• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    DAN_F: keby existoval nejaky jednotny komunikacny protokol na sync medzi autami, tak by to popelarske auto vedelo poslat signal autu, ktore ma planovanu cestu danou ulicou, ze tadeto teraz nejazdi, bude to tu pul hodky neprujezdne, take waze ale updatovane realtime
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DAN_F: To spíš jen nepozorně čteš výstupy, které k tomu jsou.

    Samozřejmě, je jednodušší rozpoznat objekt, který má dle databáze velikost 2x1x1 metr, max rychlost třeba 40 km (golfový vozík) a může se pohybovat jen určitým směrem.

    Nicméně kamery umožňují takový objekt detekovat mnohem dříve, než lidar a i bez identifikace zvládnou odhadnout jeho velikost a rychlost (podle toho ostatně zrychlují i identifikaci identifikovatelných objektů)

    Lidar je limitován na "objekt{x,y,z}, v=0 se vynořil na okraji zorného pole. Podle velikosti by to mohl být sedící člověk, popelnice nebo sloup."
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    COMODOR_FALKON: Blbý je, že se v tom teda nemýlím jen já, ale i všechny firmy, co vyvíjí systémy autonomního řízení :) Ty pořád řešíš nějakou jednu, poměrně jednoduchou situaci – potenciální riziko srážky, kde je poměrně jasné, jak to má systém vyhodnotit a reagovat (= předejít srážce). Když ale třeba pojedeš ulicí, kterou budou zrovna vyvážet popeláři, a každých pár (desítek) metrů na ~30 vteřin zastaví, nepozná v dnešní době autonomní systém, že by je měl předjet / změnit trasu, jinak tam takhle ve výsledku strávíš třeba půl hodiny. Což není uživatelsky moc přívětivé a není to ani lepší, než si to odřídit sám. A takových situací je v podstatě nekonečně.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Mě se pre-crash pokusil zabít mnohokrát, jednou jsem třeba přejížděl z pruhu do pruhu, ale v tom, ktere jsem opouštěl, to uvidělo cyklistu (minul bych ho bočně o metr). Tak mi to zašláp.

    Naštěstí za mnou v tom levým nejelo auto, protože by to jinak zvenku vypadalo, že jsem ho záměrně vybrzdil.
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: Jednak zatím nemáme FSD systém schopný jezdit kdekoliv bez intervencí (Waymo umí jen pár lokalit a Tesla potřebuje dozor řidiče). Tedy zatím ani nevíme, jak jsou současné systémy spolehlivé, protože nejezdí zatím všude.
    Současná spolehlivost řidičů je asi 0,0000015 % fatalit na míli (v USA).
    Takže někdo nejdřív musí vůbec dokončit systém, který je schopný řídit sám kdekoliv bez zásahu člověka.
    A pak ho musí naučit na tolika datech, aby jeho spolehlivost byla o řád nebo víc řádů lepší než lidí.
    Ta data jsou navíc specifická pro každý region, protože všude jsou nějaké variace značek a zvyků.

    A nejtěžší je získat data o kritických/složitých událostech, které se stávají málo často, ale přitom vedou k fatalitám.
    KEB
    KEB --- ---
    JYRKA: na hybridu v diskuzi kdosi popisoval, že mu systém na ochranu chodců vždycky dupne na brzdu v podzemní garáži, protože Sloup.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MINER: a preco myslis ze je to mnohaleta faza? lebo ak to beries zo svojho pohladu tak pravdepodobnost vyskytu nejakej z milionu udalosti za rok jazdenia je 1/1000000 = 0,0001% ale ked to bude milion aut tak ta pravdepodobnost, ze sa jedna z miliona udalosti prihodi aspon 1 autu je 100% (ciste matematicky)
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: A to je přesně důvod, proč to ještě bude tak dlouho trvat:
    čeká nás mnohaletá trénovací fáze, kdy autonomní týmy budou pracovat na tom, aby pro systém získali dostatečně variabilní a kvalitní trénovací data tak, aby se to ve FSD režimu dostalo do problémů a někoho zabilo jen v 0.0000001 % lidí (procento určí regulátoři).

    A do té doby nemáme FSD, které může jezdit bez řidiče, ale autonomní řízení, které sice většinu cesty jezdí samo, al potřebuje nějakého baby-sittera, který v problematických situacích zasáhne.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MINER: lenze tak ako decku trva naucit sa citat, pisat a pocitat postupnym skladanim tychto informacii dohromady napr. prvych 6-7 rokov zivota, tak ML sa toto vie na zaklade vstupov naucit lusknutim prstov, staci aby sa jeden clovek so svojim autom pocas tejto trenovacej faze stretol s nejakou nepredvidanou situaciou a na druhy den bude tuto situaciu zvladat cela flotila automobilky
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: takhle právě machine learning nefunguje.
    Důvod, proč poznal loužičku, je, že tomu předtím předhodili v tréninku tisíce jiných loužiček. Vidíš, že ve videu tam maj na pevno kategorie WET_ROAD.

    Není tam třeba kategorie SHIT_ON_ROAD, takže pokud se před tím někdy vyklopí hovnocuc, tak je riziko, že to nepozná, a uklouzne na tom. A point je, že právě nikdo neví, co se stane.

    A to je to omezení machine/deep learning, které to dělá tak nevyzpytatelný. Právě že to nefunguje jako malé děcko. Nezačne mu nic šrotit v hlavě, ale jen suše odhaduje s jakou pravděpodobností je v obraze něco z toho, čehož příklady už viděl v učící fázi.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    technologia alien versus predator :)

    Nový Mercedes třídy S se v parkovacím domě obejde bez řidiče - Novinky.cz
    https://www.novinky.cz/...anek/novy-mercedes-tridy-s-se-v-parkovacim-dome-obejde-bez-ridice-40339183
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    JYRKA: Další testy ukázaly, jak vnímání okolního světa kamerami bez ohledu na kontext může vést k naprosto mylným výsledkům. Tesla tak prudkým brzděním reagovala na obrázek chodce promítaný na vozovku, jakož i na dopravní značku projektovanou do větví stromů. V obou případech byla dle výstupu palubního počítače přesvědčená o tom, že se jedná o skutečné objekty.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: v tom videu co som postoval system na ceste ktoru siel prvykrat vyhodnotil louzicku na ceste ako louzicku na ceste s istotou 40-85%, nevyhodnotil to ako pickup vykoteny na streche, ktory sa v tom odrazal... je to situacia s ktorou sa stretol prvykrat, to je nieco ako ked 3-rocne decko prvykrat uvidi napr. svoj odraz v zrkadle a zacne mu to srotit v hlave ako to moze fungovat... lenze narozdiel od 3-rocneho decka tento system je hivemind miliona 3-rocnych deciek, ktore na to pridu ovela skor, ked to prezeniem, tak za par hodin a nie za mesiac
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Fakt je, ze mi auto uz parkrat pred vodni tříští od nakladaku ve vedlejsim pruhu zacalo brzdit. Bylo to pro vsechny moc fajn :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jo, ono totiž bude hrozně super, když to bude na objekty reagovat aniž by to vědělo, co jsou zač.

    Třeba odraz dítěte ve výloze vs. dítě.

    Nebo cákanec z kaluže nebo kouř vs. hmotnej objekt.

    Zatím je to ve stavu, že je pro to auto občas problém všimnout si takový věci, jako je kamion přes cestu.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DAN_F: Mno a to je přesně to, v čem se totálně mýlíš.
    Problém je především v tom, co, kdy a jak jaký systém vidí.

    Protože v konečném důsledku je úplně irelevantní, zda se přes ulici producíruje bába na kolečkovém křesle, nebo nána s kočárkem. V obojím případě jde o objekt určité velikosti s určitým vektorem pohybu.
    A čím dřív ho systém detekuje, tím dřív vyhodnotí jeho trajektorii.

    Schopnost určit CO je ten objekt zač je fajn, ovšem umožňuje pouze zvýšit předvídatelnost situace - autobus nemůže náhle ujet do boku, osoba naopak může uskočit kamkoliv.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: Letadlo nemusí mít 100% spolehlivého autopilota, protože má pilota.

    Aby mohl fungovat robotaxík, musí auto být schopný fungovat zcela bez lidskýho zásahu, protože v něm ten člověk často nebude. Z pohledu robotaxíku je jedno, jestli musí člověk mít ruce na volantu furt, nebo jestli musí zasáhnout jednou za cestu do práce, nebo jednou za 500 kilometrů. I jednou za 500 kilometrů je moc i v případě, že by nutnost "lidský intervence" znamenala jen bezradný zastavení.

    MINER: Není to jen o selhání, jsou prostě komplikovaný situace, který autopilot nezvládne. Zkus nechat autopilota třeba přistávat v silným bočním větru, nebo dělat jakoukoliv výrazně nepředvídatelnou věc.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Proč brání human interventions provozu robotaxíků?

    No nevím, třeba proto, že u toho robotaxíku k těm "human interventions" nemůže dojít a tedy v situaci, kdy je potřeba lidskej zásah, tak se ten taxík buďto nabourá, nebo v lepším případě zůstane bezradně stát?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: Automatický řízení letadla je jednodušší než řízení auta, protože letadlo má kolem sebe víc prostoru, nemusí identifikovat překážky na základě "luštění" obrazu a na víceméně všechno mu stačí radar. I tak ale nedokáže lítat plně automaticky.
    MINER
    MINER --- ---
    KEB: To, co říkáš, platí spíš pro drony: je jednoduší navigovat drony jako https://zuri.com v kontrolovaném vzdušném prostředí. A proto podle mě podobné autonomní dopravní drony s dosahem pár stovek kilometrů (nikoliv centry měst) budou dřív než autonomní auta.
    U velkého dopravního letadla je problém složitost. Důvod, proč tam pořád sedí ti piloti, i když je to nejmíň spolehlivá část letadla, je, že u tak složitého stroje, jako je letadlo, dřív nebo později něco selže. A kreativita lidí je přesně potřeba na to, aby v situaci, se kterou se nikdy nesetkali, vymysleli, jak z toho ven.
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: MRAKY: Já netvrdím, že letadla mají 100% spolehlivost to nemá nic. Tvrdím (spíš si jen myslím), že autopilot pro letadlo je mnohem jednodušší a tudíž logicky spolehlivější než eventuelní autopilot pro auto, protože autopilot letadla nemusí řešit každý okamžik bambilion proměných jako autopilot automobilu (jiná auta, chodci, cyklisti cokoliv). Proto se taky autopilot letadel používá už mrtě dlouho a u auta je to stále daleko. Je na téhle úvaze něco v nepořádku?

    btw ten 737MAX je dokonalý příklad pro to co se stane až teslacký (nebo jakýkoliv autonomní) auto způsobí fakt velikej průser, půjde to všechno do kelu. Tím nemyslím, že přejede děcko, nebo tak něco, ale fakt velký průser jako třeba vykolejí vlak, přavrátí cisternu na školku atd.. Ne že by přejetí děcka nebylo průserem, to záleží na tom, jak si to jako společnost astavíme.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam