• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    MINER: jinak podmnozina muze byt i "undefined" nebo "others" s nejakym triggerem aplikace na brzdy, apod.

    takze v pice urcite nebude. problem vyresen, i kdyz mozna ne dokonale ke spokojenosti usera, ale 99% usability bude doruceno a rizika mitigovany
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    MINER: a to je presne to co se snazim rict ja. tady zazniva ze to jsou startreky a pritom je to firemni tajemstvi. jak teda muzeme my tady na nyxu vedet ceho uz se dosahlo ve firme, ktera leaduje trh, resp. svym zpusobem vytvari uplne novej?

    asi tomuhle tematu rozumis vic nez ja, nicmene me prace naucila, ze neresitelny problemy neexistujou. je to vzdycky o metodickym postupu a zdrojich (casovy, financni, technologicky...)
    MINER
    MINER --- ---
    SHEFIK: 2) je jinými slovy, co říkám: pokud vzor učení dobře nereprezentuje podmnožinu klasifikovaného objektu, je Tesla v píče.

    A teď jde o to jak často si myslíme, že k tomu bude docházet.

    Inženýři, se kterými jsem se bavil (z Tesly se ale bavit nechtěj), říkají, že hlavní challenges jsou: 1) long-tail of edge-cases 2) behavioral prediction of traffic actors reacting to each other in real-time.

    Nikdo ale samozřejmě nechce říkat, jak na tom jsou přesně a maj dost limity NDAček, co si dovolí říct. Moc se jich bavit nechce a většina mě přímo odmítla. Kdybyste měl někdo konktakt, pošlete mi plz soukromou zprávu.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    SHEFIK: Zapomněl jsi na tradiční dodavatele do automotive typu Bosch, Valeo a mnozí další. Kdo si myslíš, že nyní dodává systémy automobilkám na adaptivní tempomaty, prekolizní systémy a systémy udržování jízdy v pruhu?
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    MINER:
    1) ty ses si jistej tim jaky technicky postupy a jejich kombinace zvolila?
    2) pro deep- learning muzes uzivat vzory jako kategorie a pravdepodobnosti nalezitosti ke vzoru, neni to tak, ze kdyz se s tim nesetkala, ze objekt nerozezna, to je mylny tvrzeni
    3) oni uz ale pravdepodobne 3d + cas rekonstruuji, staci si k tomu precist par spekulaci.

    Tesla Autopilot’s 4D upgrade could lead to more FSD features | TESLARATI
    https://www.teslarati.com/tesla-autopilot-4d-upgrade-improvements/amp/

    jestli nekdo tahne vyvoj v tomhle ve svete, tak je to tesla a ne nejaka univerzita, nebo malej startup. takze dohadovat se v komunite na nyxu, co je mozny a co neni je imho stejne tak uzitecny jako placat slamu. jel bych nejdriv do silicon valley, mezi top placeny svetovy inzenyry, co prisly s ruznejma zkusebostma z ruznejch odvetvi a pak bych teprv spekuloval, ze neco je a neni mozny
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Jako jsou cesty ven. Například i z kamer dokážeš rekonstruovat 3D scénu pro fail-safe místo lidaru (např. to řeší https://light.co/). Ale neni to trivka.
    MINER
    MINER --- ---
    SHEFIK: tohle může platit pro lidary, ale je to slabina právě Tesly – obecně deep-learning metody. Protože ta dokáže vyřešit jenom to, co rozezná. A rozezná jenom to, co je podobné něčemu, s čím se setkala.
    Takže úplně v klidu může poznat babku na kriplkáře, ale klauna na chůdách přehlídnout.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    MINER: tohle je ale jednoduchej matematickej problem. staci jen generalizovat. to auto nemusi umet vyresit vsechny realny situace. je potreba jen aby umelo vyresit vsechny modelovy zjednoduseni realnejch situaci. a pak je jedno, jestli ti jezdi kolem auta trikolka, suv, nebo babka na karce. ten povel pro auto muze byt vzdycky stejnej - pohybliva prekazka, pribrzdit, uhnout, pokud nejsem schopnej odhadnout drahu, zabrzdim uplne atd.

    myslim ze si ten zivot moc komplikujete tim co nejde a nepujde. moc se tesim, az vas Tesla vyvede z omylu a zacnete zit ve startreku
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Netvrdim, ze vyresi vse. Jen tim pokryjes i usecases, ktere v realu nechces zazit typu jizda na snehu s letnimi gumami po sjezdovce :)
    A mimochodem, dopravnim pilotem se uz muzes stat, aniz bys skutecne letal- jen na simulatoru.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    JYRKA: kdybysme uměli efektivně simulovat realitu, tak tu ten startrek máme už dávno...
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: Souhlas, jen simulace neřeší vše. Problém simulace je, že musíš umět popsat nebo vytvořit systém, co umí vytvořit to, co chceš nasimulovat. Je to dobrý na vytváření kombinací odhadnutelných situací pro trénování predikce chování, ale obávám se, že babku honící kachnu na kriplkáře nikoho nasimulovat nenapadlo. A jsou miliony méně bizarních situací. A kolik je takových „černých labutí“?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DZODZO: Nemusis jezdit fyzicky, muzes simulovat. Je to efektivnejsi.
    Jinak muj soused samorizeni vyviji ve Valeu. Je skepticky k tomu, ze se v pristich 10 letech povede nasadit tak, aby bylo auto plne autonomni za vsech okolnostech
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    COMODOR_FALKON: takhle bohužel programování funguje jenom ve Startreku, reálně furt někdo musí přijít a vysvětlit tomu pseudoAI, co ty neidentifikovatelný objekty jsou.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ach tak, děkuji za informace :-) tak to se moc netěším :D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MINER: tak tesla ma na ceste povedzme milion aut, z toho tak tych 500k bude s HW3, takze cisto teoreticky uz tych milion situaci moze mat nazbieranych, maju data z celej flotily, nie z par testovacich aut, ktore jazdia v jednom meste
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Koketuje se ještě s dalšími technikami, jako kombinace deep-learning se symbolic-AI. Ale to je v FSD zatím v plenkách, a pokud vím, tak to Tesla nepoužívá ani v tom novém systému.
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: operuji s obecnými vlastnostmi, možnostmi, slabinami a limity technik deep-learning a image recognition, které Tesla využívá.

    Myslím si, že udělali systém, který teoreticky dokáže být FSD, pokud do toho naliješ data o všech variacích situací, co se autu můžou stát. Ale že potrvá, než budou schopni získat dostatečný množství dat (anotovaných! dat), která ten systém naučí reagovat.

    Anotování 1 milonu mil teď stojí asi 1 miliardu dolarů. Tesla dokáže hodně udělat automaticky. Zaměřuje se na situace, kdy řidič převezme řízení. Ale někdo to stejně musí anotovat a předhodit učícímu algoritmu. A i takových situací budou na celém světě miliony.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MINER: a to operujes s tou ich predoslou verziou alebo s tou, ktoru kompletne prepisali a preto sa to vydanie spozdilo?

    https://twitter.com/elonmusk/status/1315765178949087233
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: občas sdílí i další celkem zábavné situace, se kterými se setkali. Auto ji musí být schopno a) rozeznat (tady má tesla problém tam, kde něco nepotkala nebo se to liší) b) odhadnout chování c) odhadnout, jak se chování změní v reakci na pohyb ostatních aktérů

    Občas potkáš třeba babičku honící kachnu na kolečkovém křesle přes celou silnici jako Waymo

    Na to se ML-like systémům dost blbě reaguje, kdyžs to nepotkal. Zrovna tady má obří výhodu lidar.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    JIMIQ: Bude o desetiticice drazsi
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: BTW myslím, že to jsou dokonce obrázky od Tesly, na kterých jejich ML leader demonstroval, jak dlouhý je ten long-tail edge-cases, který auto musí zvládnout.
    MINER
    MINER --- ---
    COMODOR_FALKON: to je teorie. Praxe vypadá takto. A toto jsou jen příklady pár situací, na které musí auto umět zareagovat.



    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam