    MINER: tohle je ale jednoduchej matematickej problem. staci jen generalizovat. to auto nemusi umet vyresit vsechny realny situace. je potreba jen aby umelo vyresit vsechny modelovy zjednoduseni realnejch situaci. a pak je jedno, jestli ti jezdi kolem auta trikolka, suv, nebo babka na karce. ten povel pro auto muze byt vzdycky stejnej - pohybliva prekazka, pribrzdit, uhnout, pokud nejsem schopnej odhadnout drahu, zabrzdim uplne atd.

    myslim ze si ten zivot moc komplikujete tim co nejde a nepujde. moc se tesim, az vas Tesla vyvede z omylu a zacnete zit ve startreku
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Netvrdim, ze vyresi vse. Jen tim pokryjes i usecases, ktere v realu nechces zazit typu jizda na snehu s letnimi gumami po sjezdovce :)
    A mimochodem, dopravnim pilotem se uz muzes stat, aniz bys skutecne letal- jen na simulatoru.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    JYRKA: kdybysme uměli efektivně simulovat realitu, tak tu ten startrek máme už dávno...
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: Souhlas, jen simulace neřeší vše. Problém simulace je, že musíš umět popsat nebo vytvořit systém, co umí vytvořit to, co chceš nasimulovat. Je to dobrý na vytváření kombinací odhadnutelných situací pro trénování predikce chování, ale obávám se, že babku honící kachnu na kriplkáře nikoho nasimulovat nenapadlo. A jsou miliony méně bizarních situací. A kolik je takových „černých labutí“?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DZODZO: Nemusis jezdit fyzicky, muzes simulovat. Je to efektivnejsi.
    Jinak muj soused samorizeni vyviji ve Valeu. Je skepticky k tomu, ze se v pristich 10 letech povede nasadit tak, aby bylo auto plne autonomni za vsech okolnostech
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    COMODOR_FALKON: takhle bohužel programování funguje jenom ve Startreku, reálně furt někdo musí přijít a vysvětlit tomu pseudoAI, co ty neidentifikovatelný objekty jsou.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ach tak, děkuji za informace :-) tak to se moc netěším :D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MINER: tak tesla ma na ceste povedzme milion aut, z toho tak tych 500k bude s HW3, takze cisto teoreticky uz tych milion situaci moze mat nazbieranych, maju data z celej flotily, nie z par testovacich aut, ktore jazdia v jednom meste
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Koketuje se ještě s dalšími technikami, jako kombinace deep-learning se symbolic-AI. Ale to je v FSD zatím v plenkách, a pokud vím, tak to Tesla nepoužívá ani v tom novém systému.
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: operuji s obecnými vlastnostmi, možnostmi, slabinami a limity technik deep-learning a image recognition, které Tesla využívá.

    Myslím si, že udělali systém, který teoreticky dokáže být FSD, pokud do toho naliješ data o všech variacích situací, co se autu můžou stát. Ale že potrvá, než budou schopni získat dostatečný množství dat (anotovaných! dat), která ten systém naučí reagovat.

    Anotování 1 milonu mil teď stojí asi 1 miliardu dolarů. Tesla dokáže hodně udělat automaticky. Zaměřuje se na situace, kdy řidič převezme řízení. Ale někdo to stejně musí anotovat a předhodit učícímu algoritmu. A i takových situací budou na celém světě miliony.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MINER: a to operujes s tou ich predoslou verziou alebo s tou, ktoru kompletne prepisali a preto sa to vydanie spozdilo?

    https://twitter.com/elonmusk/status/1315765178949087233
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: občas sdílí i další celkem zábavné situace, se kterými se setkali. Auto ji musí být schopno a) rozeznat (tady má tesla problém tam, kde něco nepotkala nebo se to liší) b) odhadnout chování c) odhadnout, jak se chování změní v reakci na pohyb ostatních aktérů

    Občas potkáš třeba babičku honící kachnu na kolečkovém křesle přes celou silnici jako Waymo

    Na to se ML-like systémům dost blbě reaguje, kdyžs to nepotkal. Zrovna tady má obří výhodu lidar.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    JIMIQ: Bude o desetiticice drazsi
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: BTW myslím, že to jsou dokonce obrázky od Tesly, na kterých jejich ML leader demonstroval, jak dlouhý je ten long-tail edge-cases, který auto musí zvládnout.
    MINER
    MINER --- ---
    COMODOR_FALKON: to je teorie. Praxe vypadá takto. A toto jsou jen příklady pár situací, na které musí auto umět zareagovat.



    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    JIMIQ: coupe varianty SUV byvaji drazsi.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MINER: Myslím, že špatně chápeš, jak funguje systém Tesly.
    Ty kvanta dat jsou tam jenom proto, aby se systém mohl naučit, jak vypadá třeba strom, dopravní, značka, pangejt, atp.
    Jakmile se systém naučí, jak tyhle věci vypadají, tak už žádná data nepotřebuje a může vyrazit i do neznámých končin.

    Waymo naopak může jezdit jen tam, kde má k dispozici mapu.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Skoda Enyaq iV: electric SUV to gain coupe version next year | Autocar
    https://www.autocar.co.uk/...-news/new-cars/skoda-enyaq-iv-electric-suv-gain-coupe-version-next-year

    Může být Enyaq Coupé levnější? Třeba o 50k?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam